Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 maart 2003, 20:23   #201
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Ik heb de indruk dat alle Bub'ers aan een grote campagne begonnen zijn om zich op dit forum te profileren. DiRupo en co wrijven zich in hun handen.

Tacitus: uw onderschrift heb ik al eens becommentariëerd met de volgende vraag: 'gaat u de belastingen ook zo regelen'? De Vlamingen mogen weer dubbel betalen: een keer als belg en een keer als vlaming
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2003, 20:25   #202
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Het Vlaamse gewest wordt uiteraard volledig afgeschaft. En fiscale autonomie komt er nooit, dus geen nood; Alle Belgen Gelijk Voor De Wet!
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2003, 21:15   #203
Stefanie
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 juli 2002
Berichten: 5.220
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Angelfaceke
neen, omdat dat gewoon een belachelijke opmerking is
Belachelijk? Die Franstalige uit Wezembeek-Oppem stond de VRT IN HET FRANS te woord. Dat hebben we allemaal kunnen zien op T.V. Dat kreng komt hier in Vlaanderen woorden, maar minacht duidelijk onze taal! Als ze geen Nederlands wilt leren en geen missen in 't Nederlands wilt, moet ze hier niet komen wonen! Dat ik ne keer in Wallonië ga wonen en eis dat ik op een Vlaamse partij kan stemmen! De Walen in Brussel-Halle-Vilvoorde kunnen op Waalse partijen stemmen, maar omgekeerd kunnen de Vlamingen die in Henegauwen en Waals-Brabant wonen NIET op Vlaamse partijen stemmen! Dat ze ginder in Wallonië ne keer missen in 't Nederlands doen! En in het nieuws op de Nederlandse T.V. zeiden ze dat het dankzij die veerdienst is dat Zeeuws-Vlaanderen nu bij Nederland is. Hadden die boten daar niet gevaren, dan waren die mensen Belg geweest. Nu moeten ze Nederlands, Engels en Duits leren. Zonder die boten hadden ze vlot tweetalig Nederlands/Frans moeten zijn. Voor die mensen geldt dus het volgende: die veerdienst was daar, dus ik moet Engels en Duits leren. Had dienen boot daar niet gevaren, dan had ik Frans moeten leren.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2003, 21:28   #204
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 116.875
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Het Vlaamse gewest wordt uiteraard volledig afgeschaft. En fiscale autonomie komt er nooit, dus geen nood; Alle Belgen Gelijk Voor De Wet!
Het Waalse gewest niet vergeten af te schaffen?
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2003, 21:38   #205
Stefanie
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 juli 2002
Berichten: 5.220
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Calle
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Angelfaceke
Neen mijn beste,

Als wij in Brussel of Louvain la Neuve mensen aanspreken en ze horen dat we nederlandstalig zijn, dan doen die mensen tenminste moeite om een mondje nederlands te praten. Wat doet een Vlaming, die blijft volharden in zijn Vlaemsch.

En Stefanieke, ga elders de leerkracht uithangen wil je...

België Unitair!
Waarom? Omdat je met mijn argumenten gene weg kunt misschien?
Waarschijnlijk omdat ze haar argument gewoon uit haar duim gezogen heeft.

Ik heb nog nooit iemand in Wallonie tegengekomen die spontaan nederlands ( of welke andere taal dan ook ) begint te spreken.

Ze kennen enkel maar frans ( en een beetje engels, of iets dat ervoor moet doorgaan )
Ik herinner mij nog dat diene Waal enkele jaren geleden op T.V. zonder blikken of blozen verklaarde dat hij noch Engels noch Nederlands sprak. Tijdens euro 2000 klaagde die Engelse dat die mensen in Charleroi géén Engels spraken.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2003, 21:56   #206
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 116.875
Standaard

Niet emotioneel worden Stefanieke.
Wat sommige belgicisten ook beweren, iedereen weet dat weinig Fransen, Engelsen, en zelfs Spanjaarden het nodig vinden een andere taal te spreken dan de hunne. Net zoals de meeste franstalige Belgen het niet nodig vonden (en vinden) nederlands te kennen. De Vlamingen moe(s)ten maar frans spreken. En dat deden er zeer veel dus ook alhoewel het vandaag de dag al meer engels is dan frans. Vlamingen staan trouwens bekend om hun talenkennis. Walen niet. Dat zijn feiten.
Laat je dus niet provoceren door mensen die willen dat Vlamingen de taal van hun onwillige buur spreken, naar de Rtbf kijken en het Vlaams gewest willen afschaffen. Allemaal terwille van de 'goede relaties' met diezelfde buur.

Ach ja, 'andersom' zeggen ze het ook te willen. Alleen krijgen ze dat gewoonlijk pas in tweede orde uit hun belgicistische mond.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2003, 23:02   #207
zorroaster
Europees Commissaris
 
zorroaster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 november 2002
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Angelfaceke
Oh,

zo moeilijk is dat niet, bij ons gaat dat vanzelf.

Franstalingen zijn veel bereidwiller om Nederlands te leren dan de "Vlamingen" Frans. Zegt dit niet genoeg? Hier hoef je zelfs je hersens niet voor te gebruiken...
Niet zo liegen, beste meid. Of anders zelf je hersens eens gebruiken. Het aantal Vlamingen die het Frans beheersen ligt een STUK hoger dan Franstaligen die Nederlands spreken.
Hier in Vlaanderen is Frans immers geen keuzevak, wat met Nederlands in Wallonië wel het geval is.

Duidelijk genoeg, niet?
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2003, 19:47   #208
Kim
Secretaris-Generaal VN
 
Kim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2003
Locatie: België
Berichten: 21.892
Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Beste kerel,

lees het programma van de BUB een keer. Daar zult in terugvinden dat wij ijveren om de tweede landstaal verplicht aan te leren vanaf het eerste leerjaar. Dit geldt voor Franstaligen en Nederlandstaligen. Dan heb je al die "problemen" niet.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2003, 20:28   #209
zorroaster
Europees Commissaris
 
zorroaster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 november 2002
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Angelfaceke
Beste kerel,

lees het programma van de BUB een keer. Daar zult in terugvinden dat wij ijveren om de tweede landstaal verplicht aan te leren vanaf het eerste leerjaar. Dit geldt voor Franstaligen en Nederlandstaligen. Dan heb je al die "problemen" niet.
Mooi, mooi, maar mag ik nu eens een onderbouwing voor je bewering dat "Franstaligen véél bereidwilliger zijn Nederlands te leren dan de Vlamingen Frans"...
Of is die inderdaad uit je duim gezogen, ter ondersteuning van het onvolprezen BUB-programma?
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2003, 20:34   #210
Kim
Secretaris-Generaal VN
 
Kim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2003
Locatie: België
Berichten: 21.892
Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Omdat ik het aan den lijve ondervonden heb. Als een Franstalig iemand hoort dat je Nederlandstalig bent, doet hij tenminste moeite om een beetje Nederlands te spreken. Ik stel voor dat u een keer naar Brussel gaat en daar wat contact probeert te leggen, U zal versteld staan.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2003, 20:43   #211
zorroaster
Europees Commissaris
 
zorroaster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 november 2002
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Angelfaceke
Omdat ik het aan den lijve ondervonden heb. Als een Franstalig iemand hoort dat je Nederlandstalig bent, doet hij tenminste moeite om een beetje Nederlands te spreken. Ik stel voor dat u een keer naar Brussel gaat en daar wat contact probeert te leggen, U zal versteld staan.
Ben er toevallig net van terug. De man achter het tramloket, de trambestuurder en drie passanten, geen van allen sprak (of wilde dat proberen) een woord Nederlands.
Uw "ervaringen" zijn wel een tikje irrelevant dan. Zijn mijn "ervaringen" van vandaag dan niet veel relevanter, aangezien het hier gaat om vijf personen, waaronder twee mensen met een publieke functie?
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2003, 20:45   #212
Kim
Secretaris-Generaal VN
 
Kim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2003
Locatie: België
Berichten: 21.892
Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Tja, ik spreek uit mijn ondervindingen, u uit de uwe.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2003, 20:49   #213
alpina
Europees Commissaris
 
alpina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 januari 2003
Berichten: 7.292
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Angelfaceke
Tja, ik spreek uit mijn ondervindingen, u uit de uwe.
En ik moet mij met mijn bevindingen bij zorroaster aan sluiten. De kennis van het Nederlands, of beter de wil om Nederlands te praten in Brussel is slechts in zeer kleine mate aanwezig. Ik vind dat geen verschrikkelijk probleem want ik zal in Brussel wel Frans praten, maar ik vind het dan wel sterk overdreven dat u de feiten hier wil omdraaien.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2003, 20:53   #214
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Angelfaceke
Omdat ik het aan den lijve ondervonden heb. Als een Franstalig iemand hoort dat je Nederlandstalig bent, doet hij tenminste moeite om een beetje Nederlands te spreken. Ik stel voor dat u een keer naar Brussel gaat en daar wat contact probeert te leggen, U zal versteld staan.
Ben er toevallig net van terug. De man achter het tramloket, de trambestuurder en drie passanten, geen van allen sprak (of wilde dat proberen) een woord Nederlands.
Uw "ervaringen" zijn wel een tikje irrelevant dan. Zijn mijn "ervaringen" van vandaag dan niet veel relevanter, aangezien het hier gaat om vijf personen, waaronder twee mensen met een publieke functie?
Wij spreken bij acties met gemiddeld 150 mensen per dag.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2003, 20:53   #215
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Foutje
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2003, 20:54   #216
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Foutje
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2003, 20:54   #217
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Foutje.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2003, 21:34   #218
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C uit W's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Angelfaceke
Omdat ik het aan den lijve ondervonden heb. Als een Franstalig iemand hoort dat je Nederlandstalig bent, doet hij tenminste moeite om een beetje Nederlands te spreken. Ik stel voor dat u een keer naar Brussel gaat en daar wat contact probeert te leggen, U zal versteld staan.
Ben er toevallig net van terug. De man achter het tramloket, de trambestuurder en drie passanten, geen van allen sprak (of wilde dat proberen) een woord Nederlands.
Uw "ervaringen" zijn wel een tikje irrelevant dan. Zijn mijn "ervaringen" van vandaag dan niet veel relevanter, aangezien het hier gaat om vijf personen, waaronder twee mensen met een publieke functie?
Wij spreken bij acties met gemiddeld 150 mensen per dag.
149 mensen die bij de organistie betrokken zijn 1 die vraagt of jullie nzouden willen weggaan
__________________
"Denken ist schwer, darum urteilen die meisten."
C uit W is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2003, 13:44   #219
Calle
Parlementslid
 
Geregistreerd: 17 december 2002
Berichten: 1.942
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Angelfaceke
Omdat ik het aan den lijve ondervonden heb. Als een Franstalig iemand hoort dat je Nederlandstalig bent, doet hij tenminste moeite om een beetje Nederlands te spreken. Ik stel voor dat u een keer naar Brussel gaat en daar wat contact probeert te leggen, U zal versteld staan.
Ik zit elke dag in Brussel meisje.

Och,als zelfs de buitenlanders hier bij mij op het werk het grote verschil tussen Vlamingen en Walen al zien, waarom kunnen onze belgicisten het dan niet ?
Calle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2003, 16:43   #220
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Calle
Och,als zelfs de buitenlanders hier bij mij op het werk het grote verschil tussen Vlamingen en Walen al zien, waarom kunnen onze belgicisten het dan niet ?
Omdat Belgicisten niet gefixeerd zijn op de verschillen, maar wél, bevrijd van tunnelzicht, waarnemen wat ons bindt als mensen.

Superstaaf®
13+3 jaar werkzaam in Brussel
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:05.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be