Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
|
Discussietools |
23 maart 2012, 03:23 | #201 | |
Europees Commissaris
|
Citaat:
|
|
23 maart 2012, 03:25 | #202 |
Secretaris-Generaal VN
|
Neen, dat heb ik nergens gesteld. Ik had het over de 'Vlaamse dialecten'. En dat zijn bij mijn weten alleen de dialecten die we aantreffen in delen van West-, Oost-, Zeeuws- en Frans-Vlaanderen alsook enkele stukjes Henegouwen.
|
23 maart 2012, 03:45 | #203 |
Eur. Commissievoorzitter
|
Volgens mij is de genitief veel kwetsbaarder. De Duitsers hebben zelfs een gezegde hiervoor: Der Dativ ist dem Genitiv sein Tod.
|
23 maart 2012, 03:58 | #204 | |
Europees Commissaris
|
Citaat:
http://www.google.be/search?hl=nl&as...pe=&as_rights= Maar begrijp dat aub niet verkeerd, het laatste wat ik wil is U irriteren! In een beginpost over dit thema heb ikzelf trouwens de parallel getrokken met het Brabants én met de tussentaal, maar zoals Weyland opmerkt, is die n daar beginlettergebonden en dus blijkbaar toch een welluidendheidssuffix. Aangaande evolutie: Typisch is dat die evolutie toch steeds weer een verarming, een verlies, een versimpeling, een amputatie, ja een verkleutering betekent in de praktijk. Ik heb nog nooit gehoord van een natuurlijke evolutie waarbij een éénheidsvervoeging ontdubbeld werd, of een naamval of een genus verscheen. Zo een evolutie noem ik een degeneratie. En als die ablatief werkelijk vroeger bestond in het Nederlands dan is dat een restauratie, al is dat nu wel overdreven. Ik kan alleen maar hopen dat men in Duitsland niet gaat toegeven aan de straat! Fouten moeten niet de norm worden in naam van evolutie, maar moeten verbeterd worden. De Fransen gaan niet zo nonchalant om met hun officiele spelling. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 23 maart 2012 om 04:00. |
|
23 maart 2012, 04:02 | #205 | |
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
23 maart 2012, 04:07 | #206 | |
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
23 maart 2012, 04:10 | #207 | |
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
23 maart 2012, 04:11 | #208 |
Europees Commissaris
|
Heeft het AN afgedaan? - Pagina 6 - Politics.bewww.fora.be/showthread.php?t=1353&page=6In cache
U heeft dit openbaar een +1 gegeven. Ongedaan maken 29 dec 2007 – ... niet overal voor trouwens), maar over de oude onderwerpsaccusatief die enkel in Brabantse en sommige Vlaamse dialecten voorkomt. |
23 maart 2012, 04:15 | #209 | |
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
23 maart 2012, 04:17 | #210 | |
Europees Commissaris
|
Citaat:
En ja, dat is eigenlijk de reden dat ik Ijslands wil studeren, omdat die taal het dichtst bij het oergermaans staat. Of dan meten maar Gotisch. ...In een ander leven... Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 23 maart 2012 om 04:22. |
|
23 maart 2012, 04:20 | #211 | |
Europees Commissaris
|
Citaat:
|
|
23 maart 2012, 04:20 | #212 | |
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Maar goed, "binnen eenzelfde taal". Dat lijkt me vrij arbitrair, want hoe bepaal je of iets binnen een bepaalde taal blijft. Mocht bijvoorbeeld het Afrikaans zich niet officieel geprofileerd hebben als een aparte taal, maar mocht het binnen de Nederlandse taalgroep gebleven hebben, wat dan? |
|
23 maart 2012, 04:26 | #213 | |
Europees Commissaris
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 23 maart 2012 om 04:27. |
|
23 maart 2012, 04:26 | #214 |
Secretaris-Generaal VN
|
Ja, maar dat zorgt er wel voor dat de Fransen zelf ongelooflijk worstelen met hun officiële spelling. Je kan niet geloven hoeveel tijd en energie er in het Frans(talig) onderwijs gestoken moet worden in het aanleren van de juiste spelling. Mijns inziens brengt dergelijk spellingsonderwijs niets bij. Met veel meer genoegen zie ik wat de Hongaren hebben gedaan: één grote, diepgaande spellingshervorming zodanig dat ze nu met een heel samenhangende fonologische spelling zitten. Resultaat: Hongaarstalige leerlingen moeten geen jaren studeren op de Hongaarse spelling, maar kunnen heel snel overgaan tot echt taalvorming (woordenschat, zinsbouw...).
|
23 maart 2012, 04:47 | #215 | |
Europees Commissaris
|
Citaat:
Men brengt doorgaans de spelling te weinig in verband met bijvb. etymologie, welke achtergrond achter de spelling zit, wat eventueel de alternatieven zouden zijn, en die inzichten kunnen verrijkend zijn. Dat heeft voor een stuk raakvlakken met geschiedenis. Als dat onbelangrijk is, kan men ook het vak geschiedenis maar afschaffen. 1 voorbeeld: Als ik Duits zou geven aan Nederlandstaligen zou ik les 1 onmiddellijk beginnen met de tweede Germaanse klankverschuiving, en dan oefeningen geven waar bij men woorden moet 'vertalen' zonder dat men dat woord officieel kent van in de les. Dan gaat dierct een inzichtenspektrum open, een samenhang die intrigeert in de plaats van domweg twee vertikale kolommen naast mekaar te stellen bij een vertaling. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 23 maart 2012 om 04:49. |
|
23 maart 2012, 06:38 | #216 | |
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
23 maart 2012, 08:25 | #217 | |
Gouverneur
|
Citaat:
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande; Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen, Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit. |
|
23 maart 2012, 15:58 | #218 | |
Europees Commissaris
|
Citaat:
Maar het onderwijs, en trouwens alles, is tegenwoordig zo eenzijdig gericht op het praktische, het funktionele, het utilitaire, het idd. 'nut'. Terwijl het een verrijking is als men een huidige situatie kan situeren in en historische kontekst. Er is toch ook die (potentiële) geschiedenisleraar in U? En taal is het produkt van een geschiedenis. Ik betreur dat alles in funktionele hokjes wordt gestoken. De universiteit holt het bedrijfsleven achterna en wordt hoe langer hoe minder universeel... En ja, ik ben dan iemand die zelf woont in een 'museum', een mooi barok meubel verkiest boven een kil maar praktisch van Ikea. Na het barokke, de rococo en de Jugendstil leven we al meer dan een eeuw in de diktatuur van de Lelijkheid. De mensen vesieren hun huizen niet meer en dat weerspiegelt zich uiteraard op het vlak van taal waar bijvb. het mooie barokke van de naamvallen verdwijnt. Het is die traditionalist die dan ook op taalvlak een konservatieve en historiserende kijk verkiest. En het gemeenschappelijke daaraan allemaal is een hang naar authenticiteit. Een authenticiteit die ik trouwens ook eerder in het dialekt terug vind dan ik de standaardtaal, om on-topic te komen. Maar die diskussie hadden we reeds. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 23 maart 2012 om 16:15. |
|
23 maart 2012, 17:58 | #219 | |
Europees Commissaris
|
Citaat:
Ik ben geboren voor de oorlog en in mijn jeugdjaren was dialect schering en inslag, de taal van mijn ouders en omgeving. Maar ik voelde me absoluut niet in mijn sas. Er ontbrak iets, nl. een standaardtaal waarin ik me overal in Vlaanderen (Nederland kwam later) vlot kon uitdrukken. Reeds in het lager middelbaar maakte ik er een erezaak van overal, ook in mijn eigen gemeente, Nederlands te spreken, behalve in mijn familiekring. Tegen dialecten heb ik niets, maar ze zijn voorbijgestreefd en dikwijls zeer onwelluidend. Het échte Brussels en het West-Vlaams uit de Westhoek hoor ik zeer graag, maar de rest valt dikwijls niet te pruimen. Bovendien zijn ze een grote belemmering geweest voor de ontvoogding van ons volk. Dat anderstaligen die zich in Vlaanderen komen vestigen weigeren zich aan te passen is hieraan gedeeltelijk te wijten. Nu nog hoor je belgicisten (en spijtig genoeg ook een minderheid Vlaams-nationalisten) verklaren dat er een groot verschil is tussen Nederlands en Vlaams. Ze hebben een punt wanneer ze het dialect-Vlaams bedoelen maar niet wanneer ze het hebben over het zogenaamde "schoon Vlaams" of zeg maar Nederlands. Op wereldvlak is Nederlands een belangrijke taal, het zogenaamde Vlaams is te verwaarlozen. Ik heb deze discussie doorgenomen en heb vastgesteld dat het politieke aspect in de discussie niet aan bod komt. Ik vind dit nochtans zeer belangrijk. |
|
23 maart 2012, 18:54 | #220 | |
Europees Commissaris
|
Citaat:
O maar de franstaligen van de eerste generatie hoeven zich voor mij niet aan te passen. En in mijn grootmoedigheid wil daar Frans mee spreken. Waar het op aankomt is dat de franstalige scholen in Vlaanderen worden afgeschaft zodat de latere generaties als het ware gedoenmd zijn tot taalassimilatie. Het is de toekomst die telt! |
|