Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 december 2007, 16:54   #201
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Jonas Elossov's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Natuurlijk, daarom is het een verkeerde filosofie leerlingen naar het TSO-onderwijs door te sturen wanneer ze slecht scoren in het ASO. Men moet een positieve keuze maken: leerlingen kiezen voor het TSO als die opleiding hen bevalt, ook als ze een hoge graad van intelligentie bezitten. Een schrijnwerker, loodgieter, bakker... is immers geen beroep voor "dommekloten" om het even plat uit te drukken.
Dat klopt - er is trouwens niets verachtelijkers dan conservatieve ouders die wegens de goede naam hun kinderen in het latijn steken om uiteindelijk binnen 2 jaar in het beroep terecht te komen. Ik vind dat eerlijk gezegd geestelijke kindermishandeling. Van de klas van 18 waar ik het eerste jaar ASO mee begonnen ben, waren er in het zesde nog exact 3 in het ASO over!
Oud 29 december 2007, 16:56   #202
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Dat zou ik eigenlijk ook wel willen weten. Maar al die grote (anti-vakbonds)lichten gaan ons dat hier vertellen.
Zondagdienst.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2007, 17:00   #203
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door skaldis Bekijk bericht
Een treinbestuurder kan elk moment van de dag, nacht, week, maand, jaar moeten werken. Er moet gewoon 14 uur tussen twee diensten zijn. Om de zes weken staat hij drie weken buiten reeks en weet pas wanneer hij gedaan heeft om hoe laat zijn volgende dienst is. Waar vind je zo'n flexibiliteit in de privé ?
Is dat flexibiliteit?
Oud 29 december 2007, 17:04   #204
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Standaard

In zweden heeft de verplegersvakbond daar iets op gevonden... Nu wordt er niet meer gestaakt, maar wordt er collectief ontslag gegeven en zal er niemand meer werken zolang ze niet allemaal weer in dienst genomen worden onder hun voorwaarden...

Een vrij drastisch maar efficiënt middel; zeker in centrale sectoren zoals ziekenhuizen en treinbestuurders waarvoor men minimumdiensten wil invoeren...
Oud 29 december 2007, 17:11   #205
Sfax
Banneling

Standaard

Oeh, dat moeten ze hier ook eens doen
Oud 29 december 2007, 17:13   #206
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov Bekijk bericht
In zweden heeft de verplegersvakbond daar iets op gevonden... Nu wordt er niet meer gestaakt, maar wordt er collectief ontslag gegeven en zal er niemand meer werken zolang ze niet allemaal weer in dienst genomen worden onder hun voorwaarden...

Een vrij drastisch maar efficiënt middel; zeker in centrale sectoren zoals ziekenhuizen en treinbestuurders waarvoor men minimumdiensten wil invoeren...
In volvo-fabrieken zouden Vlaamse vakbondsmensen die taktiek al wel overgenomen hebben ...
zou het kunnen dat iemand je droombeelden voor werkelijkheid verkocht heeft?

Herinner je je ook nog dat president Reagan eens 10.000 verkeersleiders in de luchtvaart ontslagen heeft na een langdurige staking, en een hele periode overbrugd met militaire verkeersleiders?

Ik denk dat het Vlaamse model van overleg en gezond verstand nog altijd het beste is, hoe graag de paar Vlaamse ekstremistjes (of Waalse ekstremistjes in VW-Vorst, ... remember?) ook de boel zouden willen forseren. Want hard tegen hard, daar krijgt iedereen koppijn van.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2007, 17:14   #207
Pavolini
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Riksken Bekijk bericht
Rood, geel, groen of blauw, als spoorwegambtenaar doe je gewoon je job ten dienste van de reizigers. Als je vind dat je er niet goed bent , trap het dan gewoon af. Luxestakers, niet meer of niet minder. Zou veel van die hoogvandetorenblazers eens graag een weekje meekrijgen in de privésector.
Ni content??? Buiten!
Waarom zouden wij als nationalisten de standpunten van klassiek rechts moeten gaan steunen? Rechts heeft enkel oog voor geld en voor haar belangen(groepen), niet voor principes! Als het systeem volksvijandig is (in nationalistisch-identitaire zin), waarom zouden we dan stakingen die dit systeem schade toebrengen niet gaan steunen, ook al kunnen we niet akkoord gaan met de neomarxisten in de vakbonden?
Pavolini is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2007, 17:21   #208
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
In volvo-fabrieken zouden Vlaamse vakbondsmensen die taktiek al wel overgenomen hebben ...
zou het kunnen dat iemand je droombeelden voor werkelijkheid verkocht heeft?

Herinner je je ook nog dat president Reagan eens 10.000 verkeersleiders in de luchtvaart ontslagen heeft na een langdurige staking, en een hele periode overbrugd met militaire verkeersleiders?

Ik denk dat het Vlaamse model van overleg en gezond verstand nog altijd het beste is, hoe graag de paar Vlaamse ekstremistjes (of Waalse ekstremistjes in VW-Vorst, ... remember?) ook de boel zouden willen forseren. Want hard tegen hard, daar krijgt iedereen koppijn van.
Net daarom . De uitkomst zou wel eens heel interessant kunnen zijn

In de Canadese tak van ons bedrijf hebben ze eens een gelijkaardig smoesje willen uithalen (zonder ontslag weliswaar, maar alles wekenlang platleggen). Toen heeft het management en enkele kaders gewoon op hun eentje de fabriek draaiende gehouden. Eens bleek dat dat ging en minder mensen ook konden volstaan voor de boel draaiende te houden, konden er na de stakingen dadelijk een hele hoop mensen opkrassen...
Oud 29 december 2007, 17:40   #209
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Zondagdienst.
dan liever geen treinen, de chaos is compleet. heb al zo'n stakingen meegemaakt waar niet iedereen staakt en dat er dus wel treinen rijden, maar een pak minder dan normaal.
de laatste keer me voorgenomen dat als het zo is dat ik weer naar huis keer, opeengepakt worden als een haring in een ton, neen dank u.
Oud 29 december 2007, 18:03   #210
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het Vlaamse overlegmodel kon enkel werken omdat er een alternatief bestond ten op zichte van de dominante vrije markt... De bedrijfsleiders kozen toen liever voor het compromis dan voor een eventuele oorlog waarbij men inspiratie zou kunnen halen in het oosten.

Maar zeg eens eerlijk; hoeveel heeft dat overlegmodel nog opgeleverd sinds de val van de muur?

Alle sociale verworvenheden; van algemeen enkelvoudig stemrecht tot de sociale welvaartstaat werden veroverd tijdens de koude oorlog.
Oud 29 december 2007, 18:10   #211
TOOL
Partijlid

Standaard

Citaat:

Het was in Finland.
@schoofzak: je vergeet twee zaken:
1) je verwart publieke sector met private
2) in Finland had de regering ook de optie om het leger in te zetten en verpleegkundigen te vervangen. Echter, er is een punt waarom vervanging simpelweg niet meer mogelijk is praktisch gezien.
Het Reaganisme is dus niet op alle sectoren in alle landen toepasbaar.

Zo'n taktiek noem ik dus geen droombeeld, maar een pragmatische aanpak die in bepaalde gevallen kan werken. Binnen het systeem kan men niet altijd en overal overwinningen halen t.v.v. de werkende klasse, maar een manier waarop men al helemaal niks zal bekomen, is het overlegmodel zoals het we vandaag de dag kennen en de sociale strijd die door de vakbondstop daaraan gekoppeld wordt (of helemaal niet).
TOOL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2007, 18:12   #212
markasiet
Burger

markasiet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is belachelijk - Ik durf erop te wedden dat vakbondsdelegees een hoger opleidingsniveau hebben dat gemiddeld. Uw rechtse gezever slaat in deze nergens op.

Jammer dat daar geen onderzoek over bestaat, maar de delegees die ik ken zijn over het algemeen universitairen die uiteindelijk een job zijn gaan doen die minder "academisch" is dan hun diploma. Ik zou de pol-en-soccers, regenten en licentiaten niet willen gaan tellen onder de vakbondsdelegees.

Daarnaast vraag ik mij trouwens af wat die "economische wetmatigheden" zijn.

En voor u ermee afkomt - ik heb mijn ASO met glans doorstaan en als je mij op straat tegenkomt is dat nogal dikwijls eens als "brulkikker in een rood vestje" (sic) ...
Ik wil die ook eens graag tegenkomen !

Ik herinner me levendig de mijnsluiting van Beringen
Ik herinner me de taferelen van Vilvoorde-Renault
Ik heb 2 maal een symposium bijgewoond met..

Ik ben zoekende!
Misschien hier
markasiet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2007, 18:20   #213
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

Gezien je niet mag oproepen tot geweld op dit forum, laat ik mijn commentaar achterwege wat betreft stakers en vakbonden in het algemeen.
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2007, 18:34   #214
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door markasiet Bekijk bericht
Ik wil die ook eens graag tegenkomen !

Ik herinner me levendig de mijnsluiting van Beringen
Ik herinner me de taferelen van Vilvoorde-Renault
Ik heb 2 maal een symposium bijgewoond met..

Ik ben zoekende!
Misschien hier
Goch, om efkes de delegees af te gaan die ikzelf goed ken uit Gent en omstreken, je weet wel - zogenaamde extremistische pitbulls die kiezen voor het strijdsyndicalisme: Licentiaat Geschiedenis, Doctoraat Filosofie, Licentiaat Moraal, Licentiaat sociologie en 2 politieke wetenschappers. Geen enkele daarvan is "iemand die met de hakken over de sloot het TSO doorkroop"(sic)...
En je kan ervan vinden wat je wil, maar blijkbaar krijgen die toch telkens genoeg vertrouwen van hun basis om toch delegee te blijven.
Oud 29 december 2007, 19:04   #215
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zoals in Nederland: de treinen laten rijden en de reizigers niet controleren. Dit betekent dan een inkomensverlies voor de werkgever. Hou dat een tijdje vol en de directie zal wel openstaan voor gerechtvaardigde eisen.
mja, maar dan moeten de werknemers nog altijd werken onder minder goede omstandigheden e? Trouwens, als er helemaal niet meer wordt gereden, brengt dit de nmbs nog veel meer in een slecht daglicht, dan dat ze gratis rijden.
Oud 29 december 2007, 19:05   #216
Duvelke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Er zijn tal van opties wat die mensen kunnen doen om hun 'probleem' in de aandacht te zetten, zonder daarbij onschuldige mensen die er niets mee te maken hebben schade te berokkenen.
zoals?
zeg zelf is een die hier nog niet is geplaatst
Oud 29 december 2007, 19:07   #217
Duvelke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door markasiet Bekijk bericht
Ik lees geamuseerd deze passage in deze discussielijn

Mag ik even samenvatten?

Waarom staken ze?
- Meer volk : dat is dan toch beloofd, maar omdat er geen regering is stokt het wat
- Betere dienstregeling : deze zal nooit goed zijn: ieder individu ervaart de maatschappij anders, toegespitst op zijn/haar leven.
- meer loon en minder werk => DAT is de hoofdreden : we gooien de boel lekker plat om een beter leven te hebben! => Konden ze die keuze niet maken in het secundair onderwijs en iets gestudeerd hebben!?

Het zijn toch meestal de leeglopers van het TSO die denken de grote jan te mogen gaan uithangen met zo'n plastic schaamlapje voor hun laag IQ
Neem nu de laatste tijd die voormannen???
- Die van de NMBS => komt met moeite uit zijn woorden en gebruikt consequent foute uitdrukkingen ( "duit uit het zakje geven" etc )
- Opel => ts een vakbondsafgevaardigde pur sang : zagen en zeuren
- Audi formely know as Volkswagen : dat was het type KAPOT staken, liever de boel om zeep helpen dan luisteren en daarna bleiten dat de boel failliet is. Gelukkig ligt België geografisch goed en de regering wijdgespreid dat die vernuftige duitsers toch weer onrechtstreeks hun gram hebben gehaald.

man man, gij zijt zeker zo'n bekakt typeke universitair die zich te goed voelt voor het gewone volk?

Jammer dat dat gewone volk nu iedereen in de kou laat staan e
Oud 29 december 2007, 21:22   #218
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TOOL Bekijk bericht
Het was in Finland.
@schoofzak: je vergeet twee zaken:
1) je verwart publieke sector met private
2) in Finland had de regering ook de optie om het leger in te zetten en verpleegkundigen te vervangen. Echter, er is een punt waarom vervanging simpelweg niet meer mogelijk is praktisch gezien.
Het Reaganisme is dus niet op alle sectoren in alle landen toepasbaar.

Zo'n taktiek noem ik dus geen droombeeld, maar een pragmatische aanpak die in bepaalde gevallen kan werken. Binnen het systeem kan men niet altijd en overal overwinningen halen t.v.v. de werkende klasse, maar een manier waarop men al helemaal niks zal bekomen, is het overlegmodel zoals het we vandaag de dag kennen en de sociale strijd die door de vakbondstop daaraan gekoppeld wordt (of helemaal niet).

Leg me geen woorden in de mond die ik niet gezegd heb: ik heb die vervanging van luchtverkeersleiders destijds alleen maar aangehaald als gebeurd feit; zeker niet als iets dat ik zou aanhangen.

Waar ik wel voor waarschuw, zijn uitwassen.
Als een beperkt aantal treinbestuurders of een beperkt aantal bagageafhandelaars het te bont maken, dan komen er problemen van.

Overigens hebben we wel weinig uitleg in onze pers gevonden, over wat nu presies het probleem is met de treinbestuurders.
Zoals ik hoger al aanhaalde: als je in een full kontinu werkschema draait (wat als treinbestuurder niet eens het geval is, want de weekend en feestdagendienst, en de nachtdienst, zijn heel wat kalmer ...), dan moet je rekening houden met werk op ofwel kerst ofwel nieuwjaar.
Dat is grosso modo ook zo, naar mijn vermoeden althans, voor brandweer, verplegende sektor, spoedartsen, politie ... en nog erger voor horeka ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2007, 21:42   #219
driewerf

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tegenover "je werk neerleggen" staat "ontslag". (dat spreek je af als je je arbeidskontrakt tekent)
Gezamenlijk je werk neerleggen volgens afgesproken regeltjes, betekent dat de werkgever daar tegenover stelt dat er dan ook geen ontslag volgt.

Stakingsrecht is dus eigenlijk een verkeerd woord, want iedereen (behalve militaire deserteurs) heeft het recht om het af te bollen (en er misschien op te rekenen dat de werkgever met hangende pootjes je terug komt vragen, als je echt onmisbaar bent).
Klopt ook niet helemaal: je arbeidscontract vermeldt een opzegtermijn die door beide partijen dient gerespecteerd te worden. Indien jij het "afbolt", mag je werkgever jou vervolgen en een schadevergoeding eisen, ter waarde van het loon dat hij jou in die periode had moeten betalen.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2007, 23:26   #220
ghostbuster
Burger

ghostbuster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is slechts gedeeltelijk waar. Bij ons zitten de vakbonden evenwel volledig vast in ouderwets denken: blijkbaar kunnen ze slechts teruggrijpen naar een oud wapen maar missen iedere vorm van creativiteit om op een andere wijze druk uit te oefenen op de werkgever.

Waarom "staakt" het NMBS-personeel niet eens zoals de werknemers bij de NS hebben gedaan? Daar reden de treinen maar werd er geen controle uitgeoefend, zodanig dat heel veel reizigers gratis reden. En dat doet pijn voor de werkgever: hij moet lonen uitbetalen maar mist tegelijkertijd een hoop inkomsten. En wat meer is: dergelijke actie brengt geen verbittering onder de reizigers, integendeel.
Wat je zegt over de vakbond, daar ben ik het mee eens, ten minste als je daarmee bedoelt de vakbondsleiding. Want tot nader order zijn werkenden die zich in bedrijven organiseren - ook de sceptici, ik ken daar een heel recent voorbeeld van bij Enco in Wommelgem - niet bezig met politiek, maar met hun loon en loonvoorwaarden te verdedigen. En als die mensen - naar mijn mening nog steeds de overgrote meerderheid - naar het stakingsmiddel grijpen, is dat om een geschil aan te klagen en verdient dat naar mijn mening onze steun.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
En waarom zouden de werknemers altijd gelijk hebben? Waarom zouden hun eisen terecht zijn?

Wat is er pakweg terecht aan een "meer loon en minder werken"-eis? Of waarom zou het, als de 2500€ netto van hierboven klopt, terecht zijn dat bestuurders nóg meer eisen?
Wij zijn allemaal werknemers, of niet? Als jij een geschil zou hebben met jouw baas, is het dan aan mij om te zeggen dat je geen gelijk hebt? Nee, ik stel me die vraag niet, en steun de zwakkere in het verhaal, nl. de loontrekkende.

En ja, volgens mij kun je niet verdedigen dat een bedrijf dat meer inspanning eist van haar loontrekkenden, en dat een grotere omzet draait, geen groter deel van de koek geeft aan degenen die daarvoor verantwoordelijk zijn. En zeker niet terwijl de aandeelhouders die geen poot hebben moeten uitsteken een riante uitkering krijgen. Dat is in veel bedrijven, zeker de grote, maar ook kleinere zoals Enco (mijn voorbeeld van hierboven), het geval.

Zo'n sociale strijd is zeker niet ouderwets, integendeel, alleen wordt het vandaag door tal van doemdenkers als 'ouderwets' en 'achterhaald' afgeschilderd, met als argument dat we 'de concurrentiestrijd gaan verliezen', enz. Wat natuurlijk allemaal zever is. Vaak is het omgekeerde waar; beter loonvoorwaarden en zekerheden bieden juist de betere bescherming tegen de grillen van het kapitaal.

Conclusie voor mij; als mensen het werk neerleggen, ga ik er gewoon van uit dat er een terecht probleem is, en dat het management daarvoor verantwoordelijk is. Als men in jouw bedrijf het werk neerlegt, zal ik net hetzelfde zeggen. En onze economie is vandaag de dag van die aard, en wij zijn technologisch in staat om inderdaad minder werk voor meer loon te eisen. Precies daarom is men zo bang van deze terechte eisen en gebruikt men alle argumenten om dat voor te stellen als economische zelfmoord. Zo ging het vroeger ook.
ghostbuster is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be