![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#201 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#202 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#203 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#204 |
Europees Commissaris
|
![]() In zweden heeft de verplegersvakbond daar iets op gevonden... Nu wordt er niet meer gestaakt, maar wordt er collectief ontslag gegeven en zal er niemand meer werken zolang ze niet allemaal weer in dienst genomen worden onder hun voorwaarden...
Een vrij drastisch maar efficiënt middel; zeker in centrale sectoren zoals ziekenhuizen en treinbestuurders waarvoor men minimumdiensten wil invoeren...
![]() |
#205 |
Banneling
|
![]() Oeh, dat moeten ze hier ook eens doen
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#206 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
zou het kunnen dat iemand je droombeelden voor werkelijkheid verkocht heeft? Herinner je je ook nog dat president Reagan eens 10.000 verkeersleiders in de luchtvaart ontslagen heeft na een langdurige staking, en een hele periode overbrugd met militaire verkeersleiders? Ik denk dat het Vlaamse model van overleg en gezond verstand nog altijd het beste is, hoe graag de paar Vlaamse ekstremistjes (of Waalse ekstremistjes in VW-Vorst, ... remember?) ook de boel zouden willen forseren. Want hard tegen hard, daar krijgt iedereen koppijn van.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#207 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#208 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() In de Canadese tak van ons bedrijf hebben ze eens een gelijkaardig smoesje willen uithalen (zonder ontslag weliswaar, maar alles wekenlang platleggen). Toen heeft het management en enkele kaders gewoon op hun eentje de fabriek draaiende gehouden. Eens bleek dat dat ging en minder mensen ook konden volstaan voor de boel draaiende te houden, konden er na de stakingen dadelijk een hele hoop mensen opkrassen... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#209 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() dan liever geen treinen, de chaos is compleet. heb al zo'n stakingen meegemaakt waar niet iedereen staakt en dat er dus wel treinen rijden, maar een pak minder dan normaal.
de laatste keer me voorgenomen dat als het zo is dat ik weer naar huis keer, opeengepakt worden als een haring in een ton, neen dank u.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#210 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar zeg eens eerlijk; hoeveel heeft dat overlegmodel nog opgeleverd sinds de val van de muur? Alle sociale verworvenheden; van algemeen enkelvoudig stemrecht tot de sociale welvaartstaat werden veroverd tijdens de koude oorlog.
![]() |
![]() |
#211 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
@schoofzak: je vergeet twee zaken: 1) je verwart publieke sector met private 2) in Finland had de regering ook de optie om het leger in te zetten en verpleegkundigen te vervangen. Echter, er is een punt waarom vervanging simpelweg niet meer mogelijk is praktisch gezien. Het Reaganisme is dus niet op alle sectoren in alle landen toepasbaar. Zo'n taktiek noem ik dus geen droombeeld, maar een pragmatische aanpak die in bepaalde gevallen kan werken. Binnen het systeem kan men niet altijd en overal overwinningen halen t.v.v. de werkende klasse, maar een manier waarop men al helemaal niks zal bekomen, is het overlegmodel zoals het we vandaag de dag kennen en de sociale strijd die door de vakbondstop daaraan gekoppeld wordt (of helemaal niet). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#212 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Ik herinner me levendig de mijnsluiting van Beringen Ik herinner me de taferelen van Vilvoorde-Renault Ik heb 2 maal een symposium bijgewoond met.. Ik ben zoekende! Misschien hier |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#213 |
Minister-President
|
![]() Gezien je niet mag oproepen tot geweld op dit forum, laat ik mijn commentaar achterwege wat betreft stakers en vakbonden in het algemeen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#214 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En je kan ervan vinden wat je wil, maar blijkbaar krijgen die toch telkens genoeg vertrouwen van hun basis om toch delegee te blijven.
![]() |
![]() |
#215 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() mja, maar dan moeten de werknemers nog altijd werken onder minder goede omstandigheden e? Trouwens, als er helemaal niet meer wordt gereden, brengt dit de nmbs nog veel meer in een slecht daglicht, dan dat ze gratis rijden.
![]() |
#216 | |
|
![]() Citaat:
zeg zelf is een die hier nog niet is geplaatst
![]() |
![]() |
#217 | |
|
![]() Citaat:
![]() man man, gij zijt zeker zo'n bekakt typeke universitair die zich te goed voelt voor het gewone volk? Jammer dat dat gewone volk nu iedereen in de kou laat staan e ![]()
![]() |
![]() |
#218 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Leg me geen woorden in de mond die ik niet gezegd heb: ik heb die vervanging van luchtverkeersleiders destijds alleen maar aangehaald als gebeurd feit; zeker niet als iets dat ik zou aanhangen. Waar ik wel voor waarschuw, zijn uitwassen. Als een beperkt aantal treinbestuurders of een beperkt aantal bagageafhandelaars het te bont maken, dan komen er problemen van. Overigens hebben we wel weinig uitleg in onze pers gevonden, over wat nu presies het probleem is met de treinbestuurders. Zoals ik hoger al aanhaalde: als je in een full kontinu werkschema draait (wat als treinbestuurder niet eens het geval is, want de weekend en feestdagendienst, en de nachtdienst, zijn heel wat kalmer ...), dan moet je rekening houden met werk op ofwel kerst ofwel nieuwjaar. Dat is grosso modo ook zo, naar mijn vermoeden althans, voor brandweer, verplegende sektor, spoedartsen, politie ... en nog erger voor horeka ...
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#219 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#220 | ||
Burger
|
![]() Citaat:
Citaat:
En ja, volgens mij kun je niet verdedigen dat een bedrijf dat meer inspanning eist van haar loontrekkenden, en dat een grotere omzet draait, geen groter deel van de koek geeft aan degenen die daarvoor verantwoordelijk zijn. En zeker niet terwijl de aandeelhouders die geen poot hebben moeten uitsteken een riante uitkering krijgen. Dat is in veel bedrijven, zeker de grote, maar ook kleinere zoals Enco (mijn voorbeeld van hierboven), het geval. Zo'n sociale strijd is zeker niet ouderwets, integendeel, alleen wordt het vandaag door tal van doemdenkers als 'ouderwets' en 'achterhaald' afgeschilderd, met als argument dat we 'de concurrentiestrijd gaan verliezen', enz. Wat natuurlijk allemaal zever is. Vaak is het omgekeerde waar; beter loonvoorwaarden en zekerheden bieden juist de betere bescherming tegen de grillen van het kapitaal. Conclusie voor mij; als mensen het werk neerleggen, ga ik er gewoon van uit dat er een terecht probleem is, en dat het management daarvoor verantwoordelijk is. Als men in jouw bedrijf het werk neerlegt, zal ik net hetzelfde zeggen. En onze economie is vandaag de dag van die aard, en wij zijn technologisch in staat om inderdaad minder werk voor meer loon te eisen. Precies daarom is men zo bang van deze terechte eisen en gebruikt men alle argumenten om dat voor te stellen als economische zelfmoord. Zo ging het vroeger ook. |
||
![]() |
![]() |