![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#201 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Uw bewering is uiterst belachelijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#202 | |
|
![]() Ik weet niet of dat hier al gepost is, maar een tekst van de V-SB:
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#203 |
Banneling
|
![]() Dit is een nonsens discussie.
Het gaat helemaal niet over politiek of maatschappij. Dit gaat over het feit dat de wetenschap graag 1 taal heeft waarin ze communiceert met elkaar. Dit is simpel. Juist zoals de industrie de DIN en ISO normen heeft, juist zoals men wereldwijd rekent met SI eenheden....het gaat allemaal over efficiente communicatie. Het is een zaligheid als wetenschapper dat je de VRIJHEID hebt om overal ter wereld te kunnen werken, aangezien taal geen barriere meer is. Engels wordt zowat overal aanvaard als werktaal. En lesgeven hoort bij dit takenpakket. En studenten genieten van dezelfde voordelen: om 3 maanden stage te lopen aan een buitenlandse universiteit hoeven ze zich nu niet meer bezig te houden met de taal te leren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#204 |
Europees Commissaris
|
![]() Inderdaad een obsolete, totaal nutteloze bezigheid. Vooral voor jongeren en studenten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#205 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#206 | |
|
![]() Citaat:
lessen in het Nederlands, cursusmateriaal vaak ook, examen in het Nederlands, thesis ook. Literatuur voor een thesis is bijna uitsluitend engelstalig (nog eerder Frans of Duits of Italiaans dan Nederlandstalig) Bij erasmusstudenten wordt soms in het Engels gedoceerd, soms gedeeltelijk. Soms doen ze gewoon zelfstudie in een Engelstalig boek waarop het gebaseerd is. Je mag niet vergeten dat sommige erasmusstudenten zelf niet zo goed Engels kunnen spreken (soms slechter dan de Vlaamse studenten) en moeilijke uren hebben. Zo'n ramp is het niet als zij niet in alle lessen zitten. Wie nadien verder wil doctoreren moet schrijven, lezen en praten in het Engels. In veel gevallen komt er zelfs een moment waarop verklaard/gecontroleerd moet worden dat je het Engels machtig bent. Maar ik ken bijvoorbeeld mensen uit Oost-Europa of Algerije die schitterend Nederlands spreken, en gewoon hier les willen geven in een Vlaamse school. Moet hen die mogelijkheid ontzegd worden omdat ze geen Engels kunnen praten?
![]() |
![]() |
#207 |
Minister-President
|
![]() Gelet op uw uiterst intelligente tussenkomst, is uw -onbestaande- mening in deze totaal 'belachelijk' om u even te parafraseren.
Het tekstje dat u even verder citeert, raakt al even kant noch wal.
![]() |
#208 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
In dat laatste geval: voor bachelors of in de masters? Of misschien in de doctorate schools die vandaag worden ingericht? In alle gevallen is er geen kat die hen zal tegenhouden om in het nederlands te doceren. Ik zie dus het probleem niet. Het gaat enkel om het feit dat de mogelijkheid moet geboden worden om het onderwijs af te stemmen op de realiteit van de discipline die de volwassen studenten ('t zijn geen kindjes meer he...) hebben gekozen ('t wordt hen ook niet 'eindtermgewijs' opgedrongen he...). Met andere woorden: hoe groot mag de betutteling om oneigenlijke redenen trouwens (met de taalstrijd heeft dit immers niks, noppes te zien) wel zijn? Als die roep om onderwijs in het nederlands dan toch zo groot is, dan zullen studenten zelf wel kiezen voor die instellingen die hen daarin wensen tegemoet te komen. Er is ook nog het spel van de concurrentie. Laat de markt gerust spelen; niks democratischer dan dat... (by the way... je mag zelfs naar nederland uitwijken als je hier niet aan je trekken komt. Of je in een vakgebied als -pakweg- photonics aan je trekken zal komen, is een heel andere vraag)
![]() |
![]() |
#209 | |
|
![]() In een middelbare school als licentiaat.
Citaat:
Eigenlijk ben ik het trouwens ook eens met heel veel van wat jij schrijft, Desiderius. Alleen denk ik dat een onderscheid gemaakt moet worden tussen literatuur/ publicaties en lessen/cursussen/examens.
![]() |
![]() |
#210 |
Gouverneur
|
![]() Als Master student in de fysica en sterrenkunde moet ik opmerken dat het eisen van nederlandstalige cursussen in vakgebieden waar enig onderzoek sowieso superlateraal gebeurt, waarvan je nauwelijks een 10tal vlaamssprekende experts hebt, waarvoor de terminologie gewoonweg niet in het nederlands bestaat, waarvan alle toonaangevende boeken in het engels zijn en nederlands publiceren uw eigen carrière geen stap helpt redelijk kortzichtig is. Een opleiding als de mijne heeft als enig doel om ons experts in de fysica te maken en voor te bereiden op professioneel onderzoek. Daar álle onderzoek in het engels gebeurd, alle congressen in het engels zijn ben je gewoonweg een sukkel als je de terminologie enkel in het nederlands kent.
Met alle respect, maar eisen dat alles in het nederlands gebeurt haalt eenvoudigweg te kwaliteit van sommige richtingen naar beneden. Zij die anders beweren hebben, ben ik vrij zeker van, geen ervaring met deze materie en moeten hun eigen mening hieromtrent kunnen aanpassen zelfs als deze dan niet strookt met de ideologie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#211 | ||
Minister-President
|
![]() Dus is er wat taalgebruik betreft geen enkel probleem.
In het secundair onderwijs is nederlands de norm. Daar wordt niet in het minst aan gemorreld. Citaat:
Ik zie nog véél te veel ongemotiveerde studenten rondslungelen; gasten die een bepaalde studie aanvatten omdat het moet van papa en/of mama. Gasten die hun tijd verspillen in een richting die hen blijkbaar niet inspireert. Ik krijg het sch**t van die 'als ik er maar door ben' -mentaliteit. Je weet wel: met de hakken over de sloot; berekend en wel. Maar nergens een greintje enthousiasme. En dan na x aantal jaar op naar de VDAB en maar klagen dat men met dat waardeloze diploma niet zomaar een job in de schoot krijgt geworpen. En vooral:'ik ben toch overgekwalificeerd voor de broljobs die de huppeltrutten van de VDAB suggereren?' Totaal wereldvreemd, veel van die gasten. Neem het van mij aan: iemand die gelooft in wat ie doet, zichzelf realistisch weet in te schatten (qua competenties) en die zich een héél klein beetje kan motiveren... die vindt ALTIJD werk. En meer nog: die zal meer dan waarschijnlijk binnen de kortste keren binnen zijn branche aan werk raken. Studie(keuze), studie, examens, solliciteren, werken, gezin, persoonlijk geluk, welvaart, goede (geestelijke) gezondheid, .... het hangt ALLEMAAL samen en trek je ogen eens open: in de meerderheid van de gevallen kan je zo voorspellen wie het 'in zich' heeft en wie niet. Soms zit het in kleine, maar essentiële vergissingen die men in het leven maakt. Beginnen aan een studie die men niet echt aankan is er ééntje van. Een studiemakker van me is pas helemaal opengebloeid toen hij z'n toga inruilde voor een zware vrachtwagen en elke week richting Kopenhagen kan tuffen. Citaat:
![]() |
![]() |
#212 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben heel gemotiveerd, maar ik heb wel een 'als ik ermaar door ben'-mentaliteit.
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#213 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
En daar is niks streberigs aan; in mijn tijd was ik zelfs één van de 'zwaardere' feestbeesten. Alleen, mijn studie interesseerde me mateloos. So sue me...
![]() |
![]() |
#214 | |||
|
![]() Citaat:
Dat doctoreren/onderzoek in het Engels moet gebeuren is gewoon een feit, dat wordt ook gewoon geaccepteerd. Maar het onderwijs is een gevoelig punt. Ik heb het wel degelijk over mensen die moeite hebben met het volgen van lessen, terwijl ze geen onderzoek na hun studie willen doen of zo. Citaat:
Citaat:
Ik heb het volste begrip voor mensen voor mensen die studeren als een noodzakelijk kwaad zien om rond te komen in dit leven. Ik ben zelf dankbaar dat ik de kans kreeg en krijg om het aangename aan het nuttige te koppelen.
![]() |
![]() |
#215 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik moet jou niet vertellen, denk ik, dat ik me voornamelijk met andere zaken bezig hou? Ik zeg maar iets, public choice en tullock?
![]() |
![]() |
![]() |
#216 | |
|
![]() Citaat:
Ik begrijp wel dat je veel Engels nodig hebt, maar als je helemaal in dat denkkader stapt, is het dan nog lonend om met zo'n studie in Vlaanderen te zitten? Kun je van de eerste keer naar daar trekken Hoeveel mensen gaan er zich aangesproken voelen voor richtingen waarmee ze door een taalbarrière geen voeling hebben?
![]() |
![]() |
#217 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#218 | |
|
![]() Citaat:
Niks van betutteling vanaf hun 12 jaar zoals bij u. ![]()
![]() |
![]() |
#219 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#220 | |