Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 maart 2008, 15:36   #201
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Montalcino Bekijk bericht
Quod erat demonstrandum: je ziet welke peilingen men geloof geeft: die die het best bij je passen.
Ik kies voor de meest betrouwbare. En dat is het wetenschappelijk onderzoek. En dan kom je onvermijdelijk uit bij Jaak Billiet en het feit dat volgens zijn onderzoek maar hooguit 15% van de Vlamingen voor onafhankelijkheid is.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2008, 15:42   #202
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
http://vrouw.telegraaf.nl/psyche_rel...Liekens__.html

Er staat enkel in dat Belgen conflictvermijdend zijn...
In dit artikel haalt ze de hele tijd België en Vlaanderen door elkaar. Blijkbaar synoniemen?
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2008, 15:45   #203
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Quod erat demonstrandum: je ziet welke peilingen men geloof geeft: die die het best bij je passen.
Misschien komt er een iets duidelijker plaatje als men peilt wie erTEGEN zou zijn.
Oud 12 maart 2008, 15:46   #204
Rob Roy
Minister

Rob Roy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Ik kies voor de meest betrouwbare. En dat is het wetenschappelijk onderzoek. En dan kom je onvermijdelijk uit bij Jaak Billiet en het feit dat volgens zijn onderzoek maar hooguit 15% van de Vlamingen voor onafhankelijkheid is.
Een decennium oud. Intussen is de wereld, en vooral de publieke opinie in Vlaanderen sterk veranderd. Dat onderzoek is dus compleet achterhaald. Het vandaag nog willen gebruiken is zwendel.

Laatst gewijzigd door Rob Roy : 12 maart 2008 om 15:46.
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2008, 15:46   #205
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Misschien komt er een iets duidelijker plaatje als men peilt wie erTEGEN zou zijn.
Zo'n ingreep maakt de vraag onduidelijker.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Oud 12 maart 2008, 15:49   #206
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy Bekijk bericht
Een decennium oud. Intussen is de wereld, en vooral de publieke opinie in Vlaanderen sterk veranderd. Dat onderzoek is dus compleet achterhaald. Het vandaag nog willen gebruiken is zwendel.
Dat is één van de onderzoeken.
Oud 12 maart 2008, 15:50   #207
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Zo'n ingreep maakt de vraag onduidelijker.
Ach, ik ga maar van mezelf uit: als Nederland zich tzt zou willen aansluiten bij een vrijgemaakt en succesvol (Groot-)Vlaanderen zou ik daar totaal niet moeilijk over doen.
Oud 12 maart 2008, 15:53   #208
bwal
Vreemdeling

bwal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paracelsus Bekijk bericht
Hoe men er in Bachten de Kupe er over denkt wil ik niet pretenderen te weten, maar ik betwijfel dat je er echte orangisten zult tussen vinden. Dergelijke liefdesbetuigingen aan het adres van den 'Ollander kunnen enkel uit de mond van een Antwerpenaar -de vijand dus- komen.

In 't zuiden van W-Vl is men veel te Frans gezind om orangist te kunnen zijn, en ik geef je op een briefje dat men in Brugge en omstreken een eventuele annexatie met Kees Bruinsma zeker niet ziet zitten.
Het eerste deel klopt. De opinie hier is Vlaamsgetint, de actie daarentegen blijft achterwege. Mensen zijn hier ook niet echt bezig met politiek, daar interesseert 90% zich niet voor. Maar de algemene teneur de laatste jaren is toch dat je meer en meer Vlaamse vlaggen ziet uithangen, stickers van Vlaanderen Onafhankelijk, groeien van Vlaams-nationalistische partijen, ...

Niet dat dit zo'n grote daden zijn, het is gewoon de publieke opinie die evolueert van belgicistisch royalist naar Vlaams republikein. Traag, maar het gaat toch die richting uit.

Over het zuiden van West-Vlaanderen weet ik niet veel, enkel dat sommige mensen het toch serieus op hun heupen beginnen krijgen door de aanhoudende Franse & Waalse criminaliteit in Menen en Kortrijk bijvoorbeeld. Dat moet nu maar eens gauw gedaan zijn.
bwal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2008, 16:02   #209
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bwal Bekijk bericht
Het eerste deel klopt. De opinie hier is Vlaamsgetint, de actie daarentegen blijft achterwege. Mensen zijn hier ook niet echt bezig met politiek, daar interesseert 90% zich niet voor. Maar de algemene teneur de laatste jaren is toch dat je meer en meer Vlaamse vlaggen ziet uithangen, stickers van Vlaanderen Onafhankelijk, groeien van Vlaams-nationalistische partijen, ...

Niet dat dit zo'n grote daden zijn, het is gewoon de publieke opinie die evolueert van belgicistisch royalist naar Vlaams republikein. Traag, maar het gaat toch die richting uit.

Over het zuiden van West-Vlaanderen weet ik niet veel, enkel dat sommige mensen het toch serieus op hun heupen beginnen krijgen door de aanhoudende Franse & Waalse criminaliteit in Menen en Kortrijk bijvoorbeeld. Dat moet nu maar eens gauw gedaan zijn.
En de Franse invasie, van mensen die over de grens komen wonen.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2008, 16:09   #210
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zou het veel verbeteren als Vlaanderen onafhankelijk zou zijn?
De Franse politie heeft waarschijnlijk liever dat de Fransen in België komen stelen dan in Frankrijk.
Misschien dat ze nadat Vlaanderen en Nederland samen zijn de Waalse en Franse Politie niet al te hard hun best zullen doen om de dieven die in Vlaanderen gaan stelen achterna te zitten.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2008, 17:10   #211
bwal
Vreemdeling

bwal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Zou het veel verbeteren als Vlaanderen onafhankelijk zou zijn?
De Franse politie heeft waarschijnlijk liever dat de Fransen in België komen stelen dan in Frankrijk.
Misschien dat ze nadat Vlaanderen en Nederland samen zijn de Waalse en Franse Politie niet al te hard hun best zullen doen om de dieven die in Vlaanderen gaan stelen achterna te zitten.
Nee, ik denk niet dat dat erg veel zal verbeteren. De weinige individuen die ik ken uit zuid-West-Vlaanderen scheren gewoon walen en fransen over dezelfde kam omdat ze frans spreken. Je moet je gewoon eens voorstellen hoe irriterend dat is voor de west-vlamingen. Bijvoorbeeld dit weekend nog in het nieuws: 10/45 gecontroleerde franse chauffeurs waren onder invloed van drugs. Dan heeft de uitgaansbuurt van Menen weer een slechte naam. Ah, het is er ook niet zuiver, maar hierdoor wordt het overroepen. Die mensen waarover ik daarnet al sprak, hebben het gevoel dat als Vlaanderen onafhankelijk zou worden, ze sterker zouden staan tegenover de franstaligen. Ze zouden een 'los-het-eindelijk-zelf-op' gevoel hebben doordat de miljardentransfers ophouden. Ze willen met andere woorden gewoon de franstaligen het gat induwen, omdat ze erdoor geïrriteerd worden.

Ahja, dit is nu geen opinipeiling ofzo hé, dat is gewoon wat ik opvang uit die streken.

"Het Vlaams Blok zorgt voor een paradox. Het is als een onaantrekkelijke vrouw met een flinke bankrekening die zich aanbiedt op de huwelijksmarkt. Verlokkelijk, maar zo lelijk dat niemand van haar moet weten...” (Bart Dewever)

Laatst gewijzigd door bwal : 12 maart 2008 om 17:15.
Oud 12 maart 2008, 17:19   #212
bwal
Vreemdeling

bwal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
En de Franse invasie, van mensen die over de grens komen wonen.
Dat is ongeloofelijk. Ik woon niet al te ver van de kust. In de zomer hoor je meer frans dan vlaams spreken aan de kust. Ze kennen niets, behalve frans, en wij moeten ons maar aanpassen. Als er ergens een fuif/feestje is aan de kust in de zomervakantie, is er bijna altijd ruzie tussen franstaligen en vlamingen.
Ze zijn ook zo koppig, ze w�*llen zich gewoon niet aanpassen om zich verstaanbaar te maken..

Ik moet dringend eens de cijfers van criminaliteit aan de kust vergelijken: doorgaands in het jaar in vergelijking met de zomervakantie, als het toerisme aan zijn hoogste punt zit. Ik denk dat er daar wel wat interessante cijfers zullen tussenzitten

"Het Vlaams Blok zorgt voor een paradox. Het is als een onaantrekkelijke vrouw met een flinke bankrekening die zich aanbiedt op de huwelijksmarkt. Verlokkelijk, maar zo lelijk dat niemand van haar moet weten...” (Bart Dewever)
Oud 12 maart 2008, 17:39   #213
vlaanderen72
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is ongeloofelijk. Ik woon niet al te ver van de kust. In de zomer hoor je meer frans dan vlaams spreken aan de kust. Ze kennen niets, behalve frans, en wij moeten ons maar aanpassen. Als er ergens een fuif/feestje is aan de kust in de zomervakantie, is er bijna altijd ruzie tussen franstaligen en vlamingen.
Ze zijn ook zo koppig, ze w�*llen zich gewoon niet aanpassen om zich verstaanbaar te maken..

Ik moet dringend eens de cijfers van criminaliteit aan de kust vergelijken: doorgaands in het jaar in vergelijking met de zomervakantie, als het toerisme aan zijn hoogste punt zit. Ik denk dat er daar wel wat interessante cijfers zullen tussenzitten
Ik heb een huis in vosseslag/de haan als buitenverblijf, maar daar zitten er dan weer veel duitsers ook zei wensen geen Vlaams te spreken en daarom negeer ik ze als ze iets vragen!
vlaanderen72 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2008, 17:54   #214
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaanderen72 Bekijk bericht
Ik heb een huis in vosseslag/de haan als buitenverblijf, maar daar zitten er dan weer veel duitsers ook zei wensen geen Vlaams te spreken en daarom negeer ik ze als ze iets vragen!
Nederlanders/Duitsers/Vlamingen kunnen, met enige zorg voor iets vertraagd spreektempo en uitspraak "op de letter", elkaar voor meer dan 90% goed verstaan. Je kunt dus een Duitser rustig (en met nadruk op "rustig") antwoorden in je eigen taal en ook de Duitser zal zich moeite geven om zeer duidelijk te spreken (niet "luid" maar zeer nauwkeurig).
Oud 12 maart 2008, 17:58   #215
vlaanderen72
Banneling

Standaard

Citaat:
Nederlanders/Duitsers/Vlamingen kunnen, met enige zorg voor iets vertraagd spreektempo en uitspraak "op de letter", elkaar voor meer dan 90% goed verstaan. Je kunt dus een Duitser rustig (en met nadruk op "rustig") antwoorden in je eigen taal en ook de Duitser zal zich moeite geven om zeer duidelijk te spreken (niet "luid" maar zeer nauwkeurig).
Daar moet ik de eerste duits nog tegenkomen die rustig spreekt en de moeite zou nemen om te luisteren!
Oud 12 maart 2008, 18:37   #216
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Daar moet ik de eerste duits nog tegenkomen die rustig spreekt en de moeite zou nemen om te luisteren!
Geef zelfs eens het goede voorbeeld door RUSTIG en GOED ARTICULEREND in het Nederlands zo iemand te antwoorden.
Oud 12 maart 2008, 18:44   #217
vlaanderen72
Banneling

Standaard

Citaat:
Geef zelfs eens het goede voorbeeld door RUSTIG en GOED ARTICULEREND in het Nederlands zo iemand te antwoorden.
Aan iemand die geen vlaams wil verstaan en wenst te spreken,dacht het niet!
Oud 12 maart 2008, 18:47   #218
bwal
Vreemdeling

bwal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ah, toch wel. Van duitsers is het normaal dat ze geen vlaams spreken, dat is de logica zelve. Waar zouden ze dat geleerd hebben? Onze taal neigt toch naar elkaar toe, mits een samengeflanste zin van vlaamse en enkele duitse woorden kun je je tegenover hen al verstaanbaar maken. Franstaligen daarentegen zouden eerlijkheidshalve ook vlaams moeten leren..
Niettegenstaande je hier weer het argument kunt tegeninbrengen dat niet elke vlaming duits leert op school, en idem voor de franstaligen, maar zo kun je bezig blijven

Oud 12 maart 2008, 18:48   #219
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Dat merk je dan wel gaande het gesprek, waarin jij GEEN Duits hoeft te spreken, hooguit enigszins verstaan zoals dat ook de Duitser meestal tamelijk lukt met Hoogvlaams of Nederlands.
Oud 12 maart 2008, 19:08   #220
vlaanderen72
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat merk je dan wel gaande het gesprek, waarin jij GEEN Duits hoeft te spreken, hooguit enigszins verstaan zoals dat ook de Duitser meestal tamelijk lukt met Hoogvlaams of Nederlands.
Kijk he als ik naar duitsland ga staan ze er echt niet te springen om naar mijn vlaams te luisteren laat staan te spreken,en dat verwacht ik ook niet van hen.Daar,maar hier wel!Uiteraard als je toerist bent kun je dit niet vlekkeloos maar je kunt wel de moeite doen!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be