Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 april 2008, 15:04   #201
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Die van FC Anderlecht zullen het waarschijnlijk niet zijn...
misschien moeten ze de linksback aanstellen als onafhankelijke

of de stopper
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2008, 15:30   #202
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Als jij niets stelt, valt er ook weinig te weerleggen uiteraard; of zijn wat suggesties een onderbouwde stelling?
Het ging -zo dacht ik toch- over de competenties om in de RvB te zetelen.

Citaat:
Ja.
Neen dus.

Citaat:
Je kan hem voor dom gaan slijten uiteraard; da's jouw zaak.
Competentie om een bedrijf te leiden <-> "dom"?
Zijn alle mensa leden plots de beste zakenmensen ter wereld misschien?

Laatst gewijzigd door Turkje : 3 april 2008 om 15:30.
Turkje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2008, 15:31   #203
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarbij je premisse is dat je zoiets moet rechtvaardigen; quod non...
En zoals reeds gezegd: als je dat van oordeel bent, dan moet je ook niet komen zagen als er sociale onrust uitbreekt in je bedrijf.
Oud 3 april 2008, 15:46   #204
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maes_P Bekijk bericht
Ik zeg de aandeelhouders zijn vertegenwoordigd.
Hetgeen de rest van de discussie over dat onderdeel overbodig maakt. Ze zijn vertegenwoordigd dus ze hebben inspraak; easy as that.

Citaat:
Jamaar, dat is hun geld niet...
Dat is geld van de NV Fortis. En zij hebben slechts een klein deel van de aandelen.
Zij zijn hoofdaandeelhouder of vertegenwoordigen (hoofd)aandeelhouders, dus het is wel degelijk hun geld of het geld van de groep wiens belangen ze vertegenwoordigen. Eén pot nat.

Citaat:
Absoluut, niet; dit is een fijne discussie.
Ik heb ze niet in pacht, jij hebt ze niet in pacht.
Als je al zover bent, geraken we nog ergens.

Citaat:
Maar jij hebt wel een mening (en dat respecteer ik) maar je bewijst nergens wat je zegt:
Waar doe jij dat wel?

Citaat:
toon bv eens welke aandeelhouders aanwezig waren (behalve de bestuurders uiteraard) op de laatste bestuursvergadering van Fortis en hoeveel procent van de aandelen die mensen dan vertegenwoordigden.
ik weet dat ik veel vraag, maar anders zit jij wel de ganse tijd te redeneren vanuit "jouw absolute waarheid" waarvan je nergens een bron aantoont...
Wie ga ik dat straks thuis wel eens opzoeken ja; maar hetzelfde kan van jou gezegd worden: je zit hier te fulmineren dat aandeelhouders geen inspraak hebben, dan bestuurders geen aandeelhouders vertegenwoordigen, dat dat een los groepje is dat daar zit om zijn zakken te vullen en dat Votron bijgevolg volledig eigenhandig zijn loon verhoogd heeft. Welke bronnen heb jij daarvoor, buiten je eigen vermoedens?

Citaat:
Begrijp me niet verkeerd; als jij zegt 'dat moet niet worden gerechtvaardigd' is dat een mening die ik absoluut respecteer (ik ben niet akkoord, maar zo gaat dat met meningen). Maar als je zegt "de aandeelhouders" zijn wel aanwezig in de raad van bestuur en met een meederheid van de aandelen" valt die uitspraak te falsificeren:
http://fortis.be/nl/governance/cvs_r...MauriceLippens
Jij hebt het waarschijnlijk over dit:
http://fortis.be/nl/governance/aande...gaderingen.asp

Jawel, ik zeg enkel dat het niet ethisch is om dat te doen als je jezelf opslag geeft en 4 miljard winst maakt
Daar is weinig onetisch aan. Als die mensen er teveel waren, dan moesten ze weg, easy as that.

Citaat:
Superioriteit??
Ik geef je gewoon aan dat ethiek in economie wel degelijk aangeleerd wordt.
En er is al eerder gezegd dat ethiek geen algemeen gegeven is.

Citaat:
Klopt

Ik doe dat wel
Fijn, maar irrelevant voor Votron aangezien jij geen deel uitmaakt van zijn contract.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2008, 15:47   #205
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
En zoals reeds gezegd: als je dat van oordeel bent, dan moet je ook niet komen zagen als er sociale onrust uitbreekt in je bedrijf.
Hetgeen ons terug bij het beginpunt brengt: die onrust breekt niet zelden uit onder invloed van zij die vinden dat ze overal mee een stuk van de taart moeten krijgen, ook al hebben ze geen recht op dat stuk en ook al hebben ze er niets zelf voor gedaan.
Oud 3 april 2008, 15:48   #206
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Het ging -zo dacht ik toch- over de competenties om in de RvB te zetelen.

Neen dus.
Jij jouw zin; zoek de adel in dat bedrijf zelf eens op dan.

Citaat:
Competentie om een bedrijf te leiden <-> "dom"?
Zijn alle mensa leden plots de beste zakenmensen ter wereld misschien?
Dehaene leidt dat bedrijf niet...
Oud 3 april 2008, 21:38   #207
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Kijk maar naar het artikel hieronder.
En besef goed: het gaat om een bonus.

Wie geeft mij ongelijk?
1. Votron heeft die bonus gekregen omdat ze (een deel van) ABN Amro hebben binnengehaald wat voor Fortis op langere termijn oneindig belangrijker is dan zijn al dan niet goed beleid mbt de kredietcrisis. (Let op: ik zeg belangrijk, niet noodzakelijk 'goed').
2. Als ik werknemer van Fortis was en ik vond dat onrechtvaardig ivh tot mijn eigen salaris, dan zou ik dat aankaarten en indien dat niet hielp een andere job zoeken of zelf iets beginnen. Ik zou echter niet gaan staken.
3. Aangezien ik geen werknemer van Fortis ben, heb ik echter niet de minste behoefte mij met hun affaires te gaan bemoeien of nu luidkeels 'schande' te gaan roepen.
4. Ik ben er wel voor te vinden om een soort van maximale loonspanning in een bedrijf in te voeren. Ik geloof immers niet dat iemand - maakt niet uit hoe goed hij/zij is - in staat is om enorme successen te boeken als de rest van het bedrijf incompetent is. Een maximale loonspanning vind ik daarom wel het overwegen waard. Het heeft het voordeel dat er nog steeds een groot verschil mogelijk blijft in verloning, maar eveneens het voordeel dat ook de 'lagere echolons' toch op zijn minst meeprofiteren van eventuele enorme bonussen aan de top.

Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 3 april 2008 om 21:39.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2008, 22:02   #208
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
Het geeft alleszins weer es aan hoe decadent vele bedrijfsleiders zich laten vergoeden. Okee, een topfunctie brengt veel verantwoordelijkheid, stress, overuren, verplaatsingen enz... met zich mee. Geen enkel probleem dat een manager daar vet voor wordt betaald, maar dit is gewoon overdreven, het is decadent.

Hij zou beter een voorbeeld nemen aan de grote baas van Umicore dat het wel goed doet.
Die krijgt slechts 2% opslag.

Citaat:
Leysen (Umicore) verdient 2 procent meer
Gedelegeerd bestuurder Thomas Leysen van de materiaaltechnologiegroep Umicore heeft in 2007 1,097 miljoen euro verdiend. Dat is zo'n 2 procent meer dan vorig jaar. Een en ander blijkt uit het jaarverslag van de groep.
(tijd) - Umicore rondde in 2007 zijn transformatie af tot zuivere materiaaltechnologiegroep die zich focust op schone technologie (katalysatoren, oplaadbare batterijen en zonne-energie). Na de afsplitsing van de koperactiviteiten naar Cumerio bracht het voormalige Union Minière in 2007 zijn zinkdivisie onder bij Nyrstar, een joint venture met het Australische Zinifex. Nyrstar werd eind oktober naar de beurs gebracht.
Het aandeel Umicore koerste in 2007 30 procent hoger.

De verloning van Leysen valt uiteen in een vast bedrag van 500.000 euro, een variabel bedrag van 473.616 euro en een extra gedeelte van 123.592 euro. Het variabele deel werd volledig in aandelen Umicore uitgekeerd die Leysen gedurende twee jaar moet behouden.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2008, 22:19   #209
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Goed dat je daarover begint: de vaste lonen van topmanagers stijgen immers in België % veel sneller dan het gemiddeld loon.

En de reden daarvoor is eenvoudig: hun lonen zijn openbaar. Je kan er prat op gaan dat andere ceo's nu ook hun salaris verhoogd zullen krijgen met als argument wat Votron heeft binnengerijfd.

Ze zouden dit beter ook doen voor alle andere mensen, i.e. de lonen openbaar maken. Het zou de gemiddelde lonen van de werknemers zwaar ten goede komen daar ben ik van overtuigd.

Nu worden lonen vaak betaald op basis van andere eigenschappen dan de effectieve prestaties/waarde voor het bedrijf. (bvb sterker onderhandeld of 'bevriend met de directeur') Indien de lonen openbaar zouden worden zou dit fenomeen voor een groot stuk verdwijnen.

Ik kan mensen alleen maar aanraden om tegenover collega's geen enkele schroom te hebben over wat je verdient en hen ook te vragen wat zij verdienen. Het speelt enkel en alleen in je eigen nadeel dit niet te doen.

Pas wel op want soms kom je onaangename dingen te weten; dat die 'sympathieke' chef die je voorspiegelt dat 50% marge van het bedrijf op jouw directe contributie 'normaal' is er niet bijverteld dat ongeveer 20% van die 50% door hem persoonlijk geincasseerd wordt.

Ofdat die sales die werd aangenomen door de vorige sales manager en die gedurende 2 jaar maar voor 5000 eur zaken verkocht heeft een salaris had dat hoger lag dan het jouwe, terwijl jij de firma over diezelfde tijdsspanne ongeveer 450.000 eur hebt opgebracht.

En je komt ook te weten dat sommige van je - nog naievere - collega's nog een stuk slechter af zijn dan jezelf.

I.e. ik bedoel maar, ik raad mensen nog steeds sterk aan om de 'omerta' mbt salarissen te verbreken, maar ben je er wel van bewust dat het best mogelijk is dat je heel wat mensen en de firma waarvoor je werkt ineens met héél andere ogen gaat bekijken.

Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 3 april 2008 om 22:26.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2008, 07:28   #210
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Hij zou beter een voorbeeld nemen aan de grote baas van Umicore dat het wel goed doet.
Die krijgt slechts 2% opslag.
groot gelijk

http://finance.yahoo.com/q/bc?t=5y&s...&q=l&c=forb.br

dat degenen die hier over 'verdiensten' van de fortis ceo spreken daar maar eens iets op verzinnen

Laatst gewijzigd door born2bewild : 4 april 2008 om 07:29.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2008, 23:34   #211
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is dan toch enkel omdat dat "gepeupel" ervan overtuigd is dat wat een ander krijgt, zij ook moet krijgen, los van wat ze dat jaar al dan niet gedaan hebben... Toch?
Zo zijn mensen nu eenmaal... Daarom is het liberalisme strijdig met de menselijke natuur. Mensen zijn geen individualisten die hun nut maximaliseren, het zijn kuddedieren die op de eerste plaats begeren wat de buurman in de kudde heeft.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2008, 23:16   #212
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Dat de aandeelhouders hiermede akkoord gaan, dat is hun goed recht (voorlopig althans)...

Maar als klant zou ik dat alleszins niet pikken... en dat is ook mijn goed recht...
Zo is het in NL:
Citaat:
zaterdag 10 mei 2008
Toppers bedrijven: bonussen 4000 keer modaal
DEN HAAG - De vijf grootverdieners van het Nederlandse bedrijfsleven hebben vorig jaar voor 131,8 miljoen euro aan bonussen ontvangen. Dat is evenveel als 4000 Nederlanders bruto in een jaar verdienen, uitgaande van een modaal salaris.

Dit blijkt zaterdag uit berekeningen van het Nederlands Dagblad. De oud-topmannen Jan Bennink van Numico en Rijkman Groenink van ABN Amro ontvingen vorig jaar samen ruim 100 miljoen euro. De overige drie van de top vijf zijn Jeroen van de Veer (Shell), Gary Pruitt (chemisch distributeur Univar) en Zach Miles (uitzender Vedior).
Groenink vertrok vorig jaar als bestuursvoorzitter bij ABN Amro, nadat de bank door een consortium was overgenomen. Zijn vertrekregeling stond ter discussie.

(ANP) BRON
Wat bij Fortis gebeurde toont aan dat 't in België van 't zelfde is.
De lonen mogen niet stijgen, er moeten afvloeïngen gebeuren, om 't concurrentievermogen niet aan te tasten! En de vakbonden trappen er nog in ook
(hoeveel zouden de directiepremies bij Volkswagen bedragen?)

Laatst gewijzigd door filosoof : 10 mei 2008 om 23:29.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2008, 09:31   #213
Alexander Br.
Vreemdeling

Alexander Br.'s schermafbeelding

Standaard

Ik vind staken redelijk zwak , als ge meer wilt verdienen moet ge geen arbeider of bediende worden ma ga dan gewoon studeren of wordt loodgieter ofzo...
Alexander Br. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2008, 09:35   #214
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Kijk maar naar het artikel hieronder.
En besef goed: het gaat om een bonus.

Wie geeft mij ongelijk?

http://www.trends.be/nl/economie/men...etcrisis-.html

Fortis-topman krijgt hogere bonus in jaar van kredietcrisis

31/03/2008 12:00

Jean-Paul Votron, de Belgische CEO van Fortis, krijgt voor zijn prestaties in 2007 een jaarbonus van 2,5 miljoen euro uitbetaald, zo meldt het jaarverslag.

Dit is een half miljoen euro meer dan in 2006 het geval was. Opmerkelijk, want 2007 was een jaar waarin de bankwereld zware waardeverminderingen moest boeken omwille van de kredietcrisis. Zo schreef Fortis 1,8 miljoen euro af.

De raad van bestuur van Fortis wijst als reden voor zijn hogere jaarbonus op "de voorbeeldige leiding van de heer Votron in een jaar waarin Fortis een echte transformatie onderging". In totaal zal de Fortis-topman een bezoldiging ontvangen van 3,9 miljoen euro in cash (namelijk zijn basissalaris, jaarbonus, pensioenkosten en long term incentive) plus een pakket van 49.655 opties en 41.775 Fortis-aandelen.

Ter vergelijking. Michel Tilmant, topman van bankverzekeraar ING, verdiende vorig jaar 500.000 euro minder dan in 2006. Zijn totaalbezoldiging lag op 4,81 miljoen euro. ING keerde Tilmant bijna 300.000 euro minder uit aan bonussen. Het basissalaris van de ING-topman lag wel hoger dan dat van Votron.

Dit laatste zal nu veranderen. Voor het boekjaar 2008 zal het basissalaris van Votron worden verhoogd van 750.000 tot 1,3 miljoen euro. "Om het beter te laten aansluiten bij de aanzienlijk hogere basissalarissen die met Fortis vergelijkbare bedrijven aan hun CEO betalen", zo meldt het jaarverslag. Als gevolg hiervan wordt de ontslagvergoeding van Votron wel verminderd naar "één jaar van zijn basissalaris" in plaats van twee jaar.

Maar de Fortis-topman heeft dit jaar ook nog zicht op een extraatje van minstens 1 miljoen euro. Die is afkomstig van het beëindigen van zijn (eerste) contracttermijn op 31 mei. Deze uitkering was afhankelijk van de prestaties van het Fortisaandeel, zo stond in het jaarverslag van vorig jaar te lezen. Aangezien de koers van Fortis door de kredietcrisis is gedaald tot ongeveer 15 euro (of lager dan het koersniveau bij Votron's aantreden in 2004), wordt verwacht dat hij het laagste bedrag binnen een vork van 1 tot 2,75 miljoen euro zal ontvangen.

Maar, zo voegt Fortis er aan toe: "de heer Votron zal geen nieuwe 'Stock Appreciation Rights' ontvangen". Dat wil zeggen, hij zal bij het einde van zijn nieuwe contracttermijn - die loop van 2008 in 2011 - geen automatische uitkering meer uitbetaald krijgen.
En dan? Als een prive bedrijf haar CEO zoveel loon wil geven dan is dat toch hun zaak.
Jaloers?
Oud 11 mei 2008, 11:03   #215
waarnemer
Burgemeester

Standaard Het schandaal van Fortis?

Het schandaal van Fortis, is dat niet hun reclame, op radio of de affiches met het gelukkige gehuwde koppel?
Hier is geschoten op de vorige regering omdat ze soms te juichend hun resultaten beschreven. Zonder een proces te zoeken, doet de beschrijving van sommige van hun producten niet een beetje denken aan opl... Niet dat ze de enigste zijn in de sector, maar mij lijkt het wel frappant.
waarnemer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2008, 11:06   #216
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

De minister die morgen de begroting van Belgische staat kan halveren, mag rustig van mij daar 1% van opsteken als bonus.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be