Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 september 2008, 22:30   #201
De_Laatste_Belg
Minister

De_Laatste_Belg's schermafbeelding

Standaard

In het grootste gedeelte van Limburg is gè (gij) de beleefdheidsvorm.
En dich de normale losse vorm.

Ge en Gij en U zal ik gebruiken in formele situaties. Of situaties waarin ik iemands autoriteit erken. En in beleefdheidsvormen.

Jij en jou gebruik ik overal anders in losse situaties.

Als ik 'gij' gebruik dan zult ge weten waarom.

Maar weet je, het is ok als je dat anders ziet. : )
Oud 4 september 2008, 22:50   #202
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Vervoegingen van zijn en hebben in het West-Vlaams.

Vervoeging van hebben:
EEHN
-1e persoon enkelvoud: keeh kik
-2e persoon enkelvoud: geih(t) gie
-3e persoon enkelvoud: jeehd em (mannelijk)/ zeeh sie(vrouwelijk) / Theet tet (onzijdig)

-1e persoon meervoud: weehn wiedder
-2e persoon meervoud: g eih giedder
-3e persoon meervoud: zeehn ziedder

Vervoegingen van zijn

ZIN
-1e persoon enkelvoud: kben kik
-2e persoon enkelvoud: ge zih gie
-3e persoon enkelvoud: jis em (mannelijk)/ zis sie (vrouwelijk) / tis tet (onzijdig)

-1e persoon meervoud: me zin wiedder
-2e persoon meervoud: ge zih giedder
-3e persoon meervoud: ze zin ziedder
OK,

en nu de vraagvorm :

è Je da gezien?

Van wao zy-je?

Gao je mee?

en de bezittelijke vorm:

joun uus of 't myne?

Myn moeder of d' joune?

Gebiedende wijs :

Je gao nù luuster'n (of 'k klappe nie mê mé je).

In je mande !

Ik heb mijn familie nooit 'uw' horen gebruiken, dus zelfs als het gebruik van 'gy' al zou verspreid zijn, het is dan toch maar in onvolledige vorm.

Maar dat is allemaal niet zo belangrijk.

Beide vormen kunnen perfect naast en door elkaar gebruikt worden, al verdient de in het Nederlandse taalgebied meer algemeen verspreide 'je' vorm wel de voorkeur.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 4 september 2008 om 22:51.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2008, 23:09   #203
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand Bekijk bericht
Alleen zijn er geen Walen die hun eedaflegging in het Waals doen ...
Jawel.

http://www.standaard.be/Artikel/Deta...st05012001_016
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2008, 23:41   #204
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik stel alleen maar vast dat men ons de hele tijd Hollandse woorden opdringt en de Hollandse manier van spreken. U noemt dat dan een 'lingua franca'. Een ' lingua Hollanda' ja. Uw taaleigen verloochenen, daar bent u een meester in. Maak van onze taal maar een lingua franca in plaats van altijd naar Nederland te lonken. Dat Nederland maar de 'gij-vorm' overneemt. En het Belgicisme dat u te pas en te onpas erbij sleurt heeft hier niet mee te maken. Het wordt wat afgezaagd uw liedje over het Belgicisme.
Schijnbaar vergeet men hier dat "gij" weldegelijk tot het AN behoort. Alleen is het geen vorm die in het informeel taalgebruik thuis hoort. Het AN verloochent dus geenszins de "gij"- en "ge"-vorm. Als u stelt dat "ge" een algemene vorm is in België, dan is dat onjuist. In delen van West-Vlaanderen (heel de streek rond Brugge) gebruikt men immers van oudsher plaatselijke vormen van "je". Een Bruggeling die Brugs praat, zal bijvoorbeeld de vraag stellen: "Kaan je Bruhs klapp'n?" Niet: "Kunde gij ...?" En Lustenhouwer zong in zijn overbekend Brugs lied: "Zy'j van Brugge, zet je vanachter, Je moe' van vôren in de reke nie' gon stoan. Zy'j van Brugge, zet je vanachter, Mé zowwe zot van vôren zoud da' toch nie' goan? Want ze zeggen damme zot zyn,
mo dat is dwoaze proat, Me zyn verdroaid zo zot nie' ofdat onze mutse stoat
Mo zy'j van Brugge zet je vanachter, Je moe' van vôren in de reke nie' gon stoan. Zy'j van Brugge, zet je vanachter, Of hèl d'n boel zou kennen no de knoppn goan." Enz. Overal de "je". Niet als een invloed van het AN, maar gewoon omdat het behoort tot het authentiek Brugs dialect.

De "ge"-vorm is een Brabantse vorm die een zekere verbreiding heeft gekend in een aantal Vlaamse en westelijke Limburgse dialecten. Zeker geen algemeen verschijnsel onder de Nederlandse dialecten in Vlaanderen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2008, 23:47   #205
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vervoegingen van zijn en hebben in het West-Vlaams.

Vervoeging van hebben:
EEHN
-1e persoon enkelvoud: keeh kik
-2e persoon enkelvoud: geih(t) gie
-3e persoon enkelvoud: jeehd em (mannelijk)/ zeeh sie(vrouwelijk) / Theet tet (onzijdig)

-1e persoon meervoud: weehn wiedder
-2e persoon meervoud: g eih giedder
-3e persoon meervoud: zeehn ziedder

Vervoegingen van zijn

ZIN
-1e persoon enkelvoud: kben kik
-2e persoon enkelvoud: ge zih gie
-3e persoon enkelvoud: jis em (mannelijk)/ zis sie (vrouwelijk) / tis tet (onzijdig)

-1e persoon meervoud: me zin wiedder
-2e persoon meervoud: ge zih giedder
-3e persoon meervoud: ze zin ziedder
Hét West-Vlaams bestaat niet. Wat u hierboven citeert, is één vorm uit de vele West-Vlaamse dialecten die bestaan. In Brugge wordt niet "kben kik" maar wel "k'e zie(n)", en ook niet "ge zih gie" maar wel "je zie(n)". Ik zou u aanraden het recente woordenboek Brugs eens open te slaan: achteraan staat daar een heel spraakkundig overzicht met o.m. een hoofdstukje over de persoonlijke voornaamwoorden en de werkwoordsvervoegingen.
Oud 4 september 2008, 23:54   #206
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
'Je' en 'jij' zijn wel degelijk import in voor wat betreft het merendeel van Vlaanderen.

Ook in West Vlaanderen gebruikt men 'ge' en 'gy'.
In bepaalde West-Vlaanderen komt de gij inderdaad voor. Alleen is uw strijd tegen de je- en jij-vorm nogal merkwaardig. U bent zogezegd tegen "import". Alleen...

a. gij/ge zijn in alle Vlaamse dialecten een importwoord: het komt immers uit het Brabants en is eerst aan de oostelijke kant binnengedragen (waar het Brabants de dialecten ook naar klank sterk heeft beïnvloed: vandaar de klankverschillen tussen Oost- en West-Vlaams) en later is het wat binnengesijpeld bij bepaalde West-Vlaamse dialecten;
b. je/jij behoorden, voor de import van de ge/gij, tot het oude taaleigen van de Vlaamse dialecten. Net als het Vlaams heeft het Hollands Ingweoonse invloeden ondergaan, vanwaar dit persoonlijk voornaamwoord afkomstig is.
Oud 5 september 2008, 00:04   #207
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik stel alleen maar vast dat men ons de hele tijd Hollandse woorden opdringt en de Hollandse manier van spreken. U noemt dat dan een 'lingua franca'. Een ' lingua Hollanda' ja. Uw taaleigen verloochenen, daar bent u een meester in. Maak van onze taal maar een lingua franca in plaats van altijd naar Nederland te lonken. Dat Nederland maar de 'gij-vorm' overneemt. En het Belgicisme dat u te pas en te onpas erbij sleurt heeft hier niet mee te maken. Het wordt wat afgezaagd uw liedje over het Belgicisme.
Onze standaardtaal is géén Hollands. In het boek "Het verhaal van een taal" dat over de geschiedenis van het Nederlands gaat, staat er een bijartikel over de positie van het AN tegenover de Hollandse dialecten. Welnu, hieruit blijkt dat het AN eigenheden heeft die helemaal niet voorkomen in het Hollands. Ons AN is historisch gegroeid waarbij er invloeden zijn geweest uit de drie grote dialecten, nl. Vlaams, Brabants en Hollands.

Daarnaast zie ik ook niet goed waar uw strijd eigenlijk goed voor is. Schijnbaar heeft u het bijzonder moeilijk in te zien dat een standaardtaal geenszins hoeft samen te vallen met plaatselijke taalvormen. Meestal is dat trouwens niet het geval: standaardtaal is overkoepelend, plaatselijke taalvormen zijn geografisch beperkt.

Nederland moet trouwens helemaal niet de "gij"-vorm overnomen. De "gij" wordt er gebruikt, maar dan wel overeenkomstig de regels in onze standaardtaal. Protestanten en katholieken gebruiken het in de liturgische teksten; in Nederland is het nog gebruikelijk die vorm in heel plechtige toespraken aan te wenden (in het AN)... en in een aantal dialecten komt het ook voor. Alleen is en blijft het geen vorm die in het AN als dagelijkse omgangsvorm hoort.

En wat die goedkope prietpraat betreft over dat "verloochenen": ik heb nog geen enkele andere volksgroep zo hartstochtelijk zijn dialect zien gebruiken als de Zwitsers. Nochtans twijfelen ze er niet aan dat er naast die plaatselijke vormen ook zoiets als een standaardtaal nodig. De Zwitsers zien er dus geenszins een tegenstelling in wanneer ze de regels van het Standaardduits leren en daarbij tot de vaststelling komen dat die naar spraakkunst en woordenschat wel wat anders in elkaar steekt dan hun eigen Duitse dialecten.
Oud 5 september 2008, 00:11   #208
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad want ze verstaan hen niet of half.
Spreken jullie wel met Nederlanders? Afgelopen week ben ik voor onze school tweemaal in Zeeuws-Vlaanderen geweest. Ik heb er met mensen uit het Nederlands onderwijs gesproken. Daarbij heb ik AN gesproken (de VRT-uitspraaknorm). Men begreep mij en ik begreep mijn gesprekspartners. En de lichte verschillen die er bestaan, vallen in het niets als je die vergelijkt met de verschillen die tussen de gebruikelijke standaardvormen van het Duits in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland gangbaar zijn...
Oud 5 september 2008, 00:16   #209
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb niets tegen Hollanders. Niet echt in ieder geval.Alleen, ik ben er geen en ik wil er ook geen worden. En vooral, ik wens de taal te spreken van mijn voorvaderen en niet deze die men mij wil opdringen.
U spreekt geenszins de taal "van uw voorvaderen". Ook dialect evolueert en ondergaat wijzingen. Hoogstens spreekt u een taal die gelijkenissen vertoont met die van uw voorvaderen. Die taal was evenwel een dialect zoals dat bij de meeste mensen toen het geval was. Wilt u zich dan werkelijk beperken tot de kennis van een enkel dialect?

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 5 september 2008 om 00:17.
Oud 5 september 2008, 00:22   #210
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk dat u zich vergist. Ik begrijp niet dat wij ons steeds weer laten inpakken. Als wij nu hier courant het woord vuilbak gebruiken, waarom moet dat nu weer vuilnisbak zijn. Waarom hebben 'ze' ons per se het gebruik van 'je' en 'jullie' willen opdringen terwijl wij hier 'gij' en 'u' gebruikten? Moest dat nu echt? Hebt u daar al over nagedacht? Vlamingen laten zich altijd ringeloren, eerst door de Franstaligen en nu weer door de Nederlanders. Het zijn de mensen die de taal maken, niet de boekenschrijvers van een of andere taalunie.
Euh, weet u dan niet dat een standaardtaal steeds een normering inhoudt en hierdoor een aantal andere mogelijkheden uitsluit? Alle talen kennen deze normering. Alleen zoekt u, in ware Don Quichote-stijl, een soort tegenstelling tussen deze normering van de standaardtaal en de varianten van de plaatselijke taalvormen. Er is hoegenaamd geen tegenstelling, slechts complementariteit: de ene zijn overkoepelende vormen, de andere plaatselijke.
Oud 5 september 2008, 00:27   #211
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wij zijn toch geen Hollanders. Laat ons onze eigen taal blijven spreken in plaats van weer naar anderen te kijken. Waarom kunnen de Vlamingen niet eens voor één keer zichzelf zijn. Zij moeten altijd ergens hulp gaan zoeken. Niet erg voorbeeldig.
Onze huidige standaardtaal is de vrucht van een historisch samenspel waarbij de inwoners van de verschillende streken uit de oude Nederlanden hebben deelgenomen. Het is geen louter "Hollands" product. Deze historisch gegroeide taal is en was onze cultuurtaal. In de 18e eeuw al. Dat bewijzen de literaire werken in heel de Dietstalige Nederlanden. Bij ons, in de Republiek als in Frans-Vlaanderen.

Wat u trouwens bedoelt met "onze taal" is me niet duidelijk... Dialect? Of een soort nieuw in elkaar geknutselde mengvorm van allerlei dialecten die dan moet doorgaan voor "Algemeen Vlaams"?
Oud 5 september 2008, 05:06   #212
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Spreken jullie wel met Nederlanders? Afgelopen week ben ik voor onze school tweemaal in Zeeuws-Vlaanderen geweest. Ik heb er met mensen uit het Nederlands onderwijs gesproken. Daarbij heb ik AN gesproken (de VRT-uitspraaknorm). Men begreep mij en ik begreep mijn gesprekspartners. En de lichte verschillen die er bestaan, vallen in het niets als je die vergelijkt met de verschillen die tussen de gebruikelijke standaardvormen van het Duits in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland gangbaar zijn...
Nogal logisch dat men in Zeeuws-Vlaanderen een Vlaming begrijpt.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2008, 08:25   #213
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Onze standaardtaal is géén Hollands. In het boek "Het verhaal van een taal" dat over de geschiedenis van het Nederlands gaat, staat er een bijartikel over de positie van het AN tegenover de Hollandse dialecten. Welnu, hieruit blijkt dat het AN eigenheden heeft die helemaal niet voorkomen in het Hollands. Ons AN is historisch gegroeid waarbij er invloeden zijn geweest uit de drie grote dialecten, nl. Vlaams, Brabants en Hollands.

Daarnaast zie ik ook niet goed waar uw strijd eigenlijk goed voor is. Schijnbaar heeft u het bijzonder moeilijk in te zien dat een standaardtaal geenszins hoeft samen te vallen met plaatselijke taalvormen. Meestal is dat trouwens niet het geval: standaardtaal is overkoepelend, plaatselijke taalvormen zijn geografisch beperkt.

Nederland moet trouwens helemaal niet de "gij"-vorm overnomen. De "gij" wordt er gebruikt, maar dan wel overeenkomstig de regels in onze standaardtaal. Protestanten en katholieken gebruiken het in de liturgische teksten; in Nederland is het nog gebruikelijk die vorm in heel plechtige toespraken aan te wenden (in het AN)... en in een aantal dialecten komt het ook voor. Alleen is en blijft het geen vorm die in het AN als dagelijkse omgangsvorm hoort.

En wat die goedkope prietpraat betreft over dat "verloochenen": ik heb nog geen enkele andere volksgroep zo hartstochtelijk zijn dialect zien gebruiken als de Zwitsers. Nochtans twijfelen ze er niet aan dat er naast die plaatselijke vormen ook zoiets als een standaardtaal nodig. De Zwitsers zien er dus geenszins een tegenstelling in wanneer ze de regels van het Standaardduits leren en daarbij tot de vaststelling komen dat die naar spraakkunst en woordenschat wel wat anders in elkaar steekt dan hun eigen Duitse dialecten.
Feit blijft dat hier in onze gewesten hoofdzakelijk 'gij' en 'ge' werd gebruikt en dat we dat nu zien evolueren naar 'je' en 'jij' en 'jullie'. En dat heeft niets met evolutie te maken maar met het opdringen van spreekvormen. En deze spreekvormen zijn Hollands. En dat wilt u niet gehoord hebben. En de 'ge' en de 'gij' zijn aan het verdwijnen. Maar niet bij mij in ieder geval. Zeker weten. Ik doe niet mee aan taalverloedering en ik verloochen mijn taaleigen niet. Nooit.

Laatst gewijzigd door system : 5 september 2008 om 08:27.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2008, 08:30   #214
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Feit blijft dat hier in onze gewesten hoofdzakelijk 'gij' en 'ge' werd gebruikt en dat we dat nu zien evolueren naar 'je' en 'jij' en 'jullie'. En dat heeft niets met evolutie te maken maar met het opdringen van spreekvormen. En deze spreekvormen zijn Hollands. En dat wilt u niet gehoord hebben. En de 'ge' en de 'gij' zijn aan het verdwijnen. Maar niet bij mij in ieder geval. Zeker weten. Ik doe niet mee aan taalverloedering en ik verloochen mijn taaleigen niet. Nooit.
maar nu heb je nog altijd niet gezegd wat jouw echte taal nu juist is? welk dialect juist? uit welke eeuw? uit welk gehucht?
Oud 5 september 2008, 08:47   #215
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
maar nu heb je nog altijd niet gezegd wat jouw echte taal nu juist is? welk dialect juist? uit welke eeuw? uit welk gehucht?
Wat ik in ieder geval wel weet is dat de 'je', en 'jullie' uitheems is en volksvreemd bij meer dan 90% van de bevolking. En dat is men nu aan het ombuigen, van uitheems naar inheems. U moet niet zo rond de pot draaien.

Laatst gewijzigd door system : 5 september 2008 om 08:47.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2008, 09:28   #216
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat ik in ieder geval wel weet is dat de 'je', en 'jullie' uitheems is en volksvreemd bij meer dan 90% van de bevolking. En dat is men nu aan het ombuigen, van uitheems naar inheems. U moet niet zo rond de pot draaien.
goed, het gaat dus voor jou over "je en jij". maar waarom antwoord je dan niet op al die anderen die beweren dat je en jij weldegelijk tot sommige Vlaamse dialecten behoort (zoals blijkbaar het Brugs)? en dat ge en gij ook geïmporteerd zijn?

trouwens als ik mijn Limburgse collega hoor spreken, die gebruikt nooit "ge en gij" in zijn dialect, wel du en dich....
Oud 5 september 2008, 09:36   #217
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar ook de gij/ge in Limburg moet uitheems zijn, of alleszins het resultaat vd Brabantse expansie.
Oud 5 september 2008, 12:14   #218
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand Bekijk bericht
Bewijs???????????????????????????????????????????? ?????????
zie post van Jaani.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2008, 12:16   #219
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Het aantal Walen dat voorstander is om een eed in het Waals af te leggen zal minder dan 1% zijn.
Wanneer een Brusselaar gaat cijfers plakken op wat Walen al dan niet willen dan kunnen we gerust aannemen dat het er een pak meer zullen zijn, want van jou weet ik al dat je een brussels-imperialist bent.
Maar dan nog, zelfs al zijn het er maar één procent. Hoeveel procent Franstaligen willen in Vlaanderen een eed afleggen in het Frans?

Citaat:
Het niet omdat de Vlamingen bepaalde taaleisen hebben dat je die moet projecteren op de Walen om de Vlaamse taaleisen te rechtvaardigen.
Als belgo-brussels imperialist ben jij wel de laatste die moet komen preken over taaleisen.
Walen hebben trouwens ook taaleisen, alleen worden ze door mensen van uw slag doelbewust uit de media gehouden.
Oud 5 september 2008, 12:21   #220
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Feit blijft dat hier in onze gewesten hoofdzakelijk 'gij' en 'ge' werd gebruikt en dat we dat nu zien evolueren naar 'je' en 'jij' en 'jullie'. En dat heeft niets met evolutie te maken maar met het opdringen van spreekvormen.
het werd mij nooit opgelegd. Ik zen pertang van aantwaarpe.

Citaat:
Zeker weten. Ik doe niet mee aan taalverloedering en ik verloochen mijn taaleigen niet. Nooit.
Welke taal, die van uw straat? Toch niet die van twee wijken verder zeker, dat zou taalverloochening zijn!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be