![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#201 |
Minister
|
![]() In het grootste gedeelte van Limburg is gè (gij) de beleefdheidsvorm.
En dich de normale losse vorm. Ge en Gij en U zal ik gebruiken in formele situaties. Of situaties waarin ik iemands autoriteit erken. En in beleefdheidsvormen. Jij en jou gebruik ik overal anders in losse situaties. Als ik 'gij' gebruik dan zult ge weten waarom. Maar weet je, het is ok als je dat anders ziet. : )
![]() |
#202 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
en nu de vraagvorm : è Je da gezien? Van wao zy-je? Gao je mee? en de bezittelijke vorm: joun uus of 't myne? Myn moeder of d' joune? Gebiedende wijs : Je gao nù luuster'n (of 'k klappe nie mê mé je). In je mande ! Ik heb mijn familie nooit 'uw' horen gebruiken, dus zelfs als het gebruik van 'gy' al zou verspreid zijn, het is dan toch maar in onvolledige vorm. Maar dat is allemaal niet zo belangrijk. Beide vormen kunnen perfect naast en door elkaar gebruikt worden, al verdient de in het Nederlandse taalgebied meer algemeen verspreide 'je' vorm wel de voorkeur.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() Laatst gewijzigd door djimi : 4 september 2008 om 22:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#203 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://www.standaard.be/Artikel/Deta...st05012001_016
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#204 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
mo dat is dwoaze proat, Me zyn verdroaid zo zot nie' ofdat onze mutse stoat Mo zy'j van Brugge zet je vanachter, Je moe' van vôren in de reke nie' gon stoan. Zy'j van Brugge, zet je vanachter, Of hèl d'n boel zou kennen no de knoppn goan." Enz. Overal de "je". Niet als een invloed van het AN, maar gewoon omdat het behoort tot het authentiek Brugs dialect. De "ge"-vorm is een Brabantse vorm die een zekere verbreiding heeft gekend in een aantal Vlaamse en westelijke Limburgse dialecten. Zeker geen algemeen verschijnsel onder de Nederlandse dialecten in Vlaanderen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#205 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#206 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
a. gij/ge zijn in alle Vlaamse dialecten een importwoord: het komt immers uit het Brabants en is eerst aan de oostelijke kant binnengedragen (waar het Brabants de dialecten ook naar klank sterk heeft beïnvloed: vandaar de klankverschillen tussen Oost- en West-Vlaams) en later is het wat binnengesijpeld bij bepaalde West-Vlaamse dialecten; b. je/jij behoorden, voor de import van de ge/gij, tot het oude taaleigen van de Vlaamse dialecten. Net als het Vlaams heeft het Hollands Ingweoonse invloeden ondergaan, vanwaar dit persoonlijk voornaamwoord afkomstig is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#207 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarnaast zie ik ook niet goed waar uw strijd eigenlijk goed voor is. Schijnbaar heeft u het bijzonder moeilijk in te zien dat een standaardtaal geenszins hoeft samen te vallen met plaatselijke taalvormen. Meestal is dat trouwens niet het geval: standaardtaal is overkoepelend, plaatselijke taalvormen zijn geografisch beperkt. Nederland moet trouwens helemaal niet de "gij"-vorm overnomen. De "gij" wordt er gebruikt, maar dan wel overeenkomstig de regels in onze standaardtaal. Protestanten en katholieken gebruiken het in de liturgische teksten; in Nederland is het nog gebruikelijk die vorm in heel plechtige toespraken aan te wenden (in het AN)... en in een aantal dialecten komt het ook voor. Alleen is en blijft het geen vorm die in het AN als dagelijkse omgangsvorm hoort. En wat die goedkope prietpraat betreft over dat "verloochenen": ik heb nog geen enkele andere volksgroep zo hartstochtelijk zijn dialect zien gebruiken als de Zwitsers. Nochtans twijfelen ze er niet aan dat er naast die plaatselijke vormen ook zoiets als een standaardtaal nodig. De Zwitsers zien er dus geenszins een tegenstelling in wanneer ze de regels van het Standaardduits leren en daarbij tot de vaststelling komen dat die naar spraakkunst en woordenschat wel wat anders in elkaar steekt dan hun eigen Duitse dialecten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#208 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Spreken jullie wel met Nederlanders? Afgelopen week ben ik voor onze school tweemaal in Zeeuws-Vlaanderen geweest. Ik heb er met mensen uit het Nederlands onderwijs gesproken. Daarbij heb ik AN gesproken (de VRT-uitspraaknorm). Men begreep mij en ik begreep mijn gesprekspartners. En de lichte verschillen die er bestaan, vallen in het niets als je die vergelijkt met de verschillen die tussen de gebruikelijke standaardvormen van het Duits in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland gangbaar zijn...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#209 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U spreekt geenszins de taal "van uw voorvaderen". Ook dialect evolueert en ondergaat wijzingen. Hoogstens spreekt u een taal die gelijkenissen vertoont met die van uw voorvaderen. Die taal was evenwel een dialect zoals dat bij de meeste mensen toen het geval was. Wilt u zich dan werkelijk beperken tot de kennis van een enkel dialect?
Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 5 september 2008 om 00:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#210 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#211 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat u trouwens bedoelt met "onze taal" is me niet duidelijk... Dialect? Of een soort nieuw in elkaar geknutselde mengvorm van allerlei dialecten die dan moet doorgaan voor "Algemeen Vlaams"? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#212 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#213 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 5 september 2008 om 08:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#214 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#215 |
Banneling
|
![]() Wat ik in ieder geval wel weet is dat de 'je', en 'jullie' uitheems is en volksvreemd bij meer dan 90% van de bevolking. En dat is men nu aan het ombuigen, van uitheems naar inheems. U moet niet zo rond de pot draaien.
Laatst gewijzigd door system : 5 september 2008 om 08:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#216 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
trouwens als ik mijn Limburgse collega hoor spreken, die gebruikt nooit "ge en gij" in zijn dialect, wel du en dich....
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#217 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Maar ook de gij/ge in Limburg moet uitheems zijn, of alleszins het resultaat vd Brabantse expansie.
![]() |
#218 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#219 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar dan nog, zelfs al zijn het er maar één procent. Hoeveel procent Franstaligen willen in Vlaanderen een eed afleggen in het Frans? Citaat:
Walen hebben trouwens ook taaleisen, alleen worden ze door mensen van uw slag doelbewust uit de media gehouden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#220 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |