Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Bent u bereid te werken tot uw 70-ste (of langer)?
ja 15 20,83%
neen 39 54,17%
dat hangt ervan af 14 19,44%
anders 4 5,56%
Aantal stemmers: 72. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 15 januari 2009, 00:29   #201
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Ik zie ze ook rondlopen, zo van die figuren die denken dat ze onmisbaar zijn. Ik ben van mening dat deze (ook professoren op den unief) op hun 65ste ten laatste op emeritaat moeten gaan. Wie daarna nog vrijwillig zijn bijdrage wil leveren aan onderzoek, dienstverlening en onderwijs is altijd welkom, maar ze mogen geenszins jongere, beloftevolle werkkrachten vervangen of (een deel van) hun wedde en werkingsmiddelen in beslag nemen. Er is een tijd van komen en een tijd van gaan ... Te weinig arbeidskrachten of onderzoekers op den unief mag geen excuus zijn. Dan moet men maar de arbeidsvoorwaarden en verloning aantrekkelijker maken voor de knelpuntdepartementen.

Ook in het secundair onderwijs gaat zich dit probleem stellen: met een nieuw decreet van minister Frank Vandenbroucke mogen ook gepensioneerde leerkrachten verder bezoldigd les geven. Hiermee pikken ze de plaats van de jongeren in, die de eerste jaren veelal moeten zien te overleven via interimopdrachten, nogal wraakroepend te weten dat licentiaten met een volledige loopbaan in het onderwijs zowat 2000 euro netto pensioen opstrijken iedere maand. Gepensioneerde mensen in het onderwijs of meer in het algemeen op de werkvloer mogen mijns inziens enkel getolereerd worden (betalend en in een betrekking aangesteld) indien er grote tekorten zijn op de arbeidsmarkt. Maak u geen illusies, dit zal met de huidige crisis en banenverlies niet snel het geval zijn.
Op een unief kunnen ze soms problematisch zijn, door dat idiote systeem van vaste benoemingen en lamzakkerij.

In een bedrijf zie ik dat heel anders. Daar worden ze wel nog "on edge" gehouden. En ik denk dat die mensen daar nog heel erg nuttig kunnen zijn. Tis niet omdat je 65 jaar bent, dat je bent afgeschreven. Stel nu je bent perfect gezond, hooggeschoold maar hebt door omstandigheden echt geen zin om thuis te gaan zitten. Wel, waarom zou je dan stoppen met werken als je content bent met de situatie zoals hij er is ? Fysiek geen inspanning, je ervaring en kennis worden alomgewaardeerd.....

En plaatsmaken voor jongeren: die mensen gaan ook ooit eens dood he....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2009, 00:46   #202
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Op een unief kunnen ze soms problematisch zijn, door dat idiote systeem van vaste benoemingen en lamzakkerij.

In een bedrijf zie ik dat heel anders. Daar worden ze wel nog "on edge" gehouden. En ik denk dat die mensen daar nog heel erg nuttig kunnen zijn. Tis niet omdat je 65 jaar bent, dat je bent afgeschreven. Stel nu je bent perfect gezond, hooggeschoold maar hebt door omstandigheden echt geen zin om thuis te gaan zitten. Wel, waarom zou je dan stoppen met werken als je content bent met de situatie zoals hij er is ? Fysiek geen inspanning, je ervaring en kennis worden alomgewaardeerd.....

En plaatsmaken voor jongeren: die mensen gaan ook ooit eens dood he....
Dat zegt wel veel over die gezinssituatie van die mensen. Maar ze bestaan, inderdaad. Ik zie hier ook van die oudere mannen rondlopen, die nog geen uurtje tijd voor hun vrouw (en kinderen) vrijmaken per week en met hun werk getrouwd zijn en blijven. Misschien dan ook niet toevallig dat er bij de jongere generatie professoren zoveel echtscheidingen te noteren vallen. Of er een buitenechtelijke minnaar op nahouden is ook populair (blijkt uit de 'wandelgangen') en ik kan de partners vaak nog geen ongelijk geven. Het is een cliché, maar in bepaalde gevallen klopt hij. Een professor of 'hoge piet' als man voor de status en het geld, en een minnaar voor de affectie en de aandacht.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2009, 01:12   #203
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Dat zegt wel veel over die gezinssituatie van die mensen. Maar ze bestaan, inderdaad. Ik zie hier ook van die oudere mannen rondlopen, die nog geen uurtje tijd voor hun vrouw (en kinderen) vrijmaken per week en met hun werk getrouwd zijn en blijven. Misschien dan ook niet toevallig dat er bij de jongere generatie professoren zoveel echtscheidingen te noteren vallen. Of er een buitenechtelijke minnaar op nahouden is ook populair (blijkt uit de 'wandelgangen') en ik kan de partners vaak nog geen ongelijk geven. Het is een cliché, maar in bepaalde gevallen klopt hij. Een professor of 'hoge piet' als man voor de status en het geld, en een minnaar voor de affectie en de aandacht.
Moet toch zalig zijn zo plezant werk hebben dat ge er voor op uw werk wilt blijven
Oud 15 januari 2009, 01:12   #204
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De wijze man zorgt er voor dat die 8-10 uur per dag niet worden beschouwd als middel om die andere 6-8 uur goed te kunnen invullen.

De wijze man zorgt er voor dat zijn werk zijn leven is. En dat hij geniet van zijn leven.
noem je dat wijs als je je werk je leven is?
Ik denk dat je dan maar een stom sociaal leven hebt hoor
er is zoveel te beleven naast het werk...werk = werk
het kan leuk zijn, maar daar blijft het ook bij
zelfs al is het min of meer een hobby
Oud 15 januari 2009, 01:22   #205
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
noem je dat wijs als je je werk je leven is?
Ik denk dat je dan maar een stom sociaal leven hebt hoor
er is zoveel te beleven naast het werk...werk = werk
het kan leuk zijn, maar daar blijft het ook bij
zelfs al is het min of meer een hobby
Het ene sluit het andere niet uit. Denk toch niet zo zwart wit.

Waarom niet 8+6 uur per dag leuke dingen doen !
Oud 15 januari 2009, 01:29   #206
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

De kerkhoven liggen vol met "onmisbare" mensen. Is het daarom dat de maatschappij steeds "vierkanter" draait?
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2009, 01:50   #207
Duvelke

Standaard

Citaat:
Het ene sluit het andere niet uit. Denk toch niet zo zwart wit.

Waarom niet 8+6 uur per dag leuke dingen doen !
Werk en prive gescheiden houden..
als u werk leuker of even leuk is dan prive, zijde denk ik verkeerd bezig
Oud 15 januari 2009, 20:50   #208
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
Werk en prive gescheiden houden..
als u werk leuker of even leuk is dan prive, zijde denk ik verkeerd bezig
Ik zou juist zeggen dan zijt ge sterk bezig

Als ge u amuseert op uw job, wat meer kunt ge dan nog vragen ? En wat ge in uw prive doet, hebt ge helemaal aan uzelf: uitgaan, cinemake, sporten, enz....

Maar ik prefereer beiden leuk te vinden. Een job die mij niet aanstaat moet ik niet. Ik wil sochtends met plezier naar mijn werk gaan.
Oud 15 januari 2009, 23:06   #209
heilige
Banneling

Standaard

Citaat:
De wijze man zorgt er voor dat die 8-10 uur per dag niet worden beschouwd als middel om die andere 6-8 uur goed te kunnen invullen.

De wijze man zorgt er voor dat zijn werk zijn leven is. En dat hij geniet van zijn leven.
Nu dit nog laten begrijpen aan die mensen welke uw huisvuil komen afhalen elke dag.
heilige is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2009, 23:08   #210
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door heilige Bekijk bericht
Nu dit nog laten begrijpen aan die mensen welke uw huisvuil komen afhalen elke dag.
Iedereen moet zijn keuzes in het leven maken.

Ik ken iemand die kunstenaar is. Die verdient daar goed zijn brood mee, en hoe doet nu niets anders als wat hij zou doen als hij in zijn vrije tijd zat...
Oud 15 januari 2009, 23:11   #211
heilige
Banneling

Standaard

Citaat:

Als ge u amuseert op uw job, wat meer kunt ge dan nog vragen ? En wat ge in uw prive doet, hebt ge helemaal aan uzelf: uitgaan, cinemake, sporten, enz....

Maar ik prefereer beiden leuk te vinden. Een job die mij niet aanstaat moet ik niet. Ik wil sochtends met plezier naar mijn werk gaan.
De wijze man gaat ook graag naar huis . Naar zijn familie . Als je buiten je werk enkel uitgaan, bioscoop en sport hebt, ben je slecht bezig.
Oud 15 januari 2009, 23:14   #212
heilige
Banneling

Standaard

[quote=Tavek;3923719]Iedereen moet zijn keuzes in het leven maken.

Ik ken iemand die kunstenaar is. Die verdient daar goed zijn brood mee, en hoe doet nu niets anders als wat hij zou doen als hij in zijn vrije tijd zat...[/QUOTE]
Dat is fantastish voor die mens. Maar iedereen kan geen kunstenaar zijn. Er zijn nu éénmaal mensen nodig die ondankbare en/of zeer zware lichamelijke arbeid verrichten, en het is oneerlijk om die te verplichten dat tot hun 70 jaar te doen.
Oud 15 januari 2009, 23:15   #213
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
De wijze man gaat ook graag naar huis . Naar zijn familie . Als je buiten je werk enkel uitgaan, bioscoop en sport hebt, ben je slecht bezig.
Blijkbaar ben ik hier ook op zere tenen aant trappen Jaloers op mensen die wel een leuke job hebben ?

PS: Aangezien ik een twintiger ben, is het compleet normaal dat mijn sociaal leven bestaat uit uitgaan, sport en een filmke ofzo. Ik weet niet wat u deed toen u zo oud was, maar ik ga niet thuis voor de tv hangen met een pint in mijn pollen. Dat is vrij zielig eigenlijk.
Oud 15 januari 2009, 23:16   #214
Tavek
Banneling

Standaard

[quote=heilige;3923723]
Citaat:
Iedereen moet zijn keuzes in het leven maken.

Ik ken iemand die kunstenaar is. Die verdient daar goed zijn brood mee, en hoe doet nu niets anders als wat hij zou doen als hij in zijn vrije tijd zat...[/QUOTE]
Dat is fantastish voor die mens. Maar iedereen kan geen kunstenaar zijn. Er zijn nu éénmaal mensen nodig die ondankbare en/of zeer zware lichamelijke arbeid verrichten, en het is oneerlijk om die te verplichten dat tot hun 70 jaar te doen.
Kut voor die mensen die zware lichamelijke arbeid moeten verrichten. Maar het verplichten van te stoppen met werken op een bepaalde leeftijd is bullshit.
Oud 15 januari 2009, 23:16   #215
Tavek
Banneling

Standaard

En ja, ik ben aant werk opt moment. Paperke schrijven enzo. Tussendoor wat forummen
Oud 16 januari 2009, 18:41   #216
Duvelke

Standaard

Citaat:

je kan het ook anders bekijken
als u werk leuker is dan uw prive, heb je denk ik maar een vrij saai sociaal leven
de mensen op uw werk denken (een supergroot aantal toch) dat werk in de eerst plaats een tijdverdrijf is om geld te verdienen om zo hun sociaal leven te onderhouden...uiteraard mag dat wel aangenaam zijn...Ik denk eerder als uw profesioneel tijdverdrijf LEUKER is dan uw vrije tijd, dat je dan iets moet doen aan je sociale situatie
Oud 16 januari 2009, 18:42   #217
Duvelke

Standaard

Citaat:
Bwa, wat je doet in je vrije tijd speelt geen rol e...Niet iedereen wil een gezin stichten e?
Oud 10 februari 2009, 10:36   #218
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Bent U bereid tot uw 70-ste (en langer) te werken?
Ik ben bereid, vanaf mijn zeventigste terug te beginnen werken, indien ik maar van mijn loon kan leven (in tgenstelling tot mijn laatste zes actieve jaren) en indien ik voor mijn werk een groot enthousiasme kan opbrengen (integenstelling tot de daaraan voorafgaande vijftien actieve jaren).
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2009, 12:34   #219
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Ik heb "nee" ingevuld, maar wens daar op terug te komen. Als ik de laatste tien jaar langzaam mag stoppen, ben ik bereid tot 70 te werken. Bijvoorbeeld:

60: 20% pensioen, 80% werken
63: 33% pensioen, 67% werken
65: 50% pensioen, 50% werken
68: 80% pensioen, 20% werken
70: 100% pensioen

Dat geeft me de kans om langzaam uit te bollen zodat ik niet van de ene dag op de andere in een zwart gat val, om mijn levensstandaard langzaam aan te passen, om opvolgers te begeleiden, hobby's te zoeken,... Werken houdt een mens ook jong, maar mezelf afpeigeren van 's ochtends tot 's avonds 5 dagen lang tot mijn 70e, daar bedank ik voor.
Dat idee vind ik ook zalig, de UITGROEI baan... Een jobke in de bibliotheek , archief, computer input ergens voor de overheid, en last but not least als soort 'consulent in RvB' zodat je het 'oud geweten kunt reflecteren naar de jonge gasten die als leeuwen elkaar verscheuren'

je moet bvb de dinsdag gaan werken, je poetst uw schoenen nog eens, je wast uw tanden, je scheert uw baard eens af, en je gaat met frisse moed uw bijdrage doen tot de efficientie van de maatschappij.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be