![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#201 | |
|
Burger
|
Citaat:
Er is geen hiërarchie tussen de wetten en de decreten. Dat klopt. Is nooit ontkend. Er is wel een hiërarchie tussen de decreten en de Grondwet. Deze laatste is een federale norm. Er is in België een normenhiërarchie, punt aan de lijn. als een decreet hiermee in strijd is, kan de federatie optreden. Dat is nu toch écht niet moeilijk. Is een decreet niet in strijd met de grondwet, gebeurt er natuurlijk niks. Dat is logisch; het gaat hem om wat de hiërarchie is als dat wél zo is.
|
|
|
|
#202 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
U mist dus het hele punt in de discussie die u zelf heeft gestart. In een federale staat gaat het om de vraag hoe regionale en federale overheden zich tegenover elkaar verhouden in hun exclusieve of concurrerende bevoegdheden. En nogmaals: als een decreet in strijd is met de grondwet, is het niet de federale overheid (uitvoerende of wetgevende macht) die optreedt. Dat is het recht van een van de hoogste rechtscolleges. Dat gebeurt trouwens ook bij federale wetten. Ook die kunnen en moeten worden getoetst aan de grondwet. |
|
|
|
|
|
|
#203 | |
|
Burger
|
Citaat:
|
|
|
|
#204 | |
|
Burger
|
Citaat:
|
|
|
|
#205 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Helemaal niet, en ik heb het al meermaals onderstreept. In hun exclusieve bevoegdheden zijn de gewesten bijvoorbeeld soeverein. De geluidsnormen zijn een exclusieve bevoegdheid van de gewesten bijvoorbeeld. De federale overheid kan hier niet optreden. De federale overheid is hierin niet het hoogste gezag. Vandaar ook de hele crisis waar de federale overheid machteloos op moest toezien.
Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 22 november 2008 om 22:28. |
|
|
|
|
|
#206 | |||||
|
Burger
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|
|
|
#207 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#208 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
En daarmee spreekt u zichzelf toch wel tegen. Als het internationaal recht niet bindend is, waarom zou het dan plotseling wel bindend zijn als het om Vlaanderens recht op onafhankelijkhied gaat? Dan hoor ik u plotseling zeggen dat Vlaanderen volgens de internationale wetten zich niet onafhankelijkheid kan verklaren? Hoezo, volgens wetten die niet bindend zijn?
|
|
|
|
|
|
#209 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#210 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Nog steeds weten we niet welke artikelen in het VN-handvest een dam vormen tegen Vlaamse onafhankelijkheid...
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#211 | |
|
Burger
|
Citaat:
Beste man, dit is pure deductie. En bij deze is het onderwerp afgesloten. Vlaanderen is niet soeverein. Ook niet over enkele bevoegdheden. De Grondwet staat erboven. Dat is een juridisch feit. U wil het misschien anders, dat is mogelijk, maar zo zijn de feiten. Dat de wetten er niet boven staan, dat is zo... Maar dat staat buiten kijf. Grondwet = FEDERAAL; grondwet > decreet; decreet = regionaal; regionaal < federaal; Vlaanderen is dus niet soeverein op haar grondgebied.
|
|
|
|
#212 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
De wetgevende norm van de federale overheid (de gewone "wetten") staan niet boven de wetgevende norm van de regionale overheid (de decreten). Boven alles staat de grondwet. En eronder staan beide wetgevende normen op gelijke hoogte.
|
|
|
|
|
|
#213 | |
|
Burger
|
Citaat:
Verplaats de discussie zo niet. Zanik niet over het VN-handvest. Weet u wat? Ik geef zelfs toe dat het VN-handvest er niks mee te maken heeft, slaapt u nu beter? Ga het nu zelf lezen en ontdek dat het er wél iets mee te maken heeft. Totdat u het gelezen heeft zeg ik dat het VN-handvest geen argument is om mijn stelling te bewijzen... Wat de andere internationale rechtsgeleerdheid en verdragen betreft, ik ben ermee bezig. Hopende dat u beter slaapt, ...
|
|
|
|
#214 |
|
Burger
|
U kan goed reproduceren wat ik gezegd heb. En wat concludeert u daaruit?
|
|
|
#215 |
|
Burger
|
U heeft uw les goed geleerd. Uw prof zal tevreden zijn. Ik heb nooit iets anders beweerd (al drukte ik mij wat ongelukkig uit aangaande het Grondw. Hof);
|
|
|
#216 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Anders was er nooit een crisis geweest rond de geluidsnormen. |
|
|
|
|
|
|
#217 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#218 | |
|
Burger
|
Citaat:
Het lijstje voor uw neus, dat is nu eens de normenhiërarchie.
|
|
|
|
#219 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Dat zijn niet de feiten, daar de grondwet geen opsomming bevat van de bevoegdheden. Dat is een van de grote problemen waarmee het federaal België worstelt trouwens, want dat heeft grote gevolgen voor de stabiliteit.
|
|
|
|
|
|
#220 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Er is dus geen federale normenhiërarchie in België als het op de verhouding tussen de wetgevende normen van de federale overheid en van de regionale overheden gaat. Juist omdat ze door hun exclusieve bevoegdheden bijvoorbeeld niet op elkaars terreinen mogen komen.
|
|
|
|