![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#201 |
Partijlid
|
![]() 20 Daarop kwam de moeder van de zonen van Zebedeüs met haar zonen naar hem toe. Ze viel voor hem neer om hem een gunst te vragen. 21 Hij vroeg haar: ‘Wat wilt u?’ Ze antwoordde: ‘Beloof me dat deze twee zonen van mij in uw koninkrijk naast u mogen zitten, de een rechts van u en de ander links.’ 22 Maar Jezus zei hun: ‘Jullie weten niet wat je vraagt. Kunnen jullie de beker drinken die ik zal moeten drinken?’ ‘Ja, dat kunnen wij,’ antwoordden ze. 23 Toen zei hij: ‘Uit mijn beker zullen jullie inderdaad drinken, maar wie er rechts en links van mij zullen zitten kan ik niet bepalen, die plaatsen behoren toe aan hen voor wie mijn Vader ze heeft bestemd.’
Mattheus 20:20-23 |
![]() |
![]() |
![]() |
#202 |
Gouverneur
|
![]() Bijbelexegese is zeker een boeiend onderwerp.
Maar toch vind ik het vreemd dat atheïesten zich laten meeslepen in een discussie of Jesus als God wordt vernoemd in het N.T. dat ze zelf als fictie verwerpen. Why bother? De vraag of het Christendom zich baseert op oudere werken kan ook met een duidelijk 'ja' worden beantwoord. Zie ook hier: www.religioustolerance.org/chr_jcpa5.htm Wat ik zelf nog het meest storend vind, is dat de Bijbel vaak zijn eigen, interne logica met voeten treedt. (Zo blijft bv. het contrast tussen de archaïsche, wraakzuchtige oorlogsgod van het O.T. en de God van liefde uit het N.T. mij storen.) Maar de vraag die ik hier wil stellen - en ik ben er zelf nog niet uit - is de volgende: "Kan het Christendom nog waarde hebben voor de moderne mens die niet meer in dogma's gelooft?" "Kan men zich Christen noemen als men de Bergrede als belangrijkste morele leidraad beschouwt en als men de mens (of nog beter 'het concept') Jezus als lichtend voorbeeld neemt?" "Kan men 'geloven' en tegelijkertijd alle religieuze hocus pocus die ingaat tegen de huidige wetenschappelijke kennis verwerpen?" Of nogmaals geherformuleerd: "Kan men een atheïstisch Christen zijn?" |
![]() |
![]() |
![]() |
#203 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En men vertelt ook dat datzelfde Humanisme een christendom is zonder God, maar met vele morele principes van Jezus. Is het gerucht juist? Wie zal het zeggen. U misschien. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#204 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#205 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Iemand willen wreken die je geliefden kwetst, bewijst ergens dat het weldegelijk 'geliefden' zijn die gekwetst worden. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Paulus. Laatst gewijzigd door Paulus : 26 december 2008 om 20:08. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#206 |
Banneling
|
![]() [quote]Bepaalde christenen schermen te pas en te onpas met de bijbel en meer bepaald met het N.T. Maar nergens staat in de evangelies dat Jezus expliciet over zichzelf zegt dat hij de zoon van God is. Toch wel relevant om dit effe te vermelden.
Laatst gewijzigd door system : 26 december 2008 om 22:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#207 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Joh. 8 19b ‘U kent noch mij, noch mijn Vader,’ antwoordde Jezus. ‘Als u mij zou kennen zou u mijn Vader ook kennen.’ Paulus. Laatst gewijzigd door Paulus : 27 december 2008 om 08:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#208 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarnaast is het zo dat de kerkelijke gemeenschap van oudsher niet alleen steunt op de bijbelse geschriften maar tevens op die van de oudste christelijke gemeenschappen en het aldus overgeleverde geloof. Schrift én Traditie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#209 |
Banneling
|
![]() Hiermee zegt hij toch niet dat hij de zoon van God is zoals de vergriekste christenen dit later hebben geformuleerd. Zij hebben Jezus 'verhoogd' tot God onder invloed van het hoge christologische helleense denken van Orgines en consoorten. Bij de Aramese christenen was Jezus op de eerste plaats een mens. En dit Aramees christendom zat korter bij het oorspronkelijke semitisch christendom dan de 'Grote Kerk'. In ogen van de Joden zijn alle mensen kinderen van God.En Jezus zegt zeker niet dat hij God zelf is. Integendeel, u weet heel goed dat ik passages in het evangelie kan aanwijzen waarin hij juist zegt dat hij niet zelf beslist, maar wel God.
Laatst gewijzigd door system : 27 december 2008 om 09:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#210 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar zelfs dan is het niet correct wat u zegt. Jezus zegt in Joh, 10,31 ev: [31] "Weer scheelde het niet veel of de Joden hadden Hem gestenigd. [32] Hierop zei Jezus: ‘Zoveel daden heb Ik u te zien gegeven, weldaden die van de Vader kwamen; om welke daarvan wilt u Mij stenigen?’ [33] De Joden antwoordden: ‘Niet om een weldaad willen we U stenigen, maar wegens godslastering. Want hoewel U maar een mens bent, geeft U zich voor God uit.’ [34] Jezus hernam: ‘Staat er niet in uw wet geschreven: Ik heb gezegd: jullie zijn goden? [35] Als dus de wet degenen tot wie dit woord gericht wordt, goden noemt – en de Schrift is onaantastbaar – [36] met welk recht bestempelt u dan degene die de Vader heeft uitverkoren en naar de wereld heeft gezonden, als een godslasteraar omdat Hij zich Zoon van God noemt?" Jezus zegt juist dat alle joden 'goden' zijn. En daarom repliceert hij dan ook: "waarom wilt ge me nu eigenlijk stenigen?? Er staat toch in de Wet dat wij allen kinderen (zonen) van de vader." Zo staat het er letterlijk in Johannes. P.S. Wat men mogelijk wel uit deze tekst zou kunnen afleiden, dat is dat Jezus van zichzelf denkt dat hij de langverwachte messias is. Immers, bij de joden was de messias 'de uitverkorene zoon' van Jahwe. Laatst gewijzigd door system : 27 december 2008 om 10:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#211 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb het trouwens niet gehad over de letterlijke vermelding van de benaming "Zoon Gods" (een omschrijving die trouwens meermaals in de bijbel voorkomt en meerdere betekenis in zich draagt), maar wel over die passages waar Jezus alludeert op Zijn bovenmenselijke wezenheid. En aldus de verontwaardiging van een aantal joden over Zich roept. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#212 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Besluit: Jezus geeft geen speciale betekenis aan zijn gezegde 'zoon van God' en zeker niet als zou Jezus zelf God zijn. Neen hij zegt: ik zeg niets verkeerd want volgens de Wet zijn we allemaal kinderen van God. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#213 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#214 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#215 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Volgens mij zeker en vast. Het grootste deel van de christelijke (god is mens) moraliteit zijn nu eenmaal humanistisch. Humanisme is volgens mij hoofdzakelijk het christelijke concept (met betrekking tot de mens en zijn omgeving) zonder heel de onzichtbare goddelijke poespas erbij.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#216 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 27 december 2008 om 12:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#217 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik begrijp niet dat ze er zoveel tamtam over willen maken. Hector was ook een zoon van god, en Paris ook zeker? maar dat was dan de verkeerde of zo?
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#218 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#219 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar bij Marcus (het -vermoelijk- vroegste evangelie), luidt dit heel wat anders. Marcus, 1,10: "Hij liet zich in de Jordaan dopen door Johannes. [10] Meteen toen Hij uit het water kwam, zag Hij de hemel openbreken en de Geest als een duif op zich neerkomen. [11] En er klonk een stem uit de hemel: ‘Jij bent mijn geliefde Zoon." Dat is alles wat er staat. Jezus is, zoals alle mensen (joden), een zoon van Jahwe, maar wel zijn 'geliefde zoon'. Wellicht een messiaanse allusie van Marcus. Laatst gewijzigd door system : 27 december 2008 om 12:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#220 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 27 december 2008 om 12:45. |
|
![]() |
![]() |