Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 december 2008, 01:18   #201
Volksstormer
Minister-President

Volksstormer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Van Severen voorspelde net dat wegens het gebrek aan ideologie er een nieuwe collaboratie zou komen. De collaboratie was dan ook een gevolg daarvan.
De Vlamingen zijn in hun jongste geschiedenis altijd collaborateurs geweest: franskiljons, duitskiljons, nu nog wat anders, enz. Ik weet niet of hij dat daarmee bedoelde.

België is van bij de "conceptie" ook nooit levensvatbaar (politiek, economisch) geweest, vandaar die collaborateursmentaliteit. Het was voortdurend dansen op een slappe koord voor de Belgische elites. Sinds de jaren '50 is de elitaire consensus gebaseerd op de EEG/EU, maar die laatste is precies de oorzaak van Belgiës ondergang nu. Maar dit terzijde.

Laatst gewijzigd door Volksstormer : 21 december 2008 om 01:20.
Volksstormer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2008, 01:40   #202
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Jouw visie van het solidarisme is dat van N-SA.
Nee hoor, niet alleen. Je noemde zelf Voorpost als solidaristisch, dat is ook al geen reclame. Ik wil me niet uitlaten over Het Vlaamse Voorpost (want dat ken ik niet) maar het Nederlandse Voorpost is tuig van de richel. Ach, en wie neemt ''nostalgische'' clubjes als N-SA nu serieus?

Nee, ik had het gewoon over het solidarisme zelf. Het is een achterhaalde ideologie. Niet dat je niet uit goede bedoelingen een vorm van solidarisme zou kunnen aanhangen. Per slot van rekening is onze eigen Sociaal-Economische-Raad ook een - gematigd - solidarisme. Maar verder dan dat moet het van mij niet gaan. Het blijft een clubje mannen dat voor mij beslist wat goed voor me is, zonder dat ik daar zelf enige inbreng in heb. En daar heb je precies de kern te pakken wat er mankeert aan solidarisme: Het is per definitie ondemocratisch en kan uiteindelijk, hoe gematigd ook, niet zonder een vorm van (groeps)dwang. In combinatie met nationalisme kan het een zeer giftig mengsel opleveren.

Het oprechte Vlaams-nationalisme is in het verleden zwaar beschadigd geraakt door solidaristen. Dat is jammer want het overgrote deel van de Vlaams-nationalisten is democratisch. Zelfs zeer democratisch, gezien de relatief grote steun in deze groep voor bijvoorbeeld het BROV.

Vandaar mijn opmerking dat een beetje Vlaams-nationalist het ondertussen wel heeft gehad met het solidarisme.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2008, 01:48   #203
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Volksstormer Bekijk bericht
Anekdotes en personen interesseren mij weinig. Buiten het Verdinaso en de militair-politieke collaboratie in de Tweede Wereldoorlog heeft het Vlaams-nationalisme geen ideologie gehad. Dat bewijst het amalgaam Vlaams Belang opnieuw.
Waarom zou het Vlaams-nationalisme één ideologie moeten hebben? Het is een ideaal op zich: natievorming. Ja, je zult moeten definieren wie of wat tot die natie behoort maar daar ik kan me daar zowel zeer enge als zeer ruime definities bij voorstellen.

Hoe je die natie verder wilt vormgeven hangt af van je eigen politieke strekking maar dit zou pas stap 2 moeten zijn.
Oud 21 december 2008, 01:59   #204
Volksstormer
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Nee hoor, niet alleen. Je noemde zelf Voorpost als solidaristisch, dat is ook al geen reclame. Ik wil me niet uitlaten over Het Vlaamse Voorpost (want dat ken ik niet) maar het Nederlandse Voorpost is tuig van de richel. Ach, en wie neemt ''nostalgische'' clubjes als N-SA nu serieus?
Het kaartenhuisje is in augustus 2007 ingestort zoals in de jaren dertig, de economische en politieke elites worden meegesleurd. We staan voor de machtsgreep van het hoge bankwezen en mogelijk een derde wereldbrand om "ordo ex chao" te scheppen. De Chinezen staan voor de deur dankzij de WTO. De West-Europese middenklasse gaat zichzelf ophangen door de rechts-liberale golf. Is dat OOK allemaal nostalgie naar de jaren '30?

Je weet niet waarover je spreekt, omdat de gemiddelde analyse of stellingname van N-SA je niveau gewoon te bovengaat.
Oud 21 december 2008, 02:02   #205
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je weet niet waarover je spreekt, omdat de gemiddelde analyse of stellingname van N-SA je niveau gewoon te bovengaat.

Als je niet je niveau naar beneden zou bijstellen zou je niet eens merken dat het Nederlands is wat je leest.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2008, 02:04   #206
Volksstormer
Minister-President

Standaard

Citaat:
Waarom zou het Vlaams-nationalisme één ideologie moeten hebben? Het is een ideaal op zich: natievorming. Ja, je zult moeten definieren wie of wat tot die natie behoort maar daar ik kan me daar zowel zeer enge als zeer ruime definities bij voorstellen.

Hoe je die natie verder wilt vormgeven hangt af van je eigen politieke strekking maar dit zou pas stap 2 moeten zijn.
Je komt uit een land van "Regenten, rebellen en reformatoren" dat nooit nationalisme gekend heeft. Alleen liberalisme, calvinisme en judaïsme. Nationalisme zou een "culturele revolutie" betekenen bij jullie (nog zacht uitgedrukt).
Oud 21 december 2008, 02:08   #207
Volksstormer
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht

Als je niet je niveau naar beneden zou bijstellen zou je niet eens merken dat het Nederlands is wat je leest.
Waarom sla je driekwart van mijn citaat over? Je gaat dus akkoord met de inhoud of kunt er niets op zeggen?

Laatst gewijzigd door Volksstormer : 21 december 2008 om 02:08.
Oud 21 december 2008, 02:26   #208
Jarno
Parlementsvoorzitter

Jarno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ach, en wie neemt ''nostalgische'' clubjes als N-SA nu serieus?
Nieuw-solidaristisch alternatief.
Ja dit is allemaal zeer nostalgisch...
Oud 21 december 2008, 02:40   #209
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Anekdotes en personen interesseren mij weinig. Buiten het Verdinaso en de militair-politieke collaboratie in de Tweede Wereldoorlog heeft het Vlaams-nationalisme geen ideologie gehad. Dat bewijst het amalgaam Vlaams Belang opnieuw.
Je vergeet gemakkelijkheidshalve het VNV en Devlag, de Landsleiding, die ganse bende dus.
Vooral niet klikken!

Laatst gewijzigd door filosoof : 21 december 2008 om 02:41.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2008, 02:44   #210
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom sla je driekwart van mijn citaat over? Je gaat dus akkoord met de inhoud of kunt er niets op zeggen?
Ik moest erom lachen.
Oud 21 december 2008, 02:56   #211
Volksstormer
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Ik moest erom lachen.
Lach een beetje met uw soortgenoten:

http://giannib.wordpress.com
Oud 21 december 2008, 11:02   #212
ERLICH
Minister-President

ERLICH's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Lees misschien deze site eens:
http://users.telenet.be/frankie.schram/default.html
Hier beginnen, zo rond 1919 tot 1945:
http://users.telenet.be/frankie.schr.../defaultt.html
Interessante site!

Ze worden in 'veetransportwagons' vervoerd ( waar hebben we zulks nog gehoord), krijgen het etiket 'verrader' opgeplakt (hadden ze op 10 mei al verraad gepleegd?), worden 'mishandeld' (waar hebben we zulks nog gehoord) en belanden tenslotte in kampen (waarom niet de naam concenratiekampen?) in Zuid frankrijk, waar ze dikwils in 'mensonwaardige omstandigheden moeten leven' (waar hebben we zulks nog gehoord). Niet iedereen overleeft de 'deportatie', waar we dit hebben gehoord weet zowat iedereen, maar dit feit wordt maar voor één soort volk in het lang en breed gedurende tientallen jaren uitgesmeerd.

En wat leren we hieruit 'filo'?

Gegen dummheit kämpfen, selbst Götter vergebens.
ERLICH is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2008, 11:15   #213
ERLICH
Minister-President

ERLICH's schermafbeelding

Standaard

[quote=system;3870404]:
Citaat:
'alles voor het volk, niets door het volk'.

Bedoelt u dit enkel op fascisme? Of wilt u het ook hebben over Nationalisme zoals bv.: het NS. Indien ja, zou u beter uw wijsheid voor uzelf houden misschien is dit wel teveel gevraagd aangezien bepaalde personen zich nu eenmaal graag laten horen over zaken waar ze de kl... verstand van hebben, maar men kan toch proberen en het hun vragen.

Gegen dummheit kämpfen, selbst Götter vergebens.
ERLICH is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2008, 14:49   #214
system
Banneling

Standaard

[quote=ERLICH;3871179]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
:

Bedoelt u dit enkel op fascisme? Of wilt u het ook hebben over Nationalisme zoals bv.: het NS. Indien ja, zou u beter uw wijsheid voor uzelf houden misschien is dit wel teveel gevraagd aangezien bepaalde personen zich nu eenmaal graag laten horen over zaken waar ze de kl... verstand van hebben, maar men kan toch proberen en het hun vragen.
U moet leren inhoudelijk lezen.

Ik had het over het solidarisme. Nieuw of oud, maakt hier niet zoveel verschil uit. Het nieuwe solidarisme is gewoon het oude, maar dan anders verpakt.

Laatst gewijzigd door system : 21 december 2008 om 14:50.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2008, 15:41   #215
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Het kaartenhuisje is in augustus 2007 ingestort zoals in de jaren dertig, de economische en politieke elites worden meegesleurd. We staan voor de machtsgreep van het hoge bankwezen en mogelijk een derde wereldbrand om "ordo ex chao" te scheppen. De Chinezen staan voor de deur dankzij de WTO. De West-Europese middenklasse gaat zichzelf ophangen door de rechts-liberale golf. Is dat OOK allemaal nostalgie naar de jaren '30?
Zo klinkt het wél, ja. U lijkt me anders gretig genoeg en verwachtingsvol te 'trappelen'.

Citaat:
Mogelijk maar onwaarschijnlijk.
Oud 21 december 2008, 15:43   #216
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jean Pierre van Rossem
Op dit forum zit ergens ene Antoon, volgens mij een puber die pal achter het Vlaams Blok staat. Gebrainwasht door de Amerikaanse massacultuur van waardenloze consumptierommel loopt hij al wat Amerikaans is achterna. Zijn eerste erectie - enfin, wat daarvoor moest doorgaan - kreeg hij toen hij op de buis de bommen boven Bagdad zag neervallen. Voor de gelegenheid loopt deze strontbruine jongen ook bij wijze van uitzondering Tony Blair achterna. Pacifisten vergelijkt hij met Nazi's (wat genoegzaam bewijst wat een leeghoods hij is). Al zijn bijdragen zijn het gedachteloos herkauwen van plattitudes. Zijn meerwaarde voor dit forum is nihil. Zijn racistische ingesteldheid druipt ervan af (b.v. in dat debiele Arafat artikel). Als ik hem zeg even uit te leggen waarom hij mij de dorpsidioot van Vlaanderen noemt en dat met enige argumentatie te onderlijnen komt hij af met het verweer dat hij zulke domme teksten niet leest. Tja, dat is uiteraard een prachtige kritiek in de stijl van "Dit boek is slecht, daarom heb ik het niet gelezen! Waarom het slecht is? Dat zei ik toch, omdat ik het niet gelezen heb". Meer valt er over de puber Antoon en zijn geslachtsmoeilijkheden allicht niet te vertellen. Arm Vlaams Blok dat het van zulke perverse sukkels moet hebben.

JPVR
Interessant dat jij steeds weer met veel bewondering achter de teksten gaat staan van een achtergestelde boerekinkel die als enige daad in zijn leven een vulgaire oplichterij heeft opgezet om zoveel mogelijk geld te stelen en ermee gaan pronken in mooie auto's, tot het geld op was en hij er een aantal jaar voor in den bak heeft moeten brommen.
Dat zegt al veel over jezelf, natuurlijk.

Maar kom, gezien je met niets anders afkomt, zal ik voor deze keer, deze enkele keer welteverstaan, jou uitleggen waarom zijn gebral niet meer waard is dan wat hij in zijn leven heeft gepresteerd.

Ik ben geen Vlaams Blokker of Vlaams Belanger. Nu niet en nooit geweest. Ieder forumlid met een beetje brein weet dat ondertussen. Ben ook veel ouder dan hij denkt, maar goed, hij heeft nooit zo'n hoge maturiteit gehad, dus moeilijk te zien door deze man. Ik ben ook zeer zeker geen racist, dat is JP ironisch genoeg veel meer dan ik. Een beetje zoals jij af en toe (toch?) , en inderdaad absoluut een vriend van de Amerikanen (daar houdt hij niet van, maar dat kan mij een worst wezen), en ik kan zo blijven doorgaan.

Maar als ik nooit enig verweer heb geboden aan zijn teksten, dan is dat niet omdat het niet kon, waar hij en zijn superego van overtuigd was, maar vooral omdat het de moeite niet was. Ik dacht altijd zo van : och, 't is maar dienen oplichter, who gives a shit.

Ok stürmer? Laat de JP zijn teksten maar achterwege, want het maakt jouw niet interessanter of intelligenter lijken, integendeel.

Als je iets te vertellen hebt, zeg het mij, tenzij je zelf niets te vertellen hebt. Want opnieuw : JP quoten is echt geen verbetering.
Oud 21 december 2008, 15:45   #217
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zo klinkt het wél, ja. U lijkt me anders gretig genoeg en verwachtingsvol te 'trappelen'.
Citaat:
Fascism thrives on insecurity and discontent
Vanaf het moment dat mensen met hun gevoelens gaan denken in plaats van hun verstand, gebeuren de gruwelijkste dingen.

Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 21 december 2008 om 15:46.
Oud 21 december 2008, 15:46   #218
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Je komt uit een land van "Regenten, rebellen en reformatoren" dat nooit nationalisme gekend heeft. Alleen liberalisme, calvinisme en judaïsme. Nationalisme zou een "culturele revolutie" betekenen bij jullie (nog zacht uitgedrukt).
Ja ja.
Nooit nationalisme gekend? Nu wil ik hier niet al te hard lachen. Ik heb namelijk nogal wat Vlaamse vrienden en die wil ik niet schofferen. Misschien volstaat het volgende: Kijk eens naar het noorden en noem de eerstvolgende 'natie' op die u tegenkomt...

Misschien niet de natie zoals u die voor ogen heeft maar weldegelijk een natie.

En noem nu eens op waar uw 'nationalistisch solidarisme' u gebracht heeft.

Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 21 december 2008 om 15:49.
Oud 21 december 2008, 15:48   #219
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jarno Bekijk bericht
Nieuw-solidaristisch alternatief.
Ja dit is allemaal zeer nostalgisch...
Nieuwe Orde;
Nieuwe marsrichting...

Kom niet af met 'we noemen het zo dus is het zo'.
'Nieuw' is niets anders dan een politiek marketingconcept.
Oud 21 december 2008, 16:43   #220
Jarno
Parlementsvoorzitter

Jarno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nieuwe Orde;
Nieuwe marsrichting...

Kom niet af met 'we noemen het zo dus is het zo'.
'Nieuw' is niets anders dan een politiek marketingconcept.
Als je je eerst eens grondig informeerde en de beginselverklaring las was dit gesprek niet nodig.
(Nieuwe Belg?)
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be