![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#201 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() jij gelooft toch niet dat de franstaligen in de rand de perceptie hebben van onderaan het laddertje te staan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#202 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#203 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door solidarnosc : 9 december 2009 om 14:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#204 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hoezo kwaad? Heel wat Vlamingen konden hun onroerend goed in de Rand voor de hoofdprijs (in hun kabouterogen althans) verkopen aan iemand uit Brussel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#205 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De feiten: Thuistaal in Ixelles/Elsene in 2008: ![]() ![]() De trend in Ixelles? Elk jaar 1 % Franstaligen minder en 1% anderstaligen erbij. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#206 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mwahh, gemengde gevoelens toch. Er zijn heel wat voorkomende, uitstekend Nederlands sprekende, Franstaligen in de Rand die zich in toenemende mate negatief benaderd zien door Nederlandstaligen. Ja dus. Veel hebben in de gaten dat door de capriolen van hun politici de animositeit ten opzichte van de Franstaligen toeneemt, en tegelijkertijd de negatieve lading en de politieke dimensie die het gebruik van het Frans heeft eveneens toeneemt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#207 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Verder is het een normale volwassen houding om het Vlaams-nationalisme en Vlaams-gezindheid (niet hetzelfde, want de meeste Vlamingen voelen zich gewoon Vlaming, omdat ze dat zijn hè?) niet te verwarren met francofobie. Dat de aanwezigheid van Franstaligen in Vlaanderen enkelen zou storen, wellicht, maar in totaal zijn we zo'n klein volk nu ook niet hoor. ![]() Nu, er is wel een hele bangmakerij over Vlaanderen in jullie media, of heb ik het mis?
![]() |
![]() |
#208 |
Staatssecretaris
Locatie: in een absurde realiteit van alcohol, sigaretten & werk
|
![]()
![]() |
#209 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een extra element is dat de Gouden Eeuw (17e eeuw) in Vlaanderen in het officiele geschiedenisonderwijs een achtergestelde positie heeft, want te "Hollands". En daarmee potentieel een verlangen oproepend bij de jonge leerlingen naar een reorganistie van de indeling van de Benelux. Vlaanderen durft sowieso niet terug te grijpen op haar geschiedenis als deze te Nederlands is. Dat hebben de Walen in hun geschiedeniscurriculum toch een stuk ongecompliceerder aangepakt. Zij zijn een deel van het Franstalige imperium, en onbeschaamd trots. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#210 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De hand moet in eigen boezem. De Belgicisten onder de Vlamingen hebben besloten met 6 miljoen ipv 23 miljoen de (cultuur)strijd tegen de Europese Francophonie aan te gaan die 67 miljoen enthousiaste belijders kent. Dat is een keuze die de Vlaamse elite zelf maakt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#211 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Je gaat volledig voorbij aan het feit dat Brussel een stad is met 61 % vreemdelingen, waar 31 % van alle Brusselse primaire scholieren in het Nederlands school loopt (17 % in anderstalig onderwijs), en waar Franstaligen in de Rand bijna allemaal in het Nederlands naar school gaan. Ergo wij krijgen met een zeer grote groep Franstaligen (Als je ze nog zo kunt noemen) te maken die zéér goed Nederlands spreken ( zelfs beter en accentlozer dan vele Vlamingen). Dus die zelfgenoegdzaamheid dat Vlamingen superieur op taalgebied zouden zijn (das war einmal), kan ook wat dat betreft in de prullebak. Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 9 december 2009 om 20:45. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#212 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Allé, gaan ze in de brusselse ziekenhuizen op den duur ook nog nederlands kunnen spreken. Maar ondertussen zullen we maar wat dromen zeker
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#213 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Of... geloof je dat ècht??? Pas op, mocht je gelijk hebben, ik zou het toejuichen, hoor... Maar tot nader order merk ik daar in Brussel nog absoluut niks van. Nada! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#214 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Mss is het de vlaming de strot uitgekomen en vertikken zij het nu op hun beurt om de taal van de elite te spreken. Ik heb trouwens nooit begrepen waarom er in brussel en wallonie geen verplichte taalkeuze gemaakt werd voor het nederlands,zijn wij landgenoten of zijn wij het niet? Jaren werd op de nederlandstalige tv de films ondertiteld in het frans,terwijl er voor nederlands nooit geen plaats was bij de franstalige zenders,moet men dan verschieten dat wij ons minderbedeeld voelden?
![]() |
![]() |
#215 |
Minister-President
|
![]() Bumperkleven van franstaligen bij vlamingen = gelijk aan voor geld zagen.
![]() |
#216 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#217 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Alleen op Zon-,en feestdagen waarschijnlijk. Achter dat hij een paar pintjes uit heeft en het noorden kwijt is.
Laatst gewijzigd door Garry : 9 december 2009 om 22:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#218 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#219 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Doch heb ik bij het vak Nederlands Vondel, P.C. Hooft, Bredero, Constantijn Huyghens, enz... moeten lezen en was het zeker geen overgeslagen materie. Wat me trouwens opvalt is: de Walen weten net als wij zo goed als niets over de geschiedenis van de Zuidelijke Nederlanden. Sterker, de Walen weten wel alles over de gemeenschappen van hun nakomelingen in Wisconsin en Zweden, maar over de inbreng van protestantse Walen tot het succes van de Republiek is er totale onwetenheid en desinteresse. Een Walin heeft me eens tussen haakjes gezegd: "ik heb niets tegen Nederlanders, maar, ik ervaar de Hollandse cultuur als een andere wereld" en "Wallonië is geen laag gelegen land" zo maar uit het niets (want ik begon niet over het onderwerp, ik merkte enkel op dat ze graag Nederland bezoekt en deelde mee dat het me positief verraste). Waarschijnlijk omdat ze die BeNeLux-kaarten van Heel-Nederlanders heeft gezien en deze maar een enge bedoening vindt. Daarom zie je ook weinig in het Frans geschreven bronnen over Waalse Nederlanders, zij zijn als de dood voor het heelnéerlandisme. Ook onbekende materie in Wallonië (behalve bij wallinganten) is geschiedenis van de Waalse Garde, die een soort elite-regiment uitmaakten van het Habsburgse leger. Dezen hebben ook een grote rol gespeeld in de scheuring der Nederlanden. Weinig Walen weten zelfs dat deze heeft bestaan tot 1820! Ik zie bijna enkel bronnen in het Spaans daarover. Mij valt op dat men er de gedeelde geschiedenis met de Nederlanden wil wegwissen. Het feit dat ze officieel de Franse Gemeenschap heten bezie ik ook als een statement om te benadrukken dat zij de banden met de Lage Landen hebben weggesneden.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 9 december 2009 om 23:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#220 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De hand moet dus in eigen boezem. De Belgicisten onder de Vlamingen hebben besloten met 6 miljoen ipv 23 miljoen de (cultuur)strijd tegen de Europese Francophonie aan te gaan die 67 miljoen enthousiaste belijders kent. Dat is een keuze die de Vlaamse elite zelf maakt. |
|
![]() |
![]() |