Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 augustus 2009, 12:06   #201
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

De Rotterdammer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
Behalve A'dam is NL ook niet zo bekend en hopelijk ga je geen vijanden maken hier met te stellen dat Brussel franstalig is.
Ik zeg niet dat Brussel een Franstalige stad is. Ik moet de mensen om me heen wel vertellen dat ze een tweetalige stad is. Het Nederlandstalige karakter van de stad is in het buitenland zo goed als onbekend.
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2009, 12:07   #202
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
De "gewone" man mag wikken maar de politiek zal beschikken.
Niet wanneer er verkiezingen zijn.
Oud 12 augustus 2009, 12:17   #203
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
We hebben hier dingen die je op weinige plaatsen in Europa vindt.
Ons bier is wereldklasse wat smaak betreft.
Toch wel jammer dat je dat bier van wereldklasse op weinige plaatsen in Europa vindt.
Oud 12 augustus 2009, 12:19   #204
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
We hebben onze kust.

We hebben zoveel dat echt wel helemaal haaks staat op wat Nederlanders hebben, je moet het wel willen erkennen.
Ik erken dat de Nederlanders onze kust niet hebben. Ik zou in hun plaats ook niet willen ruilen.
Oud 12 augustus 2009, 12:23   #205
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Ik erken dat de Nederlanders onze kust niet hebben. Ik zou in hun plaats ook niet willen ruilen.
Maar wel hebben allemaal wel Sinterklaas. En die heb je nergens zo in de rest van de wereld.
Oud 12 augustus 2009, 12:29   #206
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rotterdammer Bekijk bericht
Maar wel hebben allemaal wel Sinterklaas. En die heb je nergens zo in de rest van de wereld.
Daar in Hannover hebben ze zeker niet eens Sankt Martin, hè, allemaal Lutheranen? Er zijn wel een paar Vlaamse dorpen met Sint Maarten ipv Sinterklaas. Er zijn zelfs een paar Duitse dorpen met Sankt Nikolaus.

Maar gelijk heb je: we moeten de gelederen sluiten om ons gezamenlijk Sinterklaas-erfgoed te verdedigen. De Walen kunnen trouwens meedoen, die hebben ook nog steeds hun St Nicolas niet door de Coca-cola versie Santa Claus alias "père Noël" vervangen.
Oud 12 augustus 2009, 12:59   #207
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Daar in Hannover hebben ze zeker niet eens Sankt Martin, hè, allemaal Lutheranen? Er zijn wel een paar Vlaamse dorpen met Sint Maarten ipv Sinterklaas. Er zijn zelfs een paar Duitse dorpen met Sankt Nikolaus.

Maar gelijk heb je: we moeten de gelederen sluiten om ons gezamenlijk Sinterklaas-erfgoed te verdedigen. De Walen kunnen trouwens meedoen, die hebben ook nog steeds hun St Nicolas niet door de Coca-cola versie Santa Claus alias "père Noël" vervangen.
In Hannover wordt wel Sint Maarten gevierd, maar dat heet er "Martinstag". Dan staan hele kinderscharen met hun lantaarntjes voor je deur om snoepjes van je te krijgen, nadat ze een liedje voor je hebben gezongen. Wel, dan zijn ze bij mij aan het verkeerde adres: ik ben een echte Hollander en ik doe dus lekker niet open! Die snoepgoed kost me namelijk klauwen met geld !Er wonen hier veel katholieke nazaten van hen, die na de oorlog gedwongen waren Silezie, Pommern en Oost-Pruisen te verlaten. Sinterklaas kent men in Duitsland wel, maar blijft het feest op de 6e december beperkt tot een aardigheidje voor de kinderen of de collega's, meestal in de vorm van een chocoladen Sinterklaasje. De grens tussen de Weihnachtsmann, het Christkindl en Nikolaus is zeer difuus, verschillende tradities lopen door elkaar heen. Alleen in het Münsterland wordt Sinterklaas op zijn Lagelands gevierd. Daar komt hij overigens niet uit Spanje, maar uit Holland

Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 12 augustus 2009 om 13:00.
Oud 12 augustus 2009, 13:06   #208
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toch wel jammer dat je dat bier van wereldklasse op weinige plaatsen in Europa vindt.
Dat heeft alles met minder goede marketing te maken.

Nederlanders zijn op dat vlak een héél stuk "uitgekookter" dan Belgen.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2009, 13:06   #209
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die komt naar mijn weten ieder jaar van Spanje.
Oud 12 augustus 2009, 13:08   #210
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Die komt naar mijn weten ieder jaar van Spanje.
Maar alleen naar ons toe, maar niet naar Duitsland. Of Engeland.
Oud 12 augustus 2009, 13:11   #211
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar alleen naar ons toe, maar niet naar Duitsland. Of Engeland.
Met een stoomboot kun je moeilijk naar Zuid Duitsland.
Oud 12 augustus 2009, 13:12   #212
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo
En of! Daar kun je op het strand toch nog het zand zien. Bij ons is het gewoon een mierennest waarin je net gekoterd hebt. Alles is bedekt met min of meer blote lijven. Ik heb niets tegen die lijven hoor, maar in die omstandigheden kan het behoorlijk hinderlijk zijn.

Laatst gewijzigd door quercus : 12 augustus 2009 om 13:12.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2009, 13:13   #213
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
En of! Daar kun je op het strand toch nog het zand zien. Bij ons is het gewoon een mierennest waarin je net gekoterd hebt. Alles is bedekt met min of meer blote lijven. Ik heb niets tegen die lijven hoor, maar in die omstandigheden kan het behoorlijk hinderlijk zijn.
Daarom opteer ik ook voor de kust van Zeeland.

Onze kust is overspoeld door Duitsers en Luxemburgers.

Maar dat zijn extra inkomsten, Luxemburgers en Duitsers houden niet echt van frigoboxen.
Oud 12 augustus 2009, 13:16   #214
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Met een stoomboot kun je moeilijk naar Zuid Duitsland.
Tuurlijk wel: je vaart de Rijn af en je bent zo in Konstanz. Vanuit het Meer van Konstanz kun je Zuid-Duitsland (Bayern, Baden-Württemberg), Oostenrijk en Zwitserland in een klap bedienen. En de rest doe je net als hier per paard....

Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 12 augustus 2009 om 13:18.
Oud 12 augustus 2009, 13:39   #215
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Onze kust is overspoeld door Duitsers en Luxemburgers.

Maar dat zijn extra inkomsten, Luxemburgers en Duitsers houden niet echt van frigoboxen.
Ik ben twee weken terug nog naar Zeeuws-Vlaanderen geweest en ik hoorde er op sommige momenten zelfs meer Duits dan Nederlands. Ik weet bijgevolg niet naar welke plaatsen jij zoal gaat...
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2009, 13:51   #216
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zolang je maar niet naar de waddeneilanden gaat vind ik alles best.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2009, 14:46   #217
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geen reden om zo pissed te realgeren: ik leg het desnoods nog honderd maal uit. Ik praat niet over Belgie an sich, maar over het IMAGE, het BEELD dat in het buitenland overheerst. In het buitenland heerst het beeld van een Franstalig Brussel. Ik zeg niet dat dat juist is, ik zeg alleen maar dat de mensen dat zo zien. Het beeld dat het buitenland van je hebt is bepalend voor de verwachtingen en houding die datzelfde buitenland tegenover jou aanneemt.

De Nederlandse taal heet in het angelsaksische Dutch, omdat het de eerste "dietse" taal is, die bij de Engelsen via de zee bekend is. Nederlanders noemden hun taal eeuwenlang vooral "Nederduytsch", naast het "Opper-Duytsch". In de vijftiende eeuw noemden de Engelsen wellicht alle niet-Franse en niet-Spaanse gebieden Dutch, maar in de loop van de eeuwen werd in het Engels een klaar onderscheid tussen Dutch en "German" gemaakt.

De meeste gewone Duitsers hebben overigens wel geleerd, dat er Hollanders een deelverzameling is van de verzameling Nederlanders. De meeste vragen dan ook vriendelijk of ze mij een Hollander mogen noemen. En dat mogen ze van mij, want ik ben als Rotterdammer beiden.

Ik weet niet waar je het vandaan haalt, maar ik ken niemand in Duitsland en Engeland die denkt dat "The Nederlands" of "Die Niederlande" een continent is. Men erkent de grootsheid van Nederland alleen in het voetbal, ook al wordt met het feit dat Nederland maar heel weinig een groot internationaal toernooit gewonnen heeft.

Overigens praat je wel heel erg schamper over de gewone man. Je schijnt die nogal te onderschatten. Dat zegt meer over jou dan over de gewone man.
Als jij het over ons BEELD hebt, waarom zou ik het niet over julie beeld mogen hebben ? En nog, ik heb zo mijn bedenkingen over julie interesse in de Vlaams-Waalse problematiek en het beeld dat men erbuiten over heeft.

Dat is allemaal mooi uitgelegd wat het Dutch betreft.
Wat het Vlaams betreft, dit wijst in alle vertalingen naar Vlaanderen. Alleen is het moeilijk te begrijpen waarom het geen VLAANS is, of waarom we het niet over VLAAMDEREN hebben.

De meeste Duitsers weten ook wel waar Belgie is, de Flämen en Wallone, de kust en de Ardennen. Ze hebben bij ons langer vertoefd dan in Nederland.

"DE NEDERLANDEN" - uit hoeveel landen bestaan die ?
En over voetbal gesproken, er was een tijd toen België nog één land was, dat Nederland het regelmatig op zijn donder kreeg van ons.
Maar ik moet het toegeven, om kattepis �* la Heineken en muizenkaas wereldwijd aan de man te brengen moet je wel hoog begaafd zijn. Maar julie zijn dan ook een volk van kooplui init ?

Ik ben helemaal niet schamper over de gewone man, ik zeg alleen maar hoe stiefmoederlijk hij behandelt wordt. En de verkiezingen zoals die bij ons verlopen geven hem zeker geen inspraak.
Oud 12 augustus 2009, 15:12   #218
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Ik ben twee weken terug nog naar Zeeuws-Vlaanderen geweest en ik hoorde er op sommige momenten zelfs meer Duits dan Nederlands. Ik weet bijgevolg niet naar welke plaatsen jij zoal gaat...
Ik drukte me misschien verkeerd uit.

Ik ga in Nederlands Zeeland.

Strand De Banjaard als ik me goed herinner. Juist naast Neeltje Jans.
Oud 12 augustus 2009, 15:18   #219
hotschizodiscocop
Staatssecretaris

hotschizodiscocop's schermafbeelding

Standaard

"we" doet wat "we" wilt. "ik" doet niet mee.
hotschizodiscocop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2009, 15:29   #220
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik drukte me misschien verkeerd uit.

Ik ga in Nederlands Zeeland.

Strand De Banjaard als ik me goed herinner. Juist naast Neeltje Jans.
Het hangt veelal van het (schier)eiland af. Schouwen-Duiveland en Walcheren zijn buitengewoon toeristisch.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be