Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Nederland-Vlaanderen langs democratische weg wenselijk?
JA 36 69,23%
NEE 16 30,77%
Aantal stemmers: 52. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 19 september 2009, 12:28   #201
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
System, uw stelling is er eentje dat barst van antagonisme tegenover Nederland. Ergens bent u serieus gefrustreerd omdat er in het huidig Algemeen Nederlands heel veel woorden en uitdrukkingen vanuit het Noorden zijn geïmporteerd. Is dat werkelijk zo erg? Dezelfde situatie kunt u terug vinden in het Frans, het Spaans, het Italiaans enz. Ik heb nog geen enkele Belgische Franstalige horen klagen omdat in het formeel Frans veel materiaal uit de regio Isle de France te vinden is. De Italiaans-talige Zwitsers kunnen dan net zogoed zich tekort gedaan voelen omdat hun formeel Italiaans vooral uit Toscane komt. Laten we in godsnaam toch eens wat pragmatisch zijn. Dat de Van Dale meer terminologie uit Vlaanderen mag opnemen? Helemaal akkoord! Wanneer het gaat om werkelijk Nederlands (en niet om idiote gallicismen), dan kan dat alleen maar tot de verrijking van het Algemeen Nederlands bijdragen. En ik ben er honderd procent van overtuigd dat de overgrote meerderheid van de taalminnende Nederlanders daar ook enthousiast zullen over zijn. Zo kan er op een paar generaties tijd een prachtig Nederlands groeien dat is aangerijkt met materiaal uit de zuidelijke Nederlanden. Maar de hoofdmoot van dat Nederlands zal van oorsprong blijven zoals het nu is, namelijk uit het Noorden. In élk taalgebied is er ergens één regio die, historisch door politieke en sociaal-economische redenen, de doorslaggevende invloed heeft gegeven.
Ik ben helemaal niet gefrustreerd. U gebruikt weer van die goedkope replieken, op de man gespeeld, en die wat afgezaagd zijn. Maar goed, iedereen argumenteert maar zoals hij kan, zeg ik altijd. Bovendien ben ik zeker niet tegen een Algemeen Beschaafd Nederlands. Alleen, indien dat Algemeen Beschaafd Nederlands uiteindelijk neerkomt op Algemeen Beschaafd Noordnederlands, dan hoeft het voor mij niet.

Laatst gewijzigd door system : 19 september 2009 om 12:28.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2009, 12:38   #202
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik ben helemaal niet gefrustreerd. U gebruikt weer van die goedkope replieken, op de man gespeeld, en die wat afgezaagd zijn. Maar goed, iedereen argumenteert maar zoals hij kan, zeg ik altijd. Bovendien ben ik zeker niet tegen een Algemeen Beschaafd Nederlands. Alleen, indien dat Algemeen Beschaafd Nederlands uiteindelijk neerkomt op Algemeen Beschaafd Noordnederlands, dan hoeft het voor mij niet.
Is er ooit een Waal geweest die zich op een dergelijke, rabiate manier uitliet over het Algemeen Beschaafd Zuid-Frans van Parijs?

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 19 september 2009 om 12:39.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2009, 12:41   #203
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Is er ooit een Waal geweest die zich op een dergelijke, rabiate manier uitliet over het Algemeen Beschaafd Zuid-Frans van Parijs?
Wat heeft dat er nu mee te maken.
Oud 19 september 2009, 12:46   #204
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
veel
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2009, 12:47   #205
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Heel veel. Herleest u de desbetreffende posting waarop mijn vraag betrekking heeft.
Oud 19 september 2009, 12:51   #206
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Wel ja, je doet maar. Het is door Vlamingen met een mentaliteit zoals de uwe dat we in la Belgique door de Franstaligen altijd als "un petit peuple" werden beschouwd. Het is dankzij standpunten zoals de uwe dat diezelfde Franstaligen hardnekkig tegenover de rest van Europa pogen te verbergen of te versluieren dat wij met Nederland één taalgebied vormen. Ze krijgen immers bevestiging van hun standpunt door de systems uit Vlaanderen. Maar, weet u, het past volledig in uw Belgicisme. De nadruk leggen op de taaleenheid met Nederland komt natuurlijk roet in uw Belgicistisch eten gooien. Het is er u alles aan gelegen om uzelf en anderen te overtuigen dat wij met Nederland niets te maken hebben. Vandaar uw karikaturaal éénzijdige verhalen over Willem van Oranje en koning Willem I. Vandaar ook uw (vooral door onwetendheid uitblinkende) theorieën over "je" en "gij". Om maar te zwijgen over al de andere betweterij rond "Ollanders" en Nederlanders. Doe zo voort, er moet toch iemand de rol van Rigoletto op zich nemen.

Laatst gewijzigd door quercus : 19 september 2009 om 12:54.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2009, 12:55   #207
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Heel veel. Herleest u de desbetreffende posting waarop mijn vraag betrekking heeft.
Men erkent dan ook twee Franse talen in Frankrijk: la lanque d'oc en la langue d'oil. En het is omdat de mensen uit het Zuiden van Frankrijk niet gestaan hebben op hun taal, dat deze steeds verder achteruitgaat. En dat mag in Vlaanderen niet gebeuren. Maar u en uw Quislings zoals Shadowke en Quercus, samen met het verraderlijk instrument dat men 'van Dale' noemt, helpen driftig mee opdat het Vlaams of Zuid-Nederlands zou uitdoven. En liefst zo snel mogelijk. Welnu, ik zal me daar altijd tegen blijven verzetten. En ik niet alleen.

Laatst gewijzigd door system : 19 september 2009 om 12:57.
Oud 19 september 2009, 12:58   #208
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Men erkent dan ook twee Franse talen in Frankrijk: la lanque d'oc en la langue d'oil. En het is omdat de mensen uit het Zuiden van Frankrijk niet gestaan hebben op hun taal, dat deze steeds verder achteruitgaat. En dat mag in Vlaanderen niet gebeuren. Maar u en uw Quislings zoals Shadowke en Quercus, samen met het verraderlijk instrument dat men 'van Dale' noemt, helpen driftig mee opdat het Vlaams of Zuid-Nederlands zou uitdoven. En liefst zo snel mogelijk. Welnu, ik zal me daar altijd tegen blijven verzetten. En ik niet alleen.
ik eis niet dat het zuid-nederlands moet verdwijnen system.
net zoals Ernst.

je bent weer enorm uit je nek aant kletsen.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2009, 13:02   #209
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Hilarisch!
Oud 19 september 2009, 13:10   #210
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Men erkent dan ook twee Franse talen in Frankrijk: la lanque d'oc en la langue d'oil. En het is omdat de mensen uit het Zuiden van Frankrijk niet gestaan hebben op hun taal, dat deze steeds verder achteruitgaat. En dat mag in Vlaanderen niet gebeuren. Maar u en uw Quislings zoals Shadowke en Quercus, samen met het verraderlijk instrument dat men 'van Dale' noemt, helpen driftig mee opdat het Vlaams of Zuid-Nederlands zou uitdoven. En liefst zo snel mogelijk. Welnu, ik zal me daar altijd tegen blijven verzetten.
Het langue d'oc of Occitaans wordt in bepaalde regio's van Zuid-Frankrijk nog steeds gebruikt als een dialect. Had de Franse geschiedenis een ander verloop gekend dan was misschien dat Occitaans de officiële Franse taal en de langue d'oil daarentegen verworden tot een status zoals het Occitaans nu. Zo is het met alle Europese talen vergaan. Ook in de Nederlanden. Had de strijd tegen Spanje in de Nederlanden een ander verloop gekend, dan was de kans zeer groot dat het Brabants dialect tot standaardtaal werd verheven. Maar zo is het niet gegaan. And a fact is stronger than the Lord Mayor. Dan mag jij nog zo driftig staan stampvoeten, ons Algemeen Nederlands is overwegend afkomstig uit het destijds bevrijde gedeelte van de Nederlanden. Amen!
Oud 19 september 2009, 13:18   #211
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Het langue d'oc of Occitaans wordt in bepaalde regio's van Zuid-Frankrijk nog steeds gebruikt als een dialect. Had de Franse geschiedenis een ander verloop gekend dan was misschien dat Occitaans de officiële Franse taal en de langue d'oil daarentegen verworden tot een status zoals het Occitaans nu. Zo is het met alle Europese talen vergaan. Ook in de Nederlanden. Had de strijd tegen Spanje in de Nederlanden een ander verloop gekend, dan was de kans zeer groot dat het Brabants dialect tot standaardtaal werd verheven. Maar zo is het niet gegaan. And a fact is stronger than the Lord Mayor. Dan mag jij nog zo driftig staan stampvoeten, ons Algemeen Nederlands is overwegend afkomstig uit het destijds bevrijde gedeelte van de Nederlanden. Amen!
Als de Republiek er niet was geweest, dan had het Nederlands niet meer bestaan.Dan hadden we allemaal Frans of Duits gesproken, afhankelijk van de staat waarin we terecht waren gekomen.
Als Nederland er niet was geweest, dan hadden alle Belgen nu Frans gesproken.

Laatst gewijzigd door Sidharta : 19 september 2009 om 13:19.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2009, 13:22   #212
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Maar nog altijd geen antwoord op mijn vraag.
Oud 19 september 2009, 15:33   #213
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En dat mag in Vlaanderen niet gebeuren. Maar u en uw Quislings zoals Shadowke en Quercus, samen met het verraderlijk instrument dat men 'van Dale' noemt, helpen driftig mee opdat het Vlaams of Zuid-Nederlands zou uitdoven. En liefst zo snel mogelijk. Welnu, ik zal me daar altijd tegen blijven verzetten. En ik niet alleen.
Zelfs een sinds kort offficieel Belgicistische zangformatie als Clouseau bedient zich van de standaardtaal.

Maar we begrijpen heel goed waarom jij een verenigde gemeenschappelijke uniforme Nederlandse taal met lede ogen aanziet.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2009, 16:00   #214
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Zelfs een sinds kort offficieel Belgicistische zangformatie als Clouseau bedient zich van de standaardtaal.

Maar we begrijpen heel goed waarom jij een verenigde gemeenschappelijke uniforme Nederlandse taal met lede ogen aanziet.
Ik heb niets tegen een uniforme taal. Maar indien deze Nederlandse taal uniform wordt door het opdringen van Noord-Nederlandse woorden, terwijl de Zuid-Nederlandse woorden in de vergeethoek worden geduwd (het type-voorbeeld: 'stomerij' ipv 'droogkuis'), dan mag uw uniforme Nederlandse taal voor mijn part de pot op.

Laatst gewijzigd door system : 19 september 2009 om 16:03.
Oud 19 september 2009, 16:24   #215
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb niets tegen een uniforme taal. Maar indien deze Nederlandse taal uniform wordt door het opdringen van Noord-Nederlandse woorden, terwijl de Zuid-Nederlandse woorden in de vergeethoek worden geduwd (het type-voorbeeld: 'stomerij' ipv 'droogkuis'), dan mag uw uniforme Nederlandse taal voor mijn part de pot op.
Gebruik jij dan maar "droogkuis". Niemand zal daarvan wakker liggen. En wanneer een Nederlander niet snapt waarover je het hebt, geef dan maar je omstandige uitleg erbij, inbegrepen je frustraties over het vele onrecht dat het Vlaams wordt aangedaan. Misschien geraakt die Nederlander dan zo ontroerd dat hij "stomerij" laat vallen ten voordele van "droogkuis". Veel geluk ermee !
Oud 19 september 2009, 16:35   #216
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Plengen de Walen ook zo veel selectief verontwaardigde tranen over de teloorgang van bourgmestre ten gunste van maire?
Oud 19 september 2009, 17:27   #217
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Plengen de Walen ook zo veel selectief verontwaardigde tranen over de teloorgang van bourgmestre ten gunste van maire?
Ik heb daar allemaal niets mee te maken. Er bestaan niet zoiets als een algemene Zuid-Waalse Franse taal. Er bestaat echter wel een Zuid-Nederlands taal. En dat is de taal die u steeds weer probeert in het verdomhoekje te plaatsen.
Oud 19 september 2009, 17:30   #218
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik heb daar allemaal niets mee te maken. Er bestaan niet zoiets als een algemene Zuid-Waalse Franse taal. Er bestaat echter wel een Zuid-Nederlands taal. En dat is de taal die u steeds weer probeert in het verdomhoekje te plaatsen.
Nee, dat is pertinent niet waar! De enige die hier probeert de taal, het Noord-Nederlands, in een verdomhoekje te drummen, bent u. Ik weerspreek dat ik ook maar één poging ondernomen zou hebben ...

Ach, laat ook maar zitten. Ik sta voor het Algemeen Nederlands, de taal van Nederland én Vlaanderen.
Oud 19 september 2009, 17:33   #219
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Nee, dat is pertinent niet waar! De enige die hier probeert de taal, het Noord-Nederlands, in een verdomhoekje te drummen, bent u. Ik weerspreek dat ik ook maar één poging ondernomen zou hebben ...

Ach, laat ook maar zitten. Ik sta voor het Algemeen Nederlands, de taal van Nederland én Vlaanderen.
Dat is wèl waar.
Oud 19 september 2009, 17:40   #220
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Gebruik jij dan maar "droogkuis". Niemand zal daarvan wakker liggen. En wanneer een Nederlander niet snapt waarover je het hebt, geef dan maar je omstandige uitleg erbij, inbegrepen je frustraties over het vele onrecht dat het Vlaams wordt aangedaan. Misschien geraakt die Nederlander dan zo ontroerd dat hij "stomerij" laat vallen ten voordele van "droogkuis". Veel geluk ermee !
Er is geen kat hier in Vlaanderen die verstaat wat in feite een 'witgoedwinkel' is. De meeste mensen denken hier dat het om een winkel gaat die ondergoed verkoopt. U moogt het gaan uitleggen. Veel geluk ermee. En vooral, veel ijver. En niet teveel 'je' gebruiken want anders denken ze dat ge een alweer een betweterige Hollander zijt. En dan kunt ge maar beter onmiddellijk naar huis gaan.

Laatst gewijzigd door system : 19 september 2009 om 18:08.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be