![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#201 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 11 november 2009 om 17:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#202 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar, ik besef natuurlijk terdege dat, wat het redactieteam van Van Dale ook doet, voor u zal het eenvoudigweg nooit goed zijn. Waarom? Omdat het een Nederlandse publicatie is. En dus is het voor system fout.
![]() |
![]() |
#203 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Van welke stad of streek is dit het dialect ? Opvallend : hier wordt "fiets" gebruikt, en niet "vélo" of een afgeleide ervan. Als ik moet gokken is het dus een stad of streek die niet dicht bij de Franse grens ligt.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#204 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 11 november 2009 om 19:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#205 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ja, dit dialect ligt voor mij dan weer op het randje van het verstaanbare. Mocht ik niet bij voorbaat weten wat het betekent, ik zou het wellicht slechts met grote moeite kunnen begrijpen. Ik neem aan dat die "teringstad" en "teringtrein" ook gewoon "stad" of "trein" zouden kunnen zijn, toch ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#206 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zelfs als ik niet zou weten waar dit vandaan komt, zou ik het toch als Limburgs herkend hebben, denk ik. Vraag me niet waarom, maar ik vind Limburgs echt een mooi dialect (of moet ik "taal" zeggen ?). Mooiere klanken dan veel andere dialecten, en een nogal zingerig taaltje met die "k" vervangende "ch", overigens een "ch"-klank die in mijn taal nauwelijks of niet voorkomt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#207 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Een tamelijk goed te begrijpen dialect, en bovendien één dat ik wellicht met enige verstaanbaarheid zou kunnen nabootsen. Hier en daar klinkt het een beetje Duits, bijvoorbeeld met die "nem'n könn'n". Uit uw "ons oude huis" en "kikvors" vergelijking meen ik andermaal te kunnen opmaken dat er toch wel een frappante gelijkenis is tussen het dialect van streken die nochtans op ruime afstand van elkaar liggen, en waartussen bovendien dikwijls streken met een totaal andersklinkend dialect liggen. Dat kan toch geen zuiver toeval zijn, nietwaar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#208 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Ruben Cottenjé : 11 november 2009 om 19:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#209 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
dan is de Vlaamse strijd voor niets geweest. en al bekomen van de 1.000 stemmen bij de laatste verkiezingen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#210 | |
|
![]() Citaat:
![]() het is wel zo dat wij ons 'dialect' (het is meer een stevig aangezet, naar hollandse begrippen zangerig, afgerond accent) larderen met ziektes. Met name tering, bij ons ongeveer uitgesproken als turr-hing
![]() |
![]() |
#211 | |
Burger
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#212 | |
|
![]() Citaat:
lang niet gezien in deze contreien.
![]() |
![]() |
#213 | |
|
![]() Citaat:
een unitair België zal er nooit meer komen. leer ermee leven! de rede? dezelfde als de rede waarom België werd gefederaliseerd: de Franstalige politici van dit onland. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#214 |
Burger
|
![]() Inderdaad. Ben eigenlijk druk bezig met de partij aan het structureren. Maar was nu efkes eens benieuwd naar het gebeuren op Politics.be
![]()
![]() |
#215 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Als gewezen voorzitter van het Willemsfonds ben ik de Vlaamse beweging niet ongenegen. Maar ik heb wel begrip waarom met in de vorige eeuw makkelijk naar het Frans greep, zoals heden ten dage naar het Engels. Goedkeuren is dan nog een andere zaak.
![]() |
![]() |
#216 | |
|
![]() Citaat:
men probeerde ons het frans op te dringen. tegen de wil van de bevolking. enkel in Wallonië is dat gelukt, niet in Vlaanderen. dat men nu meer voor het Engels kiest, is de eigen keuze. groot verschil. Laatst gewijzigd door Shadowke : 11 november 2009 om 19:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#217 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#218 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Over Frans gesproken: mijn Brusselse ervaringen leren me keer op keer dat onze onoverzichtelijke mestvaal van dialecten een fundamenteel nadeel is in de verhouding tussen het Nederlands en eender welke andere taal, dus niet enkel het Frans. Een Britse medewerker, die redelijk goed Nederlands spreekt, noemt de West-Vlamingen en hun taaltje 'worse than Glasgow'. En geloof me: dat is géén compliment. De geschiedenis heeft ons toch geleerd dat de taal de basis is voor elke vorm van culturele emancipatie. Maar als er iets is dat de geschiedenis ons leert, is het dat de mensen NIETS leren van de geschiedenis. Of zoals de West-Vlamingen het zelf zouden formuleren: "Hèhehieheheuhehie?" |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#219 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Mij zult u bijvoorbeeld nochtans populaire dingetjes als “te fais pas chier avec ça” zelden of nooit horen zeggen, maar eerder “ne vous embêtez pas avec ça”. Tussen haakjes, ik tutoyeer in de regel enkel kinderen en de zeer besloten kring van mijn familie en vriendinnen, en dan nog. Een kwestie van opvoeding en ook wel de aard van het beestje, ongetwijfeld. Vermits uw taal en uw taalgebruik in zekere zin deel uitmaken van uw uiterlijk zijn zij, samen met uw gedrag als geheel, datgene wat u in eerste instantie “communiceert” met uw omgeving. Vandaar dat degene die dit soort allesbepalende “communicatie” verzorgt (om maar eens iets te noemen) met een versleten jeans en een los hemd uit een oud Fiatje mag stappen, maar toch duidelijk herkend zal worden als een heer, wijl zij die dit niet verzorgen zich in zondags kostuum in een Bentley décapotable kunnen vleien, maar ook aldus niets méér dan un plouc dans une baignoire blijven. Taal en een “beschaafd” gebruik van het vocabularium zijn dus, naar mijn visie, wel degelijk belangrijk : zij zijn een deel van uw persoonlijkheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#220 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |