![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#201 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() TEDxRheinMain - Prof. Dr. Thomas Metzinger - The Ego Tunnel
2 mrt 2011 In the spirit of ideas worth spreading, TEDx is a program of local, self-organized events that bring people together to share a TED-like experience. At a TEDx event, TEDTalks video and live speakers combine to spark deep discussion and connection in a small group. These local, self-organized events are branded TEDx, where x=independently organized TED event. The TED Conference provides general guidance for the TEDx program, but individual TEDx events are self-organized.
![]() |
#202 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() BigF ...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#203 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
![]() |
#204 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Paul Cliteur: lees Fernando Savater
28 jun 2009 Paul Cliteur:Savater is een Spaans filosoof (°1947), hoogleraar ethiek.Laat ik beginnen met het anti-relativistisch uitgangspunt dat hij uitdraagt. In zijn onlangs verschenen verschenen ’Vrijheid, gelijkheid, burgerschap: zakwoordenboek voor mensen van morgen’ zegt hij: „We hoeven niet te verhullen noch ons ervoor te schamen dat wij in het Westen ons met pijn en moeite ontdaan hebben van de voorouderlijke manier van leven (waarin we onder meer gebukt gingen onder een rigide hiërarchie van klassen en onder de knoet van een kerkelijke gedachtepolitie). Het zou absurd zijn de verovering van de hedendaagse vrijheid ongedaan te maken door het importeren van tradities van onderdrukking en bijgeloof.”
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine) Laatst gewijzigd door Nr.10 : 14 juli 2011 om 03:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#205 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Fernando Savater:
“Het sacrale heeft waarde maar geen nut. Daarmee ontsnapt het aan het moderne wereldbeeld waarin alles een prijs en een functie heeft. In dit technisch-wetenschappelijke perspectief wordt de betekenis van iets bepaald aan de hand van de bruikbaarheid of winstgevendheid ervan. Zaken zijn minder of meer belangrijk op een schaal die loopt van schaarste tot overvloed, van bevredigde begeerte tot ironische trivialiteit. In dit waardespectrum is het sacrale een paradox, omdat het tegelijkertijd belangrijk en onnuttig is, en onmisbaar maar niet profijtelijk” (p.167). “Iets als sacraal herkennen, wil niets anders zeggen dan het onttrekken van het manipuleerbare, het nuttige en calculeerbare, en het toch op waarde schatten. Het impliceert dat we besluiten dat iets niet berekenbaar of nuttig is” (p.167)BRON: Fernando Savater, Lof der godloosheid. Kleine filosofie van ongeloof en twijfel, Utrecht 2010, 222 pag., € 17,50, isbn 9789061316947.
![]() |
#206 |
Banneling
|
![]() eno2 maar is meer van het "kwakzalver" type
|
![]() |
![]() |
![]() |
#207 |
Banneling
|
![]() stijn
veganist |
![]() |
![]() |
![]() |
#208 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#209 |
Banneling
|
![]() Hebben filosofen al eens iets van nut gezegd?
Oude of nieuwe? Gelieve het hier te publiceren Zelf schiet me niks te binnen ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ah ja, een goeie benadering van de omtrek van de aarde door een Griek, dat is het enige, rond de tijd van Xus, dacht ik. Naam kwijt. Het enige serieuze filosofische ooit... maar waarschijnlijk was het ook een matematicus Laatst gewijzigd door eno2 : 21 januari 2012 om 11:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#210 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#211 |
Banneling
|
![]() mijn keuze gaat naar rev. Chris Korda
|
![]() |
![]() |
![]() |
#212 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Korda is een New Yorkse techno-dj annex dominee.
Oprichter van de Kerk der Euthanasie. Deze religieuze groepering stelt zich naar eigen zeggen ten doel het evenwicht tussen de mens en de overige soorten op aarde te herstellen door bestrijding van de overbevolking.
![]() |
#213 |
Banneling
|
![]() Eno2 spirisoof
|
![]() |
![]() |
![]() |
#214 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#215 |
Banneling
|
![]() ..
Laatst gewijzigd door Marxmannetje : 22 januari 2012 om 19:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#216 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Paul Verhaeghe: psychoanalyticus (freudiaanse en lacaniaanse analyse) [cfr. Zizek]
Citaat:
uit een interviewbespreking (een stukje tekst hieronder) Citaat:
![]() |
![]() |
#217 |
Gouverneur
|
![]() Theodore Dalrymple (waar Bart De Wever een fan van is; ik eigenlijk ook)
Ik weet niet of hij een filosooof strictu senso is. Hij is een denker en is invloedrijk. En als Johan Sanctorum op de lijst staat, hoort Dalrymple en 100 keer meer op. |
![]() |
![]() |
![]() |
#218 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je post dit omdat in je bovengaand bericht gelezen hebt dat je Führer (De Wever) daar aanhanger van is. Alleen daarom. Triest.
![]() |
#219 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik ga je domheid deze keer vergeven. Maar waarschijnlijk las ik Dalrymple al voor De Wever. Ik ben trouwens nu halfweg door "Anything Goes". EDIT En ik wil er aan toevoegen: ik zal eerder voor De Wever stemmen omdat hij Dalrymple leest dan ik Dalrymple zal lezen omdat De Wever dat doet. Laatst gewijzigd door Helias : 14 februari 2012 om 21:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#220 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |