Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Betreffende het kindergeld ...
dit is goed zoals het is. 5 9,09%
dit moet nog toenemen met onder meer een aanvullende kinderbijslag. 6 10,91%
dit moet gewoon afgeschaft worden. 14 25,45%
dit moet beperkt worden tot 2, maximaal 3 kinderen. 30 54,55%
Aantal stemmers: 55. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 21 oktober 2012, 07:38   #201
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Afschaffen. Of op z'n minst werken met een systeem van degressieve subsidies per kind, geen progressieve.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2012, 07:39   #202
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- Bekijk bericht
Spelende kinderen zorgen NOOIT voor overlast. Daar kan geen uitzondering op bestaan.
Natuurlijk wel.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2012, 11:22   #203
Antiochos
Vreemdeling

Antiochos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is dan uw probleem, niet het mijne.
U gebruikt woorden die niet van toepassing zijn op onze maatschappij en die u hoogstwaarschijnlijk niet kan uitleggen. Definieer "neoliberaal", operationaliseer "egoistenmaatschappij". Nietszeggende, holle frasen.
Antiochos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2012, 13:08   #204
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Spelende kinderen zorgen NOOIT voor overlast. Daar kan geen uitzondering op bestaan.
Ik zie hen regelmatig spelen op spoorwegen.

Toch ergens een foutje dan, daar.
Oud 21 oktober 2012, 15:42   #205
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Afschaffen. Of op z'n minst werken met een systeem van degressieve subsidies per kind, geen progressieve.
Dan kan je je de vraag stellen wat de bedoeling zou kunnen zijn van een kindpremie: populisme ?

Kinderbijslagen en leeftijdstoeslagen zouden best afhankelijk mogen worden gemaakt van financiële inkomsten EN het vermogen. Voor de rentenierende villabewoner die leeft van z'n kapitaal en beperkt jaarlijks inkomen is de bijslag peanuts.
Idem wat de studietoelagen betreft, waar enkel rekening wordt gehouden met de jaarlijkse belastbare inkomsten, dus niet met het vermogen, en waar dus weeral de middenklasse het slachtoffer van is.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2012, 17:54   #206
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Ik weet niet of ik die uitspraak hier al ooit gedaan heb. Ik heb ze denk ik nergens ooit gedaan.
Maar ik ben er wel voorstander van:

schaf een kinderbijslag voor werklozen af.
Geef enkele werkende ouders dit, zodat zij de kinderopvangkosten kunnen bekostigen.

Met alle respect maar werkloze mensen hebben andere prioriteiten en een kind heeft een stabiele omgeving nodig.
Zo inhumaan als dit klinkt, zo humaan is het ... en de manier bij uitstek om generatie-armoede en armoedecirkels te doorbreken.
Oud 21 oktober 2012, 18:36   #207
Antiochos
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Ik weet niet of ik die uitspraak hier al ooit gedaan heb. Ik heb ze denk ik nergens ooit gedaan.

Geef enkele werkende ouders dit, zodat zij de kinderopvangkosten kunnen bekostigen.

Met alle respect maar werkloze mensen hebben andere prioriteiten en een kind heeft een stabiele omgeving nodig.
Zo inhumaan als dit klinkt, zo humaan is het ... en de manier bij uitstek om generatie-armoede en armoedecirkels te doorbreken.
Met alle respect (want vind het een uitstekend idee), hoe kan het afschaffen van een sociale bijdrage leiden tot het "doorbreken van een armoedecirkel"?
Oud 21 oktober 2012, 18:44   #208
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht

Maak de kinderopvang ineens gratis, voor werkende ouders
Oud 21 oktober 2012, 22:05   #209
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Je vertelt mij niets nieuws, maar vertel het verhaal dan ook compleet. Die bossen zijn ondertussen schaarser en worden steeds meer privébezit. Meer zelfs, binnen de openbare groene ruimtes dien je zelfs op het wandelpad te blijven, de rest is "verboden te betreden" wegens beschermd.
En wat met die andere openbare ruimte, de openbare weg ? Die is momenteel bezit van de auto. In de tijd waar jij over spreekt waren er nog niet zo veel auto's, en konden kinderen nog op straat spelen.

De aanhangers van het collectief belang hebben steeds van die groene mooiogende ruimtes willen maken tussen sociale woonblokken, maar waar je een GAS-boete riskeert als je er te veel rondhangt of die worden volgekakt door hondjes aan de leiband.
GAS-boetes zijn een teken van deze tijd: onverdraagzaamheid en het terugplooien van generaties op zichzelf. Ik herinner me nog uit mijn jeugd het beeld van mijn dorp op een zomernamiddag: buiten zater overal mensen, ook oude mensen. Wij speelden op straat. Geen enkele ouderling die er aangedacht zou hebben ons luidruchtig spel als storend te beschouwen. En als het er te luid of te wild aan toeging, kregen we wel een tik. Van ons ouders of van iemand anders. Daarmee was de kous af.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2012, 22:08   #210
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Natuurlijk wel.
Hoezo?
Oud 21 oktober 2012, 22:46   #211
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik zie hen regelmatig spelen op spoorwegen.

Toch ergens een foutje dan, daar.
Inderdaad, want als de trein er over rijdt, dan is er overlast voor de reizigers die weeral te laat komen.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2012, 23:03   #212
-Jo-
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hoezo?
De kinderhaters van dienst hebben nog niet door dat ouders verantwoordelijkheid dragen voor hun kinderen bij ongewenst gedrag.
-Jo- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2012, 23:05   #213
-Jo-
Banneling

Standaard

Citaat:
GAS-boetes zijn een teken van deze tijd: onverdraagzaamheid en het terugplooien van generaties op zichzelf. Ik herinner me nog uit mijn jeugd het beeld van mijn dorp op een zomernamiddag: buiten zater overal mensen, ook oude mensen. Wij speelden op straat. Geen enkele ouderling die er aangedacht zou hebben ons luidruchtig spel als storend te beschouwen. En als het er te luid of te wild aan toeging, kregen we wel een tik. Van ons ouders of van iemand anders. Daarmee was de kous af.
²
-Jo- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2012, 08:04   #214
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De kinderhaters van dienst hebben nog niet door dat ouders verantwoordelijkheid dragen voor hun kinderen bij ongewenst gedrag.
Dus toch ongewest gedrag?
Oud 22 oktober 2012, 13:04   #215
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je vertelt mij niets nieuws, maar vertel het verhaal dan ook compleet. Die bossen zijn ondertussen schaarser en worden steeds meer privébezit. Meer zelfs, binnen de openbare groene ruimtes dien je zelfs op het wandelpad te blijven, de rest is "verboden te betreden" wegens beschermd.
En wat met die andere openbare ruimte, de openbare weg ? Die is momenteel bezit van de auto. In de tijd waar jij over spreekt waren er nog niet zo veel auto's, en konden kinderen nog op straat spelen.

De aanhangers van het collectief belang hebben steeds van die groene mooiogende ruimtes willen maken tussen sociale woonblokken, maar waar je een GAS-boete riskeert als je er te veel rondhangt of die worden volgekakt door hondjes aan de leiband.
Citaat:
Jan van den Berghe. Mensen zoals u die zich steeds beroepen op "in mijnen tijd" worden niet meer ernstig genomen. Meer zelfs. Als die mensen niet opletten worden ze in de ogen van hun kinderen en kleinkinderen beschouwd als ouderwetse sukkelaars.

Laatst gewijzigd door Rudy : 22 oktober 2012 om 13:05.
Oud 22 oktober 2012, 13:38   #216
satiper
Minister-President

satiper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat hier geen enkele kinderhater zit.
Ik heb alleszins nog niets gelezen dat me doet vermoeden dat dit het geval zou zijn.
Je kan van iets houden en je toch zelf beperkingen opleggen omdat dat gewoon beter is.
Je kan houden van wijn maar daarom moet je er nog geen 40 glazen per dag van drinken.
Je kan houden van dieren maar daarom is het nog niet beter om van je woning een zoo te maken.
Maw overdaad is vaak niet de juiste richting.
Niemand die hier pleit om de mensheid te laten uitsterven via een kindstop.
Integendeel, ik begrijp het zo, dat de meesten van je 'zogezegde kinderhaters' net bekommerd zijn om de kinderen en de mensheid in het algemeen (men is tenslotte niet zolang kind en ook de kinderen van vandaag leven morgen liefst als volwassene in een aangename wereld).
Ze zijn er net als ik van overtuigd dat naarmate onze aantallen toenemen het steeds moeilijker wordt om een aangenaam leven te kunnen leiden.
Daar dit zeker geldt voor de zwaksten (onder andere kinderen) maakt dit streven net een daad van liefde en bezorgdheid.
Iets om blij mee te zijn en te omhelzen, als je wacht om nu relatief vriendelijke maatregelen te nemen zal de roep om steeds meer onvriendelijke maatregelen toenemen.
Hoe harder de slinger zich verwijderd van zijn rustpunt hoe harder hij terugslaat, dat is een natuurgegeven. Je kan de aarde niet blijven verkrachten zonder repercussies.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2012, 14:12   #217
Antiochos
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Jan, met alle respect;

a) nostalgie is compleet nutteloos. Tijden veranderen, u kiest of u mee verandert. Het doet me haast denken aan de geromantiseerde visie van VB op hoe een Vlaming zou moeten leven: naar de zeden van 50 jaar geleden, in een klein dorp, tussen etnisch gelijken, katholiek en verdoken xenofoob. Nogmaals: tijden veranderen, de urbanisatie neemt het over, en het enige resultaat van telkens maar weer teruggrijpen naar hoe het in uw jeugd was en in uw tijd geregeld was, leidt er enkel toe dat u achterblijft terwijl wij voortgaan.

b) Het is psychologisch voldoende bewezen dat het geheugen enkel de goede herinneringen overhoudt, die dan vaak ook nog eens verwrongen of zelfs onbestaande zijn.

c) Uw bezoekjes aan memory lane zijn compleet irrelevant. Uw conclusie dat het tijden van "onverdraagzaamheid" zijn klopt ook niet. Plato klaagde ook al over "de jeugd" in zijn tijd.

Laatst gewijzigd door Antiochos : 22 oktober 2012 om 14:16.
Oud 22 oktober 2012, 14:58   #218
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Ik denk dat hier geen enkele kinderhater zit.
Toch wel, maar dat kan me er niet van weerhouden objectief te zijn.
Oud 22 oktober 2012, 15:08   #219
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jan van den Berghe. Mensen zoals u die zich steeds beroepen op "in mijnen tijd" worden niet meer ernstig genomen. Meer zelfs. Als die mensen niet opletten worden ze in de ogen van hun kinderen en kleinkinderen beschouwd als ouderwetse sukkelaars.
Beroepen? Ik haal een herinnering boven en plaats die tegenover de kortzichtige houding van een aantal van onze medeburgers.
Oud 22 oktober 2012, 15:10   #220
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antiochos Bekijk bericht
a) nostalgie is compleet nutteloos. Tijden veranderen, u kiest of u mee verandert. Het doet me haast denken aan de geromantiseerde visie van VB op hoe een Vlaming zou moeten leven: naar de zeden van 50 jaar geleden, in een klein dorp, tussen etnisch gelijken, katholiek en verdoken xenofoob. Nogmaals: tijden veranderen, de urbanisatie neemt het over, en het enige resultaat van telkens maar weer teruggrijpen naar hoe het in uw jeugd was en in uw tijd geregeld was, leidt er enkel toe dat u achterblijft terwijl wij voortgaan.
Wat een praat voor de vaak... Nergens heb ik gesteld dat alles beter was in mijn jeugd ten opzichte van de huidige toestand. Wel heb ik een bepaald aspect van het toenmalig leven aangehaald en dat tegenover de onverdraagzaamheid en kortzichtigheid van een bepaald, hedendaags verschijnsel gezet. Trouwens, net zoals het toegestaan is kritisch te zijn tegenover het verleden, is eenzelfde houding mogelijk tegenover het heden. Niet alles wat zich vandaag de dag voordoet, is beter dan weleer. Wat u opmerkt, werkt gewoon in twee richtingen. Iets wat u schijnbaar niet goed beseft.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be