Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord

Discussietools
Oud 19 september 2011, 14:24   #201
corse
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fred uit Gent Bekijk bericht
Ja, je hebt mensen die het werk niet zien liggen, dat is waar.

Wat die automatisatie betreft: dat is goed voor grote productiebedrijven en voor oplages van honderdduizenden dezelfde stukken. Het drukt ook de kostprijs enorm. Vandaar dat we tegenwoordig een boormachine kunnen kopen voor een belachelijke 50 Euro.

Maar het zal nog heel lang duren eer men robots heeft die een huis kunnen bouwen hoor. Laat staan repareren, want dat is nog moeilijker voor een robot. Hij zal namelijk situaties moeten kunnen inschatten zoals een mens dat kan en dat is nog niet voor morgen.

Trouwens, willen we dat? Allemaal met onze luie reet aan de Costa Brava gaan liggen, bediend door robots? Een mens is daar niet voor gemaakt. Een mens moet bezig kunnen zijn, ook fysiek, dat houdt je gezond.

Fred.
Gij hebt in uw leven nog nooit gewerkt of laten werken, dan weet je dat je met die vodden van 50 Euro niets kan doen!

Uw valse werkmansredenering moet hoognodig aangepast worden aan de huidige tijd!
Een mens moet bezig kunnen zijn, ook fysiek, dat houdt je gezond?

Deze bezigheid kan beter dit zijn!
Tenzij je uit dom automatisme verslaafd bent geworden aan werken!

Secundaire behoeften: (de zin van het leven)

Sporten, reizen, even ontheemen, geestelijke ontplooiing, ontspanning, sociaal leven, kunst, cultuur, creativiteit, muziek, wellness, feesten, dansen, tijd besteden aan familie en vrienden, gastvrijheid dus.
corse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2011, 14:31   #202
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, je hebt mensen die het werk niet zien liggen, dat is waar.

Wat die automatisatie betreft: dat is goed voor grote productiebedrijven en voor oplages van honderdduizenden dezelfde stukken. Het drukt ook de kostprijs enorm. Vandaar dat we tegenwoordig een boormachine kunnen kopen voor een belachelijke 50 Euro.

Maar het zal nog heel lang duren eer men robots heeft die een huis kunnen bouwen hoor. Laat staan repareren, want dat is nog moeilijker voor een robot. Hij zal namelijk situaties moeten kunnen inschatten zoals een mens dat kan en dat is nog niet voor morgen.

Trouwens, willen we dat? Allemaal met onze luie reet aan de Costa Brava gaan liggen, bediend door robots? Een mens is daar niet voor gemaakt. Een mens moet bezig kunnen zijn, ook fysiek, dat houdt je gezond.

Fred.
1) afwerpen van de slavenmentaliteit.
Uw leven wordt niet gedefinieerd door uw loon. Je hoeft helemaal geen loon te ontvangen voor uw arbeid.
In uw voorbeeld is er gewoon een noodzaak aan boormachines, op zich is er geen reden waarom u daarvoor zou moeten betalen; u zou gewoon gebruik moeten kunnen maken van een boormachine die beantwoord aan uw nood op dat moment.

2) afwerpen van de slavenmentaliteit
niet afhangen van een loon wil niet zeggen dat wij niks meer doen. Het is niet omdat wij niet langer betaald hoeven te worden dat wij lui worden. In tegendeel eigenlijk.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2011, 14:46   #203
corse
Banneling

Standaard

Werken om te leven of leven om te werken?

Het probleem zit veelmeer (dit vooral voor de noordelijke landen van onze planeet) hier:

Volgens de calvinistische principes (jaren 1500) is leven om te werken “het voorbeeld” van de ideale samenleving, de niet werkende schamen zich.
In 1500 leefde de mens in een manuele samenleving, nu 500 jaar later leven we in een geautomatiseerde samenleving.
De Calvinistische doctrine was natuurlijk in het leven geroepen om een primitief tijdelijk maatschappelijk systeem draaiende te houden.
Ons einddoel is een volledig geautomatiseerde economie, hier heeft de mens en zijn totale samenleving zijn hoogste doel bereikt, “zijn einddoel”.
De totale samenleving kan zich volledig wijden aan de essentie van het leven zelf.
Het uitbuiten van mens door mens gehoord hiermede tot het verleden.
Als iedereen in België met een beurtrolsysteem werkt, dan is er misschien 10 uur werk per week noodzakelijk voor of minder, iedereen heeft iets bijgedragen voor de samenleving en er is veel betaalde vrije tijd.
Je kan in één dag tien uur werken of 2 dagen van 5 uren, keuze genoeg.
Niemand kan een ander individu verwijten van luiheid of gebrek aan motivatie of van geen bijdrage te leveren voor de samenleving.
Uiteindelijk was dit het einddoel van een geautomatiseerde economie.
Werken of economie is een tijdelijk middel, een werktuig, het mag geen doel op zich zijn, het is een noodzakelijk middel in de tijdsperiode waarin we nu leven!
Het is: “het einddoel” de volledig geautomatiseerde samenleving die de mens van hard labeur bevrijd, daardoor zelf zijn tijd kan indelen en doen en laten wat hij wil en daardoor echt vrij kan zijn.
Laat ons duidelijk zijn, leven kan uiteraard niet enkel werken zijn, het is vooral “niet” de enige zaligmakende bezigheid.
Ongecoördineerd werken en ongecoördineerde consumptie veroorzaken verloren generaties die de zin van het leven gemist hebben.
Het is zoals de carrière man of vrouw, die wanneer ze in pensioen gaan, in een zwart gat vallen en één jaar later dood zijn omdat ze zichzelf nutteloos en uitgerangeerd vinden.
De werkelijke oorzaak was dat ze niet konden leven zonder werk, ze hadden het niet geleerd om te leven zonder werk, omdat ze uiteraard niets anders kennen, een gebrek aan inzicht in de mogelijkheden die het leven te bieden heeft, meestal door de geconditioneerdheid van het levenslang werken die de stempel op het leven heeft gedrukt.

Het calvinisme en arbeid:

Het calvinisme legt zeer sterk de nadruk op 'onophoudelijke menselijke bezigheid', een koortsachtig streven naar activiteit, werken en prestaties.
Volgens Erich Fromm (van de Frankfurter Schule) is dit koortsachtig streven “niet” het resultaat van een innerlijke kracht en / of zelfvertrouwen, het zou eerder gaan om een wanhopige poging om te ontsnappen aan de angst.
Onmachtgevoelens worden door bezeten bezigheid te boven gekomen (= dwangneurose).
Bij de Grieken werd dit probleem (in iedere maatschappij moet er toch een beetje gewerkt worden) opgelost door slavenarbeid (binnen zo'n maatschappij was arbeid de vrije mens onwaardig).

Calvinisme = innerlijke arbeidsdwang (die mensen tot hun eigen slavendrijver maakt).
Zonder deze innerlijke dwang (die irrationeel is) had het kapitalisme zich niet kunnen ontwikkelen.
Oud 19 september 2011, 14:50   #204
corse
Banneling

Standaard

Krediet, eigendom en geld is een illusie:

Uiteraard is krediet en eigendom een illusie die in het leven geroepen is om de mens tot werken aan te zetten en het uitbuiten van mens door mens mogelijk te maken, daaruit ontstond vrije markt, kapitalisme en een klasse systeem van rijk, middenklasse en arm, het basisprincipe van dit systeem.
De geprivilegieerde elite, deze kunnen onmogelijk rijk zijn of worden zonder dit krediet en eigendomsinstrument.
Door volledige automatisering zal uiteraard de illusie eigendom, geld en krediet verdwijnen vermits herverdeling geen probleem meer zal zijn maar een vanzelfsprekendheid.
De overgangsperiode zal uiteraard geleidelijk gaan en problematiek met zich meebrengen vooral door mensen die hangen aan de illusie eigendom krediet en geld.
De illusie krediet, eigendom en geld is uiteraard vals en berust op engdenkendheid, de enkele momenten die we op deze planeet zijn, maken ons bewust van het feit dat het vergaren van elke vorm van eigendom en geld verloren tijd is die we moeten betalen met de kostbare tijd van ons korte leven op deze planeet.
We zijn als mens maar enkel even op bezoek op deze planeet, niemand gehoord deze planeet.
Enkel door een verbod op privaat bezit kan het bio-systeem evolueren en zich verbeteren.
De natuur die moeder is van alle leven kan dan herademen en toont dan haar mooiste kant.
Paradijzen op onze planeet worden grotendeels gecreëerd door de natuur, en weinig door de mens.
De illusie om alles zelf te bezitten (eigendom) is dodelijk voor de natuur, (het ecosysteem).
Het vergankelijke eigendomsgevoel, “het bezitten van” is een zeer primitief instinkt.
Geen verloren generaties door zo veel mogelijk zelf te willen bezitten, “de bezitsdrang”.
De westerse geïndustrialiseerde landen laten een catastrofale ecologische voetafdruk achter, armoede en legaal gestolen rijkdom voor enkele!
Oud 19 september 2011, 15:06   #205
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Fred uit Gent's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door corse Bekijk bericht
Gij hebt in uw leven nog nooit gewerkt of laten werken, dan weet je dat je met die vodden van 50 Euro niets kan doen!

Uw valse werkmansredenering moet hoognodig aangepast worden aan de huidige tijd!
Gij moet u echt zeer dringend eens laten nazien.
Maar nee, dat kan niet want een dokter werkt en dat mag niet.

Citaat:
Sporten, reizen, even ontheemen, geestelijke ontplooiing, ontspanning, sociaal leven, kunst, cultuur, creativiteit, muziek, wellness, feesten, dansen, tijd besteden aan familie en vrienden, gastvrijheid dus.
Met andere woorden: profiteren van alles waar anderen hard voor werken, of gewerkt hebben. Of dacht ge dat de gebouwen waar dit alles in plaatsvindt zichzelf onderhouden misschien?

Fred.

Laatst gewijzigd door Fred uit Gent : 19 september 2011 om 15:07.
Fred uit Gent is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2011, 15:27   #206
corse
Banneling

Standaard

Citaat:

Met andere woorden: profiteren van alles waar anderen hard voor werken, of gewerkt hebben. Of dacht ge dat de gebouwen waar dit alles in plaatsvindt zichzelf onderhouden misschien?

Fred.
Mensen die enkel werken interessant vinden kennen vooral hun wereld niet, ze zijn zo gemanipuleerd door het systeem dat ze alle andere interesses in het leven verloren zijn.
Oud 19 september 2011, 15:42   #207
corse
Banneling

Standaard

Citaat:

Fred.
Door de hyper werkinteresses die voortkomen uit hebzucht word vooral de noodzakelijke arbeid van andere ontnomen.
Oud 19 september 2011, 16:36   #208
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Mensen die enkel werken interessant vinden kennen vooral hun wereld niet, ze zijn zo gemanipuleerd door het systeem dat ze alle andere interesses in het leven verloren zijn.
Gij snapt het echt niet hé. Om u toe te laten voluit te kunnen genieten van het leven (het is je gegund, binnen 2 jaar is het trouwens mijn beurt) zullen er steeds anderen moeten zijn die WERKEN. Die vliegers vliegen niet vanzelf naar Cuba hé

Enne... waar haalt ge het in godsnaam vandaan dat ik enkel in werken zou geïnteresseerd zijn?

Fred.
Oud 19 september 2011, 16:40   #209
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Door de hyper werkinteresses die voortkomen uit hebzucht word vooral de noodzakelijke arbeid van andere ontnomen.
Neen, 't is omgekeerd: fabrieken vragen mij om voor hen bepaalde zaken te maken, nodig voor hun productieproces. Op die wijze draag ik (bescheiden) bij tot het voortbestaan van die fabrieken en dus ook tot de werkgelegenheid daar.

Fred.
Oud 19 september 2011, 17:03   #210
freelancer
Banneling

Standaard

Altijd lachen geblazen met die commies...
freelancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2011, 18:57   #211
corse
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen, 't is omgekeerd: fabrieken vragen mij om voor hen bepaalde zaken te maken, nodig voor hun productieproces. Op die wijze draag ik (bescheiden) bij tot het voortbestaan van die fabrieken en dus ook tot de werkgelegenheid daar.

Fred.
Indien jij op uw 60 jaar nog moet beginnen leven dat is een triestige zaak uiteraard.
Maar wat als op uw zestigste uw kaars uitgaat?
Dan heb je toch bescheiden bijgedragen tot het voortbestaan van de fabriek.
Naïevelingen zijn de wereld niet uit, wie moet hier eigelijk nagezien worden???
Oud 19 september 2011, 20:21   #212
freelancer
Banneling

Standaard

Dat spambots nog niet kunnen zien dat de 'genieters' van hun systeem gras kunnen eten zijn... bewijst dat de robotisering nog een lang weg af te leggen heeft...
Oud 19 september 2011, 22:48   #213
corse
Banneling

Standaard

Citaat:
Gij snapt het echt niet hé. Om u toe te laten voluit te kunnen genieten van het leven (het is je gegund, binnen 2 jaar is het trouwens mijn beurt) zullen er steeds anderen moeten zijn die WERKEN. Die vliegers vliegen niet vanzelf naar Cuba hé

Enne... waar haalt ge het in godsnaam vandaan dat ik enkel in werken zou geïnteresseerd zijn?

Fred.
De essentie of de zin van het leven is gelukkig zijn, geluk uit zich doormiddel van:

(welzijn, de niet materiele zaken) (meer individuele factoren)

Levensvreugde, vrolijkheid, vriendelijkheid, spontaniteit, tevredenheid, zorgeloosheid, ontspannen gevoel, vertrouwen, gezondheid, lachen, blijheid, genieten, respect, gezelligheid, gastvrijheid, fantasie en verbeelding, een vleugje humor, liefde en geliefd worden, tijd maken om goed en gezond te eten en drinken in goed gezelschap maakt gelukzalig.
Samen met een ontspannen gevoel ontstaat het geluk en de beste ideeën, al deze samen is het geluksgevoel, het geluk bestaat uit al deze kleine stukjes.
Geluk is het gemeenschappelijke doel van de mensheid.

Deze prachtigste dingen in het leven zijn gratis.
Oud 20 september 2011, 04:09   #214
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

De doodstrijd van de centrale planning lijkt me eerder te komen, immers als de kapitalisten stoppen met kapitalist te zijn valt er ook niks meer te stelen. Wat gebeurt er met iemand met een leeg gat die niks meer kan stelen? Juist ja.
Ze gaan bij de ex-kapitalisten nog staan bedelen om terug kapitalist te zijn.
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2011, 06:38   #215
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Indien jij op uw 60 jaar nog moet beginnen leven dat is een triestige zaak uiteraard.
Techniek IS mijn leven. Het is mijn talent, ik doe dat met passie.

Citaat:
Maar wat als op uw zestigste uw kaars uitgaat?
Dan heb ik gans mijn leven een job gedaan die ik graag deed, en ik ben gans mijn leven mijn eigen baas geweest, en ik heb mijn eigen zin kunnen doen.

Citaat:
Dan heb je toch bescheiden bijgedragen tot het voortbestaan van de fabriek.
Correctie: veel fabrieken. Multinationals zelfs. Er is zelfs een heel grote kans dat jij producten gebruikt waar ergens in het productieproces een handeling is gebeurd met een onderdeeltje, gemaakt door Fred.

Citaat:
Naïevelingen zijn de wereld niet uit
Neen, dat is waar.

Fred.
Oud 20 september 2011, 07:56   #216
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
De essentie of de zin van het leven is gelukkig zijn, geluk uit zich doormiddel van:

(welzijn, de niet materiele zaken) (meer individuele factoren)

Levensvreugde, vrolijkheid, vriendelijkheid, spontaniteit, tevredenheid, zorgeloosheid, ontspannen gevoel, vertrouwen, gezondheid, lachen, blijheid, genieten, respect, gezelligheid, gastvrijheid, fantasie en verbeelding, een vleugje humor, liefde en geliefd worden, tijd maken om goed en gezond te eten en drinken in goed gezelschap maakt gelukzalig.
Samen met een ontspannen gevoel ontstaat het geluk en de beste ideeën, al deze samen is het geluksgevoel, het geluk bestaat uit al deze kleine stukjes.
Geluk is het gemeenschappelijke doel van de mensheid.

Deze prachtigste dingen in het leven zijn gratis.
Het zal u misschien verbazen, maar ik geef u hier volledig gelijk in.

Fred.
Oud 20 september 2011, 11:05   #217
corse
Banneling

Standaard

Citaat:
Techniek IS mijn leven. Het is mijn talent, ik doe dat met passie.

Dan heb ik gans mijn leven een job gedaan die ik graag deed, en ik ben gans mijn leven mijn eigen baas geweest, en ik heb mijn eigen zin kunnen doen.

Correctie: veel fabrieken. Multinationals zelfs. Er is zelfs een heel grote kans dat jij producten gebruikt waar ergens in het productieproces een handeling is gebeurd met een onderdeeltje, gemaakt door Fred.

Neen, dat is waar.

Fred.
Dat jij uw werk met overtuiging doet dat geloof ik, maar dat was de vraagstelling niet!
Het is de kunst in het leven om een evenwicht te vinden tussen werken en vrije tijd.
Ik ben van Joodse komaf, de vijfde generatie ondernemers, voor mijzelf is dat reeds 35 jaar.
Niemand moet mij dus leren wat handelen of zaken doen is.
Iedereen draagt zijn steentje bij in het grote geheel, iemand die niets doet kan meer bijdragen tot het grote geheel dan andere, alles is relatief!
Oud 20 september 2011, 12:28   #218
freelancer
Banneling

Standaard

Volgens sommigen is niets doen ook ondernemen...

Vooral... ► nemen...
Oud 20 september 2011, 13:18   #219
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Het is de kunst in het leven om een evenwicht te vinden tussen werken en vrije tijd.
Ja, dat vind ik ook. Maar soms wordt je gedwongen om méér uren te doen dan je gepland had. Een simpele technische storing kan uren werk kosten, bijvoorbeeld. Als ondernemer kun je dan niet zomaar naar huis gaan en je klanten in de kou laten hé.

Citaat:
Ik ben van Joodse komaf, de vijfde generatie ondernemers, voor mijzelf is dat reeds 35 jaar.
Ik denk dat jij veel geluk hebt gehad en in een zeer winstgevende branche zit. Het is niet overal zo hoor.

Citaat:
Iedereen draagt zijn steentje bij in het grote geheel, iemand die niets doet kan meer bijdragen tot het grote geheel dan andere, alles is relatief!
Wat draagt iemand dan bij die niets doet? Niets? Is dat een bijdrage?

Fred.
Oud 20 september 2011, 14:31   #220
corse
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, dat vind ik ook. Maar soms wordt je gedwongen om méér uren te doen dan je gepland had. Een simpele technische storing kan uren werk kosten, bijvoorbeeld. Als ondernemer kun je dan niet zomaar naar huis gaan en je klanten in de kou laten hé.

Ik denk dat jij veel geluk hebt gehad en in een zeer winstgevende branche zit. Het is niet overal zo hoor.

Wat draagt iemand dan bij die niets doet? Niets? Is dat een bijdrage?

Fred.
De moeder van creativiteit en innovatie is verveling, nietsdoen en genieten, in veel grote bedrijven maken ze daar gebruik van.
De vraagstelling was echter het evenwicht tussen vrije tijd en werken.
Elke inspanning vraagt een ontspanning, dat is duidelijk!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be