Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 oktober 2010, 16:16   #201
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wereldbeeld? Mijn geloof gaat niet over "een werelbeeld", hoor. Het geloof gaat over het transcendentie.
Een geintegreerde religie als het katholicisme gaat over veel meer dan transcendentie.

Als je enkel transcendentie zoekt (voor zo ver dat het mogelijk is om dit los te koppelen van immanentie tijdens de zoektocht), wat moet je dan met een systeem dat vooral politiek en moreel bezig is?
En waarom zeur je dan vooral?

Laatst gewijzigd door Flanelcondoom : 30 oktober 2010 om 16:17.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2010, 16:17   #202
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik kan niet onmiddellijk een link geven, omdat ik dit op de radio heb gehoord. En het is trouwens ook logisch: in Duitsland gaat er bij iedere belastingsbetaler een bepaalde som af die dan naar een kerkgenootschap, een vereniging, een levensbeschouwelijke groep... gaat. Op uw formulier duidt u die keuze aan. In België betaalt de overheid evenwel de bedienaren van de eredienst (enkel de pastoors en de bisschoppen, dus niet iedere geestelijke krijgt een loon).
Je kan me geen link geven omdat het niet klopt:

The church tax is only paid by members of the respective church. People who are not member of a church tax-collecting denomination do not have to pay it. Members of a religious community under public law may formally declare their wish to leave the community to state (not religious) authorities. With such a declaration, the obligation to pay church taxes ends. Some communities refuse to administer marriages and burials of (former) members who had declared to leave it.

http://en.wikipedia.org/wiki/Church_tax

Het is dus niet zo dat er dan toch nog moet betaald worden voor een andere organisatie. In België betaalt iedereen, zonder dat er iets gevraagd wordt. De ontvangen gelden gaan dan voor 90% naar de RKK. De enige reden dat je dat een normale gang van zaken vindt is dat het jouw club betreft.

Het Zweedse systeem is ook goed voor mij, hoor:

The members of Church of Sweden pay church tax, which varies between municipalities, but can be as much as 2%. Church and state are separated as of 2000, however the burial tax (begravningsavgift) is paid by everyone regardless of membership.

In a recent development, the Swedish government has agreed to continue collecting from individual taxpayers the annual payment that has always gone to the church. But now the tax will be an optional checkoff box on the tax return. The government will allocate the money collected to Catholic, Muslim, Jewish and other faiths as well as the Lutherans, with each taxpayer directing where his or her taxes should go. It is possible to leave the church with the help of a web page

Zwitserland ook:

There is no official state church in Switzerland. However, all the 26 cantons (states) financially support at least one of the three traditional denominations-- Roman Catholic, Old Catholic (in Switzerland Christ Catholic), or Evangelical Reformed --with funds collected through taxation. Each canton has its own regulations regarding the relationship between church and state. In some cantons, the church tax (up to 2.3%) is voluntary but in others an individual who chooses not to contribute to church tax may formally have to leave the church. In some cantons private companies are unable to avoid payment of the church tax.

Het enige land dat werkt zoals jij het beschrijft is Ijsland:

Taxpayers in Iceland are obligated to pay a congregation tax[4] (Icelandic sóknargjöld) to the recognized religious organization of their choice. Those who do not belong to any recognized religious organization pay the same amount to the University of Iceland. The Church of Iceland receives governmental support beyond the congregation taxes paid by its members.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2010, 16:20   #203
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Je kan me geen link geven omdat het niet klopt:
.
't Klopt wel, daar men in Duitsland weldegelijk voor een niet-kerkelijke organisatie kan kiezen. U haalt voorbeelden aan die niet over Duitsland gaan (Zweden, Zwitserland, IJsland), maar daar had ik het helemaal niet over. In Duitsland is er trouwens een onderscheid tussen de "Steuer" en "Kirchengeld".

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 30 oktober 2010 om 16:21.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2010, 16:24   #204
Steve_M

Standaard

Citaat:
't Klopt wel, daar men in Duitsland weldegelijk voor een niet-kerkelijke organisatie kan kiezen. U haalt voorbeelden aan die niet over Duitsland gaan (Zweden, Zwitserland, IJsland), maar daar had ik het helemaal niet over. In Duitsland is er trouwens een onderscheid tussen de "Steuer" en "Kirchengeld".
Kan kiezen. Het hoeft dus helemaal niet duurder te zijn als men daarvoor niet wil kiezen. In het huidige systeem heb je helemaal niets te kiezen. En dat moet veranderen.
Oud 30 oktober 2010, 16:27   #205
Alboreto

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is er problematisch aan het vasthoudend zijn in leer (dogma) en zeden (moraal)? En hoe vult u "redelijkheid" dan wel (m.i. doet u dat heel subjectief)?
Redelijkheid is inderdaad zeer subjectief, maar leer en zeden evolueren. De godsdiensten doen dat in mindere mate, maw, ze lopen altijd wel een beetje achter en dat schept een spanningsveld.
Oud 30 oktober 2010, 16:28   #206
Alboreto

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Als dat nodig is, dan is de Bijbel per definitie ongeschikt als leidraad voor de huidige samenleving. Als je de Bijbel niet ziet als een 'Woord van God', maar als een historisch document, zul je uiteindelijk overblijven met de conclusie dat je beter het heden accepteert, in plaats van de Bijbel te contextualiseren.

Of zoals Richard Dawkins zei: ''why bother with the Bible at all, if we can pick and choose from it?''
Good point.
Oud 30 oktober 2010, 16:30   #207
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Een geintegreerde religie als het katholicisme gaat over veel meer dan transcendentie.

Als je enkel transcendentie zoekt (voor zo ver dat het mogelijk is om dit los te koppelen van immanentie tijdens de zoektocht), wat moet je dan met een systeem dat vooral politiek en moreel bezig is?
En waarom zeur je dan vooral?
Een uitstekende vraag. Georganiseerde religie gaat om niets anders dan de macht van ideeën en symbolen. Sterk verouderde ideeën, die vereeuwigd zijn het manifest van de godsdienst in kwestie, in dit geval de Bijbel.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2010, 16:33   #208
Alboreto

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
De Katholieke leer is bedoelt om vast te blijven en niet mee te gaan met ieder nieuw idee. Als de wet opeens seks toelaat met 12jarigen, dan hoeft de Kerk niet mee te gaan.
In het kader van de schandalen in de kerk was dat nu misschien niet de meest gelukkige vergelijking

Nu, vanuit mijn perspectief is godsdienst een beleving van mensen die in een bepaalde tijd leven. Het zijn de mensen die de godsdienst nodig hebben en helpen vormen. Indien die godsdienstbeleving er een is die star is en niet meegaat met de tijd, dan zal die beleving volgelingen verliezen tot die nog slechts een marginale voetnoot in de geschiedenis wordt.

Nu voor mijn niet gelaten, het zal mij een worst wezen, maar voor veel van mijn familie en vrienden is dit niet aanvaardbaar.
Vanuit hun geloof is het immers niet mogelijk een ander geloof (groep mensen) te kiezen om te volgen, dus proberen ze de godsdienst en het instituut dat die godsdienst ondersteunt (de kerk) mee te krijgen in hun beleving.
Oud 30 oktober 2010, 16:40   #209
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
In het kader van de schandalen in de kerk was dat nu misschien niet de meest gelukkige vergelijking

Nu, vanuit mijn perspectief is godsdienst een beleving van mensen die in een bepaalde tijd leven. Het zijn de mensen die de godsdienst nodig hebben en helpen vormen. Indien die godsdienstbeleving er een is die star is en niet meegaat met de tijd, dan zal die beleving volgelingen verliezen tot die nog slechts een marginale voetnoot in de geschiedenis wordt.

Nu voor mijn niet gelaten, het zal mij een worst wezen, maar voor veel van mijn familie en vrienden is dit niet aanvaardbaar.
Vanuit hun geloof is het immers niet mogelijk een ander geloof (groep mensen) te kiezen om te volgen, dus proberen ze de godsdienst en het instituut dat die godsdienst ondersteunt (de kerk) mee te krijgen in hun beleving.
Zo zie ik dat niet. Ik beschouw de krimp van de Kerk als een gevolg van het openstellen van het onderwijs tot alle klassen. Wie zich goed mentaal ontwikkelt, is niet geneigd nog oren te laten naar wat godsdiensten te zeggen hebben, of ze nu extreem of gematigd, ouderwets of modern zijn. De correlatie tussen intellect en geloof is al bewezen een invers verband te hebben. Natuurlijk zijn hier uitzonderingen op, maar dat doet niets af aan de algehele trend.

Hetzelfde zal gebeuren met de Islam, wanneer meer en meer moslims het hoger onderwijs in zullen gaan. In feite is het aantal moskeebezoeken nog sneller aan het dalen dan de kerkbezoeken. Mijn punt is dat de groei van het atheïsme niet meer te stoppen.

Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 30 oktober 2010 om 16:41.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2010, 16:47   #210
bruggeman
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Beperkt U zich tot sympathie voor pedo-priesters, of heeft U ook een boontje voor Thailand-pedo-touristen?
bruggeman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2010, 16:59   #211
Alboreto

Standaard

Citaat:
Ik denk niet dat dit reden of aanleiding zal zijn om de financiering van de RKK te behandelen? Ik zie daar toch geen tekenen van.
Reden is de nakende besparingen, aanleiding kunnen de schandalen zijn.
Oud 30 oktober 2010, 17:10   #212
Alboreto

Standaard

Citaat:
Zo zie ik dat niet. Ik beschouw de krimp van de Kerk als een gevolg van het openstellen van het onderwijs tot alle klassen. Wie zich goed mentaal ontwikkelt, is niet geneigd nog oren te laten naar wat godsdiensten te zeggen hebben, of ze nu extreem of gematigd, ouderwets of modern zijn. De correlatie tussen intellect en geloof is al bewezen een invers verband te hebben. Natuurlijk zijn hier uitzonderingen op, maar dat doet niets af aan de algehele trend.
Ik acht het (nog) niet bewezen, maar er zijn inderdaad goede indicaties.
Nu, het is inderdaad doordat de mens onderwezen wordt dat het geloof mee moet evolueren.
Het is vandaag de dag, net omwille van die educatie niet meer houdbaar om bv genesis letterlijk te gaan interpreteren.
De kerk moet aanvaarden dat de mensheid vooruit gaat en zal zijn leer moeten aanpassen om geloofwaardig te blijven.

Zo niet zal het dezelfde weg opgaan als bv de romeinse godsdiensten waar zon en bliksem werd toegewezen aan goden omdat ze niet beter wisten.

Citaat:
Hetzelfde zal gebeuren met de Islam, wanneer meer en meer moslims het hoger onderwijs in zullen gaan. In feite is het aantal moskeebezoeken nog sneller aan het dalen dan de kerkbezoeken. Mijn punt is dat de groei van het atheïsme niet meer te stoppen.
Dat denk ik ook.
Oud 30 oktober 2010, 17:13   #213
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bruggeman Bekijk bericht
Hewel ja! als men vindt dat pedo-priesters (buiten hun perverse hobby) in feite ook nog wel hele sympathieke mensen kunnen zijn, waarom kan je dan niet op dezelfde manier sympathie voelen voor die toeristen die naar Thailand gaan om daar hun perverse pedo-hobby te gaan uitvoeren en dan nadien onschuldig terug naar huis te komen?

Welk onderscheid wil je dan tussen beiden maken als je toch vindt dat een pedo-pastoor best wel een sympa gast kan zijn?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2010, 17:17   #214
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dt is wel heel erg positive thinking.
Bent U zeker dat het moskeebezoek d�*�*lt? of stijgt gewoon het aantal moskeeën zodat de spoeling dunner wordt?
Vergeet niet dat in tegenstelling tot de interpreteerbare bijbel, de koran wordt aanzien als "geldend voor eeuwig", "rechtstreeks woord van allah", "ONVERANDERLIJK", "ZEER DUIDELIJK VOOR IEDEREEN" etc...
Bovendien zitten er in islam die verraderlijke angeltjes zoals het verbod op afvalligheid. Het kan best zijn dat 3/4 van de moslims hun heilig boekje al lang doorzien, maar nog geen tiende zal dit ooit willen toegeven.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 30 oktober 2010, 17:31   #215
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Alle traditionele kloosterorden en priestergroeperingen hebben veel roepingen en wijdingen. Al die seminaries, orden... die slechts met hun tijd willen meegaan, hebben bijna geen aanmeldingen, laat staan priesterwijdingen. 'n Heel mooie indicator waar echte gelovigen zich thuisvoelen.
We moeten niet meer zoveel aandacht besteden aan die man. Hij vertegenwoordigt immers stilaan een marginaal deel van onze bevolking. De mensen kijken al lang niet meer op van wat de bisschoppen zeggen. En zeker niet als er sommigen bij zijn, die wat moeite hebben om de geest des tijds te begrijpen. Laat ze maar wat aanmorrelen in hun kerken.

Alleen, wanneer ze zich vergrijpen aan kleine kinderen, moeten we zonder pardon zijn.

En we worden hierin niet alleen gesteund door onze strafwet, maar ook door Jezus zelf. Immers, Jezus was onverbiddelijk in deze aangelegenheid toen hij duidelijk zei:

Mattheus 18,2:
"Wie in mijn naam een kind bij zich opneemt, neemt mij op. Maar wie een van de kleinen die in mij geloven van de goede weg afbrengt, die kan maar beter met een molensteen om zijn nek in zee geworpen worden en in de diepte verdrinken."

Dus eigenlijk zouden de 'echte' katholieken die pedopriesters (om het even welke leeftijd ze ook mogen hebben) een molensteen om de hals moeten doen en ze in de Schelde werpen. Tenminste, indien ze de woorden van Jezus trouw willen blijven.

Helaas, ik zie Leonard juist het tegenovergestelde doen... Misschien is hij dan uiteindelijk toch niet zo'n 'echte' katholiek.

Laatst gewijzigd door system : 30 oktober 2010 om 17:56.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2010, 17:34   #216
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
We moeten niet meer zoveel aandacht besteden aan die man. Hij vertegenwoordigt immers stilaan een marginaal deel van onze bevolking. De mensen kijken al lang niet meer op van wat de bisschoppen zeggen. En zeker niet als er sommigen bij zijn, die wat moeite hebben om de geest des tijds te begijpen. Laat ze maar wat aanmorrelen in hun kerken.

Alleen, wanneer ze zich vergrijpen aan kleine kinderen, moeten we zonder pardon zijn.

En we worden hierin niet alleen gesteund door onze strafwet, maar ook door Jezus zelf. Wat Jezus zei het volgende:

"Wie in mijn naam een kind bij zich opneemt, neemt mij op. Maar wie een van de kleinen die in mij geloven van de goede weg afbrengt, die kan maar beter met een molensteen om zijn nek in zee geworpen worden en in de diepte verdrinken."

Dus eigenlijk zouden we die pedopriesters (om het even welke leeftijd dat ze ook hebben) een molensteen om de hals moeten doen en in de Schelde werpen. Tenminste, indien we de woorden van Jezus trouw blijven.

Helaas, ik zie Leonard juist het tegenovergestelde doen...

Oud 30 oktober 2010, 17:37   #217
Steve_M

Standaard

Citaat:
Dt is wel heel erg positive thinking.
Bent U zeker dat het moskeebezoek d�*�*lt? of stijgt gewoon het aantal moskeeën zodat de spoeling dunner wordt?
Vergeet niet dat in tegenstelling tot de interpreteerbare bijbel, de koran wordt aanzien als "geldend voor eeuwig", "rechtstreeks woord van allah", "ONVERANDERLIJK", "ZEER DUIDELIJK VOOR IEDEREEN" etc...
Bovendien zitten er in islam die verraderlijke angeltjes zoals het verbod op afvalligheid. Het kan best zijn dat 3/4 van de moslims hun heilig boekje al lang doorzien, maar nog geen tiende zal dit ooit willen toegeven.
Hoewel de bijbel inderdaad interpreteerbaar is, is de katholieke leer dat nauwelijks. Katholieken moeten het doen zoals voorgeschreven door het Vaticaan, anders zijn het ketters. Dit in tegenstelling tot de islam, waarvan wel veel verschillende interpretaties bestaan.

Elk proces van secularisering neemt trouwens tijd in beslag. Maar ik twijfel er niet aan dat dat bij moslims ook zal plaatsvinden. Wel ben ik van mening dat al te wild moslimbashen zulke processen vertragen i.p.v. versnellen.
Oud 30 oktober 2010, 17:40   #218
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel ben ik van mening dat al te wild moslimbashen zulke processen vertragen i.p.v. versnellen.
Och ja, voordat ik begon met islambashen waren hier alleen maar schaapkes zeker?

Lijkt op het schijnproces Wilders: één van de klaagsters kwam wenen omdat (nederlandse moeder, marokkaanse vader, gewone hollandse griet) men n�* Wilders ineens aan haar vroeg of ze wel handjes wou geven en of ze alcohol dronk. allemaal de schuld van wilders. Terwijl achter haar de "zittende advokaat" Enait zat die al jaren geleden procedeerde omdat hij een openbare functie (die hij gekregen had!) niet kon uitvoeren vermits hij vrouwen geen hand wou geven.

Het is niet de vraag van de kip of het ei. De mosliminvasie was eerst en pas nadien zijn sommigen zich in die ideologie gaan verdiepen. Zeker n�* 9/11, maar ja dat was de mossad natuurlijk. En Osama is in feite Santa Claus.

Laatst gewijzigd door circe : 30 oktober 2010 om 17:41.
Oud 30 oktober 2010, 17:41   #219
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Hoewel de bijbel inderdaad interpreteerbaar is, is de katholieke leer dat nauwelijks. Katholieken moeten het doen zoals voorgeschreven door het Vaticaan, anders zijn het ketters. Dit in tegenstelling tot de islam, waarvan wel veel verschillende interpretaties bestaan.

Elk proces van secularisering neemt trouwens tijd in beslag. Maar ik twijfel er niet aan dat dat bij moslims ook zal plaatsvinden. Wel ben ik van mening dat al te wild moslimbashen zulke processen vertragen i.p.v. versnellen.
idd, want daardoor gaan veel radicaliseren, al was het maar als een soort rebellie.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2010, 17:48   #220
Steve_M

Standaard

Citaat:
Och ja, voordat ik begon met islambashen waren hier alleen maar schaapkes zeker?
Heb ik dat nu geschreven? Toen ik opgroeide in een migrantenbuurt waren er nauwelijks hoofddoeken te bespeuren en de moslims in mijn klas aten tijdens de ramadan stiekem broodjes met ham. Dat was zo ongeveer in de periode van de eerst VB-overwinningen (toen ging het discours van het VB trouwens maar zijdelings over de islam, het ging toen nog gewoon over de tjoektjoeken die onze jobs en vrouwen kwamen afpakken).

Citaat:
Lijkt op het schijnproces Wilders: één van de klaagsters kwam wenen omdat (nederlandse moeder, marokkaanse vader, gewone hollandse griet) men n�* Wilders ineens aan haar vroeg of ze wel handjes wou geven en of ze alcohol dronk. allemaal de schuld van wilders. Terwijl achter haar de "zittende advokaat" Enait zat die al jaren geleden procedeerde omdat hij een openbare functie (die hij gekregen had!) niet kon uitvoeren vermits hij vrouwen geen hand wou geven.
Ik ben altijd al een felle tegenstander geweest van dat proces. Ik heb het hier trouwens niet over Wilders gehad, maar over de twintig jaar voor Wilders. Ook heb ik niet geschreven dat het "allemaal de schuld is van" ofwel het VB ofwel de moslimbashers. De wereld zit nl. net iets complexer in elkaar dan dat. Het enige wat ik heb geschreven dat er nog geen moslim is geseculariseerd door moslims eindeloos te beledigen. Maar dat is wellicht ook niet de bedoeling.

Citaat:
Het is niet de vraag van de kip of het ei. De mosliminvasie was eerst en pas nadien zijn sommigen zich in die ideologie gaan verdiepen. Zeker n�* 9/11, maar ja dat was de mossad natuurlijk. En Osama is in feite Santa Claus.
Knappe stropoppen, maar ik heb het evenmin gehad over 9/11, noch over Osama.

Laatst gewijzigd door Steve_M : 30 oktober 2010 om 17:48.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be