![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#201 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 12 november 2010 om 21:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#202 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen, ik zit niet fout. Ook hier mag ik uit eigen ervaring spreken: ik heb al enkele keren de Grote Vergevingszondag meebeleefd bij zowel orthodoxen als uniaten. Ik kan u dus met zekerheid meegeven: er is geen algemene biecht; er is alleen de wederzijdse vraag om vergeving en het wederzijds gebaar elkaar vergeving te schenken. Er is evenwel geen biechtritueel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#203 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Niet alleen over die algemene biecht zit u met verkeerde opvattingen, maar ook over de regelmaat. Het grote ritueel der vergeving gebeurt immers slechts op de Grote Vergevingszondag. Kort voor Pasen wordt, er net als bij de traditionele katholieken, er gebiecht bij de priester. Het enige verschil met de RKK is dat er geen kerkrechterlijke verplichting op deze paasbiecht staat, alhoewel men in de orthodoxie toch deze biecht van een dermate belangrijkheid acht dat men er heel sterk op drukt dat iedereen voor het paasfeest te biecht gaat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#204 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wikipedia. Orthodoxe christenen kennen ook de praktijk van een vorm van algemene biecht , aangeduid als de rite van de "wederzijdse vergeving". De rite houdt een uitwisseling tussen de priester en de gemeente (of, in kloosters, tussen de superieure en de broederschap). De priester zal zich ter aarde werpen voor de gelovigen en hun vragen om vergeving voor de zonden die hij beging in , woord, daad, en gedachte. De aanwezigen vragen dat God hem dit vergeve, en dan zullen zij zich op hun beurt allen zich ter aarde werpen en vragen aan de priester dat hij God om vergeving vraagt voor hun zonden. De priester spreekt dan de zegen uit. Ik denk dus dat u wat anders meegemaakt hebt. Laatst gewijzigd door system : 12 november 2010 om 22:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#205 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er is geen algemene biecht; er is, in tegenstelling tot wat u denkt, ongetwijfeld voortgaand op het zinnetje "spreekt dan de zegen uit" uit Wikipedia, ook geen algemene absolutie. In het vaste ritueel zegt iedere gelovige, maar ook de priester aan de gelovigen: "Vergeef me, zondaar". Er wordt dan individueel geantwoord: "Moge God vergeven. Vergeef ook mij." Als dit ritueel eerst tegenover de priester wordt uitgevoerd, krijgt de gelovige de gebruikelijke priesterlijke zegen: "In naam van de Vader, de Zoon en de H. Geest". Er is geen sprake van enige sacramentele absolutie. De individuele gelovigen doen dan hetzelfde ritueel tegenover elkaar (althans dat is gebruikelijk bij de Slavische volkeren; niet bij de Grieken en Arabieren). Ook met dezelfde woorden. Wie je eerst aanspreekt, begroet je met de woorden: "Vergeef me, zondaar", waarop de ander dan zegt: "Moge God vergeven. Vergeef ook mij, zondaar." Daarop antwoordt de ander: "Moge God vergeven". Dit gebeurt nadat men eerst de priesterlijke zegen heeft ontvangen. De vespers sluiten af met de priesterlijke woorden "Door de gebeden van onze heilige Vaders, o Heer Jezus Christus, ontferm u over ons". En voor u weer verkeerde conclusies trekt: dat is geen algemene absolutie, maar het vast slot van de orthodoxe vespers. Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 12 november 2010 om 22:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#206 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 12 november 2010 om 22:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#207 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Toch wel. In de Koptische Kerk bestaat het ritueel van de algemene biecht: dat is een ritueel waarbij iedereen tegelijkertijd halfluid zijn zonden biecht, terwijl de priester met het kruis in de hand en in priesterlijke gewaden in de koninklijke deur staat. Na enige tijd heft de priester het kruis op en wordt het in de kerk stil. Daarop spreekt hij een absolutie uit.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#208 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 12 november 2010 om 22:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#209 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er wordt verondersteld dat de biechtelingen in gedachten de belangrijkste zonden die ze begaan hebben aan de orde stellen en zich vervolgens in berouw onderdompelen. In de RKK wordt deze algemene biecht alleen voorgeschreven als er heel uitzonderlijke omstandigheden zijn waardoor er geen oorbiecht kan worden afgenomen. Bijgevolg tijdens een vervolging (in een strafkamp bijvoorbeeld) of bij een ramp (als het schip aan het zinken is), enz.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#210 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik wist niet dat Protestanten de biecht erkennen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#211 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Inderdaad, de algemene biecht die we soms zien gebeuren in bepaalde modernistische "biechtvieringen" (wat een giller van een woord trouwens), is een gebeuren dat niet erkend wordt door Rome en ook niet verloopt onder de voorwaarden die de RKK heeft verwoord voor de uitzonderlijke algemene biechten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#212 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Was er een aantal maanden geleden niet zo'n "boeteviering" in de nationale basiliek? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#213 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://picasaweb.google.com/stnichol...ivenessSunday# Ook hier: vanaf foto 4: http://picasaweb.google.com/stnichol...enessSunday02# En dat is wat ik al meermaals heb meegemaakt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#214 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 13 november 2010 om 11:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#215 |
Banneling
|
![]() Ik heb het niet over de protestanten. Dat weet u maar al te best. Ik heb het over uw kerk.
Laatst gewijzigd door system : 13 november 2010 om 11:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#216 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#217 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dus, de oorbiecht is volstrekt zinloos vanuit een religieus christelijk standpunt. Wel kan een biecht misschien in zekere zin psychisch of emotioneel 'welddadig' zijn voor het individu. In die zin dat de persoonlijke biecht kan dienen als een soort therapie voor de gelovige indien deze met een of andere gewetenswroeging zit voor iets dat hij heeft mispeutert. Dan kan hij dat eens tegen iemand zeggen, die hem kan geruststellen. Maar dat heeft dan niets meer met godsdienst of met christendom te maken Laatst gewijzigd door system : 13 november 2010 om 12:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#218 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Rekening houdend met het tijdperk waarin die biecht-procedure aan de gelovigen werd opgedrongen, ben ik geneigd te zeggen: dat vergemakkelijkt chantage, en dus machtsuitoefening.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#219 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Jouw eigen verdraaide interpretaties van de Bijbel hebben niets te maken met het Katholicisme. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#220 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En wanneer u zegt dat de Bijbel niet het enige deel is van het christendom, dan bent u en Van den Berghe degenen die alles verdraaien. Al de hokus pokus die de kerk na Constantijn heeft uitgedacht en bedacht, ja d�*t is nu juist een verkeerde interpretatie van het christendom. 'Christen zijn' wil gewoon zeggen dat men in zijn dagdagelijks leven luistert naar de woorden van Jezus en daar zo goed mogelijk probeert naar te leven. Punt uit. Zou het zo niet zijn? Laatst gewijzigd door system : 13 november 2010 om 14:20. |
|
![]() |
![]() |