![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#201 |
Gouverneur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#202 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik heb nooit gesteld dat het onschadelijk is. Ik kan alleen maar vaststellen dat wij bedonderd worden. Ze waren het er al lang over eens dat roken bestreden moest worden, en schade door meeroken geeft het beste argument, omdat het niet afstuit op de vrije wil van de volwassen burger. Helaas bleek het verband er niet en moest er gefraudeerd worden en een onderzoek verdwijnen om het beeld toch neer te zetten. De waarheid doet er niet toe, het gaat om het beeld. "Iedereen weet inmiddels wel dat meeroken schadelijk is....." Effectief, maar ik ben niet zo goedgelovig en autoriteitsgevoelig. Ik wil het wel weten en neem geen genoegen met de mededeling dat iedereen vindt dat het zo is omdat ze willen dat het zo is. Maar politici geloven het en zeggen het, en we weten allemaal hoe betrouwbaar die zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#203 |
Gouverneur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#204 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#205 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#206 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Bijna iedere vrouw heeft in haar leven een soa gehad. Probeer eens hetvolgende: neem een heel zware antibioticakuur, en seks dan met je partner waar je een monogame relatie mee hebt. De kans is reeël dat je hem zonet een soa hebt bezorgd. Een vrouw die hiv krijgt van haar partner die achter haar rug naar barebacking feestjes gaat heeft geen recht op terugbetaling van aidsremmers? Een man die syfilis krijgt omdat zijn vrouw per sé met een syfilislijder naar bed moest gaan heeft geen recht op terugbetaling van behandeling? Mensen die verkracht werden en zo een soa kregen kunnen er ook naar fluiten? 'k denk dat je daar zelf toch anders over denkt... Hoe ga je bewijzen dat die soa afkomstig is van risicogedrag? Of vind je neuken zonder condoom in een vaste relatie ook al risicogedrag?
![]() |
![]() |
#207 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() Dat is aan de wetenschap. ![]() Als je het mij vraagt is er een groot verschil tussen de uitspraak 'mensen zelf verantwoordelijkheid geven of te 'mensen die risico-gedrag willen nemen moeten dan ook maar zelf voor de gevolgen opdraaien' en de uitspraak 'alle mensen met aids van de ziekenkas (en ohja laten we meteen ook alle geldstromen voor onderzoek naar de genezing ervan stopzetten)'. ![]() Ik vind bv. niet dat iemand die iedere nacht een andere scharrel graait achteraf van kromme haas moeten komen gebaren... Misschien moet die persoon wel zelf betalen voor wat hij aanricht. Hij had het immers wel kunnen weten. Waarom niet? Als je een auto-ongeval maakt wegens roekeloos rijgedrag bv. veel te hard rijden, moet je ook de ander schadeloos stellen en je kosten niet aan een ander gaan aanwrijven. De praktische kant van de zaak zal heel wat moeilijker liggen - moest daar ooit op beoordeeld worden ga ik ervan uit dat de mensen die hiervoor worden aangesteld genoeg onderscheidingsvermogen hebben - en is voorlopig wat mij betreft niet aan de orde, maar het is wel mijn mening. (Zoals al werd aangehaald moeten hoog-risico sporters ook een fiksere premie betalen.)
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 11 januari 2011 om 21:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#208 | |
|
![]() Citaat:
http://en.wikipedia.org/wiki/Passive_smoking Zie de +150 referenties beneden op de pagina.
![]() |
![]() |
![]() |
#209 | |
|
![]() Citaat:
Ik ben er nog niet over uit of ik de eerste of laatste zin het meest bizar moet vinden.
![]() |
![]() |
![]() |
#210 | |
|
![]() Citaat:
Maar door die kans te vergelijken gebeurt ieder onderzoek hoor. Te weten: een verbetering van genezing van ziektes/symptomen van al 30% vormen in de medische wereld mijlpalen.
![]() |
![]() |
![]() |
#211 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
En ik kan je vertellen dat een overheid er inderdaad bepaalde waardes en bepaalde beleidsvisies op nahoudt waarbij andere normen dan winst als maatstaf worden genomen.
![]() |
![]() |
![]() |
#212 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Rokers kosten gewoon veel minder, want die gaan gemiddeld 8 jaar eerder dood. Hier, wat leesvoer : http://www.mejudice.nl/artikel/360/a...-mensen-omlaag Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#213 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik ga geen 150 referenties doorspitten op zoek naar bewijs, dat heb ik eerder al gezegd. 1 bewijs volstaat, want meer dan één onderzoek is ook niet nodig om iets wetenschappelijk te bewijzen. Zoek jij het maar op, zet het hier neer en dan zal ik het lezen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#214 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Niet nu, en volgend jaar gaan ze dat ook niet kunnen. Wat wel nog kan is bijv. volgende sequens bewijzen: iemand kruipt op een ladder om bladeren uit zijn dakgoot te halen, die valt naar beneden, en breekt zijn beide benen. Daar zal je wel nog enig causaal verband kunnen bewijzen, als je tenminste kan bewijzen dat die persoon op een ladder stond. Vraag: is het dan zijn eigen schuld? Op een ladder gaan staan is redelijk risicovol, maar ook wel normaal. Maar om het wat in 't belachelijke te trekken: misschien heeft die persoon wel ongezond geleefd en te weinig calcium opgenomen waardoor zijn botten verzwakt waren. En ging 'm helemaal niks gebroken hebben mocht hij zijn calciumopname wat beter verzorgd hebben. Misschien at 'm wel macrobiotisch omdat hij dacht dat dat gezonder was, maar was 'm vergeten dat hij dan extra calcium moet opnemen. Ik denk dat ge voor de kosten om elk ziektegeval te beoordelen op 'eigen schuld' de persoon zo al ongeveer behandeld had, om het wat kort door de bocht te stellen. Citaat:
Bovendien kan er ook een reden zijn voor dat risicogedrag. Ik wil de mensen met een bipolaire stoornis of een psychose of schizofrenie die gewond raken na risicogedrag niet te eten geven zenne. Je haalt je dan wel behoorlijk wat extra discussie op de hals. En wat als die psychose ed niet eens gediagnosticeerd was? Ook met alcoholverslaving en dergelijke zit je met een probleem. Er zijn mensen die zowat �*lles proberen om van een alcoholverslaving af te raken. Toch slagen ze er niet in te stoppen met drinken, of blijvend te stoppen met drinken. Moeten ze zelf maar opdraaien voor de kosten als ze dan ook nog eens lichamelijke problemen beginnen ondervinden van hun probleem? Het impliceert ook dat je hulp aan personen met dergelijke psychiatrische problematieken uitsluit van terugbetaling. Als je alcoholverslaving beschouwt als een eigen keuze die gevolgen heeft (hart, lever) waar enkel de persoon zelf voor moet opdraaien, moet je ook geen behandelingen voor alcoholverslaving gaan terugbetalen. Immers: die persoon heeft niet echt een probleem, hij moet maar gewoon stoppen met drinken. Misschien eerst nog een genetisch onderzoek aan vooraf laten gaan, zodat kan onderzocht hoe erfelijk belast de persoon is mbt alcoholverslaving? Zelfde met anorexia. Niet eten is duidelijk ongezond gedrag. Ga je mensen met anorexia nog terugbetalen als ze behandeld worden? En ga je behandeling van latere botproblemen nog terugbetalen? Het is helemaal niet simpel, en het levert discussies op die telkens ten gronde moeten worden gevoerd. Het zal ook leiden tot heel veel rechtzaken en tot beroepsprocedures. Ook dat kost uiteindelijk allemaal geld. Eén mogelijkheid is dat je poogt van ongezond gedrag extra te belasten. De verkoop van alcohol kan bijv. extra belast worden. Eigenlijk zou je daarbij kunnen discussiëren of je dan niet in vreemde discriminatoire situaties terechtkomt. Iemand met een alcoholverslaving gaat immers al bijgedragen hebben. Iemand met anorexia gaat natuurlijk geen enkele tax extra betaald hebben. Integendeel: die gaat minder belastingen betaald hebben, want die heeft minder eten gekocht. Maar bijv. onveilig vrijen valt niet te belasten. Op ladders gaan staan ook niet. Denken dat je kan vliegen ook niet. Iedere dag een overdosis water drinken is ook niet extra belastbaar. Niet alle hoog-risico-sporters betalen extra. Iemand die in zijn living zit te breakdancen betaalt niks extra. En als die laatste zijn schedel breekt, hoe ga je in hemelsnaam bewijzen dat hij toen aan het breakdancen was?
![]() |
![]() |
#215 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Eigenlijk wil je nu net wél dat de overheid het financiële vooropstelt.
![]() |
#216 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#217 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#218 | |
Minister
|
![]() Citaat:
http://oaspub.epa.gov/eims/eimscomm....nload_id=36793 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#219 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Geef me dan even het onderzoek en het paginanummer waar staat hoeveel longkankergevallen er zijn aangetroffen onder meerokers en rookvrijen. Dat kan geen probleem zijn als je die zelf wel hebt aangetroffen denk ik. Laatst gewijzigd door Coldwave : 13 januari 2011 om 12:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#220 |
Gouverneur
|
![]() 150 referenties zijn helemaal overbodig als je met 1 degelijk onderzoek perfect kan aantonen of meeroken al dan niet schadelijk is.
Als er een causale relatie is en je onderzoekt vele tienduizenden mensen, dan tref je wel een stevige correlatie aan lijkt me. Zo werkt dat met roken zelf namelijk wel (en bijvoorbeeld ook met borstkanker en nachtdiensten, hoewel dat bewijs dan nog niet aangenomen kan worden, want dat gaat geld kosten ipv opleveren). Laatst gewijzigd door Coldwave : 13 januari 2011 om 12:30. |
![]() |
![]() |