Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Querty in plaats van Azerty ?
Neen, ik wil er niet van weten. 20 32,26%
Ja, zelfs al zal het me toch wat moeite kosten 13 20,97%
Ja, voor mij, super flexibele wereldburger, een makkie 29 46,77%
Aantal stemmers: 62. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 4 januari 2011, 14:14   #201
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Als aanpassing aan een taal, en niet aan een bepaald type schrijfmachine, toegang geeft tot de "beschaafde wereld", dan zijn Azerty-toetsenborden beschaafder dan Qwerty-toetsenborden, want
...
Het zou van meer beschaving getuigen als we ons niet zouden inbeelden dat we alles wat enigszins naar Frankrijk ruikt met minachting moeten benaderen, van meer beschaving en van meer zelfvertrouwen.
...
Nog maar eens:
Citaat:
Mocht je nou nog zeggen dat het flauwe humor is, maar pretentie .... alstemblieft zeg, droogstoppel.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2011, 14:32   #202
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Dvorak dateert dus uit de jaren '20, lang voor de eerste PC nog maar gedroomd werd.(bestonden er al electrische schrijfmachines in 1920? )
Dat zeg ik toch zelf, behalve dat ik 1936 niet in de jaren 20 situeer, en Colemak aanbeveel. Ook voor het overige trek ik hieruit niet jouw simplistische conclusie:

Citaat:
Ook lood om oud ijzer dus, behalve misschien om een dvorak-ervaren typist in een wedstrijd een klein voordeeltje te geven tov een qwerty
Dat kleine voordeeltje is bij vele proefpersonen gemeten, en komt voor Colemak op gemiddeld twee en een halve keer de Qwerty-snelheid voor het Engels uit, zoals ik hier al heb vermeld. In Dvorak, de voorganger van Colemak, is het wereldrecord typen gevestigd:

Citaat:
Typing: Words/Min: Fastest: 212. Barbara Blackburn of Salem, Oregon (USA), is the fastest typist in the world. Using the Dvorak Simplified Keyboard, she is able to maintain a speed of 150 wpm for 50 minutes - an amazing 37,500 key strokes. Her fastest speed was recorded at 212 wpm. The key to her success is the keyboard design. Blackburn will type on nothing but the Dvorak keyboard, in preference over the standard "Qwerty" keyboard
Bron.
Oud 4 januari 2011, 15:42   #203
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Ik heb jaren geleden leren typen op een AZERTY-klavier (kan blind typen aan een zeer matige snelheid), ik zie dus geen enkele reden om te veranderen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2011, 15:50   #204
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Flemish kissing bestaat al: het betreft het nederig likken van de aars van de franstalige.
Een lotuskus dus.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2011, 17:23   #205
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Ik heb jaren geleden leren typen op een AZERTY-klavier (kan blind typen aan een zeer matige snelheid), ik zie dus geen enkele reden om te veranderen.
Ik heb jaren geleden geleerd om iet of wat overweg te kunnen met DOS, en zie dus geen enkele reden om Windows te gaan gebruiken.
Mijn vrouw heeft leren koken op een gasvuur en zij ziet dus geen enkele reden om een microgolfoven aan te schaffen.
Iemand heeft leren fietsen op een fiets zonder versnellingen ...

In het land der blinden ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 4 januari 2011, 17:25   #206
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Een lotuskus dus.
Sorry, ik heb me danig vergist.
Een flemish kiss is iets anders.
Wat ik bedoelde, een nederig likken van een Franstalige aars, wordt eigenlijk een Laeken Kiss genoemd.

Oud 4 januari 2011, 17:44   #207
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Dat zeg ik toch zelf, behalve dat ik 1936 niet in de jaren 20 situeer, en Colemak aanbeveel.
Uit de link in de post waar ik antwoord op gaf:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wikipedia
Het Dvorak Simplified Keyboard, ook wel Simplified Keyboard of American Simplified Keyboard, maar meestal gewoon Dvorak-toetsenbord genoemd, is een toetsenbordindeling die ontwikkeld is door August Dvorak en William Dealey in de jaren 1920 en 1930.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dvorak-toetsenbord
Het patent is idd iets recenter.
Citaat:
Ook voor het overige trek ik hieruit niet jouw simplistische conclusie:

Dat kleine voordeeltje is bij vele proefpersonen gemeten, en komt voor Colemak op gemiddeld twee en een halve keer de Qwerty-snelheid voor het Engels uit, zoals ik hier al heb vermeld. In Dvorak, de voorganger van Colemak, is het wereldrecord typen gevestigd:

Bron.
J�*, om records te vestigen...
Wie probeert records te breken? F1 piloten en in dit geval waarschijnlijk professionele typisten.

Snelheid is niet alles, gebruiksgemak is voor mij belangrijker.

Ik schrijf niet dat Dvorak of Colemak slecht zijn, gewoon dat IMHO de omschakeling de moeite niet loont.

Moest ik aan een subnotebook en aan programmeren en cijferwerk denken zou ik qwerty mogelijk overwegen. Een compleet verchillende layout niet dus.

Laatst gewijzigd door filosoof : 4 januari 2011 om 17:49.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2011, 17:51   #208
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

't zou gvd tijd worden, dat debiel azerty gedoe;
als ik mij niet vergis is het toch reeds al een tijdje aangetoond dat qwerty een betere layout is dat azerty....waarom dan niet veranderen, bende angsthazen!
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2011, 17:55   #209
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Flemish kissing bestaat al: het betreft het nederig likken van de aars van de franstalige.
Citaat:
Het wordt pathetischer met de dag.
Oud 4 januari 2011, 17:58   #210
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
als ik mij niet vergis is het toch reeds al een tijdje aangetoond dat qwerty een betere layout is dat azerty....waarom dan niet veranderen, bende angsthazen!
Wat is er "debiel" aan, een layout te verkiezen die voor meerdere talen vlot werkt? Het "beter" zijn van qwerty gaat maar op voor sommige aanwendingen zoals wie een netbookje wil gebruiken om wiskunde of boekhouding te doen..

Laatst gewijzigd door filosoof : 4 januari 2011 om 17:59.
Oud 4 januari 2011, 18:05   #211
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je vergist je, net het tegendeel is aangetoond.

Misschien de draad eens lezen vooraleer je nonsens verkoopt ?
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2011, 18:16   #212
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb jaren geleden geleerd om iet of wat overweg te kunnen met DOS, en zie dus geen enkele reden om Windows te gaan gebruiken.
Als jij je daar goed bij voelt, geen enkel probleem.
Citaat:
Mijn vrouw heeft leren koken op een gasvuur en zij ziet dus geen enkele reden om een microgolfoven aan te schaffen.
Haar volste recht, uiteraard.

En waarom ik nu persé zou moeten overstappen van een AZERTY-klavier naar een QWERTY-klavier, ontgaat me nog altijd. Voor die "beschaafde(re) wereld" ?? Welke beschaafde(re) wereld ?? Laat uw licht schijnen, en vertel het mij.

Citaat:
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!

Laatst gewijzigd door Zipper : 4 januari 2011 om 18:41.
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2011, 18:20   #213
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Je vergist je, net het tegendeel is aangetoond.

Misschien de draad eens lezen vooraleer je nonsens verkoopt ?
en zeggen dat ik daar dus al jaren van overtuigd was....
goed we hebben eftjes nagekeken en op't eerste zicht zou de rest van de wereld zich beter aanpassen
Oud 4 januari 2011, 18:29   #214
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zouden we als Vlamingen niet eens ons best doen om een omschakeling te maken, zodat we een beetje meer aansluiten bij de beschaafde wereld, waar leuk meegenomen, de betreffende toestellen dan nog iets goedkoper zijn wegens een grotere markt ?
Voor mij is azerty de beschaafde wereld. Dat de yankee- querty wereld zich maar aan vlaanderen aan past.
Oud 4 januari 2011, 18:30   #215
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
en zeggen dat ik daar dus al jaren van overtuigd was....
goed we hebben eftjes nagekeken en op't eerste zicht zou de rest van de wereld zich beter aanpassen
In plaats van de sarcast proberen uit te hangen, zou je beter enkele goede redenen geven om Qwerty te verkiezen, want tot op heden zijn de redenen voor omschakeling naar Qwerty vooral:

- Azerty is toch maar Frans getint, maar ik weet het niet hoor, wij zijn Vlamingen ! Dus kiezen we maar, eh, het angelsaksische Qwerty.

- In het buitenland gebruiken ze meer Qwerty.

Als er ook nog echte, goede redenen bestaan, ben ik één en al oor.
Oud 4 januari 2011, 18:37   #216
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
In plaats van de sarcast proberen uit te hangen, zou je beter enkele goede redenen geven om Qwerty te verkiezen, want tot op heden zijn de redenen voor omschakeling naar Qwerty vooral:

- Azerty is toch maar Frans getint, maar ik weet het niet hoor, wij zijn Vlamingen ! Dus kiezen we maar, eh, het angelsaksische Qwerty.

geen, volgens het, vluchtige, opzoekwerk dat ik hier juist gedaan heb.
Azerty zou handiger en vlugger zijn in het typen, de enige reden waarom de overgrote meerderheid qwerty blijft gebruiken is omdat de winst te klein is om een omschakeling te verantwoorden dus blijven de 2 kampen in eigen kamp steken zeker.
Oud 4 januari 2011, 18:39   #217
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
geen, volgens het, vluchtige, opzoekwerk dat ik hier juist gedaan heb.
Azerty zou handiger en vlugger zijn in het typen, de enige reden waarom de overgrote meerderheid qwerty blijft gebruiken is omdat de winst te klein is om een omschakeling te verantwoorden dus blijven de 2 kampen in eigen kamp steken zeker.
Yep.
Oud 4 januari 2011, 18:45   #218
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Yep.
wat is het probleem dan precies?
Oud 4 januari 2011, 20:39   #219
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Voor iemand die snel en blind kan typen, zijn er doorgaans geen redenen om te veranderen, zelfs niet als hij de enige in de wereld is die zijn toetsenbord-layout gebruikt. In deze draad is al door verscheidene forummers betoogd dat het slechts een fractie van een seconde vergt, een andere layout te kiezen.

Ik blijf dus bij mijn qwerty, en zou ook bij een azerty blijven.

Voor iemand die nog niet echt kan typen, zijn qwerty en azerty gewoon methoden om trager te leren typen en de rest van je leven niet half zo snel te kunnen typen als met Colemak of Dvorak.
Oud 4 januari 2011, 20:47   #220
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Het absurde van deze discussie is, er een nationalistische draai aan te geven in de zin van "België berooft ons van de vingervlugheid die Vlaanderen/Nederland ons zouden hebben gegund; België sluit ons uit van de moderne wereld"

Dit soort geklaag over onbenulligheden leidt alleen maar de aandacht af van het antidemocratische effect van België. Ik sta er dan ook niet van te kijken dat heel wat intelligente mensen van de democratische argumenten voor Vlaamse onafhankelijkheid niet eens kennis nemen. Ikzelf moet al oppassen dat ik er niet een stukje belgicistischer van word, als ik met dit soort flamingantisme word geconfronteerd.

Zoals hierboven betoogd, is Qwerty zowat het tegendeel van de moderne wereld, en al helemaal geen teken van hogere beschaving. Bekrompen nationalisme nog minder, natuurlijk.

Laatst gewijzigd door Kodo Kodo : 4 januari 2011 om 20:51.
Kodo Kodo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be