Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 16 februari 2011, 11:05   #201
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Toch wel hoor.
Ik ken zelfs een landbouwer die er in het weekend mee op stap gaat.
Uitzonderingen bevestigen nu eenmaal de regel.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2011, 11:12   #202
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Ik dacht, waarschijnlijk alweer verkeerd van mij, dat het hier gaat over een vijfjarig meisje dat omgekomen is in een verkeersongeval.
Het enige dat we weten is het volgende:
- De bestuurder van de wagen, waaronder het vijfjarig meisje terecht kwam, reed door na het ongeval.
- De bestuurder reed met een 4x4.
- Het is niet bewezen dat er een oorzakelijk verband is tussen de 4x4 en het ongeval, maw, er is niemand die met zekerheid kan stellen dat het ongeval niet zou plaatsgevonden hebben moest de bestuurder met een andere wagen gereden hebben.
- Het kind was onder begeleiding van volwassenen.
- De voetgangers liepen op of naast een weg zonder voet- of fietspad.
- Naast de weg is er een begaanbare berm.
- ...
Oud 16 februari 2011, 12:13   #203
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Laat mij mezelf verbeteren.

Een 4x4 is ook functioneel voor een paardenliefhebber.
Moet deze brave man een tweede wagen kopen of mag ie de 4x4 ook gebruiken om naar de bakker te gaan?

En wat met de 4x4 bezitters die deze wagen nodig hebben voor beroepsdoeleinden, mogen zij 'smorgens stoppen aan de krantenwinkel om de krant uit te halen? Mogen zij aan een broodjesbar stoppen om een broodje uit te halen?

Natuurlijk mag die brave man zijn voertuig gebruiken voor privé doeleinden.
Maar als morgen iedereen met een tractor gaat rondrijden omdat het cool is zal daar ook wel critiek op komen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2011, 12:17   #204
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Natuurlijk mag die brave man zijn voertuig gebruiken voor privé doeleinden.
Maar als morgen iedereen met een tractor gaat rondrijden omdat het cool is zal daar ook wel critiek op komen.
boerenparty
Oud 16 februari 2011, 12:18   #205
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik dacht, waarschijnlijk alweer verkeerd van mij, dat het hier gaat over een vijfjarig meisje dat omgekomen is in een verkeersongeval.
Het enige dat we weten is het volgende:
- De bestuurder van de wagen, waaronder het vijfjarig meisje terecht kwam, reed door na het ongeval.
- De bestuurder reed met een 4x4.
- Het is niet bewezen dat er een oorzakelijk verband is tussen de 4x4 en het ongeval, maw, er is niemand die met zekerheid kan stellen dat het ongeval niet zou plaatsgevonden hebben moest de bestuurder met een andere wagen gereden hebben.
- Het kind was onder begeleiding van volwassenen.
- De voetgangers liepen op of naast een weg zonder voet- of fietspad.
- Naast de weg is er een begaanbare berm.
- ...
Zo is het.
En elk ongeval met dat type voertuig zal door de tegenstanders gebruikt worden om de debatten te heropenen.
Oud 16 februari 2011, 12:52   #206
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
En wat is uw standpunt tegenover platte sportwagens?
Geen probleem mee; die hinderen het zicht niet in het verkeer en hebben een laag gewicht waardoor de impact veel kleiner is bij ongevallen.

De vermogens die men in dergelijke wagens steekt, dat is een ander verhaal, maar dezelfde motoren worden ook vaak in gewone personenwagens gebruikt.

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 16 februari 2011 om 12:54.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2011, 17:41   #207
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Geen probleem mee; die hinderen het zicht niet in het verkeer en hebben een laag gewicht waardoor de impact veel kleiner is bij ongevallen.

De vermogens die men in dergelijke wagens steekt, dat is een ander verhaal, maar dezelfde motoren worden ook vaak in gewone personenwagens gebruikt.
Waarom trekken ze dan graag krassen op mooie sportwagens?
Oud 16 februari 2011, 17:46   #208
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Afgunst
Oud 16 februari 2011, 17:59   #209
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Afgunst
Zoals bij 4x4 dus.
Oud 16 februari 2011, 18:07   #210
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zoals bij 4x4 dus.
Die zullen er ook zijn.
Oud 16 februari 2011, 19:42   #211
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het één heeft niks met het ander te maken. Auto's ( en dus niet alleen sportwagens ) worden meestal bekrast omwille van afgunst en dat is dan natuurlijk verwerpelijk. Al denk ik dat het hier best nog wel meevalt in vergelijking met Nederland vb. Soms wordt het ook gedaan met een specifieke reden; vb omwille van een eerdere conflictsituatie in het verkeer of omdat de bestuurder meent zich te kunnen permitteren om op zich het fietspad te parkeren of zo. In zo'n situaties heeft het niks met afgunst te maken en heb ik er ook geen medelijden mee.

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 16 februari 2011 om 19:47.
Oud 16 februari 2011, 19:51   #212
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het één heeft niks met het ander te maken. Auto's ( en dus niet alleen sportwagens ) worden meestal bekrast omwille van afgunst en dat is dan natuurlijk verwerpelijk. Al denk ik dat het hier best nog wel meevalt in vergelijking met Nederland vb. Soms wordt het ook gedaan met een specifieke reden; vb omwille van een eerdere conflictsituatie in het verkeer.
Jaja...voor er zoveel 4x4 in het straatbeeld waren zag men al eens meer een sportwagen type Porsche of iets in dien aard.
Mensen klaagden daar ook over. Te snel, te laag, te breed en uiteindelijk gewoon te duur naar hun goesting.

Mensen klagen hier zo over ongeveer alle wagens die een beetje meer kosten dan een stadsmus.
Bmw zijn asociaal en voor dikke nekken en mannen met kleine pietjes en rijden veel te rap.
Audi van hetzelfde.
Mercedes van hetzelfde
4x4 van hetzelfde maar dan nog een keer of 5 erger dan de rest.
Quad van hetzelfde
Brommers meestal ook van hetzelfde
Vrachtwagens ook al van hetzelfde
Lichte vrachtwagens ook al van hetzelfde

Schiet niet veel meer over eh?

Weten jullie wat jullie feitelijk zijn?
Volgelingen van Hitler die het liefst van al allemaal samen in een kevertje kruipen. Een VOLKSWAGEN . Trouwens al jaren nr 1 in verkoop (golfke)

Ik heb trouwens een hekel aan bakfietsen. Totaal onaangepast en foeilelijk.
En in die bak zit er trouwens ook nooit iets dat het bekijken waard is.

Laatst gewijzigd door Mambo : 16 februari 2011 om 19:52.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2011, 20:05   #213
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Jaja...voor er zoveel 4x4 in het straatbeeld waren zag men al eens meer een sportwagen type Porsche of iets in dien aard.
Mensen klaagden daar ook over. Te snel, te laag, te breed en uiteindelijk gewoon te duur naar hun goesting.

Mensen klagen hier zo over ongeveer alle wagens die een beetje meer kosten dan een stadsmus.
Bmw zijn asociaal en voor dikke nekken en mannen met kleine pietjes en rijden veel te rap.
Audi van hetzelfde.
Mercedes van hetzelfde
Quad van hetzelfde

Volgelingen van Hitler die het liefst van al allemaal samen in een kevertje kruipen. Een VOLKSWAGEN . Trouwens al jaren nr 1 in verkoop (golfke)

Nee, u snapt het blijkbaar niet goed. Het heeft niks met subjectiviteit, zoals u en uw hekel aan bakfietsen, of afgunst te maken, maar met feiten en objectieve vaststellingen.
Oud 16 februari 2011, 20:09   #214
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, u snapt het blijkbaar niet goed. Het heeft niks met subjectiviteit, zoals u en uw hekel aan bakfietsen, of afgunst te maken, maar met feiten en objectieve vaststellingen.
Nee het heeft te maken met afgunst waar de reden meestal van financiële aard is.
De rest maakt men zichzelf wijs.

En dat is objectief vastgesteld.

Laatst gewijzigd door Mambo : 16 februari 2011 om 20:12.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2011, 20:12   #215
Slasty
Burgemeester

Slasty's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb zelf kinderen grootgebracht, ik heb zelf zeer veel kinderen van buren en ... naar school gebracht of van school gehaald. Een kin moest mij een hand geven en liep nooit aan de kant van de weg.
Dat is , dacht ik, niet meer dan logisch. De haren rijzen mij te berge als ik 's morgens ouders zie die met hun (meestal dure SUV, ik kan het ook niet helpen ik zie het elke dag) auto stoppen voor de poort van de school en dan het kind/of kinderen in kwestie bijna de auto uitgooien(terwijl het dus rond die tijd een drukte van belang is bij élke schoolpoort, ook de onze) en dan bijna zonder te kijken terug optrekken (waardoor een aantal fietsende leerlingen van het secundair bijna verongelukt) want ze moeten op tijd op hun werk zijn.
Oud 16 februari 2011, 20:14   #216
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Slasty Bekijk bericht
Dat is , dacht ik, niet meer dan logisch. De haren rijzen mij te berge als ik 's morgens ouders zie die met hun (meestal dure SUV, ik kan het ook niet helpen ik zie het elke dag) auto stoppen voor de poort van de school en dan het kind/of kinderen in kwestie bijna de auto uitgooien(terwijl het dus rond die tijd een drukte van belang is bij élke schoolpoort, ook de onze) en dan bijna zonder te kijken terug optrekken (waardoor een aantal fietsende leerlingen van het secundair bijna verongelukt) want ze moeten op tijd op hun werk zijn.
Objectief vastgesteld noemen ze dat tegenwoordig.

En welk vervoer hebt u als ik vragen mag?
Oud 16 februari 2011, 20:20   #217
Slasty
Burgemeester

Standaard

Citaat:

Audi van hetzelfde.
Mercedes van hetzelfde
Quad van hetzelfde

Gordon Murray (bekend van o.a. de McLaren F1) heeft het in één van zijn columns op de volgende manier verwoordt:

“I usually come away from Geneva with a good overall impression of the direction our automotive world is heading, and also with my own ‘car of the show’ choice. But 2006 was surprisingly and depressingly different – I left with a feeling of total disappointment. Almost every new car was bigger and heavier than its predecessor, and there was yet another increase in the number of useless 4×4 monsters. Speaking of which…

Truly disheartening and grotesquely hilarious, the Audi Q7 has in one sweep taken the title of the most pointless and ugly vehicle away from the Porsche Cayenne. Just imagine what we could be looking forward to in our motoring future if all that design and development money had been intelligently spent on some new and efficient vehicle concept. Instead we have yet another great hulking great SUV that couldn’t be more inappropriate for what most of its buyers will use it for.”

En ik denk niet dat die mens 'jaloers ' is dat hij geen SUV (Stupid Ugly Vehicle) kan kopen.
Oud 16 februari 2011, 20:24   #218
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Nee het heeft te maken met afgunst waar de reden meestal van financiële aard is. De rest maakt men zichzelf wijs.
En dat is objectief vastgesteld.
Nee dat is uw subjectieve, kinderachtige gedachte. Misschien wilt u dat onbewust wel en is dat ook de reden dat u zo'n wagen aankoopt, maar U bent degene die de feiten niet onder ogen wil zien en het dan maar bestempeld als afgunst bij gebrek aan argumenten.

Het gewicht van de wagen, de hoogte, het feit dat ze het zicht belemmeren zijn maar een paar voorbeelden van objectieve gegevens.

Citaat:
De botsstructuur van SUV's en kleinere auto's moet beter op elkaar afgestemd worden. Dat concludeert de Duitse automobielclub ADAC nadat het de Audi Q7 en Fiat 500 tegen elkaar liet knallen. In samenwerking met onder andere ANWB en Touring werd een botsproef met de 2,5 ton zware Audi Q7 en Fiat 500 (circa één ton) afgelegd. Beide auto's reden tegen elkaar met een snelheid van 56 km/u en een frontale overlapping van 50 procent.

Hoewel de Fiat 500 een zeer stabiele veiligheidscel heeft, krijgen de inzittenden het zeer hard te verduren. De bestuurderdersairbag kan niet vermijden dat het hoofd van de bestuurder tegen de A-stijl botst en de borst het stuurwiel raakt. Omdat de beschermingsbalk van de Q7 de passagiersruimte van de 500 doorboort, lopen de benen en het bekken zware verwondingen op. Ook de twee kinderen op de achterbank van de Fiat zouden niet ongeschonden uit zo'n ongeval komen.

Het probleem ligt zeker niet bij de Fiat 500, die op veiligheidsvlak tot de top van zijn segment behoort. Het grote gewichtsverschil is ook maar een deel van de verklaring. De boosdoener is de dwarsbalk in de bumper van de Q7 die nauwelijks vervormt en niet is afgestemd op botsingen met kleinere auto's. De balk boort zich in de passagiersruimte in plaats van afgeweerd te worden door de bumper van de 500.

ADAC pleit dan ook voor een betere compatibiliteit tussen de bumpers van verschillende autotypes. Als er bij het ontwerp van de Audi meer rekening gehouden was met een kleinere auto, dan zouden de passagiers van de 500 veel beter uit de crash gekomen zijn.
Citaat:
4X4 auto’s zijn gevaarlijker voor voetgangers dan gewone auto’s, zo blijkt uit een Britse studie. Niet omdat ze zwaarder zijn, maar omdat ze hoger zijn en de bumper ook hoger zit. Daarom zijn de effecten bij een frontale aanrijding met een voetganger groter. Bij een gewone auto wordt de voetganger meestal geraakt aan de onderbenen, waardoor het slachtoffer voorover kantelt op de motorkap en gewond wordt aan het hoofd en de schouders. Eventueel volgt een bijkomende verwonding wanneer het slachtoffer vervolgens op de grond valt. Bij een aanrijding door een 4X4 ligt de impact hoger, ter hoogte van de bovenbenen of de onderbuik. Hierdoor is het risico op schade aan gevoelige organen veel groter. Bovendien is er sprake van een grotere energietransfer door de hogere impact, waardoor de verwondingen meestal ook ernstiger zijn.
Een andere factor die verklaart waarom met 4X4 auto’s meer en ernstiger ongevallen gebeuren is het feit van een verminderde zichtbaarheid in de directe omgeving van de auto. Dit is vooral een probleem met kleine kinderen en op parkings (bv. van grootwarenhuizen, scholen) en opritten.

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 16 februari 2011 om 20:26.
Oud 16 februari 2011, 20:33   #219
Slasty
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Objectief vastgesteld noemen ze dat tegenwoordig.

En welk vervoer hebt u als ik vragen mag?
Een Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI met 160 PK, tevreden, ik draai rondjes rond jullie SUV's op een circuit en een échte terreinwagen maakt brandhout van een SUV op een stuk grasland.
En ja; ik k�*n een SUV kopen, en neen, ik doe het niet want ik vind het gewoon lelijke idiote ondingen die gevaarlijk zijn voor iedereen die zich op dat moment op de rijbaan begeeft, die vlugger overkop gaan dan normale wagens (amerikaanse studie, gepubliceerd door Secura) en die vooral gekocht worden die mensen die
a) niet met een auto kunnen rijden en daarom maar iets nemen waarbij het niet zo nauw steekt als ze eens 'iets' raken (vooral vrouwen met kinderen, zie post waar jij op reageert)
b) mannen met een serieus minderwaardigheidscomplex t.o.v. hun penis dat ze met een soort mobiele penis moeten rondrijden om te camoufleren dat ze de werking van de échte al lang niet meer gebruikt hebben

En neen, dat is geen objectieve vaststelling maar een verslag van een 'ervaringsdeskundige'; u moet leren onderscheid te maken.

Laatst gewijzigd door Slasty : 16 februari 2011 om 20:33.
Slasty is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2011, 22:05   #220
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Slasty Bekijk bericht
allemaal heel interessant en juist, maar dat heeft met SUV's en 4x4 niks te zien. Wel met de bestuurders.
In deze draad gaat het over een autobestuurder die
1. in het donker reed
2. Niet sneller reed dan de toegelaten snelheid.
3. niet dronken was.
4. met een SUV reed.
5. op de openbare weg reed.
6. een kind van 5 jaar aanreed dat blijkbaar vergezeld was van volwassenen MAAR zich NIET bevond op de plaats waar ze als voetganger diende te zijn.

Was de man dronken geweest DAN was men hier komen zeiken over alcohol en het verkeer.
Reed hij sneller dan was men voor zone 30 komen pleiten.
Was het een jongere geweest dan had men over rijbewijs en leeftijd komen neuken.
Waren het drugs geweest dan had men het daarover gehad.

Nooit begint men te praten over onze gebrekkige weginfrastructuur en de verantwoordelijkheid EN positie / plaats van elke weggebruiker.
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Alvader is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be