Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 februari 2011, 14:45   #201
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Trouwens, het feit alleen al dat het Nederduits werd doorgevoerd, bewijst dus dat het Nederduits niet de inheemse taal was. Anders moest het niet worden ingevoerd en doorgevoerd. En het werd zeker niet zonder problemen doorgevoerd.
"Inheemse taal", wat een omschrijving? Als de Wolgaduitsers die nu in Siberië leven, weer scholen krijgen waar ze hun kinderen in het Standaardduits onderwijzen, is dat dan voor die Volksduitsers ook geen "inheemse taal"? Onder elkaar spreken de Wolgaduitsers immers Russisch en allerlei varianten van het Platduits.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2011, 15:01   #202
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Weet je wat ik er zo pijnlijk aan vind Steben? Dat de Walen op taalvlak een heel stuk snuggerder blijken te zijn. Zij hebben evenzeer hun "Waals" en ze koesteren het ook, met reden. Maar er is geen haar op hoofd dat eraan denkt hun formele omgangstaal als "Wallon" aan te duiden. Nochtans, ook zij spreken hun formele taal met een andere dictie en zelfs doorspekt met eigen lokaal lexicon. Voor hen blijft het "le français". En gelijk hebben ze. Het feit dat hun Algemeen Frans een importprodukt is uit de regio "Isle de France" bezorgt hen volstrekt geen frustraties. Maar bij ons in Vlaanderen zijn er nog steeds pipo's die niet liever doen dan emmeren over het AN dat naar hun smaak "te Hollands is" en die niet liever zouden zien dan dat wij onze Algemeen Nedeerlands voortaan gaan aanduiden met de term "Vlaams". Dergelijk verschijnsel noem ik zelfverminking.
Juist. Gelukkig draait het om een minderheid, waarvan de meesten VTM-kijkers zijn die gewoonweg niet beter weten. In se is dit een weinig relevant achterhoedegevecht: de standaardtaal van Vlaanderen is het Nederlands en dat zal het ook altijd blijven.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2011, 15:02   #203
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Juist. Gelukkig draait het om een minderheid, waarvan de meesten VTM-kijkers zijn die gewoonweg niet beter weten. In se is dit een weinig relevant achterhoedegevecht: de standaardtaal van Vlaanderen is het Nederlands en dat zal het ook altijd blijven.
Wat heeft dat met VTM te maken? Zijn VRT-kijkers dan een soort supermensen die verheven zijn boven het gewone plebs?
Oud 23 februari 2011, 15:03   #204
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik schrijf bovenstaande lijnen in het Nederlands. Zuid-Nederlands is dus ook Nederlands, en het woord 'goesting' maar evenzeer.

Misschien een cadeautje dat u zou kunnen vragen voor uw verjaardag:

http://www.vlaamswoordenboek.be/
Die link werd een tijdje geleden al eens gepost door...een zogenoemde klein-flamingant, die het ook had over 'het Vlaams'. Zéér interessant dat als het op taal aankomt, system plots een overtuigd Vlaams particularist is. Blijkbaar bestaat er dan toch zoiets als een Vlaamse essentie.
Oud 23 februari 2011, 15:05   #205
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat heeft dat met VTM te maken? Zijn VRT-kijkers dan een soort supermensen die verheven zijn boven het gewone plebs?
Neen, ik wou gewoon even duidelijk maken dat spreken over 'het Vlaams' iets is dat zich vooral beperkt tot bepaalde segmenten van de bevolking. Mijn excuses aan alle VTM-kijkers die zich beledigd voelen.
Oud 23 februari 2011, 15:06   #206
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die link werd een tijdje geleden al eens gepost door...een zogenoemde klein-flamingant, die het ook had over 'het Vlaams'. Zéér interessant dat als het op taal aankomt, system plots een overtuigd Vlaams particularist is. Blijkbaar bestaat er dan toch zoiets als een Vlaamse essentie.
Dat zogezegde woordenboek is trouwens een merkwaardige verzameling van purismen, archaïsmen, dialectwoorden uit allerlei dialecten (met een groot deel uit Antwerpen...)... Helemaal geen referentie voor een zogezegde Vlaamse taal.
Oud 23 februari 2011, 15:06   #207
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, ik wou gewoon even duidelijk maken dat spreken over 'het Vlaams' iets is dat zich vooral beperkt tot bepaalde segmenten van de bevolking. Mijn excuses aan alle VTM-kijkers die zich beledigd voelen.
Ik spreek thuis Vlaams, meer bepaald het overgangsdialect tussen Oost- en West-Vlaams. Behoor ik dan als onderwijzer tot dat segment waaraan u dacht?
Oud 23 februari 2011, 15:09   #208
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Ik spreek thuis Vlaams, meer bepaald het overgangsdialect tussen Oost- en West-Vlaams. Behoor ik dan als onderwijzer tot dat segment waaraan u dacht?
Nogmaals neen, want u spreekt ook daadwerkelijk Vlaams, in zijn correcte betekenis welteverstaan. Het zijn meestal Brabanders die het hebben over 'het Vloms' in de zin van een taal die in geheel Vlaanderen zou gesproken worden.
Oud 23 februari 2011, 15:12   #209
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nogmaals neen, want u spreekt ook daadwerkelijk Vlaams, in zijn correcte betekenis welteverstaan. Het zijn meestal Brabanders die het hebben over 'het Vloms' in de zin van een taal die in geheel Vlaanderen zou gesproken worden.
Bestaat die taal evenwel?

Neen, toch. Er bestaat een tussentaal, maar die verschilt van streek tot streek. De tussentaal in West-Vlaanderen verschilt van die in Antwerpen. Enz. En dat zogenaamde soapserievlaams is een kunstmatig taaltje dat door een tekstschrijver is bedacht maar voor het overige buiten de studio's niet bestaat, een vorm van AN met weinig of veel Antwerpse woorden of klanken erin.
Oud 23 februari 2011, 15:13   #210
Vlaanderen Boven

Standaard

Volledig mee akkoord.
Oud 28 februari 2011, 17:13   #211
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor men "schande!" en wat weet ik nog allemaal roept, zou men zich misschien eerst kunnen informeren.

Over welke decreet uit deze lijst heeft pajoske het en waar kan men lezen dat het over dergelijke details gaat?

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi...mac=2008035049
Het logiesdecreet van 10/7/2008

http://staatsbladclip.zita.be/staats...008202885.html

Het Vlaams ministerieel besluit dat het aantal lepeltjes, eierdopjes enz. bepaalt is in het staatsblad verschenen op 24/12/2009.

Getekend G. Bourgeois. (ter info NVA)

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi...mac=2009036131

PS ctrl/f en zoek op 'eierdopje'.

Voldoet dit antwoord? Ruimschoots in mijn ogen.
Ben je nu correct genoeg om toe te geven dat het Vlaams parlement zich met 'dergelijke details' bezighoudt.
Vlaanderen=Keizer-kosterstaat van kommaneukers.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2011, 17:50   #212
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Het logiesdecreet van 10/7/2008

http://staatsbladclip.zita.be/staats...008202885.html

Het Vlaams ministerieel besluit dat het aantal lepeltjes, eierdopjes enz. bepaalt is in het staatsblad verschenen op 24/12/2009.

Getekend G. Bourgeois. (ter info NVA)

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi...mac=2009036131

PS ctrl/f en zoek op 'eierdopje'.

Voldoet dit antwoord? Ruimschoots in mijn ogen.
Ben je nu correct genoeg om toe te geven dat het Vlaams parlement zich met 'dergelijke details' bezighoudt.
Vlaanderen=Keizer-kosterstaat van kommaneukers.
Zoals aangegeven hoort dit niet bij het eigenlijke KB, maar is de praktische uitwerking. Ik zie trouwens niet echt in waar het probleem zit.
Oud 28 februari 2011, 18:00   #213
pajoske

Standaard

Citaat:
Zoals aangegeven hoort dit niet bij het eigenlijke KB, maar is de praktische uitwerking. Ik zie trouwens niet echt in waar het probleem zit.
Kunt gij lezen of niet?

Hoe is het mogelijk. Vlamingen die geen probleem zien als de overheid (een Vlaams minister) zich gaat bemoeien met o.a. het aantal eierdopjes dat in een vakantiewoning moet aanwezig om deze woning te mogen verhuren.
Hebt gij stront in uw ogen of een ganse mesthoop?
Oud 28 februari 2011, 18:03   #214
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Kunt gij lezen of niet?

Hoe is het mogelijk. Vlamingen die geen probleem zien als de overheid (een Vlaams minister) zich gaat bemoeien met o.a. het aantal eierdopjes dat in een vakantiewoning moet aanwezig om deze woning te mogen verhuren.
Hebt gij stront in uw ogen of een ganse mesthoop?
Wat is het probleem eigenlijk? Ook op andere niveaus zijn er soms heel gedetailleerde beschrijvingen (bijvoorbeeld de technische reglementering van bepaalde voertuigen)?

En ja, ik vind het normaal dat de overheid een streng kwaliteitslabel uitwerkt voor dergelijke omstandigheden. Dat bespaart ook bepaalde frustraties.
Oud 28 februari 2011, 18:15   #215
pajoske

Standaard

Citaat:
Wat is het probleem eigenlijk? Ook op andere niveaus zijn er soms heel gedetailleerde beschrijvingen (bijvoorbeeld de technische reglementering van bepaalde voertuigen)?

En ja, ik vind het normaal dat de overheid een streng kwaliteitslabel uitwerkt voor dergelijke omstandigheden. Dat bespaart ook bepaalde frustraties.
Prima. Je maakt het mij gemakkelijk. Jij toont duidelijk aan wat de toekomst is in een onafhankelijk Vlaanderen. Dictatuur van de overheid.

Het gaat hier over de basisnormen. Niet over kwaliteits, of sterrennormen.
Oud 1 maart 2011, 09:15   #216
pajoske

Standaard

Citaat:
Wat is het probleem eigenlijk?
Citaat:
De administratieve geldboetes kunnen variëren van 250 euro tot 25.000 euro, afhankelijk van de aard van de inbreuk,

Laatst gewijzigd door pajoske : 1 maart 2011 om 09:15.
Oud 1 maart 2011, 13:11   #217
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik verwijt de voorstanders van locale autonomie niets; ik ben daar zelf immers voor gewonnen.
Citaat:
Dit is eigen aan centralistische flaminganten : met de mond spreken ze zich uit voor gemeentelijke autonomie, maar in de praktijk perken ze die in met bergen regelneverij.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2011, 13:51   #218
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

In Wallonië is men net bezig met een adminstratieve vereenvoudiging, terwijl in Vlaanderen net het aantal regels vergroot.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Oud 1 maart 2011, 16:02   #219
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Tot in het absurde als je het mij vraagt, wanneer ik zijn voorstellen lees moet ik onwillekeurig altijd denken aan het corporatisme van het Verdinaso, maar dat was nog economisch van aard, waar er hier een wir war van culturele subsubsubidentiteiten door elkaar gevlochten wordt.

Het nut, die discussie wordt ontweken, de vraag ernaar ook. Spielerei.
Ik veronderstel dat deze post slaat op de ideeën van de Zwitser Bruno Frey over fleksibel burgerschap. Ik zal hem dan ook in de topic daarover beantwoorden : http://forum.politics.be/showpost.ph...9&postcount=32

westhoek.jpg
Oud 2 maart 2011, 09:53   #220
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Een Vlaamse ondernemer getuigt:
Citaat:
Luc De Bruyckere, voorzitter van Ter Beke 'De heropstanding is al een tijdje bezig'
http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=0D370E3J

(...)De randvoorwaarden in Wallonië zijn op dit ogenblik nu eenmaal beter om te ondernemen dan in Vlaanderen. Wallonië heeft nog ruimte zat om nieuwe bedrijven een plaatsje te geven. Bovendien is het Waalse vergunningenbeleid veel performanter dan het Vlaamse. En er is nog een grotere vijver aan werknemers, want de werkloosheid in Wallonië is nog altijd hoger.(...)
Met andere woorden: Wallonië wordt minder burokratisch en bedrijfsvriendelijker dan Vlaanderen. Het lijkt er wel op alsof Vlaanderen de Latijnse bestuurskultuur en Wallonië de Germaanse bestuurskultuur begint over te nemen.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 2 maart 2011 om 09:54.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be