Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Moet godsdienstig onderwijs verdwijnen
Ja 43 58,11%
Nee 26 35,14%
Anders omschrijf 5 6,76%
Aantal stemmers: 74. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 26 maart 2011, 23:22   #201
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Kunnen mensen misschien nog andere motieven hebben om zich tegen iets te verzetten dan angst?
Daar ging het al niet meer over.

Citaat:
De reden heb ik al gegeven: net zoals men een jeugdbeweging wenst voor zijn kinderen die in het verlengde ligt van de waarden van het gezin, net zo wensen wij een pedagogisch project van een school dat in het verlengde ligt van de geloofsbeleving van onze school.
Waarden kunnen en moeten wat mij betreft onderwezen worden op scholen, daar volg ik u, maar het ging over geloof.

Ge kunt de tien geboden ook gewoon onderwijzen op school in het kader van maatschappelijke leer, daar hebt ge geen imaginair wezen voor nodig waartegen ge telepathisch moet spreken.
Oud 26 maart 2011, 23:23   #202
Alboreto

Standaard

Citaat:
Alleen kunt u in deze discussie de primauteit van uw mening niet aantonen. Dit is het slechts binnen uw denkkader, met de referenties die u wenst te hanteren en de concepten die u aanvaardt.
Ja, net zoals bij u.
We zijn beiden in hetzelfde bedje ziek, we hebben beiden een mening.
Ik ga hier niet meer verder op reageren, want het begint saai te worden als ge altijd maar hetzelfde blijft herhalen.

Terug naar de discussie.

Laatst gewijzigd door Alboreto : 26 maart 2011 om 23:24.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2011, 23:24   #203
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Waarden kunnen en moeten wat mij betreft onderwezen worden op scholen, daar volg ik u, maar het ging over geloof.

Ge kunt de tien geboden ook gewoon onderwijzen op school in het kader van maatschappelijke leer, daar hebt ge geen imaginair wezen voor nodig waartegen ge telepathisch moet spreken.
U gaat ervan uit dat het om een "imaginair wezen" gaat. Alleen een geloofsbeleving binnen een pedagogisch project omvat veel meer dan het louter onderwijzen van een aantal morele concepten en waarden.

Misschien heeft u het nog niet opgemerkt, maar het gaat mij niet in de eerste plaats om de godsdienstlessen op zich, dan wel om een onderwijsproject dat in het verlengde ligt van de geloofsbeleving. D�*t is immers het belang van een confessioneel onderwijs. Niet die twee uurtjes godsdienst.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2011, 23:25   #204
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, net zoals bij u.
We zijn beiden in hetzelfde bedje ziek, we hebben beiden een mening.
Ik ga hier niet meer verder op reageren, want het begint saai te worden als ge altijd maar hetzelfde blijft herhalen.
Het toont nochtans een belangrijk element aan, nl. dat uw zogezegde objectieve 'wetenschappelijke' benadering er juist geen is.
Oud 26 maart 2011, 23:32   #205
Alboreto

Standaard

Citaat:
Het toont nochtans een belangrijk element aan, nl. dat uw zogezegde objectieve 'wetenschappelijke' benadering er juist geen is.
En zoals al gezegd, dat is uw mening.
Niets meer.

En nu ga ik slapen.

Kijk ondertussen eens naar het volgende:
http://www.youtube.com/watch?v=UnC7N...feature=relmfu

(volledig uitzien, het is interessant)
Oud 27 maart 2011, 00:38   #206
CyberpunX
Staatssecretaris

CyberpunX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Welk doel heeft het vak (!) godsdienst volgens u dan wel op school? Een soort spoedcursus om jonge mensen die niet geloven dan toch tot geloof te brengen?

Zo werkt het niet.
De lessen zijn in elk geval toch een introductie die de drempel verlagen.
De lessen draaien niet rond kritische benaderingen.
CyberpunX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2011, 01:10   #207
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CyberpunX Bekijk bericht
De lessen zijn in elk geval toch een introductie die de drempel verlagen.
De lessen draaien niet rond kritische benaderingen.
Ik denk dat u dan toch niet echt een goed zicht hebt op de lessen godsdienst. Of zelfs ook op de andere lessen (ook in andere vakken moeten leerlingen netjes antwoorden op de gestelde vragen zoals het in de lessen werd aangeleerd).
Oud 27 maart 2011, 08:19   #208
Wisord
Banneling

Standaard

Ik vraag me af, wie zijn zij om kinderen te doen geloven in onlogische waarheden. Waarom zou dit iets te maken hebben met vrijheid? Is het niet net die vrijheid dat in het gedrang komt als men zaken waar men zelf van zegt de waarheid niet zeker te kunnen weten?... De vrijheid van het kind telt blijkbaar voor de reli's niet, de vrijheid van het kind is dus voor de reli's ondergeschikt aan hun wil om zelf te beslissen en deze keuze te maken in het kind zijn plaats, elke andere mening moet voor hen wijken.
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2011, 10:37   #209
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Och, dat mag u denken. Dat is dan slechts uw mening. Meer niet. Wij beschouwen het als gelovigen wel als waarheid. Dat is het in onze ogen weldegelijk. Een waarheid van een andere dimensie dan de louter materiële of wetenschappelijke, maar niettemin een echte waarheid. Het is zelfs een hogere waarheid, vandaar het feit dat we onze kinderen dat zeker willen meegeven.
Jij mag dat gerust beschouwen als waarheid; en je mag dat ook meegeven aan je kinderen. Maar niet aan mijn kinderen; niet op school en niet met gemeenschapsgeld.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2011, 10:41   #210
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Kunnen toch terecht in het openbaar onderwijs?
Niet altijd. Er is niet eens in elke gemeenste een basisschool van het gemeenschapsonderwijs.

Voor het secundair onderwijs is de keuze nog onvolkomener.
Men kiest er in de eerste plaats een richting. Als het net de richting niet inricht in de dichtst bijzijnde stad, heb je de "keuze" tussen een stad verder gaan, naar het net niet van je keuze gaan of een andere richting volgen.
Oud 27 maart 2011, 20:25   #211
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Jij mag dat gerust beschouwen als waarheid; en je mag dat ook meegeven aan je kinderen. Maar niet aan mijn kinderen; niet op school en niet met gemeenschapsgeld.
En waarom niet?

Dat gemeenschapsgeld waarover u spreekt, is ook mijn belastingsgeld. Is ook geld van gelovige ouders.

Voor het overige heeft u als ouder de volledige vrijheid uw kinderen te sturen naar die school of naar dat type onderwijs dat uw voorkeur heeft.
Oud 27 maart 2011, 20:26   #212
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wisord Bekijk bericht
Ik vraag me af, wie zijn zij om kinderen te doen geloven in onlogische waarheden. Waarom zou dit iets te maken hebben met vrijheid? Is het niet net die vrijheid dat in het gedrang komt als men zaken waar men zelf van zegt de waarheid niet zeker te kunnen weten?... De vrijheid van het kind telt blijkbaar voor de reli's niet, de vrijheid van het kind is dus voor de reli's ondergeschikt aan hun wil om zelf te beslissen en deze keuze te maken in het kind zijn plaats, elke andere mening moet voor hen wijken.
Waarom zou de vrijheid van het kind niet tellen? Hoe rijmt u uw beweringen tezamen?
Oud 27 maart 2011, 20:27   #213
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet altijd. Er is niet eens in elke gemeenste een basisschool van het gemeenschapsonderwijs.

Voor het secundair onderwijs is de keuze nog onvolkomener.
Men kiest er in de eerste plaats een richting. Als het net de richting niet inricht in de dichtst bijzijnde stad, heb je de "keuze" tussen een stad verder gaan, naar het net niet van je keuze gaan of een andere richting volgen.
En? In welke tijd leeft u? In die toen er nog klompen werden gedragen en mensen naar school te voet trokken?
Oud 27 maart 2011, 21:18   #214
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
En waarom niet?

Dat gemeenschapsgeld waarover u spreekt, is ook mijn belastingsgeld. Is ook geld van gelovige ouders.

Voor het overige heeft u als ouder de volledige vrijheid uw kinderen te sturen naar die school of naar dat type onderwijs dat uw voorkeur heeft.
Waarom wel?

Er moeten keuzes gemaakt worden; wat we doen met belastingsgeld.
Dan beter muziek en/of danslessen i.p.v. godsdienstlessen subsidiëren.

Twee netten is veel te duur, en levert niets navenant op.

Als ouder heb ik niet de volledige vrijheid om de kinderen te sturen naar de school van mijn voorkeur.
Als ouder wil ik ook dat mijn kinderen opgroeien met kinderen van de verschillende levensbeschouwingen. Ze zullen immers de rest van hun leven met die mensen dezelfde maatschappij moeten delen. Dan is het beter dat ze elkaar al kennen.
Oud 27 maart 2011, 21:21   #215
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
En? In welke tijd leeft u? In die toen er nog klompen werden gedragen en mensen naar school te voet trokken?
Ik leef nu.
Waarom?
Oud 27 maart 2011, 21:22   #216
Alboreto

Standaard

Citaat:
Waarom wel?

Als ouder heb ik niet de volledige vrijheid om de kinderen te sturen naar de school van mijn voorkeur.
Als ouder wil ik ook dat mijn kinderen opgroeien met kinderen van de verschillende levensbeschouwingen. Ze zullen immers de rest van hun leven met die mensen dezelfde maatschappij moeten delen. Dan is het beter dat ze elkaar al kennen.
Ik kon het niet beter verwoorden.

Geef de kinderen hun vrijheid terug om een eigen keuze te maken.
Schaf godsdienst op school af.
Oud 27 maart 2011, 21:23   #217
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom wel?

In België bestaat er vrijheid van godsdienst, vrijheid van vereniging en vrijheid van onderwijs. Als u dus als ouders niet bediend door een bepaald net, kunt u in alle vrijheid de nodige stappen zetten om uw wens wel uit te werken.

Ik meen als ouder dat de keuze voor godsdienstles een goede is en dus behouden hoort te worden. U hoeft echter geenszins uw kinderen te sturen naar een school waar men die godsdienst onderwijst. Vrijheid, blijheid.
Oud 27 maart 2011, 21:27   #218
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik kon het niet beter verwoorden.

Geef de kinderen hun vrijheid terug om een eigen keuze te maken.
Schaf godsdienst op school af.
Er klopt iets niet in jullie redenering. Vrijheid om beslissen te nemen, is een vrijheid die men een bepaalde plaats moet kunnen geven in het eigen leven. Meent u dus dat een kind reeds een religieuze keuze kan maken?
Oud 27 maart 2011, 21:28   #219
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik leef nu.
Waarom?
Dan is er geen enkele materiële beperking uw kind naar de school van keuze te sturen.
Oud 27 maart 2011, 21:30   #220
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
In België bestaat er vrijheid van godsdienst, vrijheid van vereniging en vrijheid van onderwijs. Als u dus als ouders niet bediend door een bepaald net, kunt u in alle vrijheid de nodige stappen zetten om uw wens wel uit te werken.

Ik meen als ouder dat de keuze voor godsdienstles een goede is en dus behouden hoort te worden. U hoeft echter geenszins uw kinderen te sturen naar een school waar men die godsdienst onderwijst. Vrijheid, blijheid.
Ik gun je van harte je vrijheid van onderwijs; ik wens dit niet te verbieden; maar ik wens daar niet voor te betalen.

Heb je iets gelezen van wat ik schreef?

Laatst gewijzigd door artisjok : 27 maart 2011 om 21:31.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be