Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Welke stad zou best de nieuwe Vlaamse hoofdstad worden?
Brugge 5 6,67%
Gent 6 8,00%
Antwerpen 20 26,67%
Mechelen 15 20,00%
Leuven 6 8,00%
Hasselt 3 4,00%
andere 20 26,67%
Aantal stemmers: 75. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 3 juli 2011, 23:54   #201
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Van Duitsen bloed betekent ook 'van Nederlandsen bloed'. Nu ja, eigenlijk is het eerder van 'Germaansen bloed'. Het onderscheid tussen Diets en Duits werd al wel gemaakt, maar in sommige kringen niet zo scherp.
Als je een fusie entameert moet je het goed doen, en niet doorknoeien op de historische resten van een bepaalde familie.

De Nederlanden verdienen een volkslied, niet een familielied.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2011, 10:57   #202
Fj9lnir
Gouverneur

Fj9lnir's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Dat klopt. Diets, Duits, Deutsch en Dutch zijn verwant aan het Gotische thiuda. Zelfs het Waals kent Thiois als verwijzing naar het Platdiets in de Voerstreek.
En nog meer: tîxhe (uitspraak 'tietsje' denk ik) of tixhon
http://wa.wikipedia.org/wiki/Mot%C3%AE:T%C3%AExhe
voor alle Germaanse talen, of evt Duits, Luxemburgs, Vlaams, wat er maar vlak bij hun lag.

Ik heb ook zo'n vermoeden, dat de bijnaam "de Tietjes", de bijnaam die de inwoners van Edingen dragen, gewoon Waals is voor "dietsers" en dus dit voorgenoemd Waals woord "tîxhe" is. Edingen is namelijk de enige Dietse stad in historisch Henegouwen, dus het zou niet onlogisch zijn dat de rest van die streek hen dan zo benoemde.

Dit lijkt mij een betere verklaring dan het algemeen verspreide idee dat dit zou komen van de heilige "Jan-Baptist", maar bewijzen heb ik er niet voor
Fj9lnir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2011, 15:55   #203
Bertie
Parlementslid

Bertie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Van Duitsen bloed betekent ook 'van Nederlandsen bloed'. Nu ja, eigenlijk is het eerder van 'Germaansen bloed'. Het onderscheid tussen Diets en Duits werd al wel gemaakt
Er was geen onderscheid. "Diets" een 19/20e eeuse Vlaamse verzinsel.

"Duits" had altijd al één betekenis gehad: Duits. Alleen, vroeger leverde dat weinig probleem: ook de lage landen waren, op papier althans, Duits (Heilig Rooms).

Alleen vanwege de eenmaking van Duitsland in 1870/71 ontstond er in de Lage Landen de behoefte om het woord "Duits" minder en minder te gebruiken in zjin oorspronkelijke betekenis. Toen vond men in Vlaanderen het woord "Diets" uit (als nieuwe verzamelnaam voor alle Nederlands- en Duitstaligen) en ongeveer tegelijkertijd werd in Nederland het woord "Nederduits" vervangen door "Nederlands"
.

Laatst gewijzigd door Bertie : 8 juli 2011 om 16:08.
Bertie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2011, 17:54   #204
Fj9lnir
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bertie Bekijk bericht

"Duits" had altijd al één betekenis gehad: Duits. Alleen, vroeger leverde dat weinig probleem: ook de lage landen waren, op papier althans, Duits (Heilig Rooms).

Alleen vanwege de eenmaking van Duitsland in 1870/71 ontstond er in de Lage Landen de behoefte om het woord "Duits" minder en minder te gebruiken in zjin oorspronkelijke betekenis. Toen vond men in Vlaanderen het woord "Diets" uit (als nieuwe verzamelnaam voor alle Nederlands- en Duitstaligen) en ongeveer tegelijkertijd werd in Nederland het woord "Nederduits" vervangen door "Nederlands"
.
OE-Waar aalde kij dat fandaan?

'Diets' of 'Duits' werd al in het Middelnederlands gebruikt; en ook in veel Vlaams-Brabantse dialecten was het in mensenheugenis nog de benaming voor wat we nu "vlaams" noemen, namelijk de volkstaal.
Oud 8 juli 2011, 18:20   #205
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederfrankisch

* zie ook Geschiedenis van het Nederlands

De oudste fase van het Nederfrankisch wordt Oudnederfrankisch of - enigszins misleidend - het Oudnederlands genoemd. De daaropvolgende heet Middelnederlands, soms ook aangeduid als Diets. Uit deze zelfde dialectgroep hebben zich het Nieuwnederlands (16e en 17e eeuw) en het Afrikaans en nog later het Standaardnederlands ontwikkeld.

Nederfrankisch is de verzamelnaam voor een aantal West-Germaanse talen en taalvariëteiten, waar onder meer het Zeeuws, Hollands, Vlaams, Brabants, Limburgs (gedeeltelijk) en het Standaardnederlands onder vallen. Nederfrankische talen en dialecten worden vooral gesproken in het zuiden en westen van Nederland, in Vlaanderen en in het westen van Duitsland: diverse Nederfrankische dialecten worden daar nog gesproken in noordelijk Rijnland, namelijk in de Nederrijn globaal ten noorden van de lijn Aken-Düsseldorf. Voorts moet ook het in Zuid-Afrika gesproken Afrikaans tot het Nederfrankisch gerekend worden. Kenmerkend voor alle Nederfrankische taalvormen is dat ze niet hebben meegedaan aan de Hoogduitse klankverschuiving, evenmin als de Nederduitse. Nederfrankisch wordt daardoor onderscheiden van Middelfrankisch respectievelijk Hoogfrankisch.

* Geschiedenis van het Nederlands :
Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschie...het_Nederlands

http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschie...aar_Nederlands

Van Diets naar Nederlands

Wat nu het Nederlands genoemd wordt, is lange tijd gelijkgesteld met Diets of Duits, wat eigenlijk gewoon "volkstaal" betekende. Het Engelse woord Dutch is daarvan nog een getuige. In de vroege middeleeuwen benoemden de mensen hun (Germaanse of Dietse) taal ook vaak naar hun verschillende stammen: Angelen (Engels), Saksen (Saksisch), Friezen (Fries), Franken (Frankisch), enz. Een eerste maal dat het Nederfrankisch als Nederlands benoemd werd, deed zich voor in Antwerpen, met name in een in 1514 gedrukte "Pronosticatie van den jare 1514 uten overlantschen ghetrocken in den nederlantschen" (uit het Overlands -wat voor Hoogduits staat- omgezet in het Nederlands). In 1550 is het woord Nederlands al gemeengoed in het Zuiden, getuige daarvan het boekje van de Gentenaar Joas Lambrecht "Nederlandsche Spellijnghe". In dezelfde periode waren ook al de provinciale varianten als Vlaams of Hollands gangbaar, soms ook als benaming van het geheel. Door de expansie van de Republiek geraakte de taal op veel plaatsen in de wereld gekend als Hollands. Tot in de 19e eeuw bleef ook de benaming Neder-Duitsch gangbaar. Het Nederlands was dus een taal met vele namen.

Laatst gewijzigd door Micele : 8 juli 2011 om 18:37.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2011, 18:39   #206
Bertie
Parlementslid

Bertie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fj9lnir Bekijk bericht
OE-Waar aalde kij dat fandaan?

'Diets' of 'Duits' werd al in het Middelnederlands gebruikt; en ook in veel Vlaams-Brabantse dialecten was het in mensenheugenis nog de benaming voor wat we nu "vlaams" noemen, namelijk de volkstaal.
Bullshit.

"Diets" is per definitie een 20e eeuse verzinsel.

Alleen al de moderne spelling maakt dat evident.

De oorspronkelijke spelling is uitsluitend Duitsch of Duytsch en niets anders.

Bertie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2011, 21:20   #207
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bertie Bekijk bericht

.

Met onderscheid tussen 'Diets' en 'Duits' bedoel ik dat er een onderscheid gemaakt werd tussen Hoog- en Nederduits. Ik weet ook wel dat men in de 17de eeuw de term Duits hanteerde voor het Nederlands. Maar toch, het is niet dat Hoogduits zo vreemd werd aanzien vroeger. In het Wilhelmus begrijp ik het ook als een brug tussen Neder- en Hoogduits, maar het betekent toch vooral 'Duits' als tegenover 'Habsburgs' of 'Latijns' of 'Rooms', denk ik.

Het (geuzen)lied gaat over hoe Willem van Oranje trouw wilde blijven aan de Spaanse vorst, maar boven alles aan de Nederlandse Natie, die zich kenmerkt door haar 'Duitse' ofte 'Germaanse' karakter. 'Van Duitsen bloed' dien je ook niet te moeten begrijpen als 'van vreemden bloed', want in die tijd werd 'Duits' gebruikt met de betekenis Nederlands, nu nog te vinden in het Engelse 'Dutch'.

Laatst gewijzigd door Weyland : 8 juli 2011 om 21:25.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2011, 03:15   #208
Tempest
Gouverneur

Tempest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Als je een fusie entameert moet je het goed doen, en niet doorknoeien op de historische resten van een bepaalde familie.

De Nederlanden verdienen een volkslied, niet een familielied.
Alleen is het geen familielid.

Het is een lied van één man: Willem de Zwijger: vader van democratie in de lage landen.

M.a.w. hij (en alleen hij) verdient het.

Trouwens Belgen moeten niet zeuren. Willem was een Belg
Tempest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2011, 04:01   #209
Tempest
Gouverneur

Tempest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met onderscheid tussen 'Diets' en 'Duits' bedoel ik dat er een onderscheid gemaakt werd tussen Hoog- en Nederduits. Ik weet ook wel dat men in de 17de eeuw de term Duits hanteerde voor het Nederlands. Maar toch, het is niet dat Hoogduits zo vreemd werd aanzien vroeger. In het Wilhelmus begrijp ik het ook als een brug tussen Neder- en Hoogduits, maar het betekent toch vooral 'Duits' als tegenover 'Habsburgs' of 'Latijns' of 'Rooms', denk ik.

Het (geuzen)lied gaat over hoe Willem van Oranje trouw wilde blijven aan de Spaanse vorst, maar boven alles aan de Nederlandse Natie, die zich kenmerkt door haar 'Duitse' ofte 'Germaanse' karakter. 'Van Duitsen bloed' dien je ook niet te moeten begrijpen als 'van vreemden bloed', want in die tijd werd 'Duits' gebruikt met de betekenis Nederlands, nu nog te vinden in het Engelse 'Dutch'.
Maar dat is pertinent fout.

Het lied gaat over Willem zelf!!! En hij was echt wel een (Hoog)Duitser. Punt uit.

Dat de term "Duitse bloed" toepasbaar kon zijn op de lage landen DOET ER NIET TOE. Dat vergeten jullie altijd weer.

De betekenisvervalsing dat het om "Germaanse bloed" zou gaan is propaganda, een gevolg van de schaamtegevoel na de 2e wereldoorlog.

"Germaans bloed" is een nieuwe post-Napoleontische concept (raciale nationalisme oftewel romantisch nationalisme).

Het lied gaat over een individu uit Nassau, en die was dus wel degelijk van (Hoog)Duitse bloed. "Duits" = uit Duitse rijk. Punt uit.

Uitsluitend vanwege de oorlog kreeg de term "Duitse bloed" een niet al te coole bijklank. Plots ging het Willemus over iemand van "Germaans bloed" wat uiteraard klinkklare onzin is. Het is een persoonlijk lied en het persoon had geen druppel "Ollands" bloed, en had men in die pre-Napoleontische tijd geen behoefte om zich alle Germanen toe te eigenen. Willem was een (Hoog)Duitser, en werd als zodanig erkend in zijn levende jaren. Dat zijn de feiten.

En dus begon in Nederland een propaganda, een manipulatie van het definite "Duits bloed". De naoorlogse propagandisten waren oprecht bang van de mogelijke gevolgen van de hoog oplopende anti Duitse sfeer. Oprecht, want toen werd echt alles wat "Duits" leek keihard aangepakt: zelfs de Nederlandse taal in zijn geheel
.

Laatst gewijzigd door Tempest : 9 juli 2011 om 04:31.
Tempest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2011, 11:05   #210
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tempest Bekijk bericht

Trouwens Belgen moeten niet zeuren. Willem was een Belg
Hessen, ligt dat dan in Belgique?
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2011, 15:39   #211
Donar
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Als het aan de franstaligen lag wel haha
Donar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2011, 03:06   #212
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

[quote=Unie der Provinciën;5472892]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
Voorstelletje die ik toevallig gisteren heb gemaakt:

De Nederlanden onderverdeeld in 11 deelstaten/provincies.
- De kleine provincies Drenthe en Groningen zijn samen gegooid in 1 provincie; Nedersaksen. De naam is ontleend aan het Nedersaksisch, een taal die vroeger in deze provincies gesproken werd.
- Zeeuws-Vlaanderen wordt -zoals het hoort- bij Vlaanderen gevoegd.
- De rest van zeeland wordt bij Zuid-Holland gevoegd.
- Flevoland wordt bij Overijssel gevoegd.
- De 2 provincies Limburg worden bij elkaar gevoegd.
- Aanvankelijk wou ik Brabant als 1 provincie, maar daar zouden te veel inwoners geweest zijn. (meer dan 5 miljoen!). Daarom heb ik de benamingen Zuid- en Noord-Brabant ingevoegd.
De voormalige Nederlandse gemeenten Baarle-Nassau, Bergen Op Zoom, Etten-Leur, Halderberge, Moerdijk, Roosendaal, Rucphen, Steenbergen Woensdrecht, Zundert zijn samen goed voor dik 346.000 inwoners, en zijn vanwege hun ligging bij Zuid-Brabant gevoegd.

Als die Zeeuwen bij de Horror-Show genaamd 'Zuid-Holland' aan moeten sluiten, dan gaan ze tekeer als magere varkens! Neem dat van mij aan. En West-Brabant bij Zuid-Brabant, dat lijkt me ook een zeer onsmakelijk idee. Laat iedere provincie voorlopig gewoon zichzelf blijven. Met een regionale (lees: provinciale) autonomie op tal van zaken en met een rechtstreeks verkozen provinciebestuur dat er niet alleen zit om nieuwe logootjes voor de provincie te bedenken.
De rest van de Baronie van Breda (dus inclusief Breda) hoort bij West Brabant (Ik ben West Brabander)...

Laatst gewijzigd door Adam Smith : 10 juli 2011 om 03:07.
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2011, 10:26   #213
Fj9lnir
Gouverneur

Standaard

Ja da vond ekik ook al een rare keuze.
Oud 10 juli 2011, 11:45   #214
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Vanaf het moment, dat Willem prins van Orange, baron van Breda etc. erfde ,werd hij aan het hof in Brussel opgevoed (dat en katholiek zijn, waren enkele van de voorwaarden waaronder Willem deze gebieden mocht erven).

Laatst gewijzigd door Adam Smith : 10 juli 2011 om 11:47.
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2011, 17:28   #215
Neoconservatief
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
Het probleem is dat enkel Antwerpenaren Antwerpen een mooie stad vinden. Meestal omdat ze nooit in hun leven in een andere stad zijn geweest.
In Antwerpen is nog veel werk. De leien("den boulevard"in de Antwerpse volksmond is zowat het enige mooie gerestaureerde stuk. Nu Antwerpen zou perfect de rol van Brussel als hoofstad kunnen overnemen. Brussel zal bij een splitsing voor Wallonie en de Franse Republiek kiezen, dat is een feit.
Neoconservatief is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2011, 21:49   #216
Jorge13
Vreemdeling

Standaard

Ik zou hoe dan ook niet voor Brussel kiezen. Een overwegend Franstalige hoofdstad in een Vlaamse staat lijkt me geen goed idee. Ik kies voor Antwerpen.
Jorge13 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2011, 22:10   #217
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jorge13 Bekijk bericht
Ik zou hoe dan ook niet voor Brussel kiezen. Een overwegend Franstalige hoofdstad in een Vlaamse staat lijkt me geen goed idee. Ik kies voor Antwerpen.
Wat is de volgende stad die je bereid bent op te geven?
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2011, 23:02   #218
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Wat is de volgende stad die je bereid bent op te geven?
Ik hoop niet op Antwerpen.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2011, 08:22   #219
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kijk eens naar de volgende kaart van de Nederlandse cartograaf Mercator:
Nederlandse?
Citaat:
Gerardus Mercator is in 1512 geboren in het Oost-Vlaamse Rupelmonde ten zuidwesten van Antwerpen en ten oosten van Gent als Gerard De Kremer. Zijn jeugd bracht hij in Gangelt (Duitsland) door waar zijn vader schoenmaker was. Hij ging daar ook naar de latijnschool. Zijn vervolgopleiding kreeg hij bij de beroemde humanist Macropedius van de 'Broeders des Gemenen Levens' in 's-Hertogenbosch, waarna hij aan de Universiteit Leuven studeerde. Inmiddels had hij zich bekwaamd in de graveerkunst. Daarin was hij zo ervaren dat de instrumentmaker Gaspard van der Heyden hem geheel of gedeeltelijk de koperplaten voor de nieuwe aard- en hemelglobe van Gemma Frisius liet graveren. Deze beide werken, die omstreeks 1537 verschenen, zijn de oudst bekende van Mercator.

Mercator bereikte de voor zijn tijd zeer uitzonderlijke leeftijd van 82 jaar. Het hadden er nochtans heel wat minder kunnen zijn. In 1544 werd hij samen met een groep Leuvense burgers op verdenking van Lutheranisme door de Inquisitie gearresteerd. Na enkele maanden werd hij vrijgelaten maar al zijn bezittingen werden aangeslagen. Zijn medeverdachten wachtte een wreder lot: ze werden een kopje kleiner gemaakt of belandden op de brandstapel. Antonia van Roesmaele werd echter levend begraven. Of Mercator door deze gebeurtenis Vlaanderen heeft ingeruild voor het Rijnland is niet bekend. Het lijkt onwaarschijnlijk, omdat hij na zijn vrijlating nog acht jaar in Leuven heeft gewerkt. In 1552 verhuisde hij naar Duisburg in Duitsland, waar een Luthers regime heerste.
HIj heeft een gedeelte van zijn opleiding in Nederland gekregen, maar woonde ongeveer 3/4 van zijn leven in Duitsland.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2011, 08:26   #220
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tempest Bekijk bericht
Willem was een Belg
Liggen die zijn roots niet gedeeltelijk in Luxemburg? Ik dacht dat wij daar een paar gemeenschappelijke voorouders hebben.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be