Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 augustus 2011, 09:35   #201
HRobin
Minister

HRobin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
ja

+ nooduitgangen natuurlijk
Die nooduitgangen hebben ze dan toch geopend vernam ik.

Zo ver ik het kan begrijpen is alles nog vlot verlopen en prima aangepakt, als je rekening houdt met de omstandigheden
HRobin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2011, 09:35   #202
Zapatista
Parlementslid

Zapatista's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HRobin Bekijk bericht
Door de schuld te schuiven naar iemand die er ook niet aan kon doen?

Het is nu toch wel overduidelijk dat het hier om overmacht gaat.
Feit, toch blijft het in mijn achterhoofd zitten dat ze meer hadden kunnen doen.
Zapatista is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2011, 09:35   #203
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Voor de geïnteresseerden trouwens: naar het schijnt zou de storm een 'supercel' geweest zijn.

http://en.wikipedia.org/wiki/Supercell

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2011, 09:35   #204
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
"Toch is het moeilijk te voorspellen wat er gaat komen. Zo'n onweer is enorm wisselend van streek tot streek en van kilometer tot kilometer", zegt Frank Deboosere. "Er zijn plekken waar enorm veel neerslag is gevallen en andere plaatsen waar dan weer relatief weinig regen gevallen is. In Diepenbeek zijn er rukwinden tot 83 km per uur gemeten, niet zo uitzonderlijk, maar boven Pukkelpop waren er dan weer rukwinden tot 111 km per uur."

Systemen als de buienradar voldoen niet altijd bij zo'n hevig onweer. "Die buienradar geeft wel een eerste indicatie, maar de intensiteit is niet altijd juist. We kunnen niet meer doen dan mensen waarschuwen", aldus Deboosere.

"Waar zo'n onweer precies zal plaatsvinden en hoe hevig de rukwinden zullen zijn, is zeer moeilijk te weten", treedt ook collega David Dehenauw bij. "Het is jammer genoeg het noodlot. Als het felle onweer 5 kilometer verder had plaatsgevonden, had niemand erover gesproken."
Rukwinden boven de 100km/u zijn wel redelijk uitzonderlijk, maar ze komen hier bij ons toch regelmatig voor.

Voor zover ik kon terugvinden zijn de meeste evenementententen maar bestand tegen 100km/u.

Ik vind het wat snel dat de politiek nu de kaart trekt van het onvoorziene noodlot. Een verantwoordelijke houding zou zijn om de resultaten af te wachten van een onderzoek.

Waren alle faciliteiten op Pukkelpop volgens de regels opgebouwd? Waren er defecten bij het gebruikte materiaal? Hebben de organisatoren voldoende voorzorgen genomen gezien de weerswaarschuwing? Welk advies werd aan de festivalgangers gegeven? Waren de evacuatieplannen realistisch? Enz.

Windgerelateerde incidenten op evenementen zijn vrij frequent. Rechtzaken over vergelijkbare incidenten in het verleden tonen regelmatig mankementen bij de organisatie en de onderaannemers. Maar het is goed mogelijk dat de organisatie van Pukkelpop niks te verwijten valt. Maar we hebben nog te weinig info om dat te kunnen zeggen.

Het gaat hier niet om een zondebok te zoeken, alhoewel op termijn de verzekeringen daar wel werk van zullen maken. Waar iedereen zich over moet bezinnen is of de veiligheid op mega-evennementen voldoende is.

Weergerelateerd lijkt het mij alvast logisch om tijdelijke constructies op grote evenementen bestand te maken tegen rukwinden van hoger dan 120km/u.
discuz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2011, 09:36   #205
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

film van de chateau die instort
http://www.youtube.com/watch?v=okyx6HbpHmI

arme mensen

was het blijven gieten en waaien zoals in het begin van het filmpje stond alles er nog denk ik. hoe alles op 1 minuut kan veranderen...
Oud 19 augustus 2011, 09:39   #206
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik was op de wei, aan't schuilen in de marquee; onwezenlijk gewoon... We dachten eerste dat het een traditioneel stevig pukkelpop-stormpje was (zo was het eerst ook) maar toen ik de stelling aan de ingang zag omvallen en er forse takken van de bomen vielen wist ik hoe laat het was; en toen moest het ergste nog komen; tent kraakte langs alle kanten; toen sloeg de sfeer in de tent om van leuk stormpje tot alertheid en lichte paniek; bij ons was er nooit grote paniek (wsk omdat niet iedereen op dat moment de ernst kon inschatten); zichtbaarheid was op dat moment misschien 10-20m; wij naar de buitenkant zodat we snel konden reageren moest de tent plat gaan (geen idee of dat zin had, maar wat moesten we doen?!), daar gewacht, hopende dat de tent het zou houden; na 5 max 10 minuten was het gedaan en dan zag ik de chateau plat liggen (op 50-100m van de marquee); famlie en vrienden op de wei zitten berichten (lukte niet natuurlijk), naar de club gewandeld om broers te zoeken die daar wsk zaten en onderweg de schade zien. Een boom van 20m gewoon net boven de grond geknapt en op een stand gevallen; daar mensen zien afgevoerd worden; een grote tent aan de eetstand die gewoon weg was (daar is naar 't schijnt een dode gevallen, wisten we toen niet). Club stond nog recht -oef- maar was er slecht aan toe (zeil gescheurd, spankabels los, toren voor videoscherm de grond op, gelukkig niemand eronder); uiteindelijk bericht gekregen dat iedereen ok was. In de club moet het ook vies geweest zijn; zeil begon door te zakken door ophoping van regen, de tent stond op instorten (mensen die palen probeerderen terug te duwen); iemand heeft dan naar 't schijnt de koelbloedigheid gehad om het zeil open te snijden zodat het water weg kon. Een beetje onwezenlijk op de wei blijven hangen (ingang/uitgang was toch redelijk versperd) en misschien dat er nog wat muziek zou komen (hoewel we allemaal wel dachten dat het gedaan zou zijn, minstens voor de dag); naar mijn broer zijn thuis gewandeld (woont daar op 10'), tegen 22u wisten we nog niks van de plannen; langzaam terug richting wei gewandeld; surrealistisch gewoon, een stroom aangeslagen, soms wenende, jongeren weg van de wei en bezorgde ouders richting wei; ziekenwagens af en aan; wei was al dicht toen en de goesting was ook al lang over dus maar naar de auto gestapt; commandocentrum van de politie voorbij gewandeld; stond veel bezorgd volk met vragen over kenissen en familie (vies om te zien); langzaam terug naar de auto, goed thuis geraakt, onderweg op de radio horen we de berichten over slachtoffers en begint te ernst helemaal door te dringen en het geluk dat we hebben gehad dat wij en iedereen die we kennen (waarvan we weten dat ze er waren) ok was...

Ben er nog niet goed van, probeer het wat van mij af te schrijven.
pff amai
blij dat je ongedeerd bent!
en blijf maar schrijven en babbelen derover...
Oud 19 augustus 2011, 09:41   #207
Tavek
Banneling

Standaard

Festivals zijn altijd een risico met noodweer. Van die tijdelijke constructies zonder deftige funderingen (en die te vervoeren moeten kunnen worden) zijn zelden sterk genoeg om tegen een forse storm te kunnen.

Als ik me niet vergis hebben ze het festivalterrein gekocht ? Misschien funderingen gieten, en een hangar optrekken waarin ze allen equipment voor tenten kan opslaan, zodat men sterkere bouwsels kan neerzetten.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2011, 09:41   #208
Metal Tom
Parlementslid

Metal Tom's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door discuz Bekijk bericht
Weergerelateerd lijkt het mij alvast logisch om tijdelijke constructies op grote evenementen bestand te maken tegen rukwinden van hoger dan 120km/u.
Vanaf nu festivals in grote bunkers onder de grond misschien ? Wanneer gaan mensen nu eens beseffen dat niet alles beheersbaar is. Dit is het noodlot.

Ik weet uit eigen ervaring aan welke eisen zelfs het kleinste festival in België moet voldoen qua veiligheid en controle, er is bijzonder weinig marge om te 'foefelen' of te besparen op veiligheid. Op buitenlandse festivals heb ik al andere dingen gezien...
Oud 19 augustus 2011, 09:41   #209
Voltian
Minister-President

Voltian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HRobin Bekijk bericht
Die nooduitgangen hebben ze dan toch geopend vernam ik.

Zo ver ik het kan begrijpen is alles nog vlot verlopen en prima aangepakt, als je rekening houdt met de omstandigheden
Ik weet niet hoe het zat met de nooduitgangen, wij hebben wat zitten wachten rond de Club. De reden dat er geen massapaniek was, was doordat niet iedereen begreep hoe erg het was (inclusief wijzelf). Iemand kwam mij vlak na de storm doodleuk vragen of James Blake nu kwam spelen in de Marquee, ik heb toen maar even naar de Chateau gewezen, maar het drong precies nog niet door. Vreemde sfeer ook op de wei, vlak na de storm; een mix van mensen in lichte paniek tot bezorgd tot zorgeloos nog zitten dansen en roepen
Oud 19 augustus 2011, 09:44   #210
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Festivals zijn altijd een risico met noodweer. Van die tijdelijke constructies zonder deftige funderingen (en die te vervoeren moeten kunnen worden) zijn zelden sterk genoeg om tegen een forse storm te kunnen.

Als ik me niet vergis hebben ze het festivalterrein gekocht ? Misschien funderingen gieten, en een hangar optrekken waarin ze allen equipment voor tenten kan opslaan, zodat men sterkere bouwsels kan neerzetten.
Ze hebben het terrein gekocht maar voor zover ik weet gaan ze er ook andere activiteiten laten doorgaan dan enkel pukkelpop

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2011, 09:46   #211
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metal Tom Bekijk bericht
Vanaf nu festivals in grote bunkers onder de grond misschien ? Wanneer gaan mensen nu eens beseffen dat niet alles beheersbaar is. Dit is het noodlot.

Ik weet uit eigen ervaring aan welke eisen zelfs het kleinste festival in België moet voldoen qua veiligheid en controle, er is bijzonder weinig marge om te 'foefelen' of te besparen op veiligheid. Op buitenlandse festivals heb ik al andere dingen gezien...
Het is iets duurder om uw constructies sterk genoeg te maken. Wat je wilt is dat het geraamte blijft staan, ten aller tijde.

Wel, maak het gewoon sterk genoeg dat eerst uw zeil faalt en dan pas uw geraamte. Het zal zwaarder en duurder worden, maarbon, voor zulke miserie te voorkomen vind ik het een goede investering.
Oud 19 augustus 2011, 09:49   #212
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik weet niet hoe het zat met de nooduitgangen, wij hebben wat zitten wachten rond de Club. De reden dat er geen massapaniek was, was doordat niet iedereen begreep hoe erg het was (inclusief wijzelf). Iemand kwam mij vlak na de storm doodleuk vragen of James Blake nu kwam spelen in de Marquee, ik heb toen maar even naar de Chateau gewezen, maar het drong precies nog niet door. Vreemde sfeer ook op de wei, vlak na de storm; een mix van mensen in lichte paniek tot bezorgd tot zorgeloos nog zitten dansen en roepen
'k ken iemand die er was, en op het moment van het onweer op de camping zat. die is derna lichtekes gefrustreerd geworden omdat hij terug naar 't festival wou gaan en er blijkbaar niks meer speelde. terug in z'n tent gekropen (die was nog droog). toen 'm thuiskwam en z'n pc aanzette begon het door te dringen dat zijn frustratie mss wat ongepast was.

"i was at pukkelpop 2011 and i didn't notice a thing"
Oud 19 augustus 2011, 09:52   #213
HRobin
Minister

HRobin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zapatista Bekijk bericht
Feit, toch blijft het in mijn achterhoofd zitten dat ze meer hadden kunnen doen.
Dat ga je altijd hebben, je gaat - achteraf - altijd denken dat men meer had kunnen doen, ook al werd er op het terrein veel gedaan.

Het is moeilijk om een evenwicht hierin te vinden.
In het verleden is toch al gebleken dat sommige maatregelen een averechts effect hadden.
HRobin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2011, 09:57   #214
Voltian
Minister-President

Voltian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
'k ken iemand die er was, en op het moment van het onweer op de camping zat. die is derna lichtekes gefrustreerd geworden omdat hij terug naar 't festival wou gaan en er blijkbaar niks meer speelde. terug in z'n tent gekropen (die was nog droog). toen 'm thuiskwam en z'n pc aanzette begon het door te dringen dat zijn frustratie mss wat ongepast was.

"i was at pukkelpop 2011 and i didn't notice a thing"
Kan ik begrijpen; ja, het zag er ook uit als het traditioneel zwaar pp-stormpje en ik kan me best inbeelden dat als je niks op de grond hebt zien vallen dat je denkt dat het wel meevalt. Die ongepastheid is ook niet nodig (ik denk dat veel festivalgangers zich nu zo voelen); de ernst van de gebeurtenissen sijpelt echt maar traag door en ik dacht eerst ook dat ze een uurtje gingen nodig hebben om het geluid e.d. terug in orde te krijgen zodat ze gewoon verder gingen doen, althans op de podia die nog rechtstonden...

Maar als ge volk ziet afgevoerd worden, gedragingen bij de hulpverleners merkt die weinig aan de verbeelding toelaten, dan was het wel duidelijk...
Oud 19 augustus 2011, 10:09   #215
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kan ik begrijpen; ja, het zag er ook uit als het traditioneel zwaar pp-stormpje en ik kan me best inbeelden dat als je niks op de grond hebt zien vallen dat je denkt dat het wel meevalt. Die ongepastheid is ook niet nodig (ik denk dat veel festivalgangers zich nu zo voelen); de ernst van de gebeurtenissen sijpelt echt maar traag door en ik dacht eerst ook dat ze een uurtje gingen nodig hebben om het geluid e.d. terug in orde te krijgen zodat ze gewoon verder gingen doen, althans op de podia die nog rechtstonden...

Maar als ge volk ziet afgevoerd worden, gedragingen bij de hulpverleners merkt die weinig aan de verbeelding toelaten, dan was het wel duidelijk...
ge ziet op sommige beelden mensen gezellig in de plassen huppelen en lol maken. 'k denk dat die ook nog nie doorhadden hoe erg het was. wel vervelend om uw onwetendheid op dat moment op foto vereeuwigd te zien.
Oud 19 augustus 2011, 10:11   #216
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
film van de chateau die instort
http://www.youtube.com/watch?v=okyx6HbpHmI

arme mensen

was het blijven gieten en waaien zoals in het begin van het filmpje stond alles er nog denk ik. hoe alles op 1 minuut kan veranderen...
De normale instinctieve reactie bij de meeste mensen is ook om bij zulk een noodweer op een festival juist naar zo'n tent te gaan omdat je daar droog staat en denkt dat je daar veilig bent. Als je in zo'n grote Marquee staat, verwacht je doorgaans niet echt dat die ineens wel eens uit de grond zou kunnen waaien.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2011, 10:12   #217
Tavek
Banneling

Standaard

Vriendin heeft de doden en gewonden gezien en zit nu in shock thuis...
Oud 19 augustus 2011, 10:13   #218
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
ge ziet op sommige beelden mensen gezellig in de plassen huppelen en lol maken. 'k denk dat die ook nog nie doorhadden hoe erg het was. wel vervelend om uw onwetendheid op dat moment op foto vereeuwigd te zien.
Hoe genant het nadien voor de betrokkenen ook is, in feite kan je ze het op dat moment niet kwalijk nemen, aangezien ze niet weten wat er zich even verderop afspeelt.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2011, 10:14   #219
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metal Tom Bekijk bericht

Ok, vertel mij dan eens tegen welke windkracht de constructies op festivals bestand moeten zijn?
discuz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2011, 10:16   #220
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
De normale instinctieve reactie bij de meeste mensen is ook om bij zulk een noodweer op een festival juist naar zo'n tent te gaan omdat je daar droog staat en denkt dat je daar veilig bent. Als je in zo'n grote Marquee staat, verwacht je doorgaans niet echt dat die ineens wel eens uit de grond zou kunnen waaien.
Vooral als de hagelstenen op u afgeschoten worden.
Naar verluid deden de hagelstenen echt wel serieus zeer, er lopen er veel met blauwe plekken en koppijn rond vandaag.
klein grut natuurlijk vergeleken met de rest van de verwondingen, maar wel een goeie reden om de tent in te vluchten.

Bij alle grote regenvlagen die ik op grote festivals al heb meegemaakt stond ik er trouwens van versteld hoe in een mum van tijd de wei gewoon LEEG is. "waar is al da volk ineens naartoe".

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be