Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 6 oktober 2011, 18:07   #201
alfa16vjtd
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ik heb geen voetafdruk.

Ik dans ecologisch op mijn tippen.

Eco-superman!
Het feit dat je internet hebt maakt je voetafdruk anders al sterk hoger.
alfa16vjtd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2011, 18:23   #202
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alfa16vjtd Bekijk bericht
Het feit dat je internet hebt maakt je voetafdruk anders al sterk hoger.
Ik heb geen internet

Overigens, hoe becijfer je een voetafdruk van een internet-verbinding(moest ik die hebben?)

Is waarschijnlijk minder dan een sigaar roken per dag? (ik rook niet)

Laatst gewijzigd door eno2 : 6 oktober 2011 om 18:25.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2011, 18:14   #203
alfa16vjtd
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik heb geen internet

Overigens, hoe becijfer je een voetafdruk van een internet-verbinding(moest ik die hebben?)

Is waarschijnlijk minder dan een sigaar roken per dag? (ik rook niet)
Ik denk dat je beter voor de cigaar gaat.
Oud 8 oktober 2011, 14:26   #204
Slasty
Burgemeester

Slasty's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom zou ik een nieuwe boom aanplanten?

er staan er hier miljoenen.
Dat dachten ze ook op Paaseiland in de 15e eeuw. Toen was er nog een bevolking van ongeveer 10.000 mensen met een mooie landbouwcultuur en kunstuitingen(de moais) en zelfs een eigen schrift (rongo rongo). Toen het "ontdekt" werd door de Europeanen in de 18e eeuw stond er geen boom meer overeind en waren de nog ongeveer 1000 overlevenden teruggevallen naar een elkaar bevechtende stammenbeschaving met kannibalisme als uitwas omdat er geen grondstof (hout) meer aanwezig was. Zeg dus nooit, we zullen wel een oplossing vinden, de menselijke geschiedenis staat bol van de geïsoleerde bevolkingsgroepen die het niet gered hebben omdat ze ondoordacht omsprongen met hun hulpbronnen of omdat ze 'hulp' verwachtten die nooit kwam (vb de Noormannen in Groenland en in Canada)
Oud 9 oktober 2011, 11:03   #205
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Slasty Bekijk bericht
Dat dachten ze ook op Paaseiland in de 15e eeuw. Toen was er nog een bevolking van ongeveer 10.000 mensen met een mooie landbouwcultuur en kunstuitingen(de moais) en zelfs een eigen schrift (rongo rongo). Toen het "ontdekt" werd door de Europeanen in de 18e eeuw stond er geen boom meer overeind en waren de nog ongeveer 1000 overlevenden teruggevallen naar een elkaar bevechtende stammenbeschaving met kannibalisme als uitwas omdat er geen grondstof (hout) meer aanwezig was. Zeg dus nooit, we zullen wel een oplossing vinden, de menselijke geschiedenis staat bol van de geïsoleerde bevolkingsgroepen die het niet gered hebben omdat ze ondoordacht omsprongen met hun hulpbronnen of omdat ze 'hulp' verwachtten die nooit kwam (vb de Noormannen in Groenland en in Canada)
Wat de duurzaam levende indigenen het meest kennen uitgeroeid worden door de opdringende smerige energieverspillers.

Ik onthou wel rongo rongo, klinkt fantastisch

En verder, als ik een stuk land bemachtig, plant ik er wel een eigen boom op, wees gerust. Maar ik zal sterven omringd door huurbomen.
Oud 9 oktober 2011, 11:05   #206
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik denk dat je beter voor de cigaar gaat.
bron?

Ik heb ook al gehoord dat e-books weliswaar Amazonië sparen, maar toch ook een niet-verwaarloze eco-footprint hebben.
Oud 10 oktober 2011, 04:04   #207
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

verkeerdelijk... oeps

Laatst gewijzigd door maddox : 10 oktober 2011 om 04:07.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2011, 04:08   #208
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Ik heb geen internet
Neen, om 5u in de ochtend gebruikt U dat van een ander.
Oud 10 oktober 2011, 11:56   #209
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Neen, om 5u in de ochtend gebruikt U dat van een ander.

De bibliotheek was dicht (en een uur bussen verder)

Laatst gewijzigd door eno2 : 10 oktober 2011 om 11:58.
Oud 10 oktober 2011, 17:39   #210
alfa16vjtd
Minister-President

Standaard

Citaat:

De bibliotheek was dicht (en een uur bussen verder)
http://www.lowtechmagazine.be/2007/0...oorstenen.html

leve de cigaar dus.
Oud 10 oktober 2011, 18:50   #211
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Dit stemt me toch ietwat achterdochtig:
Citaat:
Als het huidige groeiritme aanhoudt, slokt het internet mogelijk al in 2010 alle elektriciteit ter wereld op.
Ik heb geen afzonderlijke electriciteitsmeter, ik betaal een forfait van twee keer niks voor mijn electriciteitsverbruik. Dat zit in de huur van 300€/m in, tesamen met de verwarmingskosten en TV-distributie (en wifi).

Veel electriciteit zal ik dus niet verbruiken.

Overigens is op dit eiland alle electriciteit GROENE electriciteit. Volledig
Oud 10 oktober 2011, 19:14   #212
alfa16vjtd
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dit stemt me toch ietwat achterdochtig:

Ik heb geen afzonderlijke electriciteitsmeter, ik betaal een forfait van twee keer niks voor mijn electriciteitsverbruik. Dat zit in de huur van 300€/m in, tesamen met de verwarmingskosten en TV-distributie (en wifi).

Veel electriciteit zal ik dus niet verbruiken.

Overigens is op dit eiland alle electriciteit GROENE electriciteit. Volledig
Je kan al eens beginnen met vragen aan de moderators wat deze website alleen al nodig heeft aan processorkracht. Verder kan je ook eens nagaan wat een provider aan elektriciteit nodig heeft om het internet tot aan je deur te krijgen.
Oud 10 oktober 2011, 20:55   #213
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Je kan al eens beginnen met vragen aan de moderators wat deze website alleen al nodig heeft aan processorkracht. Verder kan je ook eens nagaan wat een provider aan elektriciteit nodig heeft om het internet tot aan je deur te krijgen.
Een paar cijfertjes over internet -voetafdruk per Gb zouden inderdaad handig zijn.

Maar ik heb in tegenstelling tot haast iedereen hier, geen eigen internet, en in tegenstelling haast iedereen hier, 100% groene stroom, dus ben ik nog altijd ecovoetafdruk-superkampioen.
Oud 11 oktober 2011, 09:38   #214
alfa16vjtd
Minister-President

Standaard

Citaat:
Een paar cijfertjes over internet -voetafdruk per Gb zouden inderdaad handig zijn.

Maar ik heb in tegenstelling tot haast iedereen hier, geen eigen internet, en in tegenstelling haast iedereen hier, 100% groene stroom, dus ben ik nog altijd ecovoetafdruk-superkampioen.
Hoe kan je dat in godsnaam per gigabyte berekenen? Die routers/switchen/servers draaien dag en nacht ook als er geen verkeer over loopt. Er zit constant stroom op de kabel,.... Aangezien je niet werkt verbruik je thuis meer energie en zo kunnen we blijven doorgaan. Het feit dat jij apart woont mag je al minder energie verbruiken dan iemand die thuis inwoont. Persoonlijk vind ik kernenergie veel minder belastend voor het milieu dan jouw groene stroom maarja dat is een andere discussie.
Oud 11 oktober 2011, 11:46   #215
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Hoe kan je dat in godsnaam per gigabyte berekenen? Die routers/switchen/servers draaien dag en nacht ook als er geen verkeer over loopt. Er zit constant stroom op de kabel,.... Aangezien je niet werkt verbruik je thuis meer energie en zo kunnen we blijven doorgaan. Het feit dat jij apart woont mag je al minder energie verbruiken dan iemand die thuis inwoont. Persoonlijk vind ik kernenergie veel minder belastend voor het milieu dan jouw groene stroom maarja dat is een andere discussie.
Het pfd-ke dat jij me gaf bevatte als enige cijfer een schatting van het internetverbruik in Gigawatt, dat is het enige cijfer dat ik al gezien heb.
Een grove, fictieve schatting.

Nee, de kernernergie gaan we niet bespreken. Het is een aflopende zaak in ontwikkelde landen. Duurzaam is ze trouwens niet. Straks zijn de voorraden fuel op en dan moete we toch iets anders bedenken om de volgende generaties voor eeuwig mee te vervuilen.
Oud 11 oktober 2011, 11:49   #216
eno2
Banneling

Standaard

Het feit dat ik van mijn 66 jaar er 45 in armoede doorgebracht heb, heeft natuurlijk ook erg mijn ecologische voetstap beperkt. Ik sleep dus zelfs geen historische schuld mee, zoals de landen die het monsterlijk vervuilende kapitalisme ontwikkeld hebben.
Oud 11 oktober 2011, 15:49   #217
alfa16vjtd
Minister-President

Standaard

Citaat:
Het pfd-ke dat jij me gaf bevatte als enige cijfer een schatting van het internetverbruik in Gigawatt, dat is het enige cijfer dat ik al gezien heb.
Een grove, fictieve schatting.

Nee, de kernernergie gaan we niet bespreken. Het is een aflopende zaak in ontwikkelde landen. Duurzaam is ze trouwens niet. Straks zijn de voorraden fuel op en dan moete we toch iets anders bedenken om de volgende generaties voor eeuwig mee te vervuilen.
Als jij de voorraden daarvan in twijfel trekt dan mag je pas bang beginnen worden over olie steenkool en gasvoorraden. 500 jaar tegen huidig verbruik = een 40 jaar dat we nog voorraden hebben (voor steenkool). Wat kan je anders doen dan een schatting voor het stroomverbruik van het internet? Het kan veel hoger liggen. Ik weet niet of je de werking van het internet kent maar het stroomverbruik achter je simpele internetlijntje ligt veel hoger dan je denkt.
Oud 11 oktober 2011, 15:56   #218
alfa16vjtd
Minister-President

Standaard

Citaat:
Het feit dat ik van mijn 66 jaar er 45 in armoede doorgebracht heb, heeft natuurlijk ook erg mijn ecologische voetstap beperkt. Ik sleep dus zelfs geen historische schuld mee, zoals de landen die het monsterlijk vervuilende kapitalisme ontwikkeld hebben.
Het is anders wel die generatie die het meest energie heeft verspeeld. Het is die generatie die de sterkste economische groei hebben meegemaakt. Het is die generatie die mede verantwoordelijk is voor de sterke bevolkingsgroei. Moest die generatie gemiddeld twee kinderen gehad hebben dan hadden we nooit de problemen gehad die we nu hebben. De aarde kan geen verdere economische groei aan. Je zal dus zien dat wat er nu zal volgen ofwel een oorlog is ofwel is men verplicht van een groot deel van de mensen op lagere voet te laten leven dan ze nu doen.
Oud 11 oktober 2011, 18:13   #219
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Wat de mogelijke sluiting van xx-kerncentrales als permanente energiebron in de toekomst gaat geven is koffiedik kijken.

In elk geval wordt de stroom hier al - extra - duurder door 7 kerncentrales te sluiten in D.

Citaat:
http://www.tijd.be/nieuws/ondernemin...14383-3088.art

18:08 - 11 oktober 2011
Belgische industrie betaalt sluiting Duitse kernreactoren cash

De sluiting op 15 maart van zeven Duitse kernreactoren heeft geleid tot een stijging van 4,5 euro per MWh, of circa 8 procent, van de Belgische elektriciteitsprijs op de Endex termijnbeurs, de referentie voor industriële gebruikers. Dat stelt de Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas (CREG) in een studie.

De sluiting van alle Duitse kerncentrales tegen 2022 zal een stijging van de elektriciteitsprijs in België op de spotmarkt met ongeveer 20 procent meebrengen.

Na de kernramp in het Japanse Fukushima besliste de Duitse regering om meteen zeven kernreactoren te sluiten. Dat leidde volgens de CREG op korte termijn tot een stijging met 4,5 euro per megawattuur van de Belgische elektriciteitsprijs op de Endex termijnbeurs, de referentie voor de grote industriële gebruikers.

Over de impact voor de (kleine) residentiële gebruiker doet de CREG geen uitspraken, omdat die prijs afhankelijk is van onder meer distributie-, vervoerskosten en taksen, aldus woordvoerder Jacquet Laurent. Als stelregel geldt dat de totale prijs van de elektriciteitsfactuur voor de residentiële afnemer in België voor ongeveer 40 pct afhangt van de prijs op de groothandelsmarkt.

De CREG stelt verder vast dat Duitsland sinds 15 maart niet langer een uitvoerder maar invoerder van elektriciteit is geworden. Verder is er de sterke stijging van de invoer van aardgas in Zeebrugge en de uitvoer van dit gas naar Duitsland. De stromen aardgas in Zeebrugge zijn sinds 1 april meer dan verdubbeld.

Tegen 2022, als in Duitsland 12.008 MW nucleaire capaciteit sluit, verwacht de Belgische energieregulator een stijging van de elektriciteitsprijs op de spotmarkt met ongeveer 20 procent in Duitsland en door de koppeling van de markten dus ook in België.
Het zal wel serieus doorgerekend worden naar de (kleine) residentiële gebruiker

Daarbij kwam in Be onlangs nog de extra meerkost door "groene stroomcertificaten":
Citaat:
http://www.knack.be/nieuws/belgie/st...4982075753.htm

Stroom 72 euro duurder door zonnepanelen
donderdag 31 maart 2011 om 08u17

... De meerkost voor groene stroomcertificaten komt nu veel hoger uit dan verwacht. Eandis zegt dat het dat niet meer kan betalen en vroeg aan energiewaakhond CREG een prijsverhoging van 72 euro per gezin.
Dus mijn stroomrekening die onlangs serieus gestegen is (van 0,18 naar 0,22
euro/kWh), gaat nog eens stijgen ?

Laatst gewijzigd door Micele : 11 oktober 2011 om 18:20.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2011, 18:23   #220
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is anders wel die generatie die het meest energie heeft verspeeld. Het is die generatie die de sterkste economische groei hebben meegemaakt. Het is die generatie die mede verantwoordelijk is voor de sterke bevolkingsgroei. Moest die generatie gemiddeld twee kinderen gehad hebben dan hadden we nooit de problemen gehad die we nu hebben. De aarde kan geen verdere economische groei aan. Je zal dus zien dat wat er nu zal volgen ofwel een oorlog is ofwel is men verplicht van een groot deel van de mensen op lagere voet te laten leven dan ze nu doen.
Ik ben het ermee eens dat het een klimaat-criminele generatie (geweest) is. En nog is.
Een of twee generaties, twee eigenlijk.

De groei-economie vind ik waanzin.

Ik heb gemiddeld twee kinderen gehad en hoef me dus de bevolkinggroei niet toe te rekenen. ik heb mij de laatste veertig jaar onthouden van kinderen bijmaken, hoewel mij de gelegenheid daartoe helemaal niet ontbroken heeft, integendeel.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be