Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 oktober 2011, 16:25   #201
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
ja maar leg dan een gemiddelde prijs op, zeg dan maximaal zoveel, of een open en transparante boekhouding en die kostprijsstructuur is uw publiekprijs
Zo werkt het ook (of zou het toch moeten werken, denk wel dat iedereen inzage heeft in de boekhouding van ne netbeheerder). De prijs voor bvb de netbeheerder van electriciteit (de eigenaar van het koperwerk) staat klaar en duidelijk op Uw electriciteitsfactuur, en is voor alle verdelers die ervan willen gebruik maken hetzelfde.
De vraag is eender, waarom zijn hun prijzen zo hoog ? Eén van de antwoorden hierop is zeker, omdat in Belgie alles duur is. Belgie prijst zich gewoon uit de markt.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2011, 16:32   #202
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Zo werkt het ook (of zou het toch moeten werken, denk wel dat iedereen inzage heeft in de boekhouding van ne netbeheerder). De prijs voor bvb de netbeheerder van electriciteit (de eigenaar van het koperwerk) staat klaar en duidelijk op Uw electriciteitsfactuur, en is voor alle verdelers die ervan willen gebruik maken hetzelfde.
De vraag is eender, waarom zijn hun prijzen zo hoog ? Eén van de antwoorden hierop is zeker, omdat in Belgie alles duur is. Belgie prijst zich gewoon uit de markt.
Dat is niet transparant, je kunt niet verklaren waarom die leidingen in kortrijk dubbel zo duur kosten dan in brugge bvb
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2011, 16:49   #203
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Awel, wat zegt dat over de overheid ??? als bedrijf ?? zie hoe efficient dat werkt als ze een monopolie hebben. Dat is altijd dezelfde kloterij. Waar is de concurrentie, waarom heeft gazelwest dat monopolie en die macht, waarom kun je daar niets tegen doen of optreden ?
Het is niet omdat ze niet voldoende efficiënt zijn, maar wel omdat ze het gebruiken als melkkoe, als verkapte belasting; voor zichzelf en electrabel.

Er is daar niets aan te doen, zolang er geen echte democratie is.
Het gemeentebestuur wil er niet eens over debatteren.
http://kortrijklinksbekeken.skynetbl...ure-gas-e.html
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2011, 17:00   #204
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Energie is een basisbehoefte en is nu steeds duurder aan het worden. De liberalisering ging alles goedkoper maken. Yeah right. Enkele jaren geleden betaalde ik nog 95 euro, nu al 190 euro en ik verbruik niet veel meer. Triestig.
Citaat:
De tienpuntenvraag is maar hoeveel het zonder de liberalisering zou gekost hebben ? Als ik ne gok mag doen ? Denk ook ongeveer 190 euro.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Het is niet omdat ze niet voldoende efficiënt zijn, maar wel omdat ze het gebruiken als melkkoe, als verkapte belasting; voor zichzelf en electrabel.

En het verschil heet dan 'distributiekosten' op je factuur.

En voor wie is dat interessant? Wie verzet zich tegen de aanbevelingen van de CREG om die te verlagen? De gemeenten oa, die medeaandeelhouder zijn van de distributiemaatschappij. Lees dit maar, 't is duidelijk: http://www.google.com/search?hl=&q=c...iw=800&bih=391

En dit: http://www.vvsg.be/werking_organisat...iaheffing.aspx
Hoeveel volksvertegenwoordigers zouden niet actief zijn in gemeentepolitiek? Bitter weinig.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok
verkapte belasting
idd.

Laatst gewijzigd door filosoof : 28 oktober 2011 om 17:13.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2011, 17:00   #205
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

elektrabel heet daar toch geen bal aan ?
Oud 28 oktober 2011, 17:02   #206
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is niet transparant, je kunt niet verklaren waarom die leidingen in kortrijk dubbel zo duur kosten dan in brugge bvb
Het is niet omdat de leidingen in kortijk dubbel zo duur kosten dan in brugge, dat de boekhouding niet transparant is...
Daarvoor moet men wel eerst de boekhouding analyseren, en moet men daarenboven weet hebben van de technische toestand van de installaties, de voorziene werken...
Maar dat is uiteindelijk de taak van de CREG.
Oud 28 oktober 2011, 17:20   #207
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
En het verschil heet dan 'distributiekosten' op je factuur.

En voor wie is dat interessant? Wie verzet zich tegen de aanbevelingen van de CREG om die te verlagen? De gemeenten oa, die medeaandeelhouder zijn van de distributiemaatschappij. Lees dit maar, 't is duidelijk: http://www.google.com/search?hl=&q=c...iw=800&bih=391

Hoeveel volksvertegenwoordigers zouden niet actief zijn in gemeentepolitiek? Bitter weinig.
De distributiekosten hebben dan ook niets met de liberalisering te maken. De distributie is daarentegen het gedeelte dat niet geliberaliseerd is, en is, bij mijn weten, momenteel, in handen van de overheid. Voor de liberalisering was de distributie, om het simpel te zeggen, gemengd (overheid en electriciteitsbedrijven). Na de liberalisering hebben de producenten zich hieruit moeten terugtrekken, en is het nog enkel de overheid.
Misschien zouden we kunnen zeggen, dat sinds de terugtrekking van Electrabel uit de distributie, de kosten hiervan gestegen zijn. Maar dit is nogal kort door de bocht, omdat er lasten voor de distributeurs zijn bijgekomen (vergoeding zonnepanelen...), zodat een meer doorgedreven studie wel nodig is.
Oud 28 oktober 2011, 17:25   #208
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
ik weet dat ik al jaren toekom met 25.000euro per jaar. Maar ik zeg u er meteen bij dat ik gerust het 5 dubbel kan uitgeven... Dus ik kan mij echt niet inbeelden dat een gezin met 2 gaan werken waar man 20K verdient, vrouwlief 10K verdient, en dan nog 6K kindjesgeld krijgen, zelf als ze hun huis moeten afbetalen aan 12K per jaar, dat ze tekort hebben.

ik zit nog maar aan 12000euro en krijg nog 6000euro kindjesgeld.
Ge moet mij niet leren rekenen, ik zeg gewoon dat je in feite wel kunt rondkomen,

uiteraard moet je niet iedere week achter een nieuwe gsm lopen, ik heb nog geen gsm... uiteraard heb ik geen grote kosten in mijn huis en heb ik zuinig gebouwd en verwarmd en energierekening, en die verzekering heb ze vandaag gekregen, t'is uiteraard meer omdat ik een duurdere wagen lopen heb, maar moest ik maar 25K verdienen dan staat daar de goedkoopste ge moet er ecvht geen seconde aan twijfelen. Ik de dag dat mijn huis te groot is, verkoop ik het enkoop ik een aangepast huis. Dus ja je mag nu veel beweren, maar als je een beetje naar het bord kijkt dan heb je echt geen probleme nin belgie.
Eens zien :
electriciteit/ jaar : 1050
verwarming : 2000
water : 200
ki : 900
verzekeringen (fam, brand, ba-auto, omnium) : 2400
eten 700/mnd : 8400
gemeentelijke bijdragen riolering : 125
prov. belasting : 35
kinderen school : 750
kosten auto/jaar voor 20000 km X 0,31 : 6200
huurkosten of lening : 12000 minimum (!)

Dit is toch al gemakkelijk 2800 € per maand en dan heb ik echt nog niet alles geteld.

Aangezien zelfs tegenwoordig 2 verdieners het moeilijk krijgen en het gemiddeld netto inkomen iets van 1500 € per persoon is, verwondert mij dit niets.

Ik heb dan nog geen kleding, gezondheidszorg etc. geteld.

1000 € per maand laat me niet lachen. Met cijfertjes kan je alles bewijzen.

En ja, je kan met een kleinere auto rijden en geen omnium nemen etc. Dat zal je wat besparen, maar je komt nooit ver onder de 2400-2500.

PS : dan moeten jullie eens stoppen met jullie gezaag in het subforum mobiliteit waarin jullie ervoor pleiten mensen kapot te belasten zodat ze toch maar een nieuwe auto zouden kopen, want dan gaat je km kost niet ver af zijn van wat ik je voor gerekend heb.

Trouwens : ne auto kost alleen al aan verzekering BA per jaar gemiddeld minimum 500 € dan heb je nog geen kilometer gereden en nog geen rijtaks betaald....

Laatst gewijzigd door Stingray : 28 oktober 2011 om 17:54.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2011, 20:10   #209
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
elektrabel heet daar toch geen bal aan ?
Uit de tekst waarvan ik de link gaf :
En nogmaals, ondanks die stijgende kosten, blijven de winstdeelnames van de steden en gemeenten en de private partner Electrabel heel hoog.
Uit het citaat met link die ik ervoor gaf
Die winst wordt overigens nog gedeeld met private partner Electrabel. Voor elke euro die naar de steden en gemeenten gaat, moet er een halve euro aan Electrabel worden gegeven.
Uit de tekst achter diezelfde link
De hoofdreden voor de duurte van gas en elektriciteit in Kortrijk is de ongelofelijk hoge winst die steden en gemeenten (èn hun private spitsbroeder Elektrabel) zichzelf uitkeren. In het jaarverslag van Gaselwest (2010) zijn cijfers te vinden waarvan je achterover valt. Op een omzet (alle mogelijke inkomsten bijeen) voor elektriciteit van 280 miljoen euro wordt niet minder dan 24 miljoen euro uitgekeerd aan de steden en gemeenten en 10 miljoen euro aan private partner Electrabel. De eigenlijke winst is groter, want er zijn vooraf al aanzienlijke afhoudingen gebeurd voor de reserves (wat goed is!). Voor gas zijn de cijfers nog spektaculairder. Op een omzet van 75 miljoen euro is er in 2010 liefst 14 miljoen euro uitgekeerd aan de steden en gemeenten, en bijna 6 miljoen euro aan Electrabel. Dat is een uitkeerbare winst op de gasleidingen van ... 26%!

Aan stad Kortrijk keerde Gaselwest vorig jaar 4,114 miljoen euro dividenden uit. Weet dat daartegenover een cheque aan Electrabel staat van 1,7 miljoen euro.
http://kortrijklinksbekeken.skynetbl...s-een-wer.html

Wie wil er nog privé partner worden?
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2011, 20:46   #210
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ge moet het hele verhaal toch een opzoeken.
Historisch was electrabel zeer sterk verweven met de intercommunales. Doch electrabel is zich hier, sinds de liberalisering (op vraag/bevel van de overheid) aan het terugtrekken.

https://www.electrabel.be/whoarewe/n...?id=2011062901
Oud 28 oktober 2011, 20:51   #211
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom zouden ze privé partner worden. Ze kunnen beter een stel zonnepanelen, of wat windmolens neerpoten. Brengt veel meer op.
Oud 28 oktober 2011, 22:30   #212
DONG ZHUO
Burgemeester

DONG ZHUO's schermafbeelding

Standaard

dé goedkoopste oplossing is om al onze vetbetaalde ministers eens 8 uur per dag op zo'n onozel buro-fietske van madam Ceysens te doen trappen en daar enkele generatoren mee aan te drijven, het zou een win-win-win situatie zijn, ze zouden "eerbaar" werk doen voor hun pree, ze zouden een prima conditie hebben en last but not least ze zouden ondertussen niets anders kunnen MIS-doen én het zou iets opleveren : STROOM !
Oud 29 oktober 2011, 04:09   #213
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
mag ik mijn eigen financiele ervaringen niet projecteren nee ??

als ik de frigo's en voorraadkasten volprop koop ik voor 300euro voedsel, en na 14dagen is dat op. Dus 600euro per maand met een gezin van 5, en we zijn dus echt wel boefers, dus gasten die ons volproppen. Dat geeft de megasom van 7000euro per jaar.

dan mijn huis is afbetaald inderdaad aan een tempo van 1000euro per maand

dan heb je met moeite nog 2 uitgaven: kledij, zeg maar met 2 hemden en twee broeken 2 onderbroeken, 2 paar schoenen en een stuk of 10 paar kousen kom ik gewillig toe per jaar, zeg maar 500euro per jaar per persoon, is goed 2500euro

dan nog electriciteit 3000kwh aan 1500euro per jaar en gas nog eens 500euro per jaar, is dus 2000euro per jaar energiekosten

dus hoeveel zitten we 7000+2500+2000=11500

de rest is dan de dikke luxe van een auto die netjes 500euro per jaar kost, en dat is het.
Mag ik je er even op wijzen dat je ieder gezin vergelijkt met je eigen gezin. Heb je al even berekend dat je met je 5 kinderen praktisch nooit belasting betaald hebt, dat je op dit ogenblik door je kinderen een belastingvrije som hebt van 17.620 € en voor jezelf en je partner nog eens elk 6430 per persoon. De lening van je woning mag er ook nog vanaf. Maar omdat te berekenen, moet ik de lening duur kennen.
Je kindergeld voor die 5 kinderen bedraagt op dit ogenblik 7028 per jaar onbelast.
Totaal belastingvrij voor jou gezin 37.568 €, woning korting niet inbegrepen
Dan kom jij hier vertellen wie profiteert van de staat en van jou. De grootste profiteur ben jezelf.
Jouw belastingvrij bedrag is meer dan veel tweeverdieners samen verdienen.
Als je dan nog de ecologische voetstap van jouw familie zou berekenen en dan neem ik het minimum, want voor iedere Belg is het gemiddelde 8 hectare. Omdat je zo "zuinig" leeft tel ik voor jouw gezin 2 hectare per persoon. 7 X 2= 14 hectare. Bereken zelf maar de kostprijs. Dan mag je van mij nog het minimum rendement per jaar van die 14 hectare nemen.
Trouwens jou berekeningen hebben nog nooit geklopt. Jij krijgt je auto gratis, betaalt geen taks en verzekering. Onderhoud en nieuwe banden heeft je auto niet nodig. Hij staat waarschijnlijk het ganse jaar te blinken in je garage. Nee dat kan ook niet want je poetst hem niet. Zelfs als je hem niet gebruikt kost hij je meer als de 500 € per jaar die je aangeeft.
Water gebruik je blijkbaar niet met een gezin van 7. Je zet je kinderen bij iedere regenbui even naakt en met de mond open buiten dan zijn ze zuiver en hebben ze ook gratis gedronken.
Ze zitten allemaal de ganse dag mooi rond de tafel. Studeren doen ze blijkbaar niet. Dan hebben ze ook geen boeken nodig. Spelen mogen ze met een oud fietswiel of bij de buren. Hobby's hebben ze ook niet.
Telefoon schijn je niet te hebben, internetten doe je bij je buren. Kosten zie ik nergens in je kostenplaatje.
Een tuin heb je blijkbaar niet en je huis heeft geen onderhoudskosten.
Ik heb je nogal gezegd dat je eerst een volledig kostenplaatje moet maken en niet met de cijfertjes die je toevallig te binnen schieten.
De enige hier, die de staat dankbaar zou moeten zijn voor meer staat, ben jij.
Maar meestal is het zo dat men bijt in de hand, die hen voed.
Niet dat ik het je niet gun, maar zeik dan niet over anderen, die minder profiteren dan jij.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2011, 07:56   #214
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Eens zien :
electriciteit/ jaar : 1050
verwarming : 2000
water : 200
ki : 900
verzekeringen (fam, brand, ba-auto, omnium) : 2400
eten 700/mnd : 8400
gemeentelijke bijdragen riolering : 125
prov. belasting : 35
kinderen school : 750
kosten auto/jaar voor 20000 km X 0,31 : 6200
huurkosten of lening : 12000 minimum (!)

Dit is toch al gemakkelijk 2800 € per maand en dan heb ik echt nog niet alles geteld.

Aangezien zelfs tegenwoordig 2 verdieners het moeilijk krijgen en het gemiddeld netto inkomen iets van 1500 € per persoon is, verwondert mij dit niets.

Ik heb dan nog geen kleding, gezondheidszorg etc. geteld.

1000 € per maand laat me niet lachen. Met cijfertjes kan je alles bewijzen.

En ja, je kan met een kleinere auto rijden en geen omnium nemen etc. Dat zal je wat besparen, maar je komt nooit ver onder de 2400-2500.

PS : dan moeten jullie eens stoppen met jullie gezaag in het subforum mobiliteit waarin jullie ervoor pleiten mensen kapot te belasten zodat ze toch maar een nieuwe auto zouden kopen, want dan gaat je km kost niet ver af zijn van wat ik je voor gerekend heb.

Trouwens : ne auto kost alleen al aan verzekering BA per jaar gemiddeld minimum 500 € dan heb je nog geen kilometer gereden en nog geen rijtaks betaald....

1°<Verwarming 2000€ is een ouderwets slecht geisoleerde woning. Een passief stookt met 200euro. Ik verwarm met 500euro.

2° Omnium is overkill, en betaal je max 4 jaar, normaal kun je 10 jaar rijdenmet de auto, en als je rustig aan 7000km per jaar rijdt, kun je rustig aan 30jaar rijden met een auto maar kom die piste wil ik nog niet exploreren hier. Ik rij 2000km per jaar... mijn vrouw privé 7000km. IN elk geval trek maar 500euro van die verzekering.

3° Uw autokosten in mijn geval dalen dus ook naar 3000euro per jaar

4° Uw huurkosten, luister een keer ventje als jij in eeen huis wilt zitten van 1000euro huur, ik weet zelf shier in de streek geneen staan die je kunt pachten aan 1000euro. Daarvoor huur je een penthouse met zalige terras en 4 slaapkamers en 2 garages. Voor die prijs bouw je beter zelf, en betaal je een huis af van 200.000 euro, en doe je op naarmate je budget hebt. De meerderheid van de belgen wonen dan toch in een huis die afbetaald is, maar kom jij wilt perse daar 12000euro huur aan hangen en voor die prijs heb ik mijn huis in 10jaar afbetaald.
Uw huur is dus te reduceren naar een bedrag van 500 tot 750euro. En als je meer geeft, koop je best een.

en nu eens over dat zagen:

ik denk, en je mag mij natuurlijk tegenspreken, dat wanneer de verwarming duurder belast wordt, en de arbeid minder belast wordt, dat iedereen op termijn goedkoper en efficienter en energievriendelijker zal wonen.

Laatst gewijzigd door brother paul : 29 oktober 2011 om 08:24.
Oud 29 oktober 2011, 09:19   #215
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
1°<Verwarming 2000€ is een ouderwets slecht geisoleerde woning. Een passief stookt met 200euro. Ik verwarm met 500euro.

2° Omnium is overkill, en betaal je max 4 jaar, normaal kun je 10 jaar rijdenmet de auto, en als je rustig aan 7000km per jaar rijdt, kun je rustig aan 30jaar rijden met een auto maar kom die piste wil ik nog niet exploreren hier. Ik rij 2000km per jaar... mijn vrouw privé 7000km. IN elk geval trek maar 500euro van die verzekering.

3° Uw autokosten in mijn geval dalen dus ook naar 3000euro per jaar

4° Uw huurkosten, luister een keer ventje als jij in eeen huis wilt zitten van 1000euro huur, ik weet zelf shier in de streek geneen staan die je kunt pachten aan 1000euro. Daarvoor huur je een penthouse met zalige terras en 4 slaapkamers en 2 garages. Voor die prijs bouw je beter zelf, en betaal je een huis af van 200.000 euro, en doe je op naarmate je budget hebt. De meerderheid van de belgen wonen dan toch in een huis die afbetaald is, maar kom jij wilt perse daar 12000euro huur aan hangen en voor die prijs heb ik mijn huis in 10jaar afbetaald.
Uw huur is dus te reduceren naar een bedrag van 500 tot 750euro. En als je meer geeft, koop je best een.

en nu eens over dat zagen:

ik denk, en je mag mij natuurlijk tegenspreken, dat wanneer de verwarming duurder belast wordt, en de arbeid minder belast wordt, dat iedereen op termijn goedkoper en efficienter en energievriendelijker zal wonen.
Je hebt mijn punt niet goed weerlegd.

Trouwens wat betreft de verwarming : voor water te verwarmen alleen al heb je gemiddeld 400 liter mazout per jaar nodig of een evenwaardige hoeveelheid gas, die meestal duurder is. Dit kost op zich al 400 € X 0,8. Trouwens als je een nulenergie woning hebt, dan heb je de meerprijs in je lening niet verrekend die een dergelijke woning kost.
Verder is mijn dak en muren correct geisoleerd en overal muurisolatie en als ik dit vergelijk met veel andere mensen helemaal niet abnormaal. De meesten hebben een iets kleinere woning dan mij en stoken nog altijd 150 € per maand op aan gas.

En wat jouw auto betreft: je rijdt dus 9000 km, aan een gemiddeld verbruik van 6 liter aan gemiddelde kost van ca. 1,44 €/km is dit dus € 8,64/100 km. Dus voor 9000 rijd je alleen al 777 € op en dan hebben we het nog niet gehad over onderhoud, rijtaks, verzekering, banden etc etc etc.

Voor het overige vergeet je nog steeds een heleboel posten.

Maar ja, meningen zijn zoals reten, iedereen heeft er één en iedereen denkt dat die van een ander harder stinkt.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2011, 09:32   #216
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Mag ik je er even op wijzen dat je ieder gezin vergelijkt met je eigen gezin. Heb je al even berekend dat je met je 5 kinderen praktisch nooit belasting betaald hebt, dat je op dit ogenblik door je kinderen een belastingvrije som hebt van 17.620 € en voor jezelf en je partner nog eens elk 6430 per persoon. De lening van je woning mag er ook nog vanaf. Maar omdat te berekenen, moet ik de lening duur kennen.
Je kindergeld voor die 5 kinderen bedraagt op dit ogenblik 7028 per jaar onbelast.
Totaal belastingvrij voor jou gezin 37.568 €, woning korting niet inbegrepen
Dan kom jij hier vertellen wie profiteert van de staat en van jou. De grootste profiteur ben jezelf.
Jouw belastingvrij bedrag is meer dan veel tweeverdieners samen verdienen.
Als je dan nog de ecologische voetstap van jouw familie zou berekenen en dan neem ik het minimum, want voor iedere Belg is het gemiddelde 8 hectare. Omdat je zo "zuinig" leeft tel ik voor jouw gezin 2 hectare per persoon. 7 X 2= 14 hectare. Bereken zelf maar de kostprijs. Dan mag je van mij nog het minimum rendement per jaar van die 14 hectare nemen.
Trouwens jou berekeningen hebben nog nooit geklopt. Jij krijgt je auto gratis, betaalt geen taks en verzekering. Onderhoud en nieuwe banden heeft je auto niet nodig. Hij staat waarschijnlijk het ganse jaar te blinken in je garage. Nee dat kan ook niet want je poetst hem niet. Zelfs als je hem niet gebruikt kost hij je meer als de 500 € per jaar die je aangeeft.
Water gebruik je blijkbaar niet met een gezin van 7. Je zet je kinderen bij iedere regenbui even naakt en met de mond open buiten dan zijn ze zuiver en hebben ze ook gratis gedronken.
Ze zitten allemaal de ganse dag mooi rond de tafel. Studeren doen ze blijkbaar niet. Dan hebben ze ook geen boeken nodig. Spelen mogen ze met een oud fietswiel of bij de buren. Hobby's hebben ze ook niet.
Telefoon schijn je niet te hebben, internetten doe je bij je buren. Kosten zie ik nergens in je kostenplaatje.
Een tuin heb je blijkbaar niet en je huis heeft geen onderhoudskosten.
Ik heb je nogal gezegd dat je eerst een volledig kostenplaatje moet maken en niet met de cijfertjes die je toevallig te binnen schieten.
De enige hier, die de staat dankbaar zou moeten zijn voor meer staat, ben jij.
Maar meestal is het zo dat men bijt in de hand, die hen voed.
Niet dat ik het je niet gun, maar zeik dan niet over anderen, die minder profiteren dan jij.
Ten eerste heb ik 3 kinderen, en betaal ik een veelvoud belastingen vergeleken met het kindjesgeld die mijn vrouw op haar rekening krijgt. Dit terzijde We halen dus absoluut die belastingvrije som niet, maar kom, ik wil nu niet gaan stoefen met mijn inkomen. IK zeg ik heb nauwelijks meer dan 25.000 euro nodig per jaar om te leven. ben ik redelijk zeker dat het niet veel meer is. We hebbenhet jaren bijgehouden, maar doen dat allang niet meer, gezien we nooit tekort hebben.

Het water heb ik een regenput, is dat zo niet dat je dat moet doen ?

Een tuintje van 300m2 gras, dat is dan gewoon een grasmachientje die al 20jaar meegaat, ik ga een smisschien wel eens een nieuwke kopen, maar in feite lopen de wielen er nog altijd niet af, en maait hij nog altijd perfect in 10minuutjes dat gazonnetje...

Dus het kindjesgeld zou ik kunnen gebruiken om d estudiekosten te betalen, maar enfin, den oudste toegegeven zit nu op peda aan 3000euro en heeft toegegeven nog 500euro boeken

En dan een kaart van een bibliotheek, daarmee haal je elke week 5 boeken in huis, dat is toch zalig ?

EN nu de max, jullie gaan allemaal eens met één persoon verdienen, dan werkloos worden en willen allemaal nog 4 dingen doen

1° huis afbetalen ? 12.000euro per jaar
2° auto kopen en afbetalen ? 10.000euro per jaar
3° op reis gaan ? 5000 euro
4° en sparen voor pensioen 5000euro

capite ???

wat ben je aan het eisen??? dat je de train de vie van uwluxeleven kunt verderzetten
Oud 29 oktober 2011, 09:36   #217
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Waarom wordt energie duur?

1) Energie opgewekt uit zonnepanelen is 10x duurder dan opgewekt uit conventionele bronnen, maar mag slechts verkocht worden aan 1/10 de van de prijs aan de opwekkers terwijl 9/10 wordt betaald door de rest in de buurt. Naast dit euvel, is ons energienetwerk hier eigenlijk helemaal niet op voorzien, dus als iemand zonnepanelen zet, moeten daar speciale verbindingen voor worden voorzien op kosten van de distributeur.

Ik lees hier waarom het komt dat de energie zoveel duurder is in de ene buurt dan in de andere... Simpel! => in de duurdere buurt gaan er meer zonnepanelen zijn. De distributeur moet die extra kosten immers doorrekenen willen ze overleven.

2) Belgie is een importeur van energie. We VERBRUIKEN meer dan we PRODUCEREN. Maar bv. Duitsland werd van de ene dag op de andere een verbruiker in plaats van producent wegens de sluiting van hun kerncentrales. En dit gaat nog toenemen aangezien de sluiting van hun overige centrales incrementeel zal verlopen. Onze voornaamste leverancier is Frankrijk, maar met de groeiende vraag, stijgt ook de prijs die u als gezin moet neertellen.

De prijzen kunnen niet anders dan hoog staan, en ze zullen nog veel duurder worden ook.

Oplossingen:
1)minder kappen op energieleveranciers als de zondebok en de ware problemen onder ogen zien.
2) minder verbruiken (isoleren, verwarmingen lager zetten, computer uitlaten , ... )
3) eigenaars van zonnepanelen laten opdraaien voor de meerkost aan het distributienetwerk in plaats van iedereen te laten opdraaien. (kom aub niet af met onnozelenheden als de distributeur mag dit niet doorrekenen... 90% van hun kosten wordt immers opgelegd door de staat, en die hebt U verkozen)
4) energie produceren in plaats van af te kopen, bv. met kerncentrales te bouwen
5) minder belastingen heffen op energie. beschouw het als een levensmiddel aan 6% BTW.
Oud 29 oktober 2011, 09:44   #218
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ten eerste heb ik 3 kinderen, en betaal ik een veelvoud belastingen vergeleken met het kindjesgeld die mijn vrouw op haar rekening krijgt. Dit terzijde We halen dus absoluut die belastingvrije som niet, maar kom, ik wil nu niet gaan stoefen met mijn inkomen. IK zeg ik heb nauwelijks meer dan 25.000 euro nodig per jaar om te leven. ben ik redelijk zeker dat het niet veel meer is. We hebbenhet jaren bijgehouden, maar doen dat allang niet meer, gezien we nooit tekort hebben.

Het water heb ik een regenput, is dat zo niet dat je dat moet doen ?

Een tuintje van 300m2 gras, dat is dan gewoon een grasmachientje die al 20jaar meegaat, ik ga een smisschien wel eens een nieuwke kopen, maar in feite lopen de wielen er nog altijd niet af, en maait hij nog altijd perfect in 10minuutjes dat gazonnetje...

Dus het kindjesgeld zou ik kunnen gebruiken om d estudiekosten te betalen, maar enfin, den oudste toegegeven zit nu op peda aan 3000euro en heeft toegegeven nog 500euro boeken

En dan een kaart van een bibliotheek, daarmee haal je elke week 5 boeken in huis, dat is toch zalig ?

EN nu de max, jullie gaan allemaal eens met één persoon verdienen, dan werkloos worden en willen allemaal nog 4 dingen doen

1° huis afbetalen ? 12.000euro per jaar
2° auto kopen en afbetalen ? 10.000euro per jaar
3° op reis gaan ? 5000 euro
4° en sparen voor pensioen 5000euro

capite ???

wat ben je aan het eisen??? dat je de train de vie van uwluxeleven kunt verderzetten
BP, je hebt helemaal gelijk m'n beste. Maar uw argumenten zijn niet meer van deze tijd. tegenwoordig moet je elke jaar je gsm vervangen, niet omdat die kapot is maar omdat die "out" is. En dan zwijgen we nog van de smartphone abonnementen met internet die driedubbel zo duur is dan voor een gewone gsm.

Kleren? 4 keer per jaar nieuwe, maar pas op... kopen in de solden (want we gaan ons geld toch niet wegsmijten hé )

Reizen? In de krokus skieen... in de zomer turkije, en in de herfst zo nog eens citytripje of 2 naar Wenen of Lausanne. Reizen is toch belangrijk, niet?

Dus dan blijft er niet veel meer over natuurlijk. En als die energiefactuur opeens omhoog moet gaan omdat de huidige prijzen niet meer houdbaar waren... tja, dan zijn energiemaatschappijen bijna des duivels... Maar eens kijken naar al het bovenstaande? Neen, dat is toch maar het basis-leven dat iedereen moet hebben, toch?
Oud 29 oktober 2011, 10:05   #219
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard Re: ...

Citaat:
Uit de tekst waarvan ik de link gaf :
En nogmaals, ondanks die stijgende kosten, blijven de winstdeelnames van de steden en gemeenten en de private partner Electrabel heel hoog.
Uit het citaat met link die ik ervoor gaf
Die winst wordt overigens nog gedeeld met private partner Electrabel. Voor elke euro die naar de steden en gemeenten gaat, moet er een halve euro aan Electrabel worden gegeven.
Uit de tekst achter diezelfde link
De hoofdreden voor de duurte van gas en elektriciteit in Kortrijk is de ongelofelijk hoge winst die steden en gemeenten (èn hun private spitsbroeder Elektrabel) zichzelf uitkeren. In het jaarverslag van Gaselwest (2010) zijn cijfers te vinden waarvan je achterover valt. Op een omzet (alle mogelijke inkomsten bijeen) voor elektriciteit van 280 miljoen euro wordt niet minder dan 24 miljoen euro uitgekeerd aan de steden en gemeenten en 10 miljoen euro aan private partner Electrabel. De eigenlijke winst is groter, want er zijn vooraf al aanzienlijke afhoudingen gebeurd voor de reserves (wat goed is!). Voor gas zijn de cijfers nog spektaculairder. Op een omzet van 75 miljoen euro is er in 2010 liefst 14 miljoen euro uitgekeerd aan de steden en gemeenten, en bijna 6 miljoen euro aan Electrabel. Dat is een uitkeerbare winst op de gasleidingen van ... 26%!

Aan stad Kortrijk keerde Gaselwest vorig jaar 4,114 miljoen euro dividenden uit. Weet dat daartegenover een cheque aan Electrabel staat van 1,7 miljoen euro.
http://kortrijklinksbekeken.skynetbl...s-een-wer.html

Weet er hier iemand op dit messageboard hoe de VERLICHTING in belgie betaald wordt ?

ALs je een paal hebt die ROEST wordt, moet je naar het stad reclameren. DIe bekijkt dan samen met de intercommunale of die paal verroest is, en bestudeert of ze daar een nieuwe paal gaan zetten. Op kosten van de intercommunale worden die palen dan vernieuwd.

Dus wie betaalt de verlichting van de wegen ? Dat wordt betaald via die intercommunales. Nu op zichzelf heb ik daar geen probleem mee, het moet ergens betaald worden, maar je ziet dat die kostprijs gedebudgetteerd wordt van de AUTO kostprijs of WEGENkostprijs naar een begorting elektriciteit.

Nu toegegeven dat zijn allemaal VETPOTTEN.... zowel voor politici, de ambtenaren die er werken, als naar aanbestedingen toe waar een en ander kan scheeflopen. ER zitten daar ook geen ENERGIEZUINIGE reflexen in, want wie zal zeggen dat een verlichting niet gans de nacht moet branden... wie zal eisen dat er een kleinere lamp de kerk moet verlichten ? Wie zal eisen dat die lamp niet preventief moet vervangen worden. Of wie zal de kosten dragen als de lamp het ene jaar vervangen worden omdat de paal roest is, dan het ander jaar vernieuwd wordt omdat ze daar een piloon willen die de kerk belicht... etc
Oud 29 oktober 2011, 10:09   #220
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bij de netbeheerder heb je gewoon geen keuze.
Waarom het zo duur is?
Zou dat niet aan onze regering liggen, een taks hier, een taks daar, hoge lasten op lonen, ...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be