Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 november 2011, 10:50   #201
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Hetgeen ik zeggen wil, is dat men de invloed van het 'Zuid-Nederlands' ofte 'het Vlaams' op het A.N. vaak heel erg overdreven heeft. Het zijn vooral de Hollandse dialecten die bijgedrgan hebben tot de vorming van het A.N. .
't is goed jongen! dream on.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2011, 10:51   #202
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
't is goed jongen! dream on.
Ik vrees nochtans dat in deze zaak u de dromer bent.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2011, 11:00   #203
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik vrees nochtans dat in deze zaak u de dromer bent.
nogmaals: je vergeet dat vroeger (15de, 16de eeuw) Noord Nederland gewoon moeras was: het BESTOND niet! en het economische, culturele en maatschappelijk gebeuren vond dus enkel in het zuiden plaats. U leest de links niet: Antwerpen was de spil, en het Antwerps dé schrijftaal (de rest kon vast geeneens schrijven). De eeuwen voordien waren Brugge en Gent de spil.
Bovendien is het dezelfde taal met gewoon wat dialectafwijkingen, net zoals het Gronings afwijkt van het Zeeuws.

Of denk je dat ze in Zeeland een andere taal spraken dan in Noord Vlaanderen?
Oud 8 november 2011, 11:16   #204
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
nogmaals: je vergeet dat vroeger (15de, 16de eeuw) Noord Nederland gewoon moeras was: het BESTOND niet! en het economische, culturele en maatschappelijk gebeuren vond dus enkel in het zuiden plaats. U leest de links niet: Antwerpen was de spil, en het Antwerps dé schrijftaal (de rest kon vast geeneens schrijven). De eeuwen voordien waren Brugge en Gent de spil.
Bovendien is het dezelfde taal met gewoon wat dialectafwijkingen, net zoals het Gronings afwijkt van het Zeeuws.

Of denk je dat ze in Zeeland een andere taal spraken dan in Noord Vlaanderen?
Ik lees de links zeker. Maar de nood aan een soort gelijkvormig Nederlands is pas ontstaan in de tijd van de VOC. Vooral uit economische redenen. Daaruit ontstond een soort A.N. En dit was een samenvoegen van Hollandse dialecten.Het heeft echter nog een hele tijd geduurd eer dit AN gaccepteerd werd als 'beschaafde spreektaal'. Mensen bleven hun dialect spreken. Tot in onze tijd zoals u weet.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 8 november 2011 om 11:23.
Oud 8 november 2011, 11:21   #205
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

dubbel

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 8 november 2011 om 11:24.
Oud 8 november 2011, 11:25   #206
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hetgeen ik zeggen wil, is dat men de invloed van het 'Zuid-Nederlands' ofte 'het Vlaams' op het A.N. vaak heel erg overdreven heeft. Het zijn vooral de Hollandse dialecten die bijgedragen hebben tot de vorming van het A.N. .
ja, ok, en waarom zou dat erg moeten zijn?

Moeten Franstalige Zwitsers ook ambetantig zijn omdat het Frans wsl vooral op het Parijs is gebaseerd? of is dat voorrecht alleen voorbehouden voor Vlamingen?
Oud 8 november 2011, 11:29   #207
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik lees de links zeker. Maar de nood aan een soort gelijkvormig Nederlands is pas ontstaan in de tijd van de VOC. Vooral uit economische redenen. Daaruit ontstond een soort A.N. En dit was een samenvoegen van Hollandse dialecten.Het heeft echter nog een hele tijd geduurd eer dit AN gaccepteerd werd als 'beschaafde spreektaal'. Mensen bleven hun dialect spreken. Tot in onze tijd zoals u weet.
keep on dreaming:

Citaat:
De VOC wordt in de maritieme geschiedenis gezien als de eerste echte multinational en soms ook als het eerste bedrijf dat aandelen uitgaf, teneinde de handelsexpedities te kunnen bekostigen.[2] Dat kwam door de krachtige kapitaalsstroom van voormalige Antwerpse kooplieden in Amsterdam en Middelburg en steun van de Staten-Generaal der Nederlanden waardoor het mogelijk was de kostbare reizen te organiseren.
En welke taal spraken die Antwerpse kooplieden? chinees waarschijnlijk!

Laatst gewijzigd door Cynara Cardunculus : 8 november 2011 om 11:30.
Oud 8 november 2011, 11:33   #208
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ja, ok, en waarom zou dat erg moeten zijn?

Moeten Franstalige Zwitsers ook ambetantig zijn omdat het Frans wsl vooral op het Parijs is gebaseerd? of is dat voorrecht alleen voorbehouden voor Vlamingen?
Erg erg. Wat is erg. Ik wens gewoon dat mijn taal door anderen wordt gerespecteerd. En mijn taal is het Zuid-Nederlands. Is dit nu zo moeilijk te begrijpen. Gelukkig ben ik niet de enige die dit wenst.
Oud 8 november 2011, 11:44   #209
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
keep on dreaming:

En welke taal spraken die Antwerpse kooplieden? chinees waarschijnlijk!
U moet zich goed informeren en niet lukraak copypasten van Wikipedia.

U moet zich goed informeren en niet lukraak copypasten van Wikipedia. Het is waar dat Zuid-Nederlands kapitaal werd geïnvesteerd in de VOC. Maar bij de leiding van de VOC, de beruchte 'Heren XVII', zat er geen enkele Vlaming. Zelfs bij de kapiteins van de VOC-schepen, zat er maar zelden een Vlaming. Indien er al een Vlaming een postje kreeg bij de VOC, dan was het ergens op een verlaten plaats, waar niemand wilde zitten. Maar zelfs die gebieden werd doorgaans voorbehouden aan Calvinistische Hollanders.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 8 november 2011 om 11:52.
Oud 8 november 2011, 11:47   #210
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
U moet zich goed informeren en niet lukraak copypasten van Wikipedia.

Het is waar dat Zuid-Nederlands kapitaal werd geïnvesteerd in de VOC. Maar bij de leiding van de VOC, de beruchte 'Heren XVII', zat er geen enkele Vlaming. Zelfs bij de kapiteins van de VOC-schepen, zat er maar zelden een Vlaming. Indien er al een Vlaming een postje kreeg bij de VOC, dan was het ergens op een verlaten plaats, waar niemand wilde zitten. Maar zelfs die gebieden werd voorbehouden aan Calvinistische Hollanders.
ok, ik zie het. Jij hebt nog nooit van de Val van Antwerpen gehoord, en evenmin weet je dat driekwart van de Antwerpse elite (die zich tot het calvinisme hadden bekeerd) toen gevlucht is en Amsterdam EN DE VOIC heeft gesticht.

't is klaar jongen. Hoe is het ginds inLimburg? goe weer zekers?

Kijk een spreekbeurt van scholierennet of zoiets:

Citaat:
Uittocht van Antwerpenaren
In het eerste jaar nadat het capitulatieverdrag getekend werd, waren er 32000 uitwijkelingen. Het tweede en derde jaar erna waren er minder, maar het 4 jaar erna waren er weer 8000 uitwijkelingen.
Er waren niet enkel protestanten, maar ook katholieken die uitweken om economische redenen.

Zij weken uit naar het noorden en naar Duitsland, waar zij hebben meegeholpen aan de opbouw van een bloeiende handel. Ten gevolge hiervan zijn ook alle “slimmere” mensen (protestanten: schrijvers, …) uitgeweken naar Nederland en Duitsland, waardoor er zeer weinig literatuur gekend was vanaf 1585 tot de 19e eeuw.

Laatst gewijzigd door Cynara Cardunculus : 8 november 2011 om 11:52.
Oud 8 november 2011, 11:52   #211
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Erg erg. Wat is erg. Ik wens gewoon dat mijn taal door anderen wordt gerespecteerd. En mijn taal is het Zuid-Nederlands. Is dit nu zo moeilijk te begrijpen. Gelukkig ben ik niet de enige die dit wenst.
mijn taal is het Nederlands, punt. net zoals de taal van een Franstalige Canadees het Frans is, of de taal van een Duitstalige Oostenrijker het Duits is of de taal van een Engelstalige Australiër het Engels is.

Blijkbaar is het enkel in Vlaanderen dat er mensen zijn die moeilijk doen. hoe zou dat toch komen?
Oud 8 november 2011, 11:53   #212
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ok, ik zie het. Jij hebt nog nooit van de Val van Antwerpen gehoord, en evenmin weet je dat driekwart van de Antwerpse elite (die zich tot het calvinisme hadden bekeerd) toen gevlucht is en Amsterdam EN DE VOIC heeft gesticht.
't is klaar jongen. Hoe is het ginds inLimburg? goe weer zekers?
Wat heeft dat er nu mee te maken. De val van Antwerpen ontken ik toch niet.
De VOC gesticht? Nu loopt u wel wat hard van stapel.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 8 november 2011 om 11:56.
Oud 8 november 2011, 11:57   #213
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat heeft dat er nu mee te maken. Dat ontken ik toch niet.
Je ontkent klakkeloos dat die uitgeweken Antwerpenaren ginder in Amsterdam Antwerps spraken, want je denkt dat het AN enkel gebaseerd is op Noord-nederlandse dialecten!
Dit is dus totaal niet correct en ver bezijden de realiteit. Een taal is vooral afhankelijk van het economische overwicht (zie Engels in deze tijden), en het Antwerps had het economische overwicht.

Maar als jij wil blijven beweren dat Limburgs een aparte taal is, be my guest en zing wat verder tegen mekaar.

Jo Erens zal je wel helpen: http://www.youtube.com/watch?v=9_yTWylp2dc

(en ik begrijp dat zelfs! verdorie! twaalftalig! straf hé).
Oud 8 november 2011, 12:00   #214
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
mijn taal is het Nederlands, punt. net zoals de taal van een Franstalige Canadees het Frans is, of de taal van een Duitstalige Oostenrijker het Duits is of de taal van een Engelstalige Australiër het Engels is.

Blijkbaar is het enkel in Vlaanderen dat er mensen zijn die moeilijk doen. hoe zou dat toch komen?
Vlamingen zoeken gewoon problemen waar ze er niet zijn.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2011, 12:07   #215
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Vlamingen zoeken gewoon problemen waar ze er niet zijn.
correctie, sommige Vlamingen.
Oud 8 november 2011, 12:13   #216
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je ontkent klakkeloos dat die uitgeweken Antwerpenaren ginder in Amsterdam Antwerps spraken, ....
Ik zou daar toch weleens wat meer over willen weten.

Het zou best kunnen dat de Antwerpse inwijkelingen zich razendsnel aanpasten aan het taalgebruik dat toentertijd in Amsterdam in zwang was.
Snel een noordnederlands accent aanmaten en misschien wat typisch zuidnederlandse woorden introduceerden.

Als we naar 2011 kijken zien we vooral dat Nederlanders in Vlaanderen met een Nederlands accent blijven spreken, en dat Vlamingen in Nederland vaak in een mum van tijd met een noordelijke tongval gaan spreken.

Citaat:
Een taal is vooral afhankelijk van het economische overwicht

Nee hoor, vooral de culturele dominantie van een regio is leidend voor welke woorden en accent men hanteert.

In de Arabische wereld is dat bv Libanon/Beirut.
In de Nederlandstalige wereld is dat de Randstad.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 8 november 2011 om 12:14.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2011, 12:28   #217
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Het zou best kunnen dat de Antwerpse inwijkelingen zich razendsnel aanpasten aan het taalgebruik dat toentertijd in Amsterdam in zwang was.
Uiteraard. Een groep van meer dan dertigduizend Antwerpenaars uit de hogere elite passen zich natuurlijk aan aan die twintig inwoners uit Mokum. Dat is nogal wiedes.

Citaat:
Na de inname van Antwerpen door de Spanjaarden in 1585 kwamen veel Antwerpenaren, met hun handelsnetwerk, naar Amsterdam. Hun komst en die van Portugese joden speelde een grote rol in wat de Gouden Eeuw van Amsterdam en Holland werd.

De bevolking van Amsterdam nam in die periode snel toe. Omstreeks 1570 telde Amsterdam minder dan 30.000 inwoners, maar in 1622 was dit getal gegroeid tot ruim 100.000. Tegen het einde van de 17e eeuw zou de bevolking zelfs de 200.000 overschrijden.

Laatst gewijzigd door Cynara Cardunculus : 8 november 2011 om 12:33.
Oud 8 november 2011, 12:59   #218
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Ik zou daar toch weleens wat meer over willen weten.
ik ook

Citaat:
Snel een noordnederlands accent aanmaten en misschien wat typisch zuidnederlandse woorden introduceerden.
Dat lijkt me sterk. Om te beginnen was Antwerpen toen de dominante regio en Amsterdam veel minder. Dat maakt het al minder aantrekkelijk om de lokale variant op te pikken.
Als ik naar mijn eigen stad kijk, de streektaal is hier zwaar beinvloed geworden door Vlaamse en Waalse instroom. Veel van onze specifieke woordenschat en achternamen zijn van die oorsprong. Ook is bekend dat van de oorspronkelijke Hollandse dialecten weinig is overgebleven. Er is een nieuw soort Hollandse variant ontstaan, welke heeft geleid tot Standaardnederlands. Maar dat is niet het oorspronkelijke (uitgeroeide) Hollands, maar een door Brabants en Vlaams beinvloede variant.
Hier was op een gegeven moment 40% van de bevolking van zuiderse komaf. Zoiets gaat heus niet ongemerkt voorbij.

Citaat:
Als we naar 2011 kijken zien we vooral dat Nederlanders in Vlaanderen met een Nederlands accent blijven spreken, en dat Vlamingen in Nederland vaak in een mum van tijd met een noordelijke tongval gaan spreken.
Daar geloof ik niets van.

Laatst gewijzigd door Hollander : 8 november 2011 om 12:59.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2011, 13:41   #219
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je ontkent klakkeloos dat die uitgeweken Antwerpenaren ginder in Amsterdam Antwerps spraken, want je denkt dat het AN enkel gebaseerd is op Noord-nederlandse dialecten!
Dit is dus totaal niet correct en ver bezijden de realiteit. Een taal is vooral afhankelijk van het economische overwicht (zie Engels in deze tijden), en het Antwerps had het economische overwicht.

Maar als jij wil blijven beweren dat Limburgs een aparte taal is, be my guest en zing wat verder tegen mekaar.

Jo Erens zal je wel helpen: http://www.youtube.com/watch?v=9_yTWylp2dc

(en ik begrijp dat zelfs! verdorie! twaalftalig! straf hé).
Natuurlijk onken ik niet dat deze mensen 'Antwaarps' praatten. Wat zouden ze anders wel gesproken hebben! Maar dat was de eerste generatie van de Antwerpse vluchtelingen. Er waren ook veel Walen die uitweken naar de Hollandse Republiek toen . Die spraken Frans. De eerste generatie wel te verstaan. De tweede generatie sprak zo goed als zeker Hollands en misschien nog wat hakkelend Frans. De derde generatie sprak geen Frans meer. En zo was dat ook met de Antwerpenaren voor wat betreft het Antwerps. Trouwens, dat is nu nog altijd het geval met mensen die emigreren naar vreemde landen waar er een vreemde taal wordt gesproken. Na drie generaties spreken ze de taal van hun voorouders niet meer.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 8 november 2011 om 13:46.
Oud 8 november 2011, 13:57   #220
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht

Daar geloof ik niets van.
http://www.youtube.com/watch?v=2X0YPFz3PJc
Dries Mertens

http://www.youtube.com/watch?v=khBsowKpfxc
Ryan Donk

http://www.youtube.com/watch?v=vB_VDL_e28I
Brian Vandenbussche

http://www.youtube.com/watch?v=uU5uhU7MG18
Mbark Boussoufa

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Dat lijkt me sterk. Om te beginnen was Antwerpen toen de dominante regio en Amsterdam veel minder.
Culturele dominantie telt.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be