![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#201 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Jij bent echt op je plaats in een planbureau. Nu weet ik tenminste waar het tekort vandaan komt. ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#202 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#203 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Pas op hé... van mij mag U ze hier ook plaatsen maar verdraag dan toch dat men er mee lacht... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#204 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#205 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#206 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Eerst moeten alle EU-landen een streng besparingbeleid uitvoeren, streven naar een schuldcontrole. Hoe is een politieke keuze, veel creatieve manieren bestaan er trouwens niet. Na de storm (en ja, dan pas) moet heel dit dolgedraaid systeem in vraag gesteld worden en moeten er radicale hervormingen doorgevoerd worden die een herhaling van dit fiasco vermijden. Het is over het hoofdstuk "Na de storm" dat men nog veel denkwerk moet verrichten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#207 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#208 | |
|
![]() Citaat:
Maar dan ook met de voorwaarde dat alle sociale, economische, financiële en monetaire voorwaarden in de nieuw aangesloten landen hetzelfde zijn, zodat je interne concurrentie uitsluit. Enkel op die manier krijg je een werkbaar Europa. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#209 |
|
![]() Ik moet er nu vandoor er staan enkele vrienden aan de deur, die willen dat ik de plaatselijke middenstand ga steunen.
Schol! |
![]() |
![]() |
![]() |
#210 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#211 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het probleem is dat jouw visie de "oude" visie is, zo oud als de straat, namelijk dat een maatschappij noodzakelijkerwijze hierarchisch georganiseerd moet zijn, en dat er dus veel geinstitutionaliseerde macht moet zijn. Dat gaat juist uit van het verkeerdelijke, maar diep ingeburgerde idee (omdat het al zou oud als de straat is) dat intermenselijke relaties altijd iets met DWANG te maken moeten hebben. Als liberaal ga ik er juist van uit dat we dat dwangmatige voor niet veel zaken nodig hebben (voor enkele wel, de externalities, dat maakt mij juist geen extreem liberaal maar een heel gematigde). En dat "dwang" een (noodzakelijk) kwaad is dat we zo veel mogelijk moeten vermijden. Dwang, dat is de staat. Het enige verschil tussen een staat en een andere menselijke organisatie is dat een staat dwang uitoefent. Een ander verschil is er niet. De staat is de geinstitutionaliseerde dwingeland, en hoe daar moeten we heel spaarzaam mee omspringen, want dwang is meestal niet goed, behalve voor enkele heel elementaire zaken. Jouw idee dat van de menselijke ongelijkheid er automatisch DWANG voortkomt is nergens nodig voor, maar wel zou oud als de straat, omdat uit de menselijke ongelijkheid SAMEN MET EEN HIERARCHIE (een dwingende hierarchie, of die nu tribaal, feodaal, royaal, communistisch, fascistisch, theocratisch of weet ik veel is) maakt dat sommigen zich hoger in die hierarchie bevinden dan anderen (al dan niet volgens merite of afkomst). Maar de oorsprong van die dwang is niet het verschil van mensen, maar het bestaan van die dwingende hierarchie. En waarom bestaat die dwingende hierarchie ? Grotendeels, en historisch, omdat zij die aan de top zitten daar voordeel aan hebben, en dat het "altijd zo geweest is" wat niet waar is maar kom. Het punt is dat een liberaal een model voorstelt waar er heel weinig van die dwingelandij is, en waar er dus heel veel vrije keuze is. Natuurlijk leidt die vrije keuze, en het verschil tussen individuen, tot grote verschillen in welvaart, in levensloop en dergelijke meer, maar er is maar heel weinig dwang. Met andere woorden, er is maar heel weinig macht aanwezig in een kapitalistische maatschappij, behalve natuurlijk de macht van zijn eigen eigendom, initiatief, en zijn eigen vaardigheden om met anderen wederzijds gunstige akkoorden te vinden. Vergelijk Bill Gates met Stalin of zo. Duidelijk had Stalin veel meer macht, hoewel Bill Gates veel meer geld heeft. Natuurlijk heeft Bill Gates veel "macht" om te doen met zijn fortuin wat hij wil, maar dat is geen dwangmatige macht. Dat is de macht van de mogelijkheden, niet de macht van de coercie. Citaat:
Het verschil tussen een liberaal en een anarchist is nu net precies dat geweld niet toegelaten is bij liberalen, terwijl dat bij anarchisten uiteraard wel mag, aangezien anarchisten GEEN regels invoeren. Anarchisten hebben wel het voordeel over liberalen dat ze van de staat totaal komaf kunnen maken, terwijl liberalen beseffen dat een staat een noodzakelijk kwaad is, maar anarchisten hebben inderdaad het nadeel dat ze een dynamiek voorstellen waarin er MET GEWELD weer een dwangmatige struktuur kan ontstaan, terwijl liberalen voorstellen om dat tot het syndikale minimum te beperken. Citaat:
Maar aangezien ik geen ultra liberaal ben, stel ik zelfs voor dat de staat nog een economische functie heeft ook, namelijk de externalities. Maar je moet wel beseffen dat een instelling met het monopolie van de macht, altijd zal misbruikt worden door "de sterksten" en altijd tot corruptie en dus tot onrechtvaardige dwingelandij zal aanleiding geven. Omdat zo een instelling altijd door mensen bemand zal moeten worden, en dat die machtsposities werken als honing op alle machtswellustelingen en alle corrupten, die er uiteraard ook zullen in slagen om op die posities terecht te komen, onvermijdelijk. Vandaar dat je heel wantrouwig moet zijn ten opzichte van dat corrupte dwingelandij systeem.
![]() |
![]() |
#212 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#213 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat jij daar aanvecht, vecht ik ook aan, en het is wat ik de onvermijdelijke corruptie van de staat noem. Het probleem zit hem niet bij de lobbygroepen en de vriendjes politiek van de zogezegde prive, wat OP ZICH kunnen die niks. Het is omdat er veel staatsmacht is, dat die acties hen winst opleveren. Moest de staat niet veel kunnen uitgeven, geen wetjes kunnen stemmen die gunstig zijn voor de ene, geen subsidies stemmen, geen monopolies, licenties, toelatingen, weet ik veel vanalles uitdelen, dan hadden die lobbygroepen geen zin. Dan kon je daar niet rijk mee worden. Het is omdat er corrupte politici zijn (en enkel corrupte politici geraken verkozen op de hoogste niveaus he) dat dat *corporatisme* werkt. (ik versta hier corporatisme onder bedrijven met "goede connecties met de staat" die handig gebruik maken van het corruptiepotentieel van de staatsmachine en niet als sociale organisatie. Je zou corporatisme eventueel ook een zachte vorm van fascisme kunnen noemen, maar die term is te gekleurd) Citaat:
Citaat:
Maar waarom zou je inderdaad je eigen centen uitgeven voor iets waar de staat ook kan voor betalen, he. Het volstaat van wat gaan te slijmen op het gepaste ministerie, of zijn pionnetjes te kopen bij de gepaste commissie, en hop in de poket. Dat is dat typische corporatisme en dus de inherente corruptie van de staat. Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |