Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 november 2011, 14:19   #201
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Onnozelaars bestaan overal en ja, Franstaligen die zoals die mevrouw denken, zijn onnozelaars. Gelukkig hebben de meeste Franstaligen helemaal niets tegen Vlamingen, Vlaanderen en het Nederlands.
Die mevrouw weet blijkbaar niet dat Nederlands de 6de taal is in de EU.

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2011, 14:23   #202
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Bron ?
Alle dagen in Brussel: overal: op straat, op de tram, in de metro, in de winkels, ...
Het is niet verwonderlijk dat heel wat Vlamingen flamingant worden.
(Des te beter voor de nva)

Oud 28 november 2011, 14:39   #203
den ambetantsten
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Tiens, dat is toch eigenaardig. Ik kom regelmatig in Brussel, neem af en toe de métro, spreek Nederlands en ik maak nooit zoiets mee. Wel dat Brusselaars niet goed Nederlands kunnen spreken, maar nooit een beledigende opmerking.

Blijkbaar overkomt het altijd mensen uit een zekere hoek zo te zien.
Zoude da zien aan ons dat wij uit "een zekere hoek" komen/zijn???????
En zo ja, hoe ziede da? Sacoche, crocheteernaalden...????

Laatst gewijzigd door den ambetantsten : 28 november 2011 om 14:46.
den ambetantsten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2011, 14:51   #204
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Alle dagen in Brussel: overal: op straat, op de tram, in de metro, in de winkels, ...
Het is niet verwonderlijk dat heel wat Vlamingen flamingant worden.
(Des te beter voor de nva)

Toch bizar dat ik daar bitter weinig problemen mee heb in Brussel.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2011, 14:52   #205
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den ambetantsten Bekijk bericht
Zoude da zien aan ons dat wij uit "een zekere hoek" komen/zijn???????
En zo ja, hoe ziede da? Sacoche, crocheteernaalden...????
Ik vraag het mij eigenlijk ook af, ik kom constant meertalige Walen & brusselaars tegen.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Oud 28 november 2011, 15:26   #206
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den ambetantsten Bekijk bericht
Zoude da zien aan ons dat wij uit "een zekere hoek" komen/zijn??????? En zo ja, hoe ziede da? Sacoche, crocheteernaalden...????
Aan uw geschrijfsel op dit forum in ieder geval wel.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2011, 15:38   #207
den ambetantsten
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Aan uw geschrijfsel op dit forum in ieder geval wel.
jamaar neenee, nu niet flauw doen... ik bedoel echt uiterlijke kenmerken... zoals een klein snorreke of een zware bles met gel in 't haar... blauwe ogen... zo van die dingen... of misschien is 't aan onze kledij gelegen? allemaal bruin misschien? of nee, nee... ik weet het... 't is de geur... mest, stront, kak en pis... juist?

En wat dat geschrijfsel betreft, heeft u wel gelijk moet ik toegeven.

Laatst gewijzigd door den ambetantsten : 28 november 2011 om 15:40.
den ambetantsten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2011, 15:44   #208
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Ik vraag het mij eigenlijk ook af, ik kom constant meertalige Walen & brusselaars tegen.
Bizar: ik kom ook NU & DAN meertalige franssprekenden tegen. Als ze dan iets anders frans stamelen zijn het een paar zinnetjes Engels die ze van buiten geleerd hebben.

Oud 28 november 2011, 16:14   #209
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Bizar: ik kom ook NU & DAN meertalige franssprekenden tegen. Als ze dan iets anders frans stamelen zijn het een paar zinnetjes Engels die ze van buiten geleerd hebben.

Ge komt misschien enkel gepensioneerden tegen? Of het is streekgebonden of het heeft te maken met het milieu waarin we verkeren (IT & muziek hier).
Oud 28 november 2011, 16:21   #210
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ge komt misschien enkel gepensioneerden tegen? Of het is streekgebonden of het heeft te maken met het milieu waarin we verkeren (IT & muziek hier).
Het is inderdaad opvallend hoeveel gepensioneerden ik in Brussel tegenkom.
Het is natùùrlijk streekgebonden: Brussel is,qua bevolking althans, 10 % van belgie.
Het milieu ? Ik weet niet in welk "milieu" jij verkeert. Ik hoop dat het een goed is.

Oud 28 november 2011, 16:25   #211
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Het is inderdaad opvallend hoeveel gepensioneerden ik in Brussel tegenkom.
Het is natùùrlijk streekgebonden: Brussel is,qua bevolking althans, 10 % van belgie.
Het milieu ? Ik weet niet in welk "milieu" jij verkeert. Ik hoop dat het een goed is.

Sociale kringen, zoals ik zei, ik werk in IT en vrije tijd is hoofdzakelijk besteed aan muziek (en ook wel fotografie), in deze sociale kringen zijn de Franstalige personen die ik tegenkom doorgaans meertalig (Frans, Engels & Nederlands).
Oud 28 november 2011, 17:12   #212
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Sociale kringen, zoals ik zei, ik werk in IT en vrije tijd is hoofdzakelijk besteed aan muziek (en ook wel fotografie), in deze sociale kringen zijn de Franstalige personen die ik tegenkom doorgaans meertalig (Frans, Engels & Nederlands).
Dat is (dus ?) een relatief beperkt wereldje...

Oud 28 november 2011, 18:39   #213
De gemuilkorfde

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wees maar niet tevreden dan! Ik zal zeker niet huilen als u in depressie valt!
Hopla, dat is dus dezelfde die een ander haatdragend noemt.
En dat is dus precies wat er fout zit bij heel veel Franstaligen, ze zijn zeer onverdraagzaam en enorm haatdragend, maar iemand die daarop wijst wordt direct met de vinger gewezen.
Oud 28 november 2011, 18:42   #214
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
In een tijd waar men alles doet om die twee gemeenschappen te scheiden, vind ik het zeer positief om bedrijven te zien waar Vlamingen en Franstaligen nog samenwerken.
Bij ons werken er ook Franstaligen, en er wordt vooral in het Engels gecommuniceerd, en het zijn zeker niet de Vlamingen die dat altijd zo willen.
Als je als Vlaming Frans spreekt krijg je toch in het Engels antwoord.
Oud 28 november 2011, 18:52   #215
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik werk ook in IT en er zijn toch een heel pak Franstaligen die het Nederlands niet meester zijn, al kennen ze wel behoorlijk Engels. Sommigen daarvan hebben wel belangrijke project manager posities, maar kunnen met Nederlandstalige klanten alleen in het Frans of Engels communiceren (hetgeen lastig is als ze een project moeten gaat leiden in een belangrijk bedrijf in Antwerpen of Gent bijv.) Zij krijgen taalcursussen aangeboden (en nemen die meestal ook aan) maar gaan er daarnaa nooit naartoe met als gevolg dat ze nooit Nederlands leren. Die mensen zijn nochtans verstandig en zeer goed betaald, maar hebben op dat punt helemaal geen verantwoordelijkheidsgevoel.

Ook in management zijn er in de Brusselse zetel van een grootbank waarvoor ik tot kort werkte veel Franstaligen die alleen in't Frans met hun ondergeschikten kunnen communiceren, hetgeen op meetings en evaluaties en zo natuurlijk niet eerlijk is.
Een Nederlandstalige geraakt daar nooit op een management positie zonder goeie drietaligheid.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2011, 21:49   #216
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Tiens, dat is toch eigenaardig. Ik kom regelmatig in Brussel, neem af en toe de métro, spreek Nederlands en ik maak nooit zoiets mee. Wel dat Brusselaars niet goed Nederlands kunnen spreken, maar nooit een beledigende opmerking.

Blijkbaar overkomt het altijd mensen uit een zekere hoek zo te zien.
Mij overkomt dat dus niet. Go figure...
Citaat:
Toch bizar dat ik daar bitter weinig problemen mee heb in Brussel.
Ik evenmin.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2011, 21:56   #217
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Voor iemand die al zolang hier woont, geboren is moogt ge toch wel beter verwachten, sorry se.
Heb straks op journaal hem nog eens gehoord en hij kon niet fatsoenlijk het woord "dringend"zeggen; het klonk als "drinkend", (geen flauwe kul).
Dat vind ik toch wel een beetje heeeeeeeeeeeel erg.

Een Zwitsers-franse kennis van mij hier spreekt na drie jaar 100 keer beter Nederlands ,ge hoort een heel licht accent als ge goed luistert. En Rupoke is toch wel meer dan 3jaar in Belziek of niet soms...
Jij las Hendrik Conscience's 'Leeuw van Vlaanderen' en zijn verhaal van de Brugse Metten?
Om de Fransen en de leliaards (Fransgezinde Vlamingen, meestal patriciërs) van de liebaards te onderscheiden werd elke verdachte persoon gevraagd om het sjibbolet scilt ende vrient uit te spreken. Dit was moeilijk voor de Fransen, en zodoende was het duidelijk wie men mocht doden en wie niet. Een alternatieve uitleg is dat het niet om scilt ende vrient zou gaan, maar om des gilden vrient.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Brugse_Metten

Laatst gewijzigd door filosoof : 28 november 2011 om 21:56.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2011, 22:49   #218
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Jij las Hendrik Conscience's 'Leeuw van Vlaanderen' en zijn verhaal van de Brugse Metten?
Om de Fransen en de leliaards (Fransgezinde Vlamingen, meestal patriciërs) van de liebaards te onderscheiden werd elke verdachte persoon gevraagd om het sjibbolet scilt ende vrient uit te spreken. Dit was moeilijk voor de Fransen, en zodoende was het duidelijk wie men mocht doden en wie niet. Een alternatieve uitleg is dat het niet om scilt ende vrient zou gaan, maar om des gilden vrient.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Brugse_Metten
Ja, die Fransen hebben wel geluk tegenwoordig dat de rest van Europa de middeleeuwen achter zich gelaten heeft.
Zo'n dikke 20 jaar voor de Brugse metten hadden ze't ook al zitten in Sicilië. 't was dan wel op 't uur van de Vespers ipv de metten, maar in 't zuiden leven ze 's avonds, in tegenstelling tot hier in't noorden....

Citaat:
To the sound of the bells messengers ran through the city calling on the men of Palermo to rise against the oppressor. At once the streets were filled with angry armed men, crying "Death to the French" ('Moranu li Francisi' in the Sicilian language). Every Frenchman they met was struck down. They poured into the inns frequented by the French and the houses where they dwelt, sparing neither man, woman nor child. Sicilian girls who had married Frenchmen perished with their husbands. The rioters broke into the Dominican and Franciscan convents; and all the foreign friars were dragged out and told to pronounce the word 'ciciri', whose sound the French tongue could never accurately reproduce. Anyone who failed the test was slain… By the next morning some two thousand French men and women lay dead; and the rebels were in complete control of the city.[4]
http://en.wikipedia.org/wiki/Sicilian_Vespers
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2011, 22:53   #219
Bokkenreyder

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Ja, die Fransen hebben wel geluk tegenwoordig dat de rest van Europa de middeleeuwen achter zich gelaten heeft.
Zo'n dikke 20 jaar voor de Brugse metten hadden ze't ook al zitten in Sicilië. 't was dan wel op 't uur van de Vespers ipv de metten, maar in 't zuiden leven ze 's avonds, in tegenstelling tot hier in't noorden....

http://en.wikipedia.org/wiki/Sicilian_Vespers
Die Fransen zijn precies nergens niet geliefd geweest! Ze hadden en hebben OVERAL 'taalproblemen'!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2011, 23:05   #220
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Waar ik werk is dat ook het geval, maar op onze verdieping tref je dan ook in hoofdzaak ingenieurs en kaderleden aan; mensen met een hogere opleiding dus, die beide talen spreken. In de lagere echelons, op 'de werkvloer', is dat bij veel bedrijven echter absoluut niet zo en zijn veel Franstalige werknemers ook daadwerkelijk slechts eentalig.
Bij mij is het nochtans ook IT, en toch spreken die Franstaligen nauwelijks Nederlands.
De meesten begrijpen wel een paar woordjes, maar vraag niet dat ze het spreken.
En excuses genoeg om het niet te leren, hoor.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be