Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 mei 2012, 21:23   #201
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Dat geweldloze van het Anarchisme, snap ik niet helemaal. Geweld is eigen aan de mens, dat ontstaat uit woede(en zelfs dat hoeft nog niet eens). Denken dat je dat kan veranderen is toch wat naïef, misschien wel meer dan dat.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2012, 21:25   #202
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Dat geweldloze van het Anarchisme, snap ik niet helemaal. Geweld is eigen aan de mens, dat ontstaat uit woede(en zelfs dat hoeft nog niet eens). Denken dat je dat kan veranderen is toch wat naïef, misschien wel meer dan dat.
Er is niets mis met een zeker gehalte aan naïviteit. Als we dat niet meer zouden hebben, dan zouden we allemaal maar saaie boekhoudersidioten zijn. Streven naar iets onhaalbaars heeft z'n charme.

Wat niet betekent dat je in je eigen leven en omgeving je idealen geen gestalte zou kunnen geven.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.

Laatst gewijzigd door Txiki : 18 mei 2012 om 21:26.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2012, 21:27   #203
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

AnarchoChristophe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geweldloze is verkeerd omschreven denk ik. Het probleem is dat de Staat een monopolie heeft op geweld (m.a.w. geweld van de Staat wordt als legitiem beschouwd). Maar anarchisten houden over het algemeen het non-agressie principe aan. Dat is niet hetzelfde als geweldloosheid (wat eerder pacifisme is).
Oud 18 mei 2012, 21:28   #204
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Er is niets mis met een zeker gehalte aan naïviteit. Als we dat niet meer zouden hebben, dan zouden we allemaal maar saaie boekhoudersidioten zijn. Streven naar iets onhaalbaars heeft z'n charme.

Wat niet betekent dat je in je eigen leven en omgeving je idealen geen gestalte zou kunnen geven.
Ik snap heel goed wat je bedoeld, maar ik vind dat je dan wel moet toegeven dat het iets onhaalbaar is. En niet doen alsof het morgen al te realiseren is, begrijp je wat ik bedoel?
Oud 18 mei 2012, 21:28   #205
Svetoslav
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Jij hebt het niet echt op anarchisten behalve anarcho-kapitalisten he (die overigens in alle eerlijkheid geen anarchisten, maar eerder gewoon anti-statisten zijn)?

Ik zou je vragen niet te veel vooroordelen te hebben, had ik voeger ook alvorens ik de anarchistische stromingen echt ontdekte. Anarcho-collectivisme (�* la Bakunin) is niet mainstream collectivisme. Het heeft eigenlijk bitter weinig met collectivisme te maken, en wordt soms zelfs als een stroming van het individualistisch anarchisme beschouwt.
Ik ben klaar om u het recht te geven om te leven en middelen te verkrijgen zoals gij wilt, zijde klaar om mij het zelfde privilege te verlenen?
Oud 18 mei 2012, 21:30   #206
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Geweldloze is verkeerd omschreven denk ik. Het probleem is dat de Staat een monopolie heeft op geweld (m.a.w. geweld van de Staat wordt als legitiem beschouwd). Maar anarchisten houden over het algemeen het non-agressie principe aan. Dat is niet hetzelfde als geweldloosheid (wat eerder pacifisme is).
Ik snap er geen ene moer van, bedoelen anarchisten nu dat de staat geen geweld mag gebruiken?

Maar dat gebeurt nu toch ook niet? (waarschijnlijk heb ik het totaal verkeerd begrepen).
Oud 18 mei 2012, 21:32   #207
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik snap heel goed wat je bedoeld, maar ik vind dat je dan wel moet toegeven dat het iets onhaalbaar is. En niet doen alsof het morgen al te realiseren is, begrijp je wat ik bedoel?
Uiteraard is dat niet "al morgen te realiseren". Misschien wel nooit. Zit ik niets mee in. Een mens heeft maar één leven en het is uitsluitend in die tijdspanne dat die mens daadwerkelijk iets kan betekenen. Al was het maar voor de mensen in zijn onmiddellijke omgeving.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Oud 18 mei 2012, 21:34   #208
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Uiteraard is dat niet "al morgen te realiseren". Misschien wel nooit. Zit ik niets mee in. Een mens heeft maar één leven en het is uitsluitend in die tijdspanne dat die mens daadwerkelijk iets kan betekenen. Al was het maar voor de mensen in zijn onmiddellijke omgeving.
Ik kan eigenlijk alleen maar ja knikken, ik weet echt bar weinig van dit soort zaken.
Oud 18 mei 2012, 21:34   #209
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svetoslav Bekijk bericht
Ik ben klaar om u het recht te geven om te leven en middelen te verkrijgen zoals gij wilt, zijde klaar om mij het zelfde privilege te verlenen?
Ja, omdat dit een soort vrije markt tussen systemen gaat zijn. Uiteindelijk gaan er gewoon mensen vloeien naar de samenleving die het beste georganiseerd is (anarcho-kapitalisme, anarcho-syndicalisme, geo-anarchisme, anarcho-communisme,...).
Oud 18 mei 2012, 21:36   #210
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik snap er geen ene moer van, bedoelen anarchisten nu dat de staat geen geweld mag gebruiken?

Maar dat gebeurt nu toch ook niet? (waarschijnlijk heb ik het totaal verkeerd begrepen).
Het is geen kwestie van 'mogen'. Als de Staat geweld gebruikt (en dat is niet altijd geweld als in iemand neerschieten, maar ook gewoon dwang zoals belastingen of opsluiting) dan word dat als 'legitiem' afgedaan.
Oud 18 mei 2012, 21:36   #211
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik kan eigenlijk alleen maar ja knikken, ik weet echt bar weinig van dit soort zaken.
Waarmee aangetoond mag zijn dat "anarchisme" slechts een term is waaraan heel veel mensen een enge betekenis geven. Anarchisme is geen religie.

Ik zal het met een andere zin zeggen die het allemaal goed weergeeft: een strijd voer je niet, een strijd bén je.
Oud 18 mei 2012, 21:38   #212
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is geen kwestie van 'mogen'. Als de Staat geweld gebruikt (en dat is niet altijd geweld als in iemand neerschieten, maar ook gewoon dwang zoals belastingen of opsluiting) dan word dat als 'legitiem' afgedaan.
Aha, op die manier, ik begin het te begrijpen. Maar belastingen hebben toch ook zo zijn voordelen?

En met opsluiten wat bedoel je daarmee? gevangenen?
Oud 18 mei 2012, 21:39   #213
Svetoslav
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Ja, omdat dit een soort vrije markt tussen systemen gaat zijn. Uiteindelijk gaan er gewoon mensen vloeien naar de samenleving die het beste georganiseerd is (anarcho-kapitalisme, anarcho-syndicalisme, geo-anarchisme, anarcho-communisme,...).
Da's de eerste keer dat ik dat hoor van een linkse anarchist. Ik wens u succes, moge de beste economische theorie winnen.
Oud 18 mei 2012, 21:40   #214
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Aha, op die manier, ik begin het te begrijpen. Maar belastingen hebben toch ook zo zijn voordelen?
Daar valt over te discussiëren. Maar het is sowieso geen praktisch argument maar een moreel argument. Als ik jouw geld kom stelen, er een auto mee koop en die voor je deur parkeer, dan was dat nog altijd diefstal. Hoe nuttig die auto voor jou is verandert daar niet veel aan.

Citaat:
En met opsluiten wat bedoel je daarmee? gevangenen?
Dat is meestal het dreigement van de Staat als je niet meewerkt, ja.
Oud 18 mei 2012, 21:47   #215
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svetoslav Bekijk bericht
Da's de eerste keer dat ik dat hoor van een linkse anarchist. Ik wens u succes, moge de beste economische theorie winnen.
Ik beschouw geoïsme niet echt als links- of rechts. Geoïsme gaat uiteindelijk over het creëren van een meer rechtvaarige samenleving, maar heeft bijvoorbeeld niet onmiddellijk problemen met een hiërarchische bedrijfsstructuur (als hiermee contractueel akkoord is gegaan). Geoïsme staat ook voor vrije markt principes en privaat eigendom (minus land en natuurlijke bronnen omdat deze geen vruchten van arbeid zijn).
Het heeft aspecten van links en rechts veronderstel ik.

Inderdaad, moge de beste economische theorie winnen .

Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 18 mei 2012 om 21:47.
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2012, 21:48   #216
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar valt over te discussiëren. Maar het is sowieso geen praktisch argument maar een moreel argument. Als ik jouw geld kom stelen, er een auto mee koop en die voor je deur parkeer, dan was dat nog altijd diefstal. Hoe nuttig die auto voor jou is verandert daar niet veel aan.

Dat is meestal het dreigement van de Staat als je niet meewerkt, ja.
De bedoeling van belastingen is toch het financieren van goederen en diensten, waarvan de politiek zegt dat die toegankelijk moeten zijn.

En belasting betalen heeft ook andere functies, zo kan de politiek er zelf dingen mee doen. Het steunen van sociaal gedrag en het verschil in inkomens bijvoorbeeld.

Wat is daar dan eigenlijk verkeerd aan?

En als misdadigers niet opgesloten mogen worden, wat moet daar dan mee gebeuren?
Oud 18 mei 2012, 21:54   #217
Svetoslav
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
De bedoeling van belastingen is toch het financieren van goederen en diensten, waarvan de politiek zegt dat die toegankelijk moeten zijn.

En belasting betalen heeft ook andere functies, zo kan de politiek er zelf dingen mee doen. Het steunen van sociaal gedrag en het verschil in inkomens bijvoorbeeld.

Wat is daar dan eigenlijk verkeerd aan?
Wat is daar dan eigenlijk verkeerd aan? Het idee dat politici een soort ub übermenschen zijn die zo maar hun neus onze levens mogen steken.

Citaat:
En als misdadigers niet opgesloten mogen worden, wat moet daar dan mee gebeuren?
Wel hier is een idee: WE GEVEN ZE GEEN CONTROLE OVER LEGERS! Wij creëren geen institutie waarin ze alles kunnen doen wat ze willen.

Wij kunnen ze uitsluiten, wij kunnen ze aan het werk zetten zodat ze hun slachtoffers compenseren. En de overheid is niet de enige die misdadiger kan opsluiten.
Oud 19 mei 2012, 07:55   #218
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Ik vind anarchisme op zich geen slecht principe.
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2012, 09:27   #219
Munglik
Minister-President

Munglik's schermafbeelding

Standaard

Anarchisme is mooi om eens over na te denken. Maar het is niet haalbaar, vrees ik.

-H. Marcuse
Munglik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2012, 10:43   #220
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Munglik Bekijk bericht
Anarchisme is mooi om eens over na te denken. Maar het is niet haalbaar, vrees ik.
Dat denk ik ook.

Je creëert sowieso een machtsvacuüm dat ooit zal ingevuld worden. In se is het dus niet stabiel.
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be