Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord

Discussietools
Oud 11 juli 2012, 17:53   #201
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Alle overheden (westers en 'oosters') hanteren dezelfde macro economische principes / strategieen (het systeem van John Maynard Keynes en Irving Fisher). Dat is trouwens de reden dat er een wereldcrisis is en waarom centrale banken in 2008 currency swap lines hebben opgezet tussen elkaar, om snel waar ook ter wereld dollars/euros/enz te kunnen naartoe pompen. Ze beseffen maar al te goed dat een lokaal vertrouwensprobleem (lees: bankruns) heel snel voor hen catastrofale gevolgen kan hebben op wereldschaal. Dat is ook waarom ze aandelen schorsten, beurz'vakanties' inlasten en bankkantoren gesloten hielden op momenten dat het dreigt.
Eigenlijk is het toepasselijker om over 'centrale planning' te spreken, daar centrale banken gewoon raders in het systeem van centrale planning zijn.
Hier volg ik u niet volledig.

I.e. ik denk niet dat vnl China en Rusland zich hier volledig inschrijven in de westerse logica. Beide grootmachten (ex- en toekomstig) lijken mij zich niet neer te leggen bij de status van de dollar als wereldreservemunt.

I.e. je ziet daar alle mogelijke signalen van zoals het verwerpen van de dollar als transactiemunt in wederzijdse handel.

Zij hebben er imo alle balang bij goud te accumuleren teneinde de westerse munten te verzwakken en de eigen munt een basis te geven die internationaal veel geloofwaardiger is.

Het zal nog niet voor morgen zijn, maar een yuan gekoppeld aan een vorm van goudstandaard zou imo wel eens zeer snel het finale nekschot voor de dollar kunnen zijn. En dat lijkt mij prima binnen hun lange termijn strategie te passen.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2012, 19:18   #202
Gambassi
Parlementsvoorzitter

Gambassi's schermafbeelding

Standaard De echte vraag

De echte vraag voor u wordt dan deze: waarom adviseert u goud? Omdat de centrale banken en hun parasitaire klasse de schaapjes liever ziet vluchten naar goud dan naar zilver, omdat ze van goud de prijs ferm onder controle hebben en bij zilver met lege handjes lijdzaam moeten toekijken?

Ik adviseer niks.
Koop zoveel goud als je goud verstaat, is ons devies.
As je 't nie verstaat ......, blijf er dan vanaf .
Gambassi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2012, 20:06   #203
alfa16vjtd
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht

I.e. ik denk niet dat vnl China en Rusland zich hier volledig inschrijven in de westerse logica. Beide grootmachten (ex- en toekomstig) lijken mij zich niet neer te leggen bij de status van de dollar als wereldreservemunt.

I.e. je ziet daar alle mogelijke signalen van zoals het verwerpen van de dollar als transactiemunt in wederzijdse handel.

Zij hebben er imo alle balang bij goud te accumuleren teneinde de westerse munten te verzwakken en de eigen munt een basis te geven die internationaal veel geloofwaardiger is.

Het zal nog niet voor morgen zijn, maar een yuan gekoppeld aan een vorm van goudstandaard zou imo wel eens zeer snel het finale nekschot voor de dollar kunnen zijn. En dat lijkt mij prima binnen hun lange termijn strategie te passen.
Ik denk dat ze zichzelf dan in de voeten schieten. China heeft veel dollars maar in vergelijking met Amerika weinig goud. Een goudstandaard zou de macht van Amerika juist versterken.
alfa16vjtd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2012, 22:39   #204
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alfa16vjtd Bekijk bericht
Ik denk dat ze zichzelf dan in de voeten schieten. China heeft veel dollars maar in vergelijking met Amerika weinig goud. Een goudstandaard zou de macht van Amerika juist versterken.
In tegenstelling tot het westen dat steevast op korte termijn redeneert redeneert china meer op langere termijn.

Wat je de laatste jaren vaststelt is dat ze hun dollars aan het afbouwen zijn en goud a/h opbouwen. Voor morgen zal het nog niet zijn, maar binnen een paar jaar...

Trouwens de VS heeft op papier veel goud. Maar de vraag is hoeveel goud de VS écht nog heeft. Het is al decennia geleden dat er nog iemand die goudvoorraad gezien heeft.

I.e. er is meer dan waarschijnlijk heel veel van verkocht of op zijn minst uitgeleast...
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2012, 08:39   #205
Gambassi
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Aangezien ik op dagelijkse basis met rente en andere derivaten werk heb ik daar wel een idee van. Of jij dat hebt betwijfel ik eerder. Volgens mij heb je één van die zerohedge artikeltjes gelezen waarin ze de som nemen van alle notionele bedragen van swapcontracten en andere derivaten en kom je zo aan enorm triljoenen bedrag. Die waarde is echter compleet irrelevant en is pakken hoger dan de VaR waarde van die derivaten, wat heel wat relevanter is.

Op basis van de cijfers van de BIS, geeft het derivatencircusje dit :
Het gaat enkel om het deel KNOWN.

We praten dan nog niet over het deel UNKNOWN.

Het is beter dat de bevolking daar niet teveel over weet natuurlijk.
Het is zo al complex genoeg.(dixit Coene)

Allemaal irrelevante cijfers natuurlijk.
Toch misschien eens beginnen nadenken over de gevolgen van dergelijk ponzi-systeem.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Derivatives in perspective.jpg‎
Bekeken: 97
Grootte:  383,8 KB
ID: 86657  

Oud 12 juli 2012, 13:22   #206
Gambassi
Parlementsvoorzitter

Standaard Zilver al meer dan 500 jaar aan het dalen.

Wat een bende verzinsels.

Een grafiek die van linksboven naar rechtsonder gaat , is een dalende grafiek.
Niks verzonnen aan.

Maja gij kunt moeilijk tegen uwe eigen winkel spreken hé.
Bijgevoegde miniaturen

Naam:  zsilber.gif‎
Bekeken: 100
Grootte:  38,5 KB
ID: 86658  

Oud 12 juli 2012, 13:40   #207
Gambassi
Parlementsvoorzitter

Standaard de VaR waarde van die derivatenis is heel wat relevanter __________________

Meeste derivaten worden marked to myth.
Soms zijn er geen kopers en is er helemaal geen markt voor.
Ein luchtbelleken.
Zolang de ene leugenaar de ander gelooft is er niks aan de hand, g' hebt gelijk.

De problemen beginnen als er éne leugenaar is die door het ijs zakt.
Zoals bij Lehman bvb.
Bijgevoegde miniaturen

Naam:  deriv.jpg‎
Bekeken: 96
Grootte:  46,6 KB
ID: 86659  

Oud 12 juli 2012, 15:11   #208
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gambassi Bekijk bericht
Aan wie verkopen die banken ?
Wie koopt al dat goud op ??
Als de prijs hoog is, de kleine speculantjes.
Als de prijs laag is, de banken en andere parasitairen.
Citaat:
Waar is het Belgische goud van NBB heen ?
Bij degenen die het kochten uiteraard. Wilt u namen? Pieter, Steven en Joske.

Citaat:
Een nieuw monetair systeem vraagt voorbereiding, een strategie.
In het laatste decennium heeft een herverdeling van het goud wereldwijd plaatsgevonden : het zijn de centrale banken onderling die hun afgesproken posities innemen door onderlinge verkoop/aankoop/verdeling !
Als je wil op de knop duwen om te resetten, moeten alle pionnen op het schaakbord klaar staan.
China bvb heeft nog veel te weinig goud relatief en is verre van klaar om de reset nu al toe te laten.
Vandaar ook de obsceen lage goudprijs nu nog : de Chinezen moeten nog tijd krijgen om te tanken.
Ik zie niet in waarom een bende dieven zichzelf zijn eigen diefstal zou belemmeren. De functie van goud in een monetair systeem is waarborg, zijnde dat eenieder op elk moment zijn representaties (geld) kan inruilen tegen het gewicht goud. Dat betekent dat representaties bijmaken eerst de productie van goud vereist. Het is net om die ambetante belemmering te omzeilen dat ze goudstandaarden en zelfs schimmen ervan (zoals de laatste Bretton Woods) buitengooiden.

Citaat:
Wat is het effect van dgl 'grote verkopen' (dumpen'/IMF bvb) op de goud-spotprijs :
Nihil, nul nada.
(drie dagen 'symbolisch' zakken en een week later spreekt niemand er nog van en staan we hoger)
Dat goud komt niet eens op de marktvloer!
De zilver prijs deed +200% sinds 2008. De $50 van vorig jaar was zelfs een +400%..
De goudprijs haalde als maximum sinds 2008 'amper' een +130%
Ik heb eens uitgerekend hoeveel futures contracten (van elk 100 ounces) die 191 ton van het IMF vertegenwoordigde. En dan het aantal vergeleken met de delta (de amplitude van de schommeling vorig jaar bij de runup naar $1900) van de netto goud positie op de futures markt. De afwijking was nog geen 20%

Citaat:
Een wereld-monetair systeem heeft management nodig.
Daarvoor dienen centrale banken.
Management steunt op vertrouwen.
Het vertrouwen in overheid, banken en papiergeld gaat compleet verloren momenteel.
De eerste 2 zijn er al aan voor de moeite, papiergeld volgt weldra.
Op dat moment heb je alternatieven nodig om het vertrouwen te herstellen;
Geen enkel monetair systeem op eender welke schaal heeft 'management' nodig. Het zijn de ruilende mensen op de markt die gedecentraliseerd 'managen'.
Citaat:
De tijd dat we met schelpjes, kralen en zilver betaalden is eeuwen terug en komt niet meer terug.
Zilver (of goud) kan de 3 functies van geld invullen: ruilmedium, waarde-eenheid en opslag van waarde. Het is niet omdat het als ruilmedium te onpraktisch is dat het niet kan als waarde-eenheid of opslag van waarde fungeren. Ik spaar zilvermunten, niet om ermee te betalen in de winkel of iets online te kopen (zot, twee partijen moeten beiden een pakketje versturen in plaats van een electronische bankoverschrijving door 1 zijde), maar om later stuk voor stuk terug te verkopen naargelang de noden, met als bedoeling niet het koopkrachtsverlies te hebben geleden dat een bankspaarrekening ontwerpmatig is.
En dan komt u hier af met uw poormans argument van schelpen en kralen. Kunt u echt niets beter verzinnen dan dat?
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2012, 15:13   #209
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Onze blaaskes vloeien voort uit 40 jaar zoekwerk met een hele groep mensen.

Uw blaaskes komen uit wat wij de Dag Allemaal en de Flair noemen :

Genre Roze gazetje (Tijd)/ FT of de 'objectieve' Amerikaanse roddelpers :

financiële industrie-advertentiekranten.
'Jullie' of 'Uw' blaaskes komen voort uit 40 jaar zoekwerk door mensen die andermans producten willen kunnen kopen zonder te moeten helpen ze te produceren.
Oud 12 juli 2012, 15:27   #210
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht

Weet u wat 'currency swap lines' in wezen zijn en hun functie?
Weet u dat de Federal Reserve in 2008 een twintigtal Europese systeembanken (waaronder Belgische) dollars heeft geleend om te vermijden dat ze in faling gingen?
Weet u dat vorig jaar twee Duitse systeembanken Griekse staatsobligaties kochten om de rente te drukken en afbetalen van de schulden goedkoper, en daarna die Griekse staatsobligaties inwisselden voor Treasuries van de VS; waarna een half jaar later 1 van die 2 Duitse systeembanken werd gered van faling?
Weet u dat China in 2008 de grootste opnemer van dollars was, voor een totaal van bijna QE1?
Weet u dat China eerder dit jaar het Europese noodfonds steunde op directe en indirecte manieren?

Leg nu eens alles samen, en maak een totaalbeeld. Ziet u hoe goed ze samenwerken achter de schermen (want alles hierboven kwam pas veel later 'boven')? Spijts al hun publieke woorden en conflict. De centrale planning werkt sinde enige decennia op wereldschaal (indertijd bekend als de zogenaamde 'globalisering', en net zoals eerder natiewijde kartels ontstonden, ontstonden er nu internationale versies, sommigen hier zitten te foeteren tegen 'de multinationals', 'de wereldindustrieconcerns' en diens meer, maar ze zijn ontstaan samen met de verwereldlijking van de schaal van de centrale planning.

Laatst gewijzigd door Erw : 12 juli 2012 om 15:27.
Oud 12 juli 2012, 15:32   #211
Gambassi
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
'Jullie' of 'Uw' blaaskes komen voort uit 40 jaar zoekwerk door mensen die andermans producten willen kunnen kopen zonder te moeten helpen ze te produceren.
Niks van.
We zijn allemaal ondernemers.
Ge zevert van de werke weg.
Oud 12 juli 2012, 15:49   #212
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat een bende verzinsels.

Een grafiek die van linksboven naar rechtsonder gaat , is een dalende grafiek.
Niks verzonnen aan.
De hamvraag is wat u ermee wilt aantonen? Wat die trend toont is de ontdekking van Amerika en de zilver (en goud-) afzettingen aldaar. Dit extra zilveraanbod drukte de prijs sterk, wat trouwens aanleiding gaf tot veel meer industrieel gebruik. Als uw grafiek 1 ding aantoont is dat geschiedenismatig dit DE periode is om zilver te kopen. Of koopt u liever bij hoge prijzen en daling in het vooruitzicht? De overheden/nationale/centrale banken hebben de voorbije decennia quasi al hun zilverstocks gedumpt wat mede neerwaartste druk gaf op de prijs. Wat ze niet hebben kunnen ze ook niet dumpen. Goud daarentegen...
U toont een grafiek die zilver aanbeveelt, maar schijnt ze te willen gebruiken om zilver af te raden. Is dit humor?
En deze grafiek is al duizend keer bovengehaald en herkauwd (kijk maar naar de 'todays price' van $6.24. Het is alsof sommigen bepaalde zaken in een stoffige koffer bewaren in plaats van zelf gegevens samen te leggen, te redeneren / na te denken / conclusies te maken.

Citaat:
Maja gij kunt moeilijk tegen uwe eigen winkel spreken hé.
Ik heb geen winkel. Ik spaar gewoon zilver in plaats van euro's. Ik had ook geen eurowinkel.
Hé.
Oud 12 juli 2012, 15:50   #213
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Meeste derivaten worden marked to myth.
Soms zijn er geen kopers en is er helemaal geen markt voor.
Ein luchtbelleken.
Zolang de ene leugenaar de ander gelooft is er niks aan de hand, g' hebt gelijk.

De problemen beginnen als er éne leugenaar is die door het ijs zakt.
Zoals bij Lehman bvb.
Lehman was gewoon een bank die de centrale planning minder belangrijk vond dan sommige anderen die ze wèl uitkochten.
Oud 12 juli 2012, 15:53   #214
Gambassi
Parlementsvoorzitter

Standaard Aan wie verkopen de banken?

Aan Sina !

-Goud staat x 6 sinds 1999 (250 naar 1500$),
zilver staat x 6 sinds 1999.(4.x x 6 = 26$)

Zilver is volatieler .
So what ?
Suiker en koper zijn ook volatieler...

-Een nieuw systeem zal internationale managing moeten krijgen, een wereldwijd akkoord.Daar onze politiekers te dom zijn helaas, zal de markt de politiekers dwingen in te grijpen en de situatie te managen door één of ander akkoord.
De goudstandaard echter komt nooit meer terug : heeft bewezen niet te werken.

-Misschien dat zilver ook meedoet als koopkracht-consolidator, best mogelijk.
De race zal echter met lengtes voorsprong door goud gewonnen worden, is ons besluit.
Oud 12 juli 2012, 16:01   #215
Gambassi
Parlementsvoorzitter

Standaard Zilver zit al 500 jaar in een dalende TREND

omdat de monetaire functie is weggevallen en nooit meer terugkomt !

Als U graag spulletjes koopt als ze laag staan, kan ik U 3 dozijn bankaandelen aanbevelen.
Die staan ook laag.
Oud 12 juli 2012, 16:40   #216
Gambassi
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik heb geen winkel. Ik spaar gewoon zilver in plaats van euro's. Ik had ook geen eurowinkel.
Hé.
Dacht da'k U op een ander forum al ne keer was tegengekomen een paar jaar terug.
Ok, maybe not.
Oud 13 juli 2012, 15:12   #217
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niks van.
We zijn allemaal ondernemers.
Ge zevert van de werke weg.
Degenen die andermans geld uitgeleend krijgen tegen een gunstintrestje zijn geen ondernemers, het zijn potverteerders, die totale schuldenberg die boven elke Overheid opdoemt staat voor alle producten/diensten die ze kochten, zonder ooit ergens in de economie iets te hebben geproduceerd.
Uw beste argument in deze post van u? 'Zever'.
Oud 13 juli 2012, 15:20   #218
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
omdat de monetaire functie is weggevallen en nooit meer terugkomt !

Als U graag spulletjes koopt als ze laag staan, kan ik U 3 dozijn bankaandelen aanbevelen.
Die staan ook laag.
De monetaire functie van zilver is vertienvoudigd sinds 2008. Bron: investment demand (ETF) en fabricage van munten medailles enz in de door TheSilverInstitute.bestelde demand&supply gegevens. De grootste, Ishares Silver Trust (SLV) bestaat maar sinds 2006. Vandaag de dag zit er bijna 10000 ton zilver opgeslagen. Van pensioenfondsen tot kleine spelers. En dan komt u hier af dat de monetaire functie van zilver is weggevallen. Waarom deze ostentatieve onwaarheden? Iedereen kan via Google verifieren wat ik hierboven stelde.
En uw bankaandelen die behandel ik net zoals elke representatie: intrinsiek waardeloos. Een belofte, zelfs geen bindende, en de gigantische schuldenbergen en de facto falingen van tientallen grote banken onderstrepen wat die beloftes waard zijn. Tot het einde van de rit, bekend als 'pennystatus'.
Oud 13 juli 2012, 15:26   #219
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dacht da'k U op een ander forum al ne keer was tegengekomen een paar jaar terug.
Ok, maybe not.
Maakt het uit? Stel dat ik een winkel had, dat ik een zilververkoper was, zou dat iets veranderen aan wat ik zeg/zei? Ik zou nog altijd hetzelfde zeggen. Moest de zilverprijs nu $40 zijn en de futures markt netto positie 50000 contracten, ik zou afraden van zilver te kopen. Winkel of niet. Ik zit hier niet te pogen mensen te drijven tot het nemen van foute koop/verkoop beslissingen. Want dat is wat u me indirect verwijt. Ik haal geen loon uit misleiding, ik haal loon uit produceren wat anderen willen kopen. De parasitaire klasse daarentegen,...

Laatst gewijzigd door Erw : 13 juli 2012 om 15:27.
Oud 13 juli 2012, 15:33   #220
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Op basis van de cijfers van de BIS, geeft het derivatencircusje dit :
Het gaat enkel om het deel KNOWN.

We praten dan nog niet over het deel UNKNOWN.

Het is beter dat de bevolking daar niet teveel over weet natuurlijk.
Het is zo al complex genoeg.(dixit Coene)

Allemaal irrelevante cijfers natuurlijk.
Toch misschien eens beginnen nadenken over de gevolgen van dergelijk ponzi-systeem.
Het is al veelzeggend dat die 'BIS' vrijwel onbekend is bij jan modaal. Terwijl het eigenlijk een centrale bank voor centrale banken is, een schaal die in de geschiedenis geen voorgaande heeft. Het is 1 van de stappen naar centrale planning op wereldniveau (door sommigen 'Megaeconomics' genoemd, oftewel het macro-economische van Keynes op wereldschaal).

En, politici / de centrale planners zijn niet dom. Het zijn geslepen dieven. Ze 'dom' noemen zou hem beter maken dan ze zijn. Dieven zijn erger dan dommeriken. Legale dieven zijn erger dan dieven.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be