Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 maart 2012, 22:47   #201
fantoom
Banneling

Standaard

De belgicistjes verkopen wel enorm veel praat voor de vaak.
fantoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2012, 22:56   #202
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Precies of je voor de invoering van het confederalisme geen 2/3 meerderheid nodig hebt.

Waarom zou je die in godsnaam nodig hebben...
* "Wie lokaal een bestuur maakt met PVDA sluit zichzelf uit voor een coalitie met N-VA. Daar ga ik na de verkiezingen zeer principieel in zijn." (2.11.23)
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2012, 23:12   #203
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Trouwens, zei De Wever in 2010 ook al niet dat hij voor confederalisme ging gaan? Kan iemand mij uitleggen wat de verschilpunten zijn met de poging van toen, die falikant is afgelopen?
Het verschil is dat hij het deze keer op democratische manier wil proberen. Via de belgische dubbeldemocratie is het mislukt.
Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2012, 23:13   #204
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Zijn vermageringskuur heeft Bartje niet veel goeds gedaan want nu zijn zijn hersenen blijkbaar ook al gekrompen.
In Franstalig Belgie wordt er eens goed gelachen met zijn uitspraken.
Precies of je voor de invoering van het confederalisme geen 2/3 meerderheid nodig hebt.
Waren de Britten dan zo happig op de totstandkoming van de Ierse Vrijstaat? Of stond men in Zweden te juichen toen de Noren beslisten de unie met hun Zweedse buren op te zeggen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2012, 23:23   #205
Bokkenreyder
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waren de Britten dan zo happig op de totstandkoming van de Ierse Vrijstaat? Of stond men in Zweden te juichen toen de Noren beslisten de unie met hun Zweedse buren op te zeggen?
Voor belgicisten is België het eeuwige paradijs! Sinds dat die de foto's van Fab en Bou of Berre en Paula vooraan in de klas hebben zien hangen denken ze dat ze daar alles aan te danken hebben en dat die kliek voor eeuwig en altijd zal moeten heersen over het tienduizendjarige rijk der dappere Belgen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2012, 23:27   #206
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder Bekijk bericht
Voor belgicisten is België het eeuwige paradijs! Sinds dat die de foto's van Fab en Bou of Berre en Paula vooraan in de klas hebben zien hangen denken ze dat ze daar alles aan te danken hebben en dat die kliek voor eeuwig en altijd zal moeten heersen over het tienduizendjarige rijk der dappere Belgen.
't Doet me denken aan wat de opperbubbel, Hans, hier indertijd allemaal schreef over de eeuwigheid van België. Hilarisch gewoon wat ze daar bij de BUB toch allemaal geloven...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2012, 12:29   #207
Rangzen
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Trouwens, zei De Wever in 2010 ook al niet dat hij voor confederalisme ging gaan? Kan iemand mij uitleggen wat de verschilpunten zijn met de poging van toen, die falikant is afgelopen?
Wie niet kort van geheugen is, herinnert zich wellicht dat zodra de N-VA het idee van confederalisme opnam in haar verkiezingsprogramma, de O-VLD prompt mee op de kar sprong (http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...n2010/1.786229)
Ook CD&V was het idee genegen, wellicht onder invloed van hun kartel met N-VA(http://www.nieuwsblad.be/article/det...MF21032007_073)

sp.a en Groen! hebben altijd duidelijk gezegd niet te geloven in het confederale verhaal en gewoon verder te willen met de huidige federale structuur.

Mijns inziens heeft De Wever gedacht dat de geesten er rijp voor waren om dit na de verkiezingen door te drijven, alleen had hij er niet op gerekend dat O-VLD en CD&V hun eigen programma zouden laten vallen onder druk van de Franstalige partijen.

Het is slim van hem op het idee terug op te poetsen. Als O-VLD en CD&V er nu weer mee op de proppen komen, verliezen ze alle geloofwaardigheid (en daar is niet veel meer voor nodig)
Oud 9 maart 2012, 12:42   #208
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Bolleke Wol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder Bekijk bericht
Gaat het VB dan aan de zijlijn staan, Xeno. Of gaan ze het nodige mee stemmen?
Waar moeten ze mee meestemmen? Het uitvoeren van de staatshervorming van Di Rupo op Vlaams niveau, zoals regeringspartijen N-VA, SP.A en CD&V hebben beloofd?
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2012, 13:11   #209
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Het verschil is dat BDW sinds 2010 een nieuw huis heeft gekocht. Hij moet de mensen nog enkele decennia aan het lijntje houden om zijn lening te kunnen afbetalen.
Dan had ie beter voor het premierschap gekozen. Verhofstadt heeft aan zijn verraad aan de Vlaamse zaak een heel immobiliënimperium overgehouden, in binnen- en buitenland.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2012, 13:17   #210
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Ah ja, iedereen mag een huis kopen, behalve BDW natuurlijk.
Oud 9 maart 2012, 13:36   #211
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol Bekijk bericht
Ah ja, iedereen mag een huis kopen, behalve BDW natuurlijk.
Ik hoop dat ik überhaupt nog ooit een huis zal kunnen kopen. Even de maatregelen van Di Rupo op een rij:
1) extra belasting op ecomaatregelen
2) hogere energieprijzen
3) hypotheekaftrek hoogst onzeker
4) vermogen wordt afgeroomd of men rijk of arm is
5) notionele interest weg => minder ruimte voor loonsverhogingen
6) lagere rentes op bank
Deze maatregelen gaan mij makkelijk 3 ton kosten tegen dat ik 60 ben. Een volledig huis dus. Zolang mogelijk blijf ik weg uit dit apenland, ik zal pas terugkomen wanneer ik een uitkering ofzo nodig heb.
Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2012, 13:40   #212
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Effect Bekijk bericht
Ik hoop dat ik überhaupt nog ooit een huis zal kunnen kopen. Even de maatregelen van Di Rupo op een rij:
2) hogere energieprijzen
6) lagere rentes op bank
Deze maatregelen gaan mij makkelijk 3 ton kosten tegen dat ik 60 ben. Een volledig huis dus. Zolang mogelijk blijf ik weg uit dit apenland, ik zal pas terugkomen wanneer ik een uitkering ofzo nodig heb.
Heel verstandig!
Oud 9 maart 2012, 13:49   #213
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Effect Bekijk bericht
2) hogere energieprijzen
6) lagere rentes op bank
Dat zijn geen maatregelen van Di Rupo. Dat zijn maatregelen van Europa en het Belgisch en Europees regimestelsel.

Di Rupo is maar een marionet. Zelfs De Wever zou als premier niet veel anders gedaan hebben.

Probeer toch eens wat meer naar machtsstructuren te zien in plaats van naar individuele pionnen.
Oud 9 maart 2012, 14:20   #214
De Brabander
Minister-President

De Brabander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Confederalisme is een mooi compromis tussen belgicisme en Vlaams-nationalisme, al zullen hardliners uit beide kampen dat betwisten. Ze doen maar.
Nog ene die niet snapt (of niet wil snappen) wat confederalisme is...
Oud 9 maart 2012, 14:23   #215
BWarrior

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Hoe kan confederalisme, dat de onafhankelijkheid van een "Vlaamse" staat impliceert en het einde van België als staat als een compromis worden afgeschilderd???
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2012, 14:25   #216
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
Nog ene die niet snapt (of niet wil snappen) wat confederalisme is...
Totaal irrelevant. Wat we aan het doen zijn is macht en bevoegdheden van België aan het afnemen en ze naar Vlaanderen transfereren. Hoe u dat graag wil noemen, zal ons worst wezen. Iedereen begrijpt waar het over gaat.
* "Wie lokaal een bestuur maakt met PVDA sluit zichzelf uit voor een coalitie met N-VA. Daar ga ik na de verkiezingen zeer principieel in zijn." (2.11.23)
Oud 9 maart 2012, 14:27   #217
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Dan had ie beter voor het premierschap gekozen. Verhofstadt heeft aan zijn verraad aan de Vlaamse zaak een heel immobiliënimperium overgehouden, in binnen- en buitenland.
Als de splitsing van het Dept. Landbouw, Ontwikkelingssamenwerking, Buitenlandse Handel, alsook de wapenwet en de voogdij over de provincies en de gemeenten een "verraad" is aan de Vlaamse zaak, dan mag ik ook zeggen dat de N-VA de Vlaamse zaak zou dienen door Onderwijs, Ruimtelijke Ordening, Openbare Werken, media en de havens te herfederaliseren.
Oud 9 maart 2012, 14:28   #218
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Totaal irrelevant. Wat we aan het doen zijn is macht en bevoegdheden van België aan het afnemen en ze naar Vlaanderen transfereren. Hoe u dat graag wil noemen, zal ons worst wezen. Iedereen begrijpt waar het over gaat.
naar Vlaanderen transfereren?

Kriske Peeters gaat even veel te zeggen hebben als Di Rupo, of Papandreou: gene zak.
Oud 9 maart 2012, 14:29   #219
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Uit uw betoog volgt (naast een onwil/onkunde om een begrip te definiëren) dat SP.A, CD&V, Groen! en OPEN VLD - i.t.t. wat u doorgaans beweert - Vlaams-nationalistische partijen zijn. Voorwaar een helder inzicht!
Oud 9 maart 2012, 14:29   #220
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Hoe kan confederalisme, dat de onafhankelijkheid van een "Vlaamse" staat impliceert en het einde van België als staat als een compromis worden afgeschilderd???
Ach whatever, als dat de zaken wat makkelijker kan doen glijden...

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 9 maart 2012 om 14:29.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be