Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 18 september 2012, 22:41   #201
Doa
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat is er 'egoïstisch' om de rijbaan te gebruiken overeenkomstig de geldende regels? Bij mijn weten betekent 90 km/u niet dat alle verkeer 90 moet rijden. Enkel dat dit de maximumsnelheid is.
dus als je 100 mensen hebt die 90 willen rijden zoals wettelijk toegelaten en 1 persoon die 30 wil rijden vind jij het normaal dat die 100 mensen zich maar schikken naar die ene clown die 30 rijd?
wat een mentaliteit toch
Doa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2012, 06:21   #202
lohabra
Schepen

Standaard

Citaat:
Hoe komt u tot zo'n conclusie?
Ik concludeer niets, ik stel u een vraag. En ik stel vast dat u niet in staat bent er een antwoord op te formuleren, wat genoeg zegt. Ik vraag me af je ooit de lagere school succesvol afgerond hebt. Want begrijpend lezen, lukt u kennelijk niet.

Citaat:
Dat is uw bewering, ja. Enkel uw bewering.
Bent u eigenlijk ooit wel eens op de planeet aarde geweest?

Dat is gewoonweg dagelijkse realiteit. Af en toe uw oogjes opendoen in het verkeer, zou al véél helpen. Ik zie dagelijks veel fietsers onnodig op de rijbaan rijden, terwijl er een fietspad ligt waar ikzelf als fietser moeiteloos overheen rijd. ZONDER het minste gevaar. Mischien iets minder comfortabeler, doch 1000x veiliger, én niet hinderlijk voor het overige verkeer. Voor ge 't vraagt: ja, ik gebruik dus ook geregeld de fiets.

Citaat:
Wat is er 'egoïstisch' om de rijbaan te gebruiken overeenkomstig de geldende regels? Bij mijn weten betekent 90 km/u niet dat alle verkeer 90 moet rijden. Enkel dat dit de maximumsnelheid is.
Als het een autoweg is, mogen ze daar nochtans niet rijden. En dat gebeurt ook geregeld ...

Het is vooral egoïstisch, en bovendien VERBODEN de rijbaan te gebruiken als er een berijdbaar fietspad is. U heeft geen enkel recht om op de rijbaan te rijden, omdat het daar net ietsjes comfortabeler rijdt.

En dat doen nogal wat fietsers namelijk. Een fietser heeft ook plichten, maar dat vergeet u voortdurend.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk bericht
dus als je 100 mensen hebt die 90 willen rijden zoals wettelijk toegelaten en 1 persoon die 30 wil rijden vind jij het normaal dat die 100 mensen zich maar schikken naar die ene clown die 30 rijd?
wat een mentaliteit toch
Het is verboden de normale gang van andere bestuurders te hinderen door abnormaal traag te rijden .....

Laatst gewijzigd door lohabra : 19 september 2012 om 06:41.
lohabra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2012, 07:36   #203
lohabra
Schepen

Standaard

En mocht u menen dat het weer enkel mijn persoonlijke fantasie is, dat fietsers geregeld een berijdbaar fietspad niet gebruiken. Dan nodig ik u uit om de postings van overigen hier eens door te nemen. Dan kan het u niet ontgaan, dat ik niet de enige forumdeelnemer ben die dergelijke praktijken dagelijks zie.

En mbt landbouwtractoren. In Nederland zie je hoe langer hoe meer een soort uitwijkhavens, waarop de landbouwtractor dan verplicht moet uitwijken, om achter hem ontstane file even door te laten. Maar Belziek is op gebied van verkeersinfrastructuur nog een ontwikkelingsland.

Laatst gewijzigd door lohabra : 19 september 2012 om 07:37.
Oud 19 september 2012, 15:25   #204
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lohabra Bekijk bericht
En mbt landbouwtractoren. In Nederland zie je hoe langer hoe meer een soort uitwijkhavens, waarop de landbouwtractor dan verplicht moet uitwijken, om achter hem ontstane file even door te laten. Maar Belziek is op gebied van verkeersinfrastructuur nog een ontwikkelingsland.
Idd. ... en van landbouwtraktoren gesproken...
Bvb in Duitsland mag men eveneens ook (door onderbord) landbouwvoertuigen inhalen bij inhaalverbod.
http://www.pitopia.de/pictures/stand...ner_158694.jpg

Landbouwtraktoren zijn in elk geval niet met een fiets te vergelijken als ze niet anders kunnen als op de rijbaan te rijden:

- zichtbaarheid/verwachtingspatroon <-> reactietijd van het naderend sneller verkeer (ook traktoren # ):
het profielverschil; traktors zijn steeds van heel ver te herkennen als een traag hinderend voertuig zelfs nog beter als menige auto, en zeker als een brommobiel.

- zichtbaarheid bij donkerheid of bij schemering... , traktors moeten oranje flikkerlicht gebruiken, ook omwille van hun traagheid.
Iedereen weet hoe het doorgaans met fietslichten gesteld is, bij stoppen/stilstaan hebben ze doorgaans enkel een reflector... en werkt er *i.p. geen* licht (de veilige fietser zorgt voor permanente verlichting bij het noodzakelijk stoppen)

- passieve veilgheid: traktors zijn helemaal geen zwakke weggebruikers, eerder sterker als een auto.

Maar dit is alles off topic en heeft niets met het onderwerp te maken, tenzij er in Rumst roekeloze fietsers uit hun sokken gereden worden door een traktor die gewoon de rijbaan volgt.

In elk geval zijn die "# traktorbestuurders" niet altijd te vertrouwen, zelfs als de fietsers *min of meer* de regels volgen: 10 fietsers reden per paar met 5 achtereen in groep buiten de bbk toen de traktor naderde, mag alleen in bbk*.
(best alles lezen van de link(video), ook de rechtszaak):
Citaat:
http://www.hbvl.be/limburg/bocholt/m...n-bocholt.aspx

Tractor rijdt in op fietsers: vier doden, meerdere gewonden

Op de Brogelerweg in Bocholt is een tractor donderdagmiddag ingereden op een groep fietsende senioren. Er vielen vier doden, een zwaargewonde en twee lichtgewonden.

De groep van tien fietsers, afkomstig uit Meeuwen-Gruitrode, was op weg van Bocholt naar Peer toen ze aangereden werden. Drie slachtoffers waren op slag dood, een vierde persoon stierf later. Het medisch interventieplan werd afgekondigd.

Eén persoon verkeerde in kritieke toestand, maar diens situatie wordt nu stabiel genoemd. Twee personen raakten lichtgewond, drie anderen bleven ongedeerd.

Geen fietspad
Op de plaats van het ongeval ligt er geen fietspad. De buurt vraagt hier nochtans al lang om. Volgens Schepen van Openbare Werken Claessens is het gemeentelijk dossier klaar, maar wacht de gemeente op Vlaamse subsidies.
Citaat:
Verblind
De 61-jarige bestuurder van de tractor, die 500 meter verder woont, verklaarde na afloop verblind geweest te zijn door de zon. "Ze scheen recht in mijn ogen", zegt de landbouwer. "Met opzet rij je geen mensen dood."

Het is ook mogelijk dat de man de fietsers niet zag door de balen stro die hij op zijn voorvork droeg. Dit wordt nu onderzocht. Voorlopig is zijn rijbewijs ingetrokken wegens onvoorzichtig rijgedrag.

"Ik herkende sommige van de overlevende slachtoffers", vertelt de tractorbestuurder. "Dat maakt het zo mogelijk nog erger."

De man beweert dat hij zeker niet te hard reed. "Maar je hoeft niet hard te rijden. Als je er één raakt, dan raak je er meteen ook twee, of drie… Het duurt immers maar een fractie van een seconde."
rechtszaak:
Citaat:
Veroordeling landbouwer die fietsers in Bocholt aanreed

De politierechtbank van Genk heeft maandagmorgen de Bocholtse landbouwer Jaak E. veroordeeld tot een voorwaardelijke celstraf van 10 maanden voor de dood van vier fietsers die hij in maart 2010 met zijn tractor had aangereden. De boer krijgt ook vier maanden rijverbod en een boete van 5.500 euro.

Landbouwer Jaak E. uit Bocholt was naar eigen zeggen verblind door de zon toen hij op 18 maart 2010 met zijn tractor inreed op een groepje van 10 fietsers aan de Brogelerweg in Bocholt. Zijn zicht werd bovendien beperkt door grote strobalen die hij met de frontlift van de tractor vervoerde. De impact van de botsing was enorm. Vier mensen stierven aan hun verwondingen, nog enkele andere liepen meerdere breuken op.

Het parket had een celstraf van 12 maanden met uitstel geëist, alsook een boete en een rijverbod. In aanwezigheid van de beklaagde, zijn familie en ook diverse familieleden van de slachtoffers, sprak de rechter maandagmorgen een vonnis uit. Jaak E. werd in de lijn der verwachtingen veroordeeld tot 10 maanden voorwaardelijk, een boete van 5.500 euro en vier maanden rijverbod.

Zowel de partij van de veroordeelde als die van de slachtoffers kunnen zich met het vonnis verzoenen, zo blijkt uit de eerste reacties van de advocaten. Er wordt nu overleg gepleegd met hun cliënten om de details van de uitspraak te bespreken en opnieuw stelling in te nemen. Naast deze strafzaak, volgt er later ook nog een procedure voor de burgerlijke rechtbank waarbij de schadevergoedingen bepaald zullen worden.
bron Belga 04/07/2011
http://www.vilt.be/Veroordeling_land...ocholt_aanreed
Tja, in Rumst wil men de slechte fietspaden weg en de fietsers gebruiken zoals in ... Bocholt ?
Citaat:
Rumst
"Het idee leek ons goed, gezien de erbarmelijke toestand van het nog uit betonstroken bestaande fietspad" zegt woordvoerder Luc Claes. "Groots was echter onze verbazing toen bleek dat de fietspaden iets meer naar het midden van de straat werden verplaatst. Hierdoor komen fietsers rechtstreeks in contact met het autoverkeer."

Volgens schepen van openbare werken Geert Van der Auwera (CD&V) was het de bedoeling van het bestuur door deze ingreep de straat te versmallen om zodoende de snelheid van auto's af te remmen. Jef Wijckmans
Citaat:
Op de Brogelerweg in Bocholt is een tractor donderdagmiddag ingereden op een groep fietsende senioren. Er vielen vier doden, een zwaargewonde en twee lichtgewonden.

Geen fietspad
Op de plaats van het ongeval ligt er geen fietspad. De buurt vraagt hier nochtans al lang om. Volgens Schepen van Openbare Werken Claessens is het gemeentelijk dossier klaar, maar wacht de gemeente op Vlaamse subsidies
Lag dat slecht fietspad van Rumst maar in Bocholt...
(ik woon op enkele kms vandaan waar dat vreselijk ongeval gebeurde, en ben zelfs gaan zien enkele uren na het ongeval..., mijn vrouw fietst ook regelmatig in groep op dezelfde wegen... uiteraard worden zulke stukken best vermeden maar op dat stuk (rustige weg eigenlijk) heeft het fietsnetwerk een onderbreking en moeten de fietsers op de rijbaan ipv op de veld- boswegen en fietspaden natuurlijk...)

Laatst gewijzigd door Micele : 19 september 2012 om 15:50.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2012, 21:40   #205
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is gewoonweg dagelijkse realiteit. Af en toe uw oogjes opendoen in het verkeer, zou al véél helpen. Ik zie dagelijks veel fietsers onnodig op de rijbaan rijden, terwijl er een fietspad ligt waar ikzelf als fietser moeiteloos overheen rijd. ZONDER het minste gevaar. Mischien iets minder comfortabeler, doch 1000x veiliger, én niet hinderlijk voor het overige verkeer. Voor ge 't vraagt: ja, ik gebruik dus ook geregeld de fiets.
En aan welke wegen in welke gemeenten had u dan gedacht?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2012, 21:46   #206
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is vooral egoïstisch, en bovendien VERBODEN de rijbaan te gebruiken als er een berijdbaar fietspad is. U heeft geen enkel recht om op de rijbaan te rijden, omdat het daar net ietsjes comfortabeler rijdt.

En dat doen nogal wat fietsers namelijk. Een fietser heeft ook plichten, maar dat vergeet u voortdurend.
Kunt u mij eens concreet aanwijzen waar ik ergens heb gesteld dat de fietser geen plichten heeft?

Daarnaast schijnt u de discussie niet goed gevolgd te hebben: dit ging immers over wegen waar er geen fietspad is. Ook fietsers mogen op dergelijke wegen rijden, zelfs al is de maximumsnelheid 70 of 90.
Oud 19 september 2012, 21:48   #207
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is verboden de normale gang van andere bestuurders te hinderen door abnormaal traag te rijden .....
Wat is "abnormaal traag"? Is het "abnormaal traag" wanneer een oudere tractor 30 km/u rijdt? Is het "abnormaal traag" wanneer een Aixam 40 km/u rijdt? Is het "abnormaal traag" als een fietser 25 km/u rijdt? Dit alles op wegen van 70 of 90 waar er geen fietspad is?
Oud 19 september 2012, 21:49   #208
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
wat een mentaliteit toch
U hebt ook weinig noties van verkeersstromen, nietwaar?!
Oud 19 september 2012, 23:14   #209
Doa
Banneling

Standaard

Citaat:
U hebt ook weinig noties van verkeersstromen, nietwaar?!
je mag je wel eens nader verklaren
Oud 19 september 2012, 23:17   #210
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
je mag je wel eens nader verklaren
U stelt het voor alsof op eenzelfde ogenblik al die weggebruikers op dezelfde plaats bevinden.
Oud 20 september 2012, 04:23   #211
lohabra
Schepen

Standaard

Citaat:
En aan welke wegen in welke gemeenten had u dan gedacht?
Ik ga ze hier nu niet allemaal opsommen m'n beste. Gewoon uw oogskes eens opentrekken als ge buitenkomt, volstaat.

Laatst gewijzigd door lohabra : 20 september 2012 om 04:26.
Oud 20 september 2012, 04:25   #212
lohabra
Schepen

Standaard

Citaat:
Kunt u mij eens concreet aanwijzen waar ik ergens heb gesteld dat de fietser geen plichten heeft?
Ik zei het eerder al. Ik stelde u een vraag. Ik stel alleen maar vast dat u niet in staat bent ze eenvoudigweg te beantwoorden, doch enkel ze te ontwijken. Dat zegt mij méér dan genoeg.

Citaat:
Daarnaast schijnt u de discussie niet goed gevolgd te hebben: dit ging immers over wegen waar er geen fietspad is. Ook fietsers mogen op dergelijke wegen rijden, zelfs al is de maximumsnelheid 70 of 90.
Het artikel ging over een weg, waar men een fietssugestiestrook had aangelegd naast een bestaand fietspad.... Zie ook de foto in datzelfde artikel. (Ach ja, we zien daar maar een klein stukje van die weg...)

Het zou kunnen dat die wegmarkeringen verwijderd zijn, maar zolang die wegmarkeringen er nog liggen BLIJFT die betonstrook (desgevallend) een fietspad.

Laatst gewijzigd door lohabra : 20 september 2012 om 04:32.
Oud 20 september 2012, 07:43   #213
Doa
Banneling

Standaard

Citaat:
U stelt het voor alsof op eenzelfde ogenblik al die weggebruikers op dezelfde plaats bevinden.
klein landje, 11 miljoen inwoners... je hebt maar een minimaal percentage nodig om die indruk al te krijgen
Oud 20 september 2012, 20:31   #214
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het artikel ging over een weg, waar men een fietssugestiestrook had aangelegd naast een bestaand fietspad.... Zie ook de foto in datzelfde artikel. (Ach ja, we zien daar maar een klein stukje van die weg...)

Het zou kunnen dat die wegmarkeringen verwijderd zijn, maar zolang die wegmarkeringen er nog liggen BLIJFT die betonstrook (desgevallend) een fietspad.
U hebt dus niet gemerkt dat de discussie overgegaan is naar een andere gegevenheid, nl. fietsverkeer op wegen zonder fietspad.

http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=191
Oud 20 september 2012, 20:34   #215
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ga ze hier nu niet allemaal opsommen m'n beste. Gewoon uw oogskes eens opentrekken als ge buitenkomt, volstaat.
Iedere dag rij ik met de fiets. Daarnaast ben ik als gepassioneerd fietser ook vrij veel op de baan. Welnu, ik zie nauwelijks fietsers op de rijbaan rijden als er tegelijkertijd een fietspad is. Wielertoeristen... tja, dat is nog een andere zaak. Gewone fietsers, neen.
Oud 20 september 2012, 22:09   #216
lohabra
Schepen

Standaard

Citaat:
U hebt dus niet gemerkt dat de discussie overgegaan is naar een andere gegevenheid, nl. fietsverkeer op wegen zonder fietspad.

http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=191
Toch wel. Blijkbaar heeft u niet gemerkt, dat ik op uw reacties reageerde, m'n beste.

Citaat:
Iedere dag rij ik met de fiets. Daarnaast ben ik als gepassioneerd fietser ook vrij veel op de baan. Welnu, ik zie nauwelijks fietsers op de rijbaan rijden als er tegelijkertijd een fietspad is. Wielertoeristen... tja, dat is nog een andere zaak. Gewone fietsers, neen.
Wielertoeristen spannen idd de kroon. Maar van de overige fietsers, gaan velen bijlange na niet vrijuit. Ma bon, meer tijd ga ik hier niet insteken als je het dan toch de dagelijkse realiteit niet onder ogen wil zien.

Laatst gewijzigd door lohabra : 20 september 2012 om 22:11.
Oud 20 september 2012, 22:19   #217
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toch wel. Blijkbaar heeft u niet gemerkt, dat ik op uw reacties reageerde, m'n beste.
U reageerde helemaal niet op het onderwerp. Neen, dus.
Oud 20 september 2012, 22:20   #218
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wielertoeristen spannen idd de kroon. Maar van de overige fietsers, gaan velen bijlange na niet vrijuit. Ma bon, meer tijd ga ik hier niet insteken als je het dan toch de dagelijkse realiteit niet onder ogen wil zien.
In een aantal gevallen moeten wielertoeristen ook geen gebruik maken van het fietspad, zoals de wegreglementering toelaat.

Ik verlaat me inderdaad niet op uw droomwereld. De werkelijkheid ziet er immers een beetje anders uit dan wat u komt uitbraken.
Oud 21 september 2012, 07:14   #219
lohabra
Schepen

Standaard

Citaat:
U reageerde helemaal niet op het onderwerp. Neen, dus.
Kan het nog wat zieliger? Ik reageerde op uw eerdere reacties, m'n beste. JA dus. Eénduidig JA!!!! Er zijn nog mensen die moeten werken, ipv de hele dag voor hun pc te zitten. Dus kan het wel zijn dat ik pas later op uw eerdere uitlatingen kan reageren hé. U gaat mijn tijdsbesteding nu eens niet gaan bepalen, zulle. Noch de evenaar, noch de nulmerediaan lopen door uw achterste, ziet u.

Citaat:
In een aantal gevallen moeten wielertoeristen ook geen gebruik maken van het fietspad, zoals de wegreglementering toelaat.
Dat weet ik heus wel. Of zegt u mij anders eens waar ik dat zou tegengesproken hebben.

Citaat:
Ik verlaat me inderdaad niet op uw droomwereld. De werkelijkheid ziet er immers een beetje anders uit dan wat u komt uitbraken.
Het blijft u nog altijd ontgaan dat er meerdere forumdeelnemers dit gedrag ook merken. En natuurlijk merk jij die overtredingen niet van fietsers die onnodig de rijbaan gebruiken. Je wist tot voor kort niet eens dat ook wegmarkeringen al volstaan om een fietspad te vormen en dat er geen bord nodig is om een fietser te verplichten gebruik te maken van een berijdbaar fietspad.

Enne, over dingen uitbraken gesproken. Je komt hier een beetje grote Jan uithangen, maar je slaat de éne flater na de andere. Of heeft u graag dat ik hier uw kemels nog eens oplijst, want het zijn er wel een paar, en sommige ervan zijn onbegrijpelijk GROVE flaters. Het zou u sieren mocht u éérst de wegcode eens begrijpend lezen. En lezen wat er staat ipv wat u zou willen dat er stond. En dan uw oogjes opentrekken en de realiteit ontdekken!

Laatst gewijzigd door lohabra : 21 september 2012 om 07:28.
Oud 21 september 2012, 12:40   #220
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kan het nog wat zieliger? Ik reageerde op uw eerdere reacties, m'n beste. JA dus. Eénduidig JA!!!! Er zijn nog mensen die moeten werken, ipv de hele dag voor hun pc te zitten. Dus kan het wel zijn dat ik pas later op uw eerdere uitlatingen kan reageren hé. U gaat mijn tijdsbesteding nu eens niet gaan bepalen, zulle. Noch de evenaar, noch de nulmerediaan lopen door uw achterste, ziet u.
Neen, hoor. U reageerde geenszins inhoudelijk over de elementen uit de discussie tussen Doa en mezelf.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be