![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#201 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
- Yann - ingenious In deze thread: - malcolmx - ikzelf
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#202 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 26 augustus 2004 om 10:29. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#203 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#204 | |||||||||||||||||
Burger
|
![]() [SIZE=5]Voorafgaandelijk : mag ik voor de derde maal de heer Van den Berghe vragen om in één post te reageren, kwestie van meer overzichtelijkheid. Of moet ik het in het Frans vragen - voor de verandering ?
![]() HET BETREFT DITMAAL REACTIES OP REPLIEKEN op pagina 10 REACTIE OP # 188 Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
REACTIE OP # 189 Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
REACTIE OP # 190 Citaat:
Citaat:
Citaat:
Of om het op een wat meer sloganeske manier te zeggen : als u "BAAS IN EIGEN LAND, STREEK, REGIO, TAALGEBIED" of whatever roept en dat hard wil maken moet je ONVERMIJDELIJK hetzelfde dulden en aanvaarden van uw buurland, buurstreek, naburige regio of taalgebied. Capito ? ![]() REACTIE OP # 191 Citaat:
Citaat:
REACTIE OP #193 Citaat:
In mijn vorig bericht vroeg ik mij af u consequent dezelfde houding aanneemt tegen Engelstaligen. Uw stilzwijgen hieromtrent is veel betekenend. |
|||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#205 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 27 augustus 2004 om 08:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#206 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In ieder geval is er ook nog een belangrijk verschil aan te stippen. Van toeristen allerhande verwacht je inderdaad niet dat ze onze taal spreken, wel dat ze een zekere beleefdheid in acht nemen. Maar een Waal/Franstalige in ons land heeft tijdens zijn middelbare studies Nederlands geleerd (althans de generatie die nu volwassen is, sedertdien is er natuurlijk vrije keuze in de te volgen vreemde taal). Evenveel uur Nederlands als de Vlamingen Frans. Bijgevolg kunnen we redelijkerwijze aannemen dat deze Franstaligen/Walen voldoende Nederlands kunnen om zich in Vlaanderen verstaanbaar te maken. Maar zoals ik al veel heb kunnen vaststellen, hebben ze daar geen zin in. Wat ik nog maar eergisteren heb meegemaakt in Overijse, illustreert dat op een heel duidelijke wijze. Naar leeftijd schatte ik de man ergens over de veertig, wat dus betekent dat hij tijdens zijn studies zeker en vast Nederlands als een vast onderdeel heeft gehad. Daarenboven woont hij hoogstwaarschijnlijk - afgaand op de vermelding "Genval" onder de nummerplaat - rond de taalgrens. Geen enkel excuus voor die man! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#207 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De Vlaamse Rand IS deel van het Vlaams Gewest of u dat nu leuk vindt of niet. Het IS zo. Lees maar eens de Grondwet er op na (artikel 3, 4 en 5 waar de taalgebieden, gewesten en om territoriale omschrijving wordt opgesomd). Blijkbaar zint u dat niet, maar het IS de wet. De Grondwet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#208 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#209 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Iedereen is ondertussen wel genoegzaam vertrouwd met wat Charles Rogier, toenmalig eerste minister van het jonge België aan Lord Palmerston schreef: Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#210 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wel kunnen wij probleemloos de eeuwenoude aanwezigheid van Nederlandstaligen in de Overmaas aantonen. Dat is zelfs helemaal niet moeilijk. Kijkt men bijvoorbeeld naar de kerkregisters, stadsrekeningen en gemeentedocumenten voor de 19e eeuw dan stellen we vast dat die allemaal in het Nederlands (de toenmalige vorm toch) werden opgesteld. Ook uit Brabantse documenten weten we dat. Daarenboven was het hertogdom Limburg waartoe de Overmaas behoorde, ook ingedeeld in een soort arrondissementen die in heel grote lijnen samenvielen met de toenmalige taalgrens. Hieruit weten we dat de Overmaas Nederlandstalig was. Dit kunnen de Franstaligen niet. Ze kunnen hoogstens teruggaan tot de jaren zestig van wanneer de immigratie uit Brussel traag maar gestaag is begonnen. Ook de talentellingen zijn trouwens in dat verband heel tekenend en spreken in het voordeel van de Vlamingen. Daarnaast kan ik u ook het boek van professor Kurth (toenmalig hoogleraar aan de Universitiet van Luik) aanraden dat ergens in de 19e eeuw verscheen en op bijzonder gedetailleerde wijze de taalgrens in België beschrijft. In wat nu de Vlaamse Rand is, is er nergens een noemenswaardige Franstalige minderheid. De Overmaasgemeenten plaatste Kurth echter allemaal bij het Nederlandstalig taalgebied. Kortom, de Franstaligen kunnen misschien wel beweren dat hun taalgenoten in Vlaanderen een "historische minderheid" zijn. Bewijzen kunnen ze het echter niet. Alles spreekt tegen hun stelling. De Vlamingen kunnen dat wel wat de Overmaas betreft. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#211 |
Minister
|
![]() Wauw, ons "historisch recht", onze "heilige grond", onze "verworven luxe". Het komt mij PS'erig overig om daar aan vast te klampen...
![]() |
#212 | |||||||||||||
Burger
|
![]() REACTIE OP # 205
Citaat:
Wat er precies staat in het Vlaamse regeerakkoord over dat verdrag laat echter ONDUBBELZINNIG geen enkele ruimte voor interpretatie; er wordt daar helemaal niet gesproken over “zonder meer”. “Onder geen enkel beding” de woorden spreken voor zich(zelf). Dit is er naar alle waarschijnlijkheid gekomen op vraag van de NVA. Wees nu maar gerust; het is niet mijn bedoeling om u om te praten. Mijn punt is alleen maar te zeggen dat als u akkoord gaat met dat (door NVA doorgedrukte) standpunt u ook niet meer anderen of andere staten kunt verwijten dat zij dat verdrag ook niet zouden goedkeuren. REACTIE OP # 206 Citaat:
Citaat:
Citaat:
REACTIE OP # 207 Citaat:
Citaat:
Alleen hier in Vlaanderen willen ze het anders doen en u weet verdomd goed waarom. REACTIE OP # 208 Citaat:
REACTIE OP # 209 Citaat:
Citaat:
Overigens gold toen een cijnskiesrecht voor een kleine toplaag en er zijn - behalve misschien een paar zonderlingen - geen mensen mensen meer om zo'n regime te verdedigen. REACTIE OP # 210 Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Anders dan de Schelde vormt de Maas nergens een grens tussen het Vlaamse en het Waalse gewest. |
|||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#213 |
Vreemdeling
|
![]() Ik kan eigenlijk zowel Malcolm als Vandenberghe begrijpen. Malcolm heeft een punt dat het begrijpelijk is dat Brussel uitdijdt en daarmee ook haar tweetaligheid. Een franstalige brusselaar verhuist niet naar ameland, hij kan nog steeds werken in brussel, er uitgaan, z'n sociale leven er onderhouden etc, kortom de noodzaak voor zo'n mens om nederlands te leren is niet erg sterk.
Aan de andere kant, de taalgrens is wel wettelijk vastgelegd en ten tijde daarvan waren die faciliteitsgemeentes wel degelijk in duidelijke meerderheid nederlandstalig. Als een franstalige zich er vestigt, weet hij dat hij in vlaanderen komt te wonen, ook al is het misschien niet meer dan een steenworp van Brussel (btw ook een tweetalige stad, laten we dat ook niet vergeten). Is het onmogelijk voor zo'n persoon om geen nederlands te kennen, neen, maar er is ook nog iets zoals hoffelijkheid. Zo moeilijk kan het niet zijn om te vragen voor een brood ipv un pain. Ik denk zelfs niet dat de gemiddelde vlaming verwacht dat hij perfect nederlands zal leren, maar een rudimentaire kennis dan toch wel. Ik denk dat de situatie te vergelijken is met hele wijken aan de spaanse kust die bewoont worden door nederlandse pensionados. Ze kunnen er hun telegraaf kopen worden omringd door nederlanders, er is amper een spanjaard in hun wijk te bekennen en toch zal het merendeel een cursus spaans volgen zodat men bij de lokale middenstand un cerveza of een un pan kan bestellen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#214 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#215 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Dimitri : 8 september 2004 om 17:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#216 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#217 | |||||||||
Burger
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Om maar te zeggen dat uw vergelijking compleet mank loopt ! REPLIEK OP Jan van den Berghe Citaat:
Citaat:
Er zijn veel gebieden in de wereld waar er een dialect gesproken wordt dat weinig of geen verwantschap vertoont met aldaar gangbare officiële taal; de mensen beschouwen zich er nochtans Franstalig of …-talig. Zij beschouwen dus zichzelf niet als minderheid of zeg maar “historiche” minderheid. Misschien zou u eindelijk eens wat meer bescheidenheid aan de dag moeten leggen en de betrokkenen zelf laten uitmaken of zij zich als minderheid beschouwen of voelen i.p.v. met zo’n grote mond dat in hun plaats te oordelen en te beslissen. Citaat:
Overigens ken ik een aantal Limburgers die zich ook niet Vlaming voelen. Vlamingen zijn voor hen mensen uit het westen, van West- en Oost-Vlaanderen. |
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#218 |
Vreemdeling
|
![]() Malcolm, als ik jouw redenering volg mag een fransman blij zijn dat ik hem in het frans toespreekt, want om een of andere reden heeft hij mijn respect verdient. Deze redenering loopt pas echt mank! Voor mij is het vanzelfsprekend om de taal te spreken van het land, zolang ik die beheers. Een fransman hoeft niet op z'n knietjes van blijheid dat ik hem in het frans toespreek, dit is een vanzelfsprekendheid net zoals het een vanzelfsprekendheid zou moeten zijn dat als een franstalige belg die het nederlands beheert zich van het nederlands bedient in het vlaamse gewest!
Mijn vergelijking met gepensioneerden in spanje toont aan dat zij het natuurlijk vinden om de taal te leren, een staatsgrens heeft daar niks mee te maken, volgens jou redenering is het compleet belachelijk dat walen uberhaupt geen nederlands kunnen, nochtans een taal binnen de staatsgrenzen. Je argument dat doordat franstaligen nederlands moeten leren leidt tot de eis van vlamingen tot onafhankelijkheid is ook al poep!!!! Nee vlaanderen hoeft geen buitenland te zijn voor het feit dat men er nederlands spreekt, het staat allemaal vrij duidelijk in de wet, vlaanderen is de nederlandstalige gemeenschap van belgie, jou argument is werkelijk zo ontzettend krom, het slaat compleet, maar dan ook compeet nergens op!!!!!! En ja ik weet hoe die taalgrens tot stand is gekomen, in het nadeel van vlamingen. Vlamingen in Edingen en andere plaatsen werden gepusht om te stemmen dat ze franstalig waren, hier is zelfs een parlementair onderzoek naar gedaan, alleen met de uitkomst van dit onderzoek heeft men niks gedaan. Als er iemand een verwrongen argumentatie op na houdt ben jij het wel, [size=6]*KNIP*[/size]!! Laatst gewijzigd door Peter Johan : 10 september 2004 om 07:48. Reden: Klacht vanwege MalcolmX i.v.m. scheldwoord. |
![]() |
![]() |
![]() |
#219 | |||||||
Burger
|
![]() Citaat:
Mijn opmerking is eerder algemeen van aard. Hoffelijkheid kun je niet afdwingen, daar blijf ik bij. U leest blijkbaar niet met voldoende kritische ingesteldheid de schrijfsels van de Vlaamse nationalisten die systematisch de mensen van het zuiden afschilderen als profiteurs, luierikken en dies meer. Een Vlaamse politica erkende ooit dat als van bepaalde artikels de woorden "Franstaligen" of "Walen" zou vervangen door "Marokkanen", "Turken" of "vreemdelingen" de auteurs ervan algauw als racist aan de kaak zouden gesteld worden. Dit is de droevige realiteit van de stad en het gewest waarin ik woon en een extreem rechtse partij waarvan de naam u wellicht bekend is meer dan 25 % behaalt ! Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
De taalgrens werd vastgelegd zonder de plaatselijke inwoners te raadplegen, zoveel is duidelijk. Ik heb absoluut geen bezwaar tegen een referendum, zonodig onder VN-toezicht met buitenlandse waarnemers. U ook ? Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Malcolm X : 10 september 2004 om 04:23. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#220 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |