Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 oktober 2013, 09:13   #201
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Laten we het dan eerst even uitklaren of wat voor u schijnbaar heel onduidelijk is als het over Vlaanderen gaat, wel te plaatsen valt bij andere culturen.

Laten we daarom even die denkoefening maken: Wat is dan wel "Franse cultuur", "Duitse cultuur", "Italiaanse cultuur", "Ierse cultuur"...? Om ons even tot die bekende zaken te beperken.

Is de kans dan ook niet heel groot dat we dan clichés bovenhalen: Frans wordt dan "vin, pain et Boursin"; Duits "Bier und Wurst", Italiaans "design, couture en parole", Iers "fiddle, Guinness en mist"...?
...En Belgische cultuur is bier, chocolade en de rode duivels...

Die beterweter uit het achterlijke Limburg kan beter eens definiëren wat Belgische kunst en cultuur is. Heel de wereld kent GROTE Vlaamse kunstenaars. Kent ook heel de wereld Belgische kunstenaars? En welke zijn dat dan? Vim Delvoye, wereldberoemd wegens zijn Belgische kakmachine?

Citaat:
In dit land worden kunstenaars zo gepamperd dat ze zich tegen het regime aanschurken. De N-VA bedreigt die status-quo', aldus regisseur Jan Verheyen over de vete tussen de cultuurwereld en de N-VA.

Waar volk naar komt kijken, is verdacht en corrupt. Waar niemand naar komt kijken, is kunst (Belgische, gesubsidieerde cultuur) en zijn tijd ver vooruit.
Oud 8 oktober 2013, 09:44   #202
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...En Belgische cultuur is bier, chocolade en de rode duivels...

Die beterweter uit het achterlijke Limburg kan beter eens definiëren wat Belgische kunst en cultuur is. Heel de wereld kent GROTE Vlaamse kunstenaars. Kent ook heel de wereld Belgische kunstenaars? En welke zijn dat dan? Vim Delvoye, wereldberoemd wegens zijn Belgische kakmachine?
U moet de vraag niet omzeilen door een andere vraag te stellen. En er is geen enkele reden om u zo aan te stellen. Ik stel een eenvoudige vraag want de draad gaat over 'Vlaamse cultuur'. En mijn eenvoudige vraag is: zeg me, of definieer nu eens wat dat is 'Vlaamse cultuur'. En blijkbaar kan dat niemand. U blijkbaar ook niet, want u begint dan te emmeren over Belgische cultuur.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2013, 09:50   #203
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, u toont slechts aan dat hij op bepaalde plaatsen verbleef. Alleen ging u niet in op mijn vraag: wat moge dan wel in die tijd "Europese cultuur" zijn? Wat maakt dus dat er gelijklopende lijnen bestonden tussen allerlei gebieden?
Ik toonde aan dat hij op verschillende plaatsen onderwijs kreeg en de mogelijkheid kreeg om zijn ideeën uit te werken.
Gelijklopende lijnen? Onderwijs en wetenschap in Latijn bv. zodat er een gemakkelijke uitwisseling van kennis en ideeën was.

Laatst gewijzigd door pajoske : 8 oktober 2013 om 10:03.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2013, 09:55   #204
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ik tyoonde anad at hij op verschillende plaatsen onderwijs kreeg en de mogelijkheid kreeg om zijn ideeën uit te werken.
Gelijklopende lijnen? Onderwijs en wetenschap in Latijn bv. zodat er een gemakkelijke uitwisseling van kennis en ideeën was.
Het is volgens mij niet omdat Mercator geboren werd in een Vlaams stadje, maar vervolgens bijna heel zijn leven in het buitenland zat, dat men daarom 'het kaarten maken van Mercator', moet gaan beschouwen als behorende tot de Vlaamse cultuur. Mensen die dit wèl zouden stellen (en zo zijn er hier een paar), vertellen de grootste onzin.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 8 oktober 2013 om 10:03.
Oud 8 oktober 2013, 10:10   #205
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Het is volgens mij niet omdat Mercator geboren werd in een Vlaams stadje, maar vervolgens bijna heel zijn leven in het buitenland zat, dat men daarom 'het kaarten maken van Mercator', moet gaan beschouwen als behorende tot de Vlaamse cultuur. Mensen die dit wèl zouden stellen (en zo zijn er hier een paar), vertellen de grootste onzin.
Die mensen kunnen misschien iets leren van Mercator. Bv Wat in die tijd Vlaanderen was:

En wat België was:

Oud 8 oktober 2013, 10:17   #206
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die mensen kunnen misschien iets leren van Mercator. Bv Wat in die tijd Vlaanderen was:

En wat België was:

En daar zat Mercator nooit. En mijn voorouders maar evenmin.
Oud 8 oktober 2013, 10:29   #207
pajoske

Standaard

Citaat:
En daar zat Mercator nooit. En mijn voorouders maar evenmin.
mijn voorouders ook niet. Die zaten meer in de buurt van het stadje Gangelt. Plaats die mercator trouwens vermeldt op zijn kaart van Belgii
Oud 8 oktober 2013, 10:36   #208
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
mijn voorouders ook niet. Die zaten meer in de buurt van het stadje Gangelt. Plaats die mercator trouwens vermeldt op zijn kaart van Belgii
Lijkt me wel een mooi plaatsje.
Oud 8 oktober 2013, 10:44   #209
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U moet de vraag niet omzeilen door een andere vraag te stellen. En er is geen enkele reden om u zo aan te stellen. Ik stel een eenvoudige vraag want de draad gaat over 'Vlaamse cultuur'. En mijn eenvoudige vraag is: zeg me, of definieer nu eens wat dat is 'Vlaamse cultuur'. En blijkbaar kan dat niemand. U blijkbaar ook niet, want u begint dan te emmeren over Belgische cultuur.
Waarom geef je mij geen antwoord op de eenvoudige vraag wat Belgische cultuur is? Als wat Vlaams is ook Belgisch is moet dat toch niet moeilijk zijn?
Oud 8 oktober 2013, 10:59   #210
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik stel vast dat u niet ingaat op mijn eenvoudige vraag en dat u dus niet in staat bent om me te zeggen wat nu 'Vlaamse cultuur' inhoudt.
We kunnen dan inderdaad besluiten dat Vlaamse cultuur niet bestaat.

Langs de andere kant vroeg iemand aan u voorbeelden van o.a. de Duitse, Franse en Nederlandse cultuur, ook daar is onduidelijkheid gebleven over wat die culturen inhouden. We kunnen dus daarover ook besluiten dat de Duitse, de franse en de Nederlandse cultuur niet bestaan.
Oud 8 oktober 2013, 11:00   #211
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht

Langs de andere kant vroeg iemand aan u voorbeelden van o.a. de Duitse, Franse en Nederlandse cultuur, ook daar is onduidelijkheid gebleven over wat die culturen inhouden. We kunnen dus daarover ook besluiten dat de Duitse, de franse en de Nederlandse cultuur niet bestaan.
En al zeker geen belgische.
Vandaar dat mijn eenvoudige vraag ontweken werd.
Oud 8 oktober 2013, 11:41   #212
Klojo eerste klas

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
http://www.cjsm.be/cultuur/
Veel zoekplezier
Oud 8 oktober 2013, 14:51   #213
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht

Eindelijk eens een zinnig antwoord op een concrete vraag. De meeste hier draaien en wringen zich in alle bochten om een nietszeggend antwoord te geven of een volstrekt foutief antwoord, of een antwoord die de vraag stelt naar de Belgische -, Franse-, of Duitse cultuur.

Een bijkomende moeilijkheid voor Vlaanderen ligt ook in het feit dat Vlaanderen als deelstaat nog niet zo lang bestaat en eigenlijk een samenraapsel is van Nederlandssprekende Belgen.

Nu verneem ik zojuist dat een Belg (François Englert) vandaag de Nobelprijs heeft gekregen voor fysica. Maakt zijn wetenschappelijk onderzoek deel uit van 'De Belgische cultuur'? Ik zou bij god niet weten waarom dit nu zo zou zijn.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 8 oktober 2013 om 14:55.
Oud 8 oktober 2013, 14:56   #214
Goudbever
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Eindelijk eens een zinnig antwoord op een concrete vraag. De meeste hier draaien en wringen zich in alle bochten om een nietszeggend antwoord te geven of een volstrekt foutief antwoord, of een antwoord die de vraag stelt naar de Belgische -, Franse-, of Duitse cultuur.

Een bijkomende moeilijkheid voor Vlaanderen ligt ook in het feit dat Vlaanderen als deelstaat nog niet zo lang bestaat en eigenlijk een samenraapsel is van Nederlandssprekende Belgen.

Nu verneem ik zojuist dat een Belg (François Englert) vandaag de Nobelprijs heeft gekregen voor fysica. Maakt zijn wetenschappelijk onderzoek deel uit van 'De Belgische cultuur'? Ik zou bij god niet weten waarom dit nu zo zou zijn.
Die maakt deel uit van de Waalse cultuur
Goudbever is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2013, 15:07   #215
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goudbever Bekijk bericht
En wat zou nu typisch 'Waals' aan zijn aan dit onderzoek? Trouwens, Englert is een Brusselaar.
Oud 8 oktober 2013, 15:12   #216
Klojo eerste klas

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sedert wanneer zou wetenschap beschouwd kunnen worden als cultuuruiting ? Dat een bepaalde cultuur meer kans biedt op een gunstig wetenschappelijk klimaat, ja, maar 'wetenschap is cultuur' ? Ik deel je verwarring
Oud 8 oktober 2013, 15:16   #217
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

http://vlaamseprimitieven.vlaamsekunstcollectie.be/nl

In de 15de en 16de eeuw waren er dus al "Nederlandstalige Belgen".

Door de contacten tussen Vlaanderen, Noord-Italië en andere regio's op het oude continent, beïnvloedde deze typisch Vlaamse schilderkunst heel Europa.

Straffen toebak als ik lees dat België al veel langer dan twee eeuwen bestaat terwijl Vlaanderen nog Belgische luiers draagt. Bovendien heeft Vlaamse schilderkunst niets vandoen met Vlaamse cultuur. Die nestaat immers niet?
"Daarkom" in Brussel daarentegen wordt wél een Vlaams-Marokkaans "Culturenhuis" genoemd.

Wat daar onder die noemer verkocht wordt weet de duivel, maar d�*�*r zal je geen belgisch-nationalist over horen memmen.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 8 oktober 2013 om 15:17.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2013, 15:19   #218
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas Bekijk bericht
Sedert wanneer zou wetenschap beschouwd kunnen worden als cultuuruiting ? Dat een bepaalde cultuur meer kans biedt op een gunstig wetenschappelijk klimaat, ja, maar 'wetenschap is cultuur' ? Ik deel je verwarring
Een wetenschappelijk peil van een zeker land van de andere kant, kan wel beschouwd worden als een cultuuruiting. Tenminste, indien dit peil schril afsteekt tegen dat van de omringende landen. Want dan is dit hoog wetenschappelijk peil eigen aan dat land.
Oud 8 oktober 2013, 15:22   #219
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goudbever Bekijk bericht
typisch Waals?

http://joodsactueel.be/2013/10/08/jo...ncois-englert/
Oud 8 oktober 2013, 15:40   #220
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
http://<b><b>http://vlaamseprimitiev....be/nl</b></b>

In de 15de en 16de eeuw waren er dus al "Nederlandstalige Belgen".

Door de contacten tussen Vlaanderen, Noord-Italië en andere regio's op het oude continent, beïnvloedde deze typisch Vlaamse schilderkunst heel Europa.

Straffen toebak als ik lees dat België al veel langer dan twee eeuwen bestaat terwijl Vlaanderen nog Belgische luiers draagt. Bovendien heeft Vlaamse schilderkunst niets vandoen met Vlaamse cultuur. Die nestaat immers niet?
"Daarkom" in Brussel daarentegen wordt wél een Vlaams-Marokkaans "Culturenhuis" genoemd.

Wat daar onder die noemer verkocht wordt weet de duivel, maar d�*�*r zal je geen belgisch-nationalist over horen memmen.
Ja maar u bent weer daar met uw Vlaams schilderkunst vanuit de jaren stillekes? En met uw ' Vlaamse primitieven'. Dat verhaaltje kennen we ondertussen. Maar wat heeft dat nu met het huidige Vlaanderen te maken? Maar bitter weinig als u het mij vraagt. Want mijn voorouders , bijvoorbeeld, woonden niet in dit Vlaanderen van toen. Met andere woorden, u maakt er een rommeltje van.

Bovendien waren daar ook Waalse schilders bij zoals Rogier de la Pasture (Rogier Van der weyden) of Robert Campin, de meester van Flémalle.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 8 oktober 2013 om 15:47.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be