Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 november 2013, 08:34   #201
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Voor zover ik weet kan N-VA alleen in een regering stappen als de leden akkoord gaan (na stemming) met het voorgestelde regeerakkoord.

In 2010 had BDW zelf een regeerakkoord opgesteld met de nodige compromissen, waarvan ik twijfel of hij daarvoor een akkoord zou hebben gekregen. Kantje boordje denk ik.

Maar nu ligt de kans veel hoger.
Ten eerste is er de vorige legislatuur door niet deelname achteruitgang geboekt (in onze ogen dan, laat dat niet de discussie zijn aub)
Ten tweede verwacht ik dat het percentage gematigden omhoog is gegaan.
En ten derde is er nu een duidelijk plan. Zolang de afspraken in die richting gaan zonder achteruitgang op nevengebieden, is dat positief voor een gematigde als ik.

Ik verwacht dat de goedkeuring er komt ja. Afhankelijk van het regeerakkoord zelf natuurlijk, maar ook hier heb ik vertrouwen dat BDW alleen met iets gaat komen waar hij zelf ook achter kan staan.
de vraag is wat het belangrijkste wordt: een regering zonder de PS of een communautaire doorbraak.
Oud 7 november 2013, 08:37   #202
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor zover ik weet kan N-VA alleen in een regering stappen als de leden akkoord gaan (na stemming) met het voorgestelde regeerakkoord.

In 2010 had BDW zelf een regeerakkoord opgesteld met de nodige compromissen, waarvan ik twijfel of hij daarvoor een akkoord zou hebben gekregen. Kantje boordje denk ik.

Ten eerste is er de vorige legislatuur door niet deelname achteruitgang geboekt (in onze ogen dan, laat dat niet de discussie zijn aub)
En ten derde is er nu een duidelijk plan. Zolang de afspraken in die richting gaan zonder achteruitgang op nevengebieden, is dat positief voor een gematigde als ik.

Ik verwacht dat de goedkeuring er komt ja. Afhankelijk van het regeerakkoord zelf natuurlijk, maar ook hier heb ik vertrouwen dat BDW alleen met iets gaat komen waar hij zelf ook achter kan staan.
Ik denk dat heel de discussie of BDW premie word, zelfs de vraag of N-VA in een regering stapt, niet aan de orde zal zijn.

Met hun programma rond een confederaal Belgie, hebben ze de Franstaligen duidelijk uit hun tent gelokt en hen duidelijk laten zeggen dat voor hen Belgie ophoud te bestaan als er geen Vlaamse centen meer naar Brussel en Wallonie stromen.

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...n_NVA-standard

Zoals dus voorspelt, het is met allen tegen één.

We krijgen na de verkiezingen 2014 dus opnieuw een federale regering met een Vlaamse minderheid. Zonder N-VA of VB.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2013, 08:40   #203
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
de vraag is wat het belangrijkste wordt: een regering zonder de PS of een communautaire doorbraak.
Op korte termijn het eerste, op lange termijn het tweede.

Gezien de geschiedenis van dit land denk ik dat we op lange termijn moeten denken.
Omdat ik denk dat N-VA nu piekt, denk ik ook dat we nu voor het communautaire moeten gaan. (nu of nooit, weet-je-wel)
En ook omdat het sociaal economische toch voortkomt uit het communautaire.

Dus voor mij is het communautaire het belangrijkste.

Laatst gewijzigd door Travis66 : 7 november 2013 om 08:41.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2013, 08:42   #204
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Die berekeningen te zien krijgen zou inderdaad interessant zijn, maar dat zal niet gebeuren. Kunnen hoedanook hoogstens wat schattingen zijn. Trouwens, en tenminste op dat stuk volg ik n-va hun redenering : als het gaat om een "ideaalbeeld", te realiseren op een decenium dan zijn exacte berekeningen wellicht zelfs niet mogelijk.
De obsessie over deze teksten is overtrokken. Als buitenstaander ga ik ervan uit dat deze met grote meerderheid zullen een ja krijgen, wellicht na wat amendementen om het wat socialer te maken. We zien wel, het is uiteindelijk maar een intern document. Het geeft natuurlijk wel loepzuiver weer, waar n-va naartoe wil mocht ze echt de macht in handen hebben.
Maar wat mij veel meer interesseert is de mening van gematigde n-va'ers over de vraag wat hun partij via congres zou beslissen als ergens na mei 2014 n-va in een federale regering geraakt met centrum-rechts programma, zonder PS, maar ook geen communautair programma. Wel voorzien van de door Ben Weyts en consoorten gevraagde verklaring van de coalitiepartners dat ook zij op termijn zullen werken richting een confederaal België. Tot hiertoe is de enige die daar een duidelijk antwoord op gegeven heeft, xeno.
Stemmen winnen is één ding, wat ze ermee gaan doen lijkt me politiek gezien toch veel belangrijker ?
Ken je afhakers na een legislatuur als ze enkel een achteruitgang in hun portemonnee zien?

Je mag je plannen zo mooi voorstellen als je wil, je portemonnee liegt er niet om op het einde van het jaar.

Enkel de harde kern, die dan nog denken dat het parcours van BDW gaat over hun "Vlaamse zaak" ipv het Voka parcours, blijven dan over.

Want al die klagers die hier zitten van N-VA, zullen merken dat de voorgestelde plannen van belastingverlaging, hun bij werkloosheid of ziekte, steeds meer zullen kosten door verkorte termijnen en hogere premies voor minder dienstverlening.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2013, 08:42   #205
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Dat lijkt me een realistische kijk op de mogelijkheden.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2013, 08:44   #206
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat is inderdaad de centrale vraag.
Oud 7 november 2013, 08:45   #207
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Op korte termijn het eerste, op lange termijn het tweede.

Gezien de geschiedenis van dit land denk ik dat we op lange termijn moeten denken.
Omdat ik denk dat N-VA nu piekt, denk ik ook dat we nu voor het communautaire moeten gaan. (nu of nooit, weet-je-wel)
En ook omdat het sociaal economische toch voortkomt uit het communautaire.

Dus voor mij is het communautaire het belangrijkste.
voor mij ook. maar als je het document leest, lees je vooral veel anti-PS, veel over de PS-gedomineerde belastingsregering, enkel hier en daar de analyse dat dit vooral komt doordat we in 2 democratieën leven.

Het doet me wat vrezen dat de campagne vooral in die richting zal gaan: eerst en vooral afgeraken van de PS en nadien bekijken of we iets kunnen doen op het communautaire.
volgens mij een verkeerde richting. Als de PS in hun democratie de grootste worden, moet er aan tafel gegaan worden met hun en moet de focus naar het communautaire gaan.

Maar de N-VA zal zéér weinig kans hebben om in een federale regering te geraken.
Oud 7 november 2013, 08:46   #208
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
We krijgen na de verkiezingen 2014 dus opnieuw een federale regering met een Vlaamse minderheid. Zonder N-VA of VB.
Dat is niet de discussie hier hoor Jantje.

En ik ben het ook niet eens met je voorspelling.
Spijtig genoeg heeft jouw voorspelling ook self-fullfilling eigenschappen, dus ik zie ze liever niet gemaakt.
Oud 7 november 2013, 08:48   #209
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
voor mij ook. maar als je het document leest, lees je vooral veel anti-PS, veel over de PS-gedomineerde belastingsregering, enkel hier en daar de analyse dat dit vooral komt doordat we in 2 democratieën leven.

Het doet me wat vrezen dat de campagne vooral in die richting zal gaan: eerst en vooral afgeraken van de PS en nadien bekijken of we iets kunnen doen op het communautaire.
volgens mij een verkeerde richting. Als de PS in hun democratie de grootste worden, moet er aan tafel gegaan worden met hun en moet de focus naar het communautaire gaan.

Maar de N-VA zal zéér weinig kans hebben om in een federale regering te geraken.
Ik zie het positiever. Ik onderschrijf je analyse van de congrestekst, maar denk niet dat die nadruk doorweegt in de geplande regeerstrategie. De PS verwijzingen hebben meer een electoraal nut.
Oud 7 november 2013, 08:50   #210
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de gebonden stem Bekijk bericht
En wat als de N-VA de Vlaamse regering gaat leiden, zoals velen voorspellen, en constant in conflict gaat met de federale?

Gaat de federale regering dan het leger sturen en een Morsietje plegen?
Dat is inderdaad een argument dat ik zelfs vergeten was. Het feit dat beide verkiezingen nu samenvallen speelt in het voordeel van de N-VA. Een minderheidsvertegenwoordiging federaal, is nu moeilijker te verwezenlijken.
Oud 7 november 2013, 08:58   #211
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat denk ik ook.
Anders zou het overkomen als een 'strijd' tegen de Walen. Nu enkel tegen de PS, veroorzaker van de stilstand in het zuiden én het noorden.
het is helemaal geen strijd tegen de Walen. het is een strijd tegen de stilstand veroorzaakt doordat je 2 democratieën op een onnatuurlijke manier laat samenwerken.

De PS is gewoon de grootste vertegenwoordiger van die andere democratie, maar een federale regering zonder de PS gaat nog altijd niet de nodige beslissingen kunnen nemen die goed is voor iedere Belg. Dit omdat het onderliggende probleem, je moet rekening houden met verschillende sociaal-economische parameters, een andere publieke opinie, niet weg zijn.

De PS is niet het probleem, wel het systeem. Verander maw het systeem.
Oud 7 november 2013, 09:00   #212
subocaj

Standaard

Citaat:
En wat als de N-VA de Vlaamse regering gaat leiden, zoals velen voorspellen, en constant in conflict gaat met de federale?

Gaat de federale regering dan het leger sturen en een Morsietje plegen?
Nee dan krijg je pas een Vlaamse regering na 600 dagen onderhandelingen.
Oud 7 november 2013, 09:02   #213
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Nee dan krijg je pas een Vlaamse regering na 600 dagen onderhandelingen.
waarom? zo lang heeft het toch niet geduurd in Antwerpen?
Oud 7 november 2013, 09:26   #214
subocaj

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
U fdenkt toch niet dat de N-VA dit allemaal zomaar op één twee drie uit de hoed gehaald heeft?

De teksten zijn goeddoordacht en getoetst door internationale experten.
Trouwens op veel punten heeft de N-VA het warm water niet moeten uitvinden, in veel landen worden al jaren zaken toegepast die in onze teksten te vinden zijn.
Mijn blijde verwachting op de goed doordachte cijfers door internationale experten stijgt met de minuut.

Volgens mij zijn het de experten van de Goldman Sachs club van Europa, die de banken toestemming hebben gegeven jouw spaargeld te mogen gebruiken om hun tekorten terug aan te vullen, die dit rigoureus voor hun grote vriend Jambon hebben uitgerekend.

Je weet wel, die experten die ongeveer 123 triljoen dollar met een majestueuze goocheltruc, op enkele jaren naar hun eigen zakken hebben afgevoerd.
Met als fantastisch gevolg dat we België moeten splitsen, om de wereld te redden.

Laatst gewijzigd door subocaj : 7 november 2013 om 09:26.
Oud 7 november 2013, 09:29   #215
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Bart De Wever is kandidaat-premier.

Bart De Wever laat in het midden of hij al dan niet kandidaat-premier is.

Zoek het liegebeest.
ik denk dat het eenvoudig :

De Wever is kandidaat premier als hij premier kan worden.
Wordt hij geen premier dan blijft hij burgemeester van Antwerpen.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2013, 09:34   #216
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
ik denk dat het eenvoudig :

De Wever is kandidaat premier als hij premier kan worden.
Wordt hij geen premier dan blijft hij burgemeester van Antwerpen.
Zo ziet het ernaar uit. Ik heb lange tijd gedacht dat BDW de opvolger van Peeters wou worden, maar alle huidige signalen vanuit n-va tonen aan dat ik het daar verkeerd voor had.
Oud 7 november 2013, 09:40   #217
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
zijn belofte vorig jaar was dat hij 6j burgemeester zou blijven omdat de keizer het hem vroeg. Toen al was duidelijk dat dit een leugen was.
De Nva is tot nader order nog steeds een eenmanspartij dus kan de nva hem niet missen voor de verkiezing.
het was toen al te denken dat vanaf 14 A'pen ad interim door Weyts en Homans bestuurd zullen worden tot in 18.
Hoezo? is hij geen burgemeester van Antwerpen dan? Of blijft hij geen burgemeester van Antwerpen?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2013, 09:42   #218
subocaj

Standaard

Citaat:
waarom? zo lang heeft het toch niet geduurd in Antwerpen?
Supertsjeven met tsjeven en postjestsjeven, waar zat daar het probleem?
Oud 7 november 2013, 09:49   #219
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Bart DW heeft m.i. uiteraard gelijk niet te bruusk te werk te gaan en openingen laten, indien de N-VA werkelijk iets te zeggen wil hebben.

Hij moet absoluut in de federale regering geraken om van daaruit langzaam maar zeker de zaken ten goede te doen keren.
Werken zoals het Paard van Troje, weet je.
idd. de comunautaire hardliners in die partij moeten het idee krijgen dat ze met dat Paard te maken hebben in plaats van 'veraders', dan houden die zich afzijdig,en komen de regeer-postjes voor de vele nieuwkomers beschikbaar.
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2013, 09:49   #220
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Als het daar alleen maar was...
http://www.youtube.com/watch?v=wQYob6dpTTk
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be