Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 december 2013, 23:03   #201
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Ik wil ook niet ontkennen dat er andere redenen zijn waarom pedofilie bij priesters voorkomt (in hogere mate dan bij de gemiddelde bevolking).
In hogere mate?

Wel, dit onderwerp is al meer dan eens de revue gepasseerd. Iedere keer weer vraag ik dan: "Waarop baseert men zich?" Tot nu toe heeft niemand, ja, niemand, mij een antwoord kunnen geven dat op statistische gegevens is gebaseerd.

Kortom, men gaat uit van een veronderstelling.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2013, 23:05   #202
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat is het risico van alle keuzes die men ooit in het leven maakt. Ook als getrouwde man bestaat het "gevaar" dat er andere gevoelens opsteken. De vraag is niet of zoiets komt, dan wel hoe men ermee om moet. Net als in het huwelijk gaat het om de beleving. Wie zijn huwelijk goed beleeft, overstijgt bepaalde problemen. Net zo met het celibaat.
Dan wordt het een kwestie van de voor- en nadelen van het celibaat eens op een rijtje te zetten. Daarvoor moet men echter eerst de bestaande verbanden onder ogen zien. Op die verbanden poog ik hier de aandacht op te vestigen.

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2013, 23:06   #203
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In hogere mate?

Wel, dit onderwerp is al meer dan eens de revue gepasseerd. Iedere keer weer vraag ik dan: "Waarop baseert men zich?" Tot nu toe heeft niemand, ja, niemand, mij een antwoord kunnen geven dat op statistische gegevens is gebaseerd.

Kortom, men gaat uit van een veronderstelling.
Deductie. De redenering is eigenlijk al gegeven.

Het is ook bekend dat bij bepaalde beroepen meer pedofilie voorkomt. Men kan ook gemakkelijk deduceren dat pedofielen jobs zoeken die hen in contact met kinderen brengen liefst vanuit een autoriteitspositie.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 8 december 2013 om 23:08.
Oud 8 december 2013, 23:06   #204
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hierbij denk ik aan de aantrekkingskracht die de lakse houding van de kerk rond pedofilie moet gehad hebben op pedofielen.
Bij bepaalde bisdommen met lakse bisschoppen kan dat misschien het geval geweest zijn. Bij anderen heus niet.
Oud 8 december 2013, 23:08   #205
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Deductie. De redenering is eigenlijk al gegeven.
Kortom, een veronderstelling. U veroordeelt dus voor er bewijzen zijn. Zo is het natuurlijk gemakkelijk de Kerk met de vinger te wijzen. Geen feiten, maar wazige en mistige redeneringen.
Oud 8 december 2013, 23:09   #206
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is ook bekend dat bij bepaalde beroepen meer pedofilie voorkomt. Men kan ook gemakkelijk deduceren dat pedofielen jobs zoeken die hen in contact met kinderen brengen liefst vanuit een autoriteitspositie.
"Het is bedenk."

Dan moeten er statistische gegevens aanwezig zijn. Onderzoeken.

Welnu, waar kunnen we die nalezen?
Oud 8 december 2013, 23:13   #207
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bij bepaalde bisdommen met lakse bisschoppen kan dat misschien het geval geweest zijn. Bij anderen heus niet.
Er waren pauselijke verordeningen in het verleden die pedofiele in de hand werkten omwille van het belang van de organisatie (ik gaf de links al eens in een verleden). Overplaatsing was de meest gebruikte strategie waarbij de kerkhierarchie het probleem enkel nog verergerde. Pedofielen werd alzo een hand boven het hoofd gehouden omdat men het potje gedekt wilde houden. En hoe vaak werden de slachtoffers zelf niet dubbel slachtoffer door deze houding van de kerk?

U downplayed de verantwoordelijkheid van de kerk in de pedofilieschandalen door slechts de nadruk te willen leggen op individuele gevallen en niet op de structuren die pedofilie in de hand werken. Ik hoop dat de opgetelde commissie tot een diepgaandere zelfreflectie in staat is. Anders blijft het probleem.

Website
Oud 8 december 2013, 23:15   #208
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan wordt het een kwestie van de voor- en nadelen van het celibaat eens op een rijtje te zetten. Daarvoor moet men echter eerst de bestaande verbanden onder ogen zien. Op die verbanden poog ik hier de aandacht op te vestigen.
Daarom ook duurt een priesteropleiding in de Roomse Kerk minimum zes jaar. In onze tijd wordt vaak nog voor een voorbereid jaar gekozen en is er de mogelijkheid na de reguliere zes jaar de priesterwijding nog een jaar uit te stellen.

In tegenstelling tot wat u hier allemaal gesuggereerd wordt, gaat de Kerk van Rome helemaal niet lichtzinnig hiermee om.
Oud 8 december 2013, 23:17   #209
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
"Het is bedenk."

Dan moeten er statistische gegevens aanwezig zijn. Onderzoeken.

Welnu, waar kunnen we die nalezen?
Als u zo onbekend bent met het fenomeen waarom meent u dan te kunnen oordelen erover? Een reflex om de kerk te verdedigen vermoed ik.

Die studies bestaan hoor. Overlaatst nog in de media zelfs.

En het is ook niet alsof er naast statistische studies geen ander waardevol wetenschappelijk materiaal bestaat waardoor het gedrag van pedofielen kan geprofileerd worden.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 8 december 2013 om 23:23.
Oud 8 december 2013, 23:17   #210
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U downplayed de verantwoordelijkheid van de kerk in de pedofilieschandalen door slechts de nadruk te willen leggen op individuele gevallen en niet op de structuren die pedofilie in de hand werken. Ik hoop dat de opgetelde commissie tot een diepgaandere zelfreflectie in staat is. Anders blijft het probleem.
Onzin, ik heb al meermaals hier onderstreept dat ik het beleid van bijvoorbeeld onze Belgische bisschoppen uitermate laakbaar vond. Daarnaast haalde ik vroeger al eens aan dat ik jaren voor het allemaal in de media werd uitgestrooid al aan het aartsbisschoppelijk paleis stond, samen met VB'ster Colen.
Oud 8 december 2013, 23:19   #211
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als u zo onbekend bent met het fenomeen waarom meent u dan te kunnen oordelen erover? Een reflex om de kerk te verdedigen vermoed ik.

Die studies bestaan hoor. Overlaatst nog in de media zelfs.
Wel, geef me dan eens een verwijzing. Ik vraag dat bij iedere discussie, maar een antwoord kwam er niet.

Nu wel?
Oud 8 december 2013, 23:51   #212
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wel, geef me dan eens een verwijzing. Ik vraag dat bij iedere discussie, maar een antwoord kwam er niet.

Nu wel?
Ik las overlaatst nog in de krant over een studie die aantoonde dat pedofielen meer voorkwamen in bepaalde beroepen zoals kleuterleider. Lijkt me ook logisch. Het profiel van pedofielen (o.a.. gebruikt door de politie) gaat er ook van uit dat ze situaties opzoeken waar ze gemakkelijk toegang krijgen tot kinderen. Ik zie niet in waarom de kerk dan zou willen ontkennen dat die redenering niet van toepassing zou zijn op haarzelf.

Dat artikel terug vinden. Wel ik heb een paar minuten via internet geprobeerd en vond het niet. Ik las het ergens rond october in België als ik me goed herinner.

Website
Oud 8 december 2013, 23:54   #213
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

In tegenstelling tot wat u hier allemaal gesuggereerd wordt, gaat de Kerk van Rome helemaal niet lichtzinnig hiermee om.
Lichtzinnig wil ik niet zeggen. Wat ik beweer is dat de motivatie van de kerk dubbel is en in een grote mate bepaald door de tendens de kerk te beschermen van schandalen door ze niet openbaar te maken bv. en dat desnoods ten koste van de slachtoffers.

Dan moet het maar zo niet waar?

Citaat:
Een rechter in de Amerikaanse staat Minnesota heeft beslist dat de lijst van 46 katholieke priesters - 33 van het aartsbisdom St-Paul en Minneapolis, en 13 van het bisdom Winona - die beschuldigd worden van seksueel misbruik gepubliceerd moet worden. Dat meldt het katholieke persagentschap Apic. Advocaten van slachtoffers van seksueel misbruik hadden op publicatie van de lijst aangedrongen. Zij voerden aan dat kinderen gevaar lopen als de namen van de priesters geheim worden gehouden.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 8 december 2013 om 23:55.
Oud 8 december 2013, 23:56   #214
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Onzin, ik heb al meermaals hier onderstreept dat ik het beleid van bijvoorbeeld onze Belgische bisschoppen uitermate laakbaar vond. Daarnaast haalde ik vroeger al eens aan dat ik jaren voor het allemaal in de media werd uitgestrooid al aan het aartsbisschoppelijk paleis stond, samen met VB'ster Colen.
Goed gedaan.

Website
Oud 8 december 2013, 23:58   #215
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik las overlaatst nog in de krant over een studie die aantoonde dat pedofielen meer voorkwamen in bepaalde beroepen zoals kleuterleider. Lijkt me ook logisch. Het profiel van pedofielen (o.a.. gebruikt door de politie) gaat er ook van uit dat ze situaties opzoeken waar ze gemakkelijk toegang krijgen tot kinderen. Ik zie niet in waarom de kerk dan zou willen ontkennen dat die redenering niet van toepassing zou zijn op haarzelf.

Dat artikel terug vinden. Wel ik heb een paar minuten via internet geprobeerd en vond het niet. Ik las het ergens rond october in België als ik me goed herinner.
Kortom, net zoals in het verleden, komt er ook hier geen antwoord.
Oud 9 december 2013, 00:00   #216
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kortom, net zoals in het verleden, komt er ook hier geen antwoord.
Het profiel van pedofielen dat de politie gebruikt is waardeloos om hun gedrag te voorspellen dan?

Website
Oud 9 december 2013, 00:06   #217
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het profiel van pedofielen dat de politie gebruikt is waardeloos om hun gedrag te voorspellen dan?
Is er een studie over het "pedofiel profiel" van katholieke geestelijken? Niet afkomen met "ik las ergens...". Graag concrete bewijzen a.u.b.
Oud 9 december 2013, 00:13   #218
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is er een studie over het "pedofiel profiel" van katholieke geestelijken? Niet afkomen met "ik las ergens...". Graag concrete bewijzen a.u.b.
Er zijn aanwijzingen via studies (zie "the John Jay Institute's report") dat de pedofiele priester het in grotere mate gemunt heeft op jongens dan op meisjes itt tot de niet priester pedofiel. In die zin kan er inderdaad sprake zijn van een specifiek profiel voor priesters.

Alhoewel ik die recente studie die bepaalde beroepen linkt aan pedofilie niet terug vind is er wel dit ook relatief recent artikel dat eerdere claims (vanuit katholieke hoek) dat pedofilie niet meer zou voorkomen bij priesters dan in de algemene populatie ook doet wankelen:

Citaat:
Research shows that sexual abuse is more likely to occur in (and be ignored by) particular kinds of institutional cultures. In particular, male-dominated organisations that lack oversight and accountability can harbour a “barrack-yard” culture that promotes physical and sexual abuse. As Marie Keenan indicates in her 2012 book Child Sexual Abuse and the Catholic Church, organisational culture is a key reason the Catholic Church has a problem with the sexual abuse of children. The general mindset and power structure of the Church is feudal in origin and nature. Figures of authority are entitled to expect absolute deference from subordinates. Men have divinely sanctioned authority over women and children. There is little, if any, real interest in democratic decision-making.

By any measure, this creates a situation ripe for the development of cultures of abuse. In this environment, one or two charismatic perpetrators can draw adults and children within institutions into overlooking, colluding or perpetrating in the abuse. This can result in the development of clandestine networks of abusers within and across institutions and organisations that uphold the culture of sexual abuse. Hence sexual abusers can be incubated within institutions. A Royal Commission focused solely on identifying and hounding out “paedophiles” cannot fulfil the brief of protecting children and providing justice to victims. It must also address the institutional factors that promote sexual abuse.

It has been common for institutional authorities to silence children who complain of abuse, while protecting abusers. This becomes more complex in the case of clergy abuse. The religious affiliations of police, politicians and authority figures may draw them into the efforts of a church to suppress allegations. Some critics have described this pattern of institutional cover-up as evidence of “organised paedophilia”. The line between complicity and conspiracy is uncertain. Institutional sexual abuse may occur due disorganised rather than organised abuse: a lack of basic safeguards, protections or care that leave children vulnerable to repetitive sexual abuse.

But we cannot dismiss allegations of organised abuse and cover-ups out of hand. It is clear that institutions can harbour sexually abusive cultures and groups without detection. The report of the South Australian Mullighan Inquiry into children in state care was published in 2008. In the report, former state wards provided detailed accounts of groups of staff sexually abusing children in institutions and taking them to what Commissioner Mullighan described as “paedophile parties”. Priests, nuns and care staff were implicated. Like so many other inquiries of this nature, the report hinted at a degree of sexual abuse that has not received full public recognition.

It is rare that I agree with Fred Nile. However, he had a point when he suggested that the narrow terms of reference of the proposed NSW inquiry into alleged police protection of clergy abusers is the result of political “nervousness”. Allegations of institutional sexual abuse often implicate, in various ways, three of the most powerful organisations in society - political parties, the churches and police – while aggravating many others.

To put it bluntly, institutional sexual abuse is a political hornets’ nest. Julia Gillard should be congratulated for moving beyond the entrenched resistance to addressing the issue openly and transparently.

But the issues facing the proposed Royal Commission go beyond the challenge of screening for paedophilia and encouraging institutional responsiveness to sexual abuse. There are cultural problems within the church and other institutions, and indeed within the community more generally, that are linked to the abuse of children and need real, practical policy solutions.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 9 december 2013 om 00:16.
Oud 9 december 2013, 00:30   #219
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er zijn aanwijzingen via studies (zie "the John Jay Institute's report") dat de pedofiele priester het in grotere mate gemunt heeft op jongens dan op meisjes itt tot de niet priester pedofiel. In die zin kan er inderdaad sprake zijn van een specifiek profiel voor priesters.
Dit is iets anders dan wat u stelde.
Oud 9 december 2013, 00:34   #220
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Alhoewel ik die recente studie die bepaalde beroepen linkt aan pedofilie niet terug vind is er wel dit ook relatief recent artikel dat eerdere claims (vanuit katholieke hoek) dat pedofilie niet meer zou voorkomen bij priesters dan in de algemene populatie ook doet wankelen:
Merkwaardig is dan wel dat het artikel spreekt over de organisatie van de katholieke Kerk als bron van het probleem en dus niet over het celibaat. Juist dat laatste beweerde u.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be