Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 september 2004, 21:57   #201
jusbou
Lokaal Raadslid

jusbou's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Ik doe dat niet. Wel de persoon die zichzelf buiten de gemeenschap plaatst en weigert zich te integreren. Wie in een Vlaamse gemeente komt wonen en verklaart geen Nederlands te willen leren, plaatst zichzelf er buiten. Hij kan dan maar beter andere oorden opzoeken.
belgen die in belgië verhuizen plaatsen zich buiten de belgische maatschappij? een beetje merkwaardig nietwaar?
jusbou is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2004, 21:58   #202
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jusbou
belgen die in belgië verhuizen plaatsen zich buiten de belgische maatschappij? een beetje merkwaardig nietwaar?
Dan moet er volgens uw redenering een of andere Belgische taal bestaan. Het gaat hier immers over de taalgemeenschappen...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2004, 21:59   #203
jusbou
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
En is dat aanpassen dan zo erg voor u? Gedraagt u zich liever als een imperialist die meent overal zijn taal te kunnen opleggen?Zo eenvoudig is het.
en maar zagen over frans imperialisme van vroeger: de pot verwijt de ketel dat em zwart ziet ja
Oud 9 september 2004, 22:02   #204
jusbou
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Dan moet er volgens uw redenering een of andere Belgische taal bestaan. Het gaat hier immers over de taalgemeenschappen...
die mensen werken, leven, wonen en betalen hier net zoveel belastingen als u, dan kan men zich toch niet buiten de maatschappij zetten, taal is slechts een euvel
Oud 9 september 2004, 22:02   #205
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
en maar zagen over frans imperialisme van vroeger: de pot verwijt de ketel dat em zwart ziet ja
Wat is dat voor onzin? Ik ben helemaal geen voorstander om buiten het Nederlands taalgebied de Nederlandse taal op te leggen. Echter, het handhaven van onze taal in ons eigen taalgebied is helemaal geen imperialisme. Integendeel.

Zoek dringend eens het woord "imperialisme" in het woordenboek op. Misschien begrijpt u het dan.
Oud 9 september 2004, 22:04   #206
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
die mensen werken, leven, wonen en betalen hier net zoveel belastingen als u, dan kan men zich toch niet buiten de maatschappij zetten, taal is slechts een euvel
Ik zet hen helemaal niet buiten de maatschappij. Door hun onwil de taal te leren van de streek waarin ze wonen, plaatsen ze zichzelf er buiten.

Een Turk die in Gent gaat wonen, eist ook niet dat het Gents bestuur hem papieren en allerlei documenten in het Turks toestuurt. Hij beseft immers dat Nederlands de ambtelijke taal van het Vlaamse Gewest is waarvan Gent deel uitmaakt.

Respect voor de wetten houdt ook respect voor de taalwetten in.
Oud 9 september 2004, 22:05   #207
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
... taal is slechts een euvel
Ook wat nieuws: taal zou een euvel zijn...
Oud 9 september 2004, 22:08   #208
jusbou
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Wat is dat voor onzin? Ik ben helemaal geen voorstander om buiten het Nederlands taalgebied de Nederlandse taal op te leggen. Echter, het handhaven van onze taal in ons eigen taalgebied is helemaal geen imperialisme. Integendeel.
1. ik heb het woord imperialisme niet in mijn mond genomen, dat was u

2.conservatief? niet mee kunnen gaan met zijn tijd? oude folklore proberen te handhaven? dit is misschien meer toepasselijk?
Oud 9 september 2004, 22:11   #209
jusbou
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Ik zet hen helemaal niet buiten de maatschappij. Door hun onwil de taal te leren van de streek waarin ze wonen, plaatsen ze zichzelf er buiten.

Een Turk die in Gent gaat wonen, eist ook niet dat het Gents bestuur hem papieren en allerlei documenten in het Turks toestuurt.
de brusselse rand mijn beste, u dwaalt een paar tientallen kilometers van het onderwerp

trouwens bij mijn weten is turks niet een van de nationale talen, frans wel
Oud 9 september 2004, 22:12   #210
jusbou
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Ook wat nieuws: taal zou een euvel zijn...
blijkbaar wel want u kunt er zich niet overheen zetten,

Laatst gewijzigd door jusbou : 9 september 2004 om 22:13.
Oud 10 september 2004, 05:23   #211
John Stufflebeam
Parlementslid

John Stufflebeam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Frans heeft in Vlaamse gemeenten geen ander statuut als het Turks, Spaans of Swahili.
John Stufflebeam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2004, 09:29   #212
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In Meise, Asse, Grimbergen, Vilvoorde, Machelen, Zaventem, Tervuren, Overijse, Hoeilaart, Beersel, Sint-Pieters-Leeuw en Dilbeek is het Frans geen ambtelijke taal. Al deze gemeenten liggen in het Nederlands taalgebied.

Blijkbaar beseft u nog steeds niet dat de toepassing van de nationale talen op provinciaal, gemeentelijk en gewestelijke vlak niet gespreid zijn in België over heel het grondgebied. De Grondwet voorziet immers een strikte territoriale omschrijving voor de toepassing van deze nationale talen.

Blijkbaar kent u dus de Belgische Grondwet niet zo goed...
Oud 10 september 2004, 09:31   #213
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
blijkbaar wel want u kunt er zich niet overheen zetten,
Ik?

U vergist zich schromelijk. In Wallonië spreekt ik steeds Frans. In Duitsland Duits. In Frankrijk Frans. In GB Engels.

Maar de Franstalige die in Vlaanderen komt wonen kan zich blijkbaar hier niet aan conformeren: hij wil verder in het Frans bediend worden door de administratie. Hij vindt het vanzelfsprekend dat mensen hem in de straat en winkel in het Frans bedienen. Die kan er zich blijkbaar niet overheen zetten...
Oud 10 september 2004, 10:17   #214
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rock Against Communism
wat een gezever.. wat zou jij doen als er paar flaminganten een vlaamse leeuw bovenhalen bij een "blijde" intrede van éen of andere clown uit circus Laken?
In Laken is geen circus (tenzij wanneer Bouglione passeert) . Wij stelen geen vlaggen. Wij herdenken geen nazi's.

Laatst gewijzigd door Hans1 : 10 september 2004 om 10:17.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2004, 13:15   #215
jusbou
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
In Meise, Asse, Grimbergen, Vilvoorde, Machelen, Zaventem, Tervuren, Overijse, Hoeilaart, Beersel, Sint-Pieters-Leeuw en Dilbeek is het Frans geen ambtelijke taal. Al deze gemeenten liggen in het Nederlands taalgebied.

Blijkbaar beseft u nog steeds niet dat de toepassing van de nationale talen op provinciaal, gemeentelijk en gewestelijke vlak niet gespreid zijn in België over heel het grondgebied. De Grondwet voorziet immers een strikte territoriale omschrijving voor de toepassing van deze nationale talen.

Blijkbaar kent u dus de Belgische Grondwet niet zo goed...
dus....waarom dan de gordel als alles toch peis en vree is volgens u?
Wat heeft het Vlaams Blok te maken met extreem-rechts? Ik zie geen verband hoor.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sunshine
Het wordt tijd om de kanker in de maatschappij te verwijderen van het gezonde gedeelte. De allochtonen horen hier niet thuis tussen eigen Volk! Dankzij hun is er voor de Vlaming niet genoeg Lebensraum meer.
[/font]
Oud 10 september 2004, 13:35   #216
jusbou
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Ik?

U vergist zich schromelijk. In Wallonië spreekt ik steeds Frans. In Duitsland Duits. In Frankrijk Frans. In GB Engels.

Maar de Franstalige die in Vlaanderen komt wonen kan zich blijkbaar hier niet aan conformeren: hij wil verder in het Frans bediend worden door de administratie. Hij vindt het vanzelfsprekend dat mensen hem in de straat en winkel in het Frans bedienen. Die kan er zich blijkbaar niet overheen zetten...
als eens nagedacht hoe dit zou komen? in het school leren ze het woord aardbei, maar in de vlamen is dat niet nodig men noemt het arabees, maar 40 km verderop is het airbiezem, zinsconstructies zijn een mengelmoes van duits frans en nederlands door elkander. woorden, zinsopbouw, alles is een een rommelhoop tot in dusvergaande proporties dat als er iemand in het westen van vlaanderen op tv komt dat er ondertitels nodig zijn voor diegene in het oosten, ze kunnen er zelf niet meer aan uit, hoe kunde dan verwachten dat een ander er aan uitkomt? als vlamingen vinden dat er nederlands gesproken moet worden moeten ze het zelf maar eens leren, ik heb er 6 jaar voor nodig gehad eer ik mijn eigen in het dialect kon behelpen en andere fatsoenlijk verstaan. iemand die dit niet kan krijgt niks dan vlaams-rasistische blikken en is beter af in het frans.
Wat heeft het Vlaams Blok te maken met extreem-rechts? Ik zie geen verband hoor.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sunshine
Het wordt tijd om de kanker in de maatschappij te verwijderen van het gezonde gedeelte. De allochtonen horen hier niet thuis tussen eigen Volk! Dankzij hun is er voor de Vlaming niet genoeg Lebensraum meer.
[/font]

Laatst gewijzigd door jusbou : 10 september 2004 om 13:36.
Oud 10 september 2004, 14:28   #217
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Jusbou, das een prachtige signature!!
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2004, 14:33   #218
Riksken
Parlementslid

Riksken's schermafbeelding

Standaard

Wetende dat zo een fladderend ding maar een kort leven beschoren is ziet de toekomst er goed uit voor ons.
Oud 10 september 2004, 14:46   #219
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje
Yann is dus of een flamingo, of een Blokker. Bon, aan hem de keuze.
Géén van beiden.

We zullen straks eens een fietstochtje organiseren in de achterbuurten van Borgerhout, met als leuzen op de spandoeken: "Hand in hand naar eigen land!", "Eigen Volk eerst!" Of "Europa Europees!" Maar kom dan achteraf niet klagen dat ze provoceren.
Oud 10 september 2004, 14:51   #220
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje
En gaat gij maar eens met een Spaanse dan wel Franse vlag zwaaien temidden van het Baskenland op de nationale (ttz regionale) feestdag, eens zien hoe die vlaggen op dat moment gerespecteerd worden...
In dit land is er een wet die de vrijheid op meningsuiting garandeert, zolang je maar binnen de wettelijke perken blijft. Dat is het voordeel om in een democratische staat te leven. De flaminganten in België zouden eens een dagje kunnen wisselen met de Koerden in Turkije. Benieuwd hoeveel er zullen terugkeren.

Laatst gewijzigd door Yann : 10 september 2004 om 14:52.
Yann is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be