Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 juni 2006, 15:40   #201
bk232214
Gouverneur

Standaard

Alleen kindergeld voor ouders met 2 kinderen en de vader gaat werken en de moeder thuis blijft
bk232214 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2006, 15:42   #202
bk232214
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vryko Bekijk bericht
het idee op zich om het kindergeld te willen afschaffen is ronduit schandalig!

het systeem van kindergeld is gebaseerd op de basisbegrippen van de solidariteit, iedereen betaald voor de kinderen in onze maatschappij. het is op zich al erg dat de levensstandaard van een kind afhankelijk is van het toeval of het nu rijke ouders heeft of niet. jammergenoeg kan dit nooit verholpen worden, in het beste geval kan het effect van de rijkdom (of in dit geval het gebrek aan) van de ouders verminderd worden.

daarom vind ik dat het kindergeld niet moet afgenomen worden, maar net verhoogd worden! ook om die reden vind ik ook dat een gedeelte ervan in natura moet zijn.
ik heb ook al gehoord van gezinnen die van het kindergeld kunnen leven. Maar wat degenen die dat willen doen zullen toch moeten leren om pampers en babyvoeding te eten in het begin. andere dingen die de kinderen zo kunnen krijgen is echt gratis onderwijs, een echte en deftige subsidiëring van vrijetijdsbesteding (sportclubs, muziekschool, tekenles, ...) en elke ouder zal mij nog tientalle dingen kunnen bieden die in natura uitbetaald kunnen worden.

wees mens en plaats het kind op de eerste plaats
al gehoord van pisdoeken veel goedkoper
bk232214 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2006, 16:43   #203
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Kinderbijslag afschaffen ?
Gezien de overbevolking en de overbelasting van de wereld-eco-systemen die dat meebrengt, naast vele andere grote rampen (zoals globale armoede) , moet een boete ingevoerd worden voor het verwekken van kinderen, en een premie voor wie dat nalaat.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2006, 17:06   #204
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Laat ons voorlopig concluderen dat er nauwlettend op moet toegezien worden dat IEDERE EURO kinderbijslaggeld 100% ten goed komt aan de opvoeding van het "gesubsidieerde nageslacht"

zoniet is er enkel sprake van "gesubsidieerde fok",met de problemen voor de maatschappij wat later.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2006, 17:36   #205
satiper
Minister-President

satiper's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat het niet goed zou zijn om van het één uiterste in het andere te vervallen (wegens gevaar voor bruuske veranderingen).

Op mondiaal vlak zijn er te veel mensen.

In geen enkel land zou het dan ook mogen zijn dat er stimuli worden gegeven om dit aantal nog te verhogen.

Een status quo heb je wanneer 2 mensen, exact 2 kinderen maken.

Mss moeten de stimuli in deze zin herbekeken worden.
2 kinderen per koppel als streefcijfer.
Minder mag en mag zelfs beloond worden wat mij betreft.
Meer (en zeker veel meer) moet afgeremd (ontraden) worden.
Over welke maatregelen specifiek kan nog gedebateerd worden.
Het belanrijkste is dat men afstapt van de weg naar meer, hetgeen nu nog bepleit wordt door onder meer cd&v in eigen land.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2006, 18:06   #206
Cynicus
Banneling

Cynicus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door debbie Bekijk bericht
Ik ben absoluut voorstander van zo'n 13 de maand kindergeld. Vooral voor die 16 % die onder de armoedegrens leeft zou dit heel waardevol zijn. Ik zou er echt wel blij mee zijn, laten we hopen dat het erdoor komt
Indien er een gemeenschapsdienstinkomenszekerheidsnoodsysteem zou bestaan, dan zouden werkbekwamen die wat extra geld voor hun kinderen willen bijverdienen daartoe de mogelijkheid krijgen, en dan zouden ze zelf kunnen bepalen hoeveel uren gemeenschapsdienst ze willen verrichten (tegen 5 euro per uur). Dat zou goedkoper uitkomen dan zomaar kwistig aan iedereen (en dus ook aan diegenen die het absoluut niet nodig hebben) een dertiende maand kinderbijslag uitdelen.
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2006, 00:20   #207
malinois
Gouverneur

malinois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Ik denk dat het niet goed zou zijn om van het één uiterste in het andere te vervallen (wegens gevaar voor bruuske veranderingen).

Op mondiaal vlak zijn er te veel mensen.

In geen enkel land zou het dan ook mogen zijn dat er stimuli worden gegeven om dit aantal nog te verhogen.

Een status quo heb je wanneer 2 mensen, exact 2 kinderen maken.

Mss moeten de stimuli in deze zin herbekeken worden.
2 kinderen per koppel als streefcijfer.
Minder mag en mag zelfs beloond worden wat mij betreft.
Meer (en zeker veel meer) moet afgeremd (ontraden) worden.
Over welke maatregelen specifiek kan nog gedebateerd worden.
Het belanrijkste is dat men afstapt van de weg naar meer, hetgeen nu nog bepleit wordt door onder meer cd&v in eigen land.
In landen waar de bevolking vergrijst mogen gerust wat meer kinderen geboren worden. Het zal een zegen zijn voor de Belgische economie (en voor elke Belg die hoopt nog lang te kunnen leven met de best mogelijke verzorging) dat er de laatste jaren weer meer kinderen geboren worden in ons land.
Nu de werkgevers nog zover krijgen dat ze een groter deel van hun winsten investeren in werkgelegenheid (en opleiding) voor jongeren, en we zijn weer een stapje verder.
Oud 17 juni 2006, 06:03   #208
Cynicus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door malinois Bekijk bericht
In landen waar de bevolking vergrijst mogen gerust wat meer kinderen geboren worden. Het zal een zegen zijn voor de Belgische economie (en voor elke Belg die hoopt nog lang te kunnen leven met de best mogelijke verzorging) dat er de laatste jaren weer meer kinderen geboren worden in ons land.
Nu de werkgevers nog zover krijgen dat ze een groter deel van hun winsten investeren in werkgelegenheid (en opleiding) voor jongeren, en we zijn weer een stapje verder.
Ik zou u willen vragen volgend bericht eens te lezen : http://forum.politics.be/showpost.ph...50&postcount=8.
Oud 17 juni 2006, 11:30   #209
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
’t Is waar, we hebben dringend meer werklozen nodig.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2006, 11:54   #210
satiper
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik denk dat als je het plaatselijke plaatje bekijkt, je het grote niet uit het oog mag verliezen.
Het grote plaatje zegt er zijn teveel mensen.
Dat wil niet zeggen dat het op bepaalde plaatsen niet handig (wenselijk) zou kunnen zijn om wat meer mensen te hebben.
Door de druk in overbevolkte delen vd aarde zullen die gaatjes echter meer dan snel genoeg vollopen als men dit toelaat. Het zal zelfs gebeuren als men het niet toelaat (illegale immigratie).
Het is volgens mij dan ook het best om een politiek te voeren die in lijn ligt met wat mondiaal verantwoord is.
Door 2 kinderen/koppel als streefcijfer te hanteren kunnen we eender welk land recht in de ogen kijken.
Wij zouden hiermee ons deel van de inspanning leveren.
Ik pleit nergens om naar een plotse daling te gaan omdat dit teveel spanningen veroorzaakt.
Wel pleit ik voor een stabilisatie en indien mogelijk (wenselijk) geleidelijke afbouw naar een meer op aardemaat aangepast aantal.
Als we als klein Belgenland, of zelfs vlaanderen een politiek zouden voeren van stabilisatie (tot kleine afname) geven we het goede voorbeeld en signaal aan de rest van de wereld dat het tijd is om ook dergelijke stappen te zetten.
Als je zelf een politiek voert van:" hoe meer nageslacht hoe groter de beloning" ,zend je een erkeerd signaal uit en kan je ook moeilijk andere landen terechtwijzen.
Oud 18 juni 2006, 04:55   #211
malinois
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynicus Bekijk bericht
Ik zou u willen vragen volgend bericht eens te lezen : http://forum.politics.be/showpost.ph...0&postcount=8.
Ik ben geneigd wat u schrijft sterk te relativeren, Cynicus.

Maar als u er blijft bij zweren, zoals in oktober 2004, dat de vergrijzing het best wordt aangepakt door een verhoging van de pensioenleeftijd en een veralgemening van "spontane" euthanasie, dan verschillen wij grondig van mening.
Oud 18 juni 2006, 05:12   #212
malinois
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Ik denk dat als je het plaatselijke plaatje bekijkt, je het grote niet uit het oog mag verliezen.
Het grote plaatje zegt er zijn teveel mensen.
Dat wil niet zeggen dat het op bepaalde plaatsen niet handig (wenselijk) zou kunnen zijn om wat meer mensen te hebben.
Door de druk in overbevolkte delen vd aarde zullen die gaatjes echter meer dan snel genoeg vollopen als men dit toelaat. Het zal zelfs gebeuren als men het niet toelaat (illegale immigratie).
Het is volgens mij dan ook het best om een politiek te voeren die in lijn ligt met wat mondiaal verantwoord is.
Door 2 kinderen/koppel als streefcijfer te hanteren kunnen we eender welk land recht in de ogen kijken.
Wij zouden hiermee ons deel van de inspanning leveren.
Ik pleit nergens om naar een plotse daling te gaan omdat dit teveel spanningen veroorzaakt.
Wel pleit ik voor een stabilisatie en indien mogelijk (wenselijk) geleidelijke afbouw naar een meer op aardemaat aangepast aantal.
Als we als klein Belgenland, of zelfs vlaanderen een politiek zouden voeren van stabilisatie (tot kleine afname) geven we het goede voorbeeld en signaal aan de rest van de wereld dat het tijd is om ook dergelijke stappen te zetten.
Als je zelf een politiek voert van:" hoe meer nageslacht hoe groter de beloning" ,zend je een erkeerd signaal uit en kan je ook moeilijk andere landen terechtwijzen.
Uw redenering snijdt hout: versoepelde mundiale migratie (een cynicus zou hier nog kunnen aan toevoegen dat een grootscheepse deportatie van West-Europese bejaarden naar Afrika en andere gebieden met een extreem jonge bevolking ook aangewezen is) is misschien een betere oplossing voor de bevolkingsevolutie dan het stimuleren van het aantal geboorten in vergrijzende werelddelen.

Anderzijds geloof ik niet - tegen de logica van heel deze thread - dat de hoogte van de Belgische kinderbijslagen ook maar de minste invloed heeft op het geboortecijfer. Die bijslagen zijn immers geen "beloning" maar een zeer gedeeltelijke (haast symbolische) tussenkomst in de kosten. Het Belgische regime van personenbelasting met de aanzienlijke verminderingen voor (veel) kinderen ten laste, heeft zelfs nauwelijks invloed op het aantal geboorten.

Laatst gewijzigd door malinois : 18 juni 2006 om 05:13.
malinois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2007, 09:36   #213
Cynicus
Banneling

Standaard

In metro van 7 mei 2007 staat op blz. 12 een artikel met als titel "Meer dan twee kinderen hebben, is een milieumisdrijf". In dat artikel wordt ook verwezen naar een interessante site http://www.optimumpopulation.org.

Dit ondersteunt mijn stelling dat kinderbijslag maar beter kan worden afgeschaft. Tegelijkertijd zouden dan de sociale bijdragen kunnen worden verminderd met het gedeelte dat nu dient voor de financiering van de kinderbijslag, waardoor de nettolonen zouden stijgen.

Laatst gewijzigd door Cynicus : 13 mei 2007 om 09:44.
Oud 14 mei 2007, 09:11   #214
lantjes
Eur. Commissievoorzitter

lantjes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De kinderbijslag wordt gefinancierd door middel van een gedeelte van de sociale bijdragen. Indien iedereen zou werken, zou iedereen min of meer bijdragen voor kinderbijslag betalen voor ... zijn eigen kinderen. Nu betalen zij die werken sociale bijdragen voor kinderbijslag die zowel ten goede komt aan de kinderen van de werkende bevolking (en dus ook aan de eigen kinderen), maar ze betalen ook bijdragen om de kinderbijslag te financieren van zij die niet (willen) werken, waaronder veel
niet-Westerse vreemdelingen. In feite betaalt de werkende bevolking dus aanzienlijk meer bijdragen voor kinderbijslag dan het bedrag dat ze aan kinderbijslag ontvangen. Valt het niet veeleer te verkiezen zijn dat de kinderbijslag zou worden afgeschaft en dat tegelijkertijd de sociale bijdragen zouden worden verminderd met het gedeelte dat nu dient ter financiering van de kinderbijslag ? In dat geval zouden de nettolonen stijgen, zodat de werkende bevolking per saldo geen nood meer zou hebben aan kinderbijslag. Wie kinderen wil, moet maar bereid zijn voor zijn kinderen te gaan werken en moet maar de financiële consequenties dragen die het hebben van kinderen met zich meebrengt. Wie kinderen ter wereld brengt, draagt immers een grote verantwoordelijkheid waar niet lichtzinnig mag mee worden omgesprongen. Heden brengen vele niet-Westerse vreemdelingen kinderen ter wereld louter omwille van de kinderbijslag. Het wordt tijd dat dergelijk profitariaat krachtdadig zou worden aangepakt.
Dat is een schitterend voorstel. Als je kinderen op de wereld wil zetten moet je er zelf meer voor opdraaien. In het kader van de CO2 problematiek moesten ze die met kinderen nog extra belasten vanwege hun grotere uitstoot.
Oud 11 november 2008, 11:36   #215
onkruid
Banneling

Standaard

Graag zou ik dit topic nog eens onder de aandacht willen brengen.
onkruid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2008, 11:52   #216
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door onkruid Bekijk bericht
Graag zou ik dit topic nog eens onder de aandacht willen brengen.
Zeer simpel op te lossen: schaf de 'geldelijke' kinderbijslag af en geef de kinderen naargelang de behoeften alles wat ze nodig hebben om degelijk te kunnen leven. Absoluut gratis onderwijs en gezondheidszorg, indien ze een nieuwe bril nodig hebben of een beugel moet de staat ook over de brug komen, een budget voor kleding, enz. Maar stort in godsnaam geen geld niet meer door aan de ouders. Sommigen kunnen hun geld immers niet beheren en zuipen of roker het liever op dan één eurocent aan hun kinderen te besteden.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2008, 12:23   #217
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Je zou mensen met kinderen die onder een bepaald inkomen zitten inderdaad volkomen gratis onderwijs, gezondheidszorg, tegemoetkoming in kleding, vrije tijdsbesteding kunnen geven, met desnoods huursubsidie voor een betaalbare woning en gratis openbaar vervoer.
Maar geen geldelijke middelen...het is nu helaas inderdaad zo dat kinderbijslag net in gezinnen waar kinderen door 'sociale' klasse' kwetsbaar zijn dit geld aan van alles behalve de kinderen zelf wordt uitgegeven.
Het geldelijk bedrag zou gelijk mogen zijn aan zakgeld, wat op naam van het kind wordt gestort. Maar dan moet zorg voor het kind ( kleding, woonruimte, opleiding en onderwijs, gezondheidszorg) ook werkelijk gratis zijn.
Scholen zouden ook meer warme maaltijden mogen aanbieden, aan lage prijzen, zodat kinderen ook binnen gezinnen met ouders die problematisch 'opvoeden' regelmatig behoorlijk te eten krijgen, van deze maatregel zouden ook werkende ouders profiteren!

En ja; van mij mag een gedeelte van die maaltijden 'halal 'zijn!Vegetarisch is een goed alternatief!Zo kunnen meer kinderen van de alternatieve maaltijd gebruik maken.
Misschien kan de school samenwerken met opleidingcentra; werkloze ouders kunnen zo worden ingeschakeld om in de keukens van de school zelf wat te verdienen en doorstromen naar andere grootkeukens.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2008, 14:18   #218
satiper
Minister-President

Standaard

Citaat:
De kinderbijslag wordt gefinancierd door middel van een gedeelte van de sociale bijdragen. Indien iedereen zou werken, zou iedereen min of meer bijdragen voor kinderbijslag betalen voor ... zijn eigen kinderen. Nu betalen zij die werken sociale bijdragen voor kinderbijslag die zowel ten goede komt aan de kinderen van de werkende bevolking (en dus ook aan de eigen kinderen), maar ze betalen ook bijdragen om de kinderbijslag te financieren van zij die niet (willen) werken, waaronder veel
niet-Westerse vreemdelingen. In feite betaalt de werkende bevolking dus aanzienlijk meer bijdragen voor kinderbijslag dan het bedrag dat ze aan kinderbijslag ontvangen. Valt het niet veeleer te verkiezen zijn dat de kinderbijslag zou worden afgeschaft en dat tegelijkertijd de sociale bijdragen zouden worden verminderd met het gedeelte dat nu dient ter financiering van de kinderbijslag ? In dat geval zouden de nettolonen stijgen, zodat de werkende bevolking per saldo geen nood meer zou hebben aan kinderbijslag. Wie kinderen wil, moet maar bereid zijn voor zijn kinderen te gaan werken en moet maar de financiële consequenties dragen die het hebben van kinderen met zich meebrengt. Wie kinderen ter wereld brengt, draagt immers een grote verantwoordelijkheid waar niet lichtzinnig mag mee worden omgesprongen. Heden brengen vele niet-Westerse vreemdelingen kinderen ter wereld louter omwille van de kinderbijslag. Het wordt tijd dat dergelijk profitariaat krachtdadig zou worden aangepakt.

In dit voorstel zitten volgens mij zeker en vast goede elementen.
Een hervorming van de kinderbijslag zou geen slechte zaak zijn.
De regeling die nu van kracht is, is niet meegeëvolueerd met andere ontwikkelingen in de maatschappij.
Tijd voor hervorming dus.
Daarbij goed nadenken in welke richting we willen.
Maw hoe en in welke richting willen we een evolutie bewerkstelligen.
Oud 11 november 2008, 14:19   #219
satiper
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Zeer simpel op te lossen: schaf de 'geldelijke' kinderbijslag af en geef de kinderen naargelang de behoeften alles wat ze nodig hebben om degelijk te kunnen leven. Absoluut gratis onderwijs en gezondheidszorg, indien ze een nieuwe bril nodig hebben of een beugel moet de staat ook over de brug komen, een budget voor kleding, enz. Maar stort in godsnaam geen geld niet meer door aan de ouders. Sommigen kunnen hun geld immers niet beheren en zuipen of roker het liever op dan één eurocent aan hun kinderen te besteden.
Ook hier, heel wat goede elementen.
Oud 11 november 2008, 14:20   #220
satiper
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Je zou mensen met kinderen die onder een bepaald inkomen zitten inderdaad volkomen gratis onderwijs, gezondheidszorg, tegemoetkoming in kleding, vrije tijdsbesteding kunnen geven, met desnoods huursubsidie voor een betaalbare woning en gratis openbaar vervoer.
Maar geen geldelijke middelen...het is nu helaas inderdaad zo dat kinderbijslag net in gezinnen waar kinderen door 'sociale' klasse' kwetsbaar zijn dit geld aan van alles behalve de kinderen zelf wordt uitgegeven.
Het geldelijk bedrag zou gelijk mogen zijn aan zakgeld, wat op naam van het kind wordt gestort. Maar dan moet zorg voor het kind ( kleding, woonruimte, opleiding en onderwijs, gezondheidszorg) ook werkelijk gratis zijn.
Scholen zouden ook meer warme maaltijden mogen aanbieden, aan lage prijzen, zodat kinderen ook binnen gezinnen met ouders die problematisch 'opvoeden' regelmatig behoorlijk te eten krijgen, van deze maatregel zouden ook werkende ouders profiteren!

En ja; van mij mag een gedeelte van die maaltijden 'halal 'zijn!Vegetarisch is een goed alternatief!Zo kunnen meer kinderen van de alternatieve maaltijd gebruik maken.
Misschien kan de school samenwerken met opleidingcentra; werkloze ouders kunnen zo worden ingeschakeld om in de keukens van de school zelf wat te verdienen en doorstromen naar andere grootkeukens.
Idem voor deze post
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be