Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 januari 2015, 19:51   #201
AVV.VVK
Parlementsvoorzitter

AVV.VVK's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door frank1234 Bekijk bericht
bijbel is OT & NT
En op welk deel denk je dat Christenen zich baseren?
AVV.VVK is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2015, 19:53   #202
AVV.VVK
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
jamaar, WIE voert die doodstraf uit? ik neem aan Jahweh zelf toch? Of heeft hij het bevolen aan zijn volgelingen?
Inderdaad, ik vind het vreemd dat velen precies TE DOM zijn om het verschil in te zien tussen een aanzetting tot geweld en een vermelding van geweld.

Waarschijnlijk zal het zeker niet liggen aan hun politieke correctheid die binnen hun brein een groter deel inneemt dan het kritisch denken...
Oud 23 januari 2015, 19:54   #203
AVV.VVK
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ik vond de film beter dan het boek.
lol
Oud 23 januari 2015, 19:56   #204
AVV.VVK
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SMI94 Bekijk bericht
En de tien geboden dan? Die zijn niet rechtstreeks het woord van god?

Kom zeg, onnozelaar
Die niet inderdaad, goed gezien

Dat is dan ook net wat ik vraag : een onderscheid leren maken!

En wat zijn die 10 geboden toch vreselijk : ik mag niet stelen, en ik mag mijn vrouw zelfs niet bedriegen!

Oei, oei, oei...
Dat zet echt wel aan tot haat en geweld...
Oud 23 januari 2015, 20:00   #205
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Make an educated guess!
Het lijkt me eerder iets van een ongeschoold persoon om met bijbelverzen te gaan gooien zonder enige vorm van contextualisering, literaire kritiek of exegese.
Oud 23 januari 2015, 21:01   #206
AVV.VVK
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Het lijkt me eerder iets van een ongeschoold persoon om met bijbelverzen te gaan gooien zonder enige vorm van contextualisering, literaire kritiek of exegese.
jammer genoeg wel
Oud 23 januari 2015, 21:28   #207
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door frank1234 Bekijk bericht
bijbel is OT & NT
Al eens nagedacht over de benamingen? Waarom staat er voor het eerste deel "oud" en voor het laatste deel "nieuw"?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2015, 00:33   #208
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Awel, waar blijf je met context of moet je nog wat verzinnen om wat krom is recht te praten?
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2015, 08:39   #209
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Al eens nagedacht over de benamingen? Waarom staat er voor het eerste deel "oud" en voor het laatste deel "nieuw"?
Maar als het u past, gebruikt u toch maar gretig ook het 'oude' testament.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2015, 10:33   #210
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Awel, waar blijf je met context of moet je nog wat verzinnen om wat krom is recht te praten?
Nee nee, jij gaf geen context. Dat heeft AVV.VVK al in zekere mate in jouw plaats moeten doen.

De twee verzen die je aanhaalt, worden al bijzonder lang aangehaald als teken dat Jezus opriep tot geweld. Gek genoeg, want in de Koran staan tientallen, expliciete oproepen, moeten we het dus daar mee stellen.

Voor 12:51, lees 2:34-35.

In 22:38 zijn het juist de leerlingen die zijn woorden te letterlijk nemen. Jezus snauwt hen bijna af, net zoals hij later Simon Petrus er van zal weerhouden hem verder met het zwaard te beschermen.

Laatst gewijzigd door lombas : 24 januari 2015 om 10:34.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2015, 10:54   #211
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
De twee verzen die je aanhaalt, worden al bijzonder lang aangehaald als teken dat Jezus opriep tot geweld. Gek genoeg, want in de Koran staan tientallen, expliciete oproepen, moeten we het dus daar mee stellen.
Niet zo gek hoor. De Koran is namelijk een update versie van de Bijbel.
Citaat:
In 22:38 zijn het juist de leerlingen die zijn woorden te letterlijk nemen. Jezus snauwt hen bijna af, net zoals hij later Simon Petrus er van zal weerhouden hem verder met het zwaard te beschermen.
Van afsnauwen zie ik hier niks staan, integendeel, Hij geeft zelfs de voorkeur om een zwaard te kopen dan een kleed !

Citaat:
36 Hij zeide dan tot hen: Maar nu, wie een buidel heeft, die neme hem, desgelijks ook een male; en die geen heeft, die verkope zijn kleed, en kope een zwaard.

37 Want Ik zeg u, dat nog dit, hetwelk geschreven is, in Mij moet volbracht worden, namelijk: En Hij is met de misdadigen gerekend. Want ook die dingen, die van Mij geschreven zijn, hebben een einde.

38 En zij zeiden: Heere! zie hier twee zwaarden. En Hij zeide tot hen: Het is genoeg.
Je moet het natuurlijk hier doen met een Nederlandstalige versie, maar dit gaat niet om 2 zwaarden maar om twee sica :
http://en.wikipedia.org/wiki/Sica
Deze lange dolk werd per 2 per persoon gedragen. Het gaat hier dus niet om 2 zwaarden in totaal, maar om 2 sica per persoon. Twee stuks per persoon is zeker genoeg. De Romeinen noemden de dragers van dit wapen ' sicarii ' . http://nl.wikipedia.org/wiki/Sicarii
Samen met zijn "leerlingen" mag je rustig aannemen dat dit wel letterlijk bedoeld is.

Laatst gewijzigd door Aton : 24 januari 2015 om 10:56.
Oud 24 januari 2015, 11:20   #212
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Van afsnauwen zie ik hier niks staan, integendeel, Hij geeft zelfs de voorkeur om een zwaard te kopen dan een kleed !

Je moet het natuurlijk hier doen met een Nederlandstalige versie, maar dit gaat niet om 2 zwaarden maar om twee sica :
Deze lange dolk werd per 2 per persoon gedragen. Het gaat hier dus niet om 2 zwaarden in totaal, maar om 2 sica per persoon. Twee stuks per persoon is zeker genoeg. De Romeinen noemden de dragers van dit wapen ' sicarii ' . http://nl.wikipedia.org/wiki/Sicarii
Samen met zijn "leerlingen" mag je rustig aannemen dat dit wel letterlijk bedoeld is.
In Lk 9:3 en 10:4 riep Jezus hen op om alles achter te laten en hem te volgen en de boodschap te gaan verkondigen. We zitten ondertussen echter op het Laatste Avondmaal. Hij heeft net het brood en de wijn gezegend en over het Koninkrijk Gods gesproken. En net nu wendt hij zich terug tot zijn leerlingen en zegt hen dat, hoewel hij hen vroeger had opgeroepen alles achter te laten en hem blindelings te volgen, ze nu middelen moeten voorzien om zichzelf te verdedigen.

Verdediging zullen ze ook inroepen. Paulus roept de bescherming van de Romeinse Keizer in bijvoorbeeld (Hand 25:11) precies omdat hij degene is die "het zwaard draagt" (Rom 13:4).

Jezus zal weldra gekruisigd worden. Hij ziet dit al in, zijn leerlingen nog niet. Ze moeten binnenkort zichzelf weten te redden in een wereld die, zo werd al gezegd, in tweedracht zal zijn tussen zij die Jezus volgen, en zij die zijn boodschap niet volgen of zelfs afkeuren.

Er staat trouwens in verschillende vertalingen niet gewoon "het is genoeg". "Genoeg hierover!" (NBV). "That's enough!" (NIV). Ik zei niet dat Jezus het figuurlijk bedoelde, maar verwees ernaar dat hij reageerde op het feit dat zijn leerlingen te opgewonden werden (over deze louter praktische instructie).

Kortom, om dit te interpreteren als een oproep om manu militari het christendom te gaan verspreiden en ongelovigen de kop af te hakken, moet je wel erg wilde bokkesprongen maken.

Laatst gewijzigd door lombas : 24 januari 2015 om 11:22.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2015, 11:42   #213
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Eigenlijk een woordenspel. Want een sica is gewoon een kort zwaard. Voor mijn part moogt u het ook een lange dolk noemen.
Oud 24 januari 2015, 11:44   #214
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
In Lk 9:3 en 10:4 riep Jezus hen op om alles achter te laten en hem te volgen en de boodschap te gaan verkondigen. We zitten ondertussen echter op het Laatste Avondmaal. Hij heeft net het brood en de wijn gezegend en over het Koninkrijk Gods gesproken. En net nu wendt hij zich terug tot zijn leerlingen en zegt hen dat, hoewel hij hen vroeger had opgeroepen alles achter te laten en hem blindelings te volgen, ze nu middelen moeten voorzien om zichzelf te verdedigen.
Welke ' boodschap ' ??? Trouwens is deze scène gewoon uit de Mithras-cultus overgenomen. En waar is hier het verband met de vraag ' geweld in het N.T. ' ??

Citaat:
Verdediging zullen ze ook inroepen. Paulus roept de bescherming van de Romeinse Keizer in bijvoorbeeld (Hand 25:11) precies omdat hij degene is die "het zwaard draagt" (Rom 13:4).
Vraagt bescherming tegen wie ? Niet zo moeilijk te begrijpen als hij in Jeruzalem komt aanzetten met een verzonnen mythe rond Jezus en zijn beweging. Beter lezen!

Citaat:
Jezus zal weldra gekruisigd worden. Hij ziet dit al in, zijn leerlingen nog niet. Ze moeten binnenkort zichzelf weten te redden in een wereld die, zo werd al gezegd, in tweedracht zal zijn tussen zij die Jezus volgen, en zij die zijn boodschap niet volgen of zelfs afkeuren.
Nogmaals, wat voor boodschap ? Hij is niet om reden als ' vredeprediker ' door de Romeinen terecht gesteld, maar omdat hij zich uitriep tot koning der joden.

Citaat:
Er staat trouwens in verschillende vertalingen niet gewoon "het is genoeg". "Genoeg hierover!" (NBV). "That's enough!" (NIV). Ik zei niet dat Jezus het figuurlijk bedoelde, maar verwees ernaar dat hij reageerde op het feit dat zijn leerlingen te opgewonden werden (over deze louter praktische instructie).
Ik zie hier totaal geen opwinding hoor. Dat is er wel zo bij jou ingestampt.

Citaat:
Kortom, om dit te interpreteren als een oproep om manu militari het christendom te gaan verspreiden en ongelovigen de kop af te hakken, moet je wel erg wilde bokkesprongen maken.
Wie maakt hier bokkesprongen? Ik niet hoor, dat laat ik aan jou over.
Oud 24 januari 2015, 11:46   #215
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Eigenlijk een woordenspel. Want een sica is gewoon een kort zwaard. Voor mijn part moogt u het ook een lange dolk noemen.
Maar het verschil zit hem dan hierin dat één zwaard per persoon werd gedragen en een ' lange dolk ' per twee per persoon. Duidelijk nu ?
Oud 24 januari 2015, 11:59   #216
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar het verschil zit hem dan hierin dat één zwaard per persoon werd gedragen en een ' lange dolk ' per twee per persoon. Duidelijk nu ?
Dat weet ik zo niet. Kunt u dit staven met een tekst of zo?
Oud 24 januari 2015, 12:03   #217
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Waarover sprake: http://en.wikipedia.org/wiki/Makhaira
Oud 24 januari 2015, 12:04   #218
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Welke ' boodschap ' ??? Trouwens is deze scène gewoon uit de Mithras-cultus overgenomen. En waar is hier het verband met de vraag ' geweld in het N.T. ' ??

Vraagt bescherming tegen wie ? Niet zo moeilijk te begrijpen als hij in Jeruzalem komt aanzetten met een verzonnen mythe rond Jezus en zijn beweging. Beter lezen!

Nogmaals, wat voor boodschap ? Hij is niet om reden als ' vredeprediker ' door de Romeinen terecht gesteld, maar omdat hij zich uitriep tot koning der joden.

Ik zie hier totaal geen opwinding hoor. Dat is er wel zo bij jou ingestampt.

Wie maakt hier bokkesprongen? Ik niet hoor, dat laat ik aan jou over.
Zeer mooi allemaal. Nog steeds geen oproepen tot geweld bespeurd dus.
Oud 24 januari 2015, 12:32   #219
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee nee, jij gaf geen context. Dat heeft AVV.VVK al in zekere mate in jouw plaats moeten doen.

Voor 12:51, lees 2:34-35.

Allemaal leuk en aardig, maar het staat er wel in. De teksten in de koran zijn ook context afhankelijk, maar dat interesseert ISIS niets.

Snap je wat ik bedoel?
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2015, 12:34   #220
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Allemaal leuk en aardig, maar het staat er wel in. De teksten in de koran zijn ook context afhankelijk, maar dat interesseert ISIS niets.

Snap je wat ik bedoel?
Het is wel iets andere koek dan wat in de Koran staat.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be