Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Vind je het lezen van een boek belangrijk ?
Ja 29 80,56%
Neen 0 0%
Soms 7 19,44%
Helemaal niet 0 0%
Aantal stemmers: 36. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 24 maart 2015, 22:26   #201
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JBM Bekijk bericht
Maar leest het ook "fijn"? Ik heb er eerlijk gezegd nog geen ervaring mee maar iets stoot me af aan het lezen op een tablet schermpje, waardoor ik het voorlopig simpelweg maar op papier hou.
Als je éénmaal een ereader gewoon bent wil je niet meer terug naar papieren boeken. Een ereader is veel lichter om vast te houden, je kan de lichtsterkte en de lettergrootte continu aanpassen, je moet gewoon op een woord duwen op je scherm en de betekenis vanuit het woordenboek komt erbij te staan en je hebt altijd honderden boeken bij je. Veel beter dan al dat papieren gedoe.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2015, 22:37   #202
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Xeno. Het lezen van geleende e-boeken via een bibliotheek is inderdaad nog steeds een dure grap.
Elkaar gekochte e-boeken uitlenen is een pak goedkoper.
Ze gewoon gratis downloaden is nog goedkoper. Scheelt mij alvast enkele honderden euro's per jaar sinds ik ben overgeschakeld van fysieke boeken naar ebooks (gratis gedownload).
Oud 24 maart 2015, 22:47   #203
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Robert Jordan heb ik genoteerd
Als je toch bezig bent, probeer Hyperion van Dan Simmons eens. Eén van de beste fictiewerken die ik ooit gelezen heb (waaronder honderden fantasy's/SF's/thrillers/horrors/...).
Oud 27 maart 2015, 15:27   #204
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Ze gewoon gratis downloaden is nog goedkoper. Scheelt mij alvast enkele honderden euro's per jaar sinds ik ben overgeschakeld van fysieke boeken naar ebooks (gratis gedownload).
Savatage. Dat weet ik ook wel. Je kan hier toch moeilijk een draad starten door te verkondigen dat illegale downloads goedkoper zijn.

Trouwens, nu je het zegt. Je kan je de vraag stellen waarom heel wat auteurs nogal wat wantrouwig zijn tegenover electronische publikaties. Heel wat schrijvers willen geen e-versies (epub) publiceren.

Voor heel wat auteurs wordt het pijnlijk nu de gemeentes geen verplichting meer hebben om in een 'papieren' bibliotheek te voorzien.

De markt zal het uitwijzen.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2015, 15:38   #205
JBM
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Als je toch bezig bent, probeer Hyperion van Dan Simmons eens. Eén van de beste fictiewerken die ik ooit gelezen heb (waaronder honderden fantasy's/SF's/thrillers/horrors/...).
Inderdaad een zeer goede tip! Vooral de wijze waarop Simmons hier de toekomst beschrijft voelt erg waarachtig aan. Het voelt aan alsof het zomaar zou kunnen.

De "technokern" en "datasfeer" zijn in feite ver doorontwikkelde vormen van ons huidige internet. In die zin lijkt veel van zijn toekomstvisie haast logisch.

En het verhaal beschikt over de coolste bad guy ooit, waarbij Darth Vader of andere duistere heren in het niet vallen.

Hyperion en het vervolg De Ondergang van Hyperion vind ik al van de knapste SF ooit geschreven. Een redelijke tijd later kwam Simmons met nog 2 vervolgen: Endymion en de opkomst van Endymion. En hoewel ook nog de moeite waren ze toch een stuk minder.
JBM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2015, 15:39   #206
JBM
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Als je éénmaal een ereader gewoon bent wil je niet meer terug naar papieren boeken. Een ereader is veel lichter om vast te houden, je kan de lichtsterkte en de lettergrootte continu aanpassen, je moet gewoon op een woord duwen op je scherm en de betekenis vanuit het woordenboek komt erbij te staan en je hebt altijd honderden boeken bij je. Veel beter dan al dat papieren gedoe.
Maar het staat niet zo mooi in een boekenkast.
Oud 29 maart 2015, 19:33   #207
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad een zeer goede tip! Vooral de wijze waarop Simmons hier de toekomst beschrijft voelt erg waarachtig aan. Het voelt aan alsof het zomaar zou kunnen.

De "technokern" en "datasfeer" zijn in feite ver doorontwikkelde vormen van ons huidige internet. In die zin lijkt veel van zijn toekomstvisie haast logisch.

En het verhaal beschikt over de coolste bad guy ooit, waarbij Darth Vader of andere duistere heren in het niet vallen.

Citaat:
Hyperion en het vervolg De Ondergang van Hyperion vind ik al van de knapste SF ooit geschreven. Een redelijke tijd later kwam Simmons met nog 2 vervolgen: Endymion en de opkomst van Endymion. En hoewel ook nog de moeite waren ze toch een stuk minder.
Bwa, ik heb nog genoten van die laatste 2. Vooral in de laatste werden er nog wat vragen beantwoord die we al vanaf boek 1 hadden meegekregen.
Oud 30 maart 2015, 09:20   #208
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Dat is misschien een markt : e-bookreader met boekengeur-dispenser.
rofl !

goeike
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2015, 09:21   #209
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
e reader , lichtsterkte ?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2015, 11:53   #210
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Nou ja, je bent er al in een begonnen. Van die eerste twee heb ik een geïllustreerde variant gelezen, dus mijn ervaring was er wat anders mee, maar over het algemeen kan je aan één boek redelijk zeggen of de rest van de serie ook wat voor je is denk ik. Het zijn ook geen boeken die je op volgorde hoeft te lezen. Er zijn een aantal figuren die in meerdere boeken een hoofdrol spelen (een stel heksen en het hoofd van de hoofdstedelijke politie) en er zijn meerdere locatie en bijfiguren die veel terugkomen, maar in principe kan je gewoon met het laatste deel beginnen en niet het idee hebben dat je iets mist. Het zijn dus ook prima boeken voor af en toe tussen twee andere door. De manier waarop de wereld in elkaar steekt en omschreven worden, dat is wat voor je of niet. De eerste paar delen doen misschien wat meer aan worldbuilding, daarna zit er wat meer parodie op andere fantasy boeken en dergelijke in verweven en de latere boeken hebben misschien iets meer weg van echte vervolgverhalen, met ook wat meer vlaagjes sociaal commentaar. Maar de algehele sfeer blijft redelijk hetzelfde.
Bovenbuur. Ik ben ondertussen aan het tweede deel begonnen van Terry Pratchett: "het wonderbare licht". Het leest als een trein, maar ik hoop dat de rest van de verhalen toch iets meer te bieden hebben dan wat diepzinnig kabouter-, trollen-, elfen-, en tovenaarsgedoe.
Nu nog een deftige kaart vinden van de schijfwereld.
Oud 30 maart 2015, 12:00   #211
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ok. is genoteerd.
Op het vlak van sciencefiction had ik het destijds voor Isaac Asimov. Briljant.
SF is voor mij een actueel probleem doortrekken in de tijd. Te lezen in een uiteraard fantasiewereld.

'Dan Simmons' is dus genoteerd. Gaat het om sciencefiction of pure fantasy ?
Oud 30 maart 2015, 14:25   #212
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Savatage. het mag je dan ook niet verbazen dat auteurs niet meer geïnteresseerd zijn in e-versies van hun werk. e-versies worden gekopieerd en verspreid aan de lopende band. gratis zonderauteursrechten te hoeven betalen.
Het e-concept zit nog niet zo goed ineen om alle partijen te plezieren.
Zoals je zegt. piraterij is goed ingeburgerd.
Oud 30 maart 2015, 14:49   #213
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Savatage. het mag je dan ook niet verbazen dat auteurs niet meer geïnteresseerd zijn in e-versies van hun werk. e-versies worden gekopieerd en verspreid aan de lopende band. gratis zonderauteursrechten te hoeven betalen.
Het e-concept zit nog niet zo goed ineen om alle partijen te plezieren.
Zoals je zegt. piraterij is goed ingeburgerd.
Het internet is ingeburgerd, nu wachten tot de maatschappijen en dergelijke zich aanpassen.

Zoals bijvoorbeeld Telenet dat niet wil dat je iets van op hun digibox/corder op een stick kan zetten.

Die simpele zielen schijnen niet te beseffen dat alle programma's die ze geven al zeker vijf jaar op het net staan en te downloaden zijn met het internet dat ze trouwens zelf leveren.
De tijd van de TV - net zoals papieren boeken en tijdschriften, is reeds lang voorbij, maar dat willen ze niet beseffen, het zijn vastgeroeste fossielen, te dom om mee te gaan met de tijd.
Oud 30 maart 2015, 15:15   #214
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Het internet is ingeburgerd, nu wachten tot de maatschappijen en dergelijke zich aanpassen.

Zoals bijvoorbeeld Telenet dat niet wil dat je iets van op hun digibox/corder op een stick kan zetten.

Die simpele zielen schijnen niet te beseffen dat alle programma's die ze geven al zeker vijf jaar op het net staan en te downloaden zijn met het internet dat ze trouwens zelf leveren.
De tijd van de TV - net zoals papieren boeken en tijdschriften, is reeds lang voorbij, maar dat willen ze niet beseffen, het zijn vastgeroeste fossielen, te dom om mee te gaan met de tijd.
Xenophon. Bij klanten van zoals Telenet, of Belgacom, of misschien ook ander telecom gaat het om gemakzucht. Zeg maar comfort. De populatie van het marktsegment vraagt er om.
Toch maar liever betalen voor een gemakzuchtige rooi, groen of welke knop ook, dan te moeten knoeien met een memorystick.
Het resultaat is hetzelfde. Dat weet je zo goed als ik. Met het goedkoopste internetabonnement haal je na veel insleuren een mooie film binnen.
Gemakzucht dus. Betalende klanten van pakweg Telenet bekijken wat ze willen, en op elk moment. De "R" knop indrukken volstaat.
Telecom bedrijven valt niets te verwijten. Je hoeft er geen klant van te zijn.
Oud 30 maart 2015, 15:21   #215
JBM
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
'Dan Simmons' is dus genoteerd. Gaat het om sciencefiction of pure fantasy ?
Is toch grotendeels als SF te bestempelen. Al komen er ook wat fantasy elementen in voor. Ook cyberpunk heeft zeker een invloed op Simmons gehad in dit verhaal. Verder roept het verhaal ook wat filosofische vragen op. En er is sprake van politieke intriges...

Maar in de eerste plaats vind ik het zeer goed bedacht verhaal in een fantastische setting. Hier zou pakweg HBO een geweldige reeks van kunnen maken. Zeg maar, een SF tegenhanger van Game of Thrones.
Oud 30 maart 2015, 15:22   #216
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Xenophon. Bij klanten van zoals Telenet, of Belgacom, of misschien ook ander telecom gaat het om gemakzucht. Zeg maar comfort. De populatie van het marktsegment vraagt er om.
Toch maar liever betalen voor een gemakzuchtige rooi, groen of welke knop ook, dan te moeten knoeien met een memorystick.
Het resultaat is hetzelfde. Dat weet je zo goed als ik. Met het goedkoopste internetabonnement haal je na veel insleuren een mooie film binnen.
Gemakzucht dus. Betalende klanten van pakweg Telenet bekijken wat ze willen, en op elk moment. De "R" knop indrukken volstaat.
Telecom bedrijven valt niets te verwijten. Je hoeft er geen klant van te zijn.
Ik heb geen 'R' knop nodig.

Van de week 'only fools and horses' gedownload, de zeven jaargangen en al de kerstmis-specials. Die dingen zijn niet te krijgen met een 'R' knop. Maar dan nog, internet is hier het duurste in heel de wereld praktisch, ik betaal dus al meer dan genoeg.
Oud 30 maart 2015, 15:26   #217
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

We hebben hier ooit eens een e-readerdraad gehad, daar heeft niemand toevallig een link naar zeker?
Oud 30 maart 2015, 15:52   #218
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
We hebben hier ooit eens een e-readerdraad gehad, daar heeft niemand toevallig een link naar zeker?
ooit ?
Xeno. Maak een nieuwe draad, over voor- en nadelen van e-readers. Een maatschappelijk verantwoord onderwerp.
Oud 30 maart 2015, 15:55   #219
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is toch grotendeels als SF te bestempelen. Al komen er ook wat fantasy elementen in voor. Ook cyberpunk heeft zeker een invloed op Simmons gehad in dit verhaal. Verder roept het verhaal ook wat filosofische vragen op. En er is sprake van politieke intriges...

Maar in de eerste plaats vind ik het zeer goed bedacht verhaal in een fantastische setting. Hier zou pakweg HBO een geweldige reeks van kunnen maken. Zeg maar, een SF tegenhanger van Game of Thrones.
fijn. wat is cyberpunk in de SF-boekenwereld
Oud 30 maart 2015, 16:16   #220
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ooit ?
Xeno. Maak een nieuwe draad, over voor- en nadelen van e-readers. Een maatschappelijk verantwoord onderwerp.
Ja, die draad bestaat al, van nog niet zo heel lang geleden, daarom de vraag over de link.

Daar ik binnen een paar maand verjaardag vier dacht ik misschien van een e-reader als verrassingsgeschenk te krijgen van die van ons.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be