Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 15 juni 2015, 20:01   #201
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Maar 2 lagere scholen, waarom niet allemaal?
In de meeste gevallen is de directeur van een lagere school ook een onderwijzer van opleiding.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2015, 06:11   #202
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Er zijn mensen die geluk hebben en altijd met het openbaar vervoer naar het werk kunnen gaan en keren.
Dat is echter maar een kleine minderheid !
Ze hebben al zo'n voordeel tegenover de grote meerderheid, en dan moet die grote meerderheid, die met de dure auto moet gaan, nog meebetalen voor die gelukzakken.

Iets meer mensen hebben het geluk dat ze soms of meestal met het openbaar vervoer kunnen gaan. Ze moeten alleen de auto pakken, als ze een vroege of een extra vroege hebben (of late en extra late).

De grote meerderheid moet zijn plan trekken.

In ieder geval moet het volgens mij gedaan zijn met dat gezaag om openbaar vervoer dat treinen of bussen laat rijden waar amper iemand op zit.

Daar valt misschien wel eens iets te zeggen over de forfaitaire aftrek van kosten, voor de belastingen. Straks misschien, nu geen tijd.

Edit:
misschien moeten we een soort van eerlijkheidsfactor in de belastingen invoeren.
Nu krijgt iedereen die zijn kosten niet zelf bewijst, een forfaitaire aftrek.
Of je nu vlak bij je werk woont of veraf (of heel veraf krijg je nog ietske meer), of je kan met het openbaar vervoer of niet, iedereen krijgt hetzelfde.
Zou het niet eerlijker zijn om voor elke arbeidsplaats een soort code toe te kennen: afhankelijk van begin- en einduren van de arbeid, afhankelijk van de afstand naar een kleine of grote woonkern en afhankelijk van de mogelijkheden van openbaar vervoer, wordt je forfaitaire aftrek wat hoger of wat lager ?

.
Ook nuttig: i.p.v. alleen maar een code toe te kennen aan de werkplaatsen, ook een code aan de huizen, zodat de mensen hun aandacht gevestigd wordt op de implicaties van hun mobiliteitsbehoeften, zowel nu als later.

titel: Schauvliege wil mobiliteitsscore voor huizen
link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150616_01733142

Citaat:
Vlaams minister van Omgeving Joke Schauvliege (CD&V) werkt aan een ‘M-score’ of mobiliteitsscore voor woningen. Dat is een indicator die aangeeft hoe bereikbaar je huis is. ‘Als de testfase goed verloopt, dan wil ik dit verplicht maken’, zegt Schauvliege dinsdag in De Morgen.

Hoe lager de M-score, hoe beter de woning aansluit op het openbaar vervoer en op het wegennet, en hoe dichter ze ligt bij belangrijke voorzieningen zoals scholen, ziekenhuizen en winkels. Concreet wordt de M-score afgebeeld op een schaal zoals die van het energieprestatiecertificaat (EPC): met een gekleurde balk, van groen tot rood.

'Het is de bedoeling om de consument bewust te maken van zijn woningkeuze', legt Schauvliege uit. 'Wie tegenwoordig een auto koopt, kent alle opties uit het hoofd. Maar als jongeren een huis of bouwgrond kopen, beseffen ze bijvoorbeeld niet altijd dat ze later misschien kinderen krijgen en dat die ook naar school moeten. Wie een huis koopt, moet van in het begin weten hoe bereikbaar dat is.' Het zou de Vlamingen moeten stimuleren om in ‘kernversterkende’ gebieden te gaan wonen.

De beoordeling wordt momenteel ontwikkeld door de Universiteit Gent, die daarvoor subsidies krijgt. Eind 2015 moet de rekenformule klaar zijn.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2015, 06:40   #203
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ook nuttig: i.p.v. alleen maar een code toe te kennen aan de werkplaatsen, ook een code aan de huizen, zodat de mensen hun aandacht gevestigd wordt op de implicaties van hun mobiliteitsbehoeften, zowel nu als later.
Citaat:
'Maar als jongeren een huis of bouwgrond kopen, beseffen ze bijvoorbeeld niet altijd dat ze later misschien kinderen krijgen en dat die ook naar school moeten. Wie een huis koopt, moet van in het begin weten hoe bereikbaar dat is.'
Meen je dat nu?
Zou het niet beter zijn die jongeren zelf te doen nadenken ipv hun ding te helpen vasthouden bij het wateren?

Nanny-State behaviour galore, eens te meer. Jullie zullen het nooit leren.
Oud 16 juni 2015, 13:12   #204
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Dus volgens jullie moet een werkman of bediende bij de NMBS alles kunnen en weten. Doen jullie alles op jullie werk en weten jullie alles op jullie werk? Ik denk het van niet.
Op mijn vorige job kon ik waarschijnlijk inderdaad zowat elke functie in het hele bedrijf overnemen. Polyvalente is niet zo ongebruikelijk. Vraag het maar eens aan een kleine zelfstandige. Die doen ook alles.
Citaat:
Ik moet volgens jullie dus : treinen of rijtuigen koppelen en ontkoppelen, kaartjes verkopen,PBM's helpen, treinen herstellen, treinen poetsen, administratief werk doen op een bureau, toezicht houden in de stations, eten maken in de restaurants, sporen leggen, in het seinhuis werken en wissels goed leggen enz...
Bij de Oostenrijkse privé spoorwegoperator Westbahn is dat inderdaad grotendeels zo. Die hebben op hun treinen een treinbegeleider per rijtuig. En die staat in voor kaartjesverkoop, koffie, onderweg af en toe eens de toiletten schoonmaken enz...
En van de machinisten wordt verwacht dat ze ook af en toe eens als treinbegeleider mee doen. Het onderhoudt daarentegen dat doet twee man 's nachts.
En ik ken nog wel voorbeelden. De Oensingen - Balsthal Bahn in Zwitserland heeft maar 15 man personeel. Wees maar zeker dat iedereen daar verschillende petjes op heeft...
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2015, 13:48   #205
vlaams realist
Banneling

Standaard

Op mijn vorige job kon ik waarschijnlijk inderdaad zowat elke functie in het hele bedrijf overnemen. Polyvalente is niet zo ongebruikelijk. Vraag het maar eens aan een kleine zelfstandige. Die doen ook alles.

Daarom dat ze zo groeien ? Of verdwijnen ze ?

Bij de Oostenrijkse privé spoorwegoperator Westbahn is dat inderdaad grotendeels zo. Die hebben op hun treinen een treinbegeleider per rijtuig. En die staat in voor kaartjesverkoop, koffie, onderweg af en toe eens de toiletten schoonmaken enz...
En van de machinisten wordt verwacht dat ze ook af en toe eens als treinbegeleider mee doen. Het onderhoudt daarentegen dat doet twee man 's nachts.
En ik ken nog wel voorbeelden. De Oensingen - Balsthal Bahn in Zwitserland heeft maar 15 man personeel. Wees maar zeker dat iedereen daar verschillende petjes op heeft...

1 begeleider per rijtuig ? Pleit u nu voor het aanwerven van 10 000 begeleiders ? Hoe kan die persoon nu aan het loket zitten als ie treinbegeleider is ?
15 man personeel onderhouden zowel de rail als de wissel , zowel de remblokken als de motor , de vuilbakjes , het loket , het stationsgebouw , het onkruid naast het spoor , de overweg en bovendien komen ze koffie brengen . Straffe mannen/vrouwen .
vlaams realist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2015, 13:50   #206
vlaams realist
Banneling

Standaard

http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorli...gen_-_Balsthal
Oud 16 juni 2015, 14:06   #207
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

Nu noem je me daar ook een spoorwegmaatschappij
Maar het klopt, er is niets mis met je een beetje flexibel opstellen. Meer zelfs, het maakt er je job alleen maar gevarieerder en boeiender op. Ook Belgische bestuurders, van de NMBS, niet alleen van de privé, koppelen en ontkoppelen hun eigen trein al, op zijn minst als ze in het buitenland zijn. En dat zouden ze dan niet meer kunnen als ze in België zijn? Kom nou.
Als een taak te ingewikkeld is, is dat meestal een teken dat er makkelijk vereenvoudigd kan worden. Als de hele tarievenzooi te ingewikkeld is om snel aan te leren, gebruik dan het systeem om het beste tarief te bepalen. Het moet zelfs niet ontwikkeld te worden, je vindt het op de website. Als je geen geld mag behandelen, open dan een informatiebalie en/of een loket waar alleen met kaart kan betaald worden. Bon, het mag niet van de NMBS-hiërarchie die elk initiatief kapot reglementeert, maar daarom moet je nog niet meestappen in die redenering.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2015, 15:49   #208
Zwitser

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaams realist Bekijk bericht
1 begeleider per rijtuig ? Pleit u nu voor het aanwerven van 10 000 begeleiders ? Hoe kan die persoon nu aan het loket zitten als ie treinbegeleider is ?
Dat kan ie als het loket op de trein is

Het is opvallend dat bij privé operatoren de verhouding tussen het productie personeel en het administratief personeel heel anders is. Bij de geprivatiseerde Britse spoorwegen zie je ook meer personeel op de treinen en de stations dan in België. In een privé bedrijf weet men immers dat degenen die het product maken belangrijk zijn. Bij een overheidsbedrijf is dat anders.

Citaat:
15 man personeel onderhouden zowel de rail als de wissel , zowel de remblokken als de motor , de vuilbakjes , het loket , het stationsgebouw , het onkruid naast het spoor , de overweg en bovendien komen ze koffie brengen . Straffe mannen/vrouwen .
Het is ook maar een lijntje van 5 km, waar elk halfuur een reizigerstrein rijdt. En verder wat goederenverkeer. Een van mijn favoriete spoorlijntjes in Zwitserland. Maar ik geef het maar als voorbeeld dat flexibiliteit best kan.
... repeat ...
Oud 16 juni 2015, 15:51   #209
Zwitser

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Nu noem je me daar ook een spoorwegmaatschappij
Je moet er eens gaan kijken als je in Zwitserland bent. Het is een bedrijf dat niet goed weet of het nu een museumspoorlijn of een echt OV bedrijf is...

Citaat:
Maar het klopt, er is niets mis met je een beetje flexibel opstellen.
Er zijn kleine busbedrijven waar chauffeurs ook mee de bussen onderhouden. Ik kan me inbeelden dat dit de job best boeiender maakt.
... repeat ...
Oud 16 juni 2015, 16:26   #210
vlaams realist
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Dat kan ie als het loket op de trein is

Het is opvallend dat bij privé operatoren de verhouding tussen het productie personeel en het administratief personeel heel anders is. Bij de geprivatiseerde Britse spoorwegen zie je ook meer personeel op de treinen en de stations dan in België. In een privé bedrijf weet men immers dat degenen die het product maken belangrijk zijn. Bij een overheidsbedrijf is dat anders.

Het is ook maar een lijntje van 5 km, waar elk halfuur een reizigerstrein rijdt. En verder wat goederenverkeer. Een van mijn favoriete spoorlijntjes in Zwitserland. Maar ik geef het maar als voorbeeld dat flexibiliteit best kan.
Hmm , dus 15 lonen voor 5 km . Zwitserse lonen dan nog . Och , kzal me inhouden , 15 x 5000 euro = 75 000 euro per maand .
Hoe gaan we nu eens winst maken uit de ticketprijs ?
Absolute maximumprijs voor 5 km is 3 euro ???????
Hebben die mensen nu echt de sporen aangelegd en onderhouden ?
Of moet ik daar een prijs voor rekenen ?
Bwah , zonder die prijs te rekenen moet de lijn 25 000 betalende passagiers hebben om break-even te draaien .

Je voorbeeld van flexibiliteit is zwaar verlieslatend .
De Zwitserse belastingbetaler geeft jou een geschenk .
Net zoals sommige lijnen in Belgie verliesposten zijn .
Denk je nu echt dat Welkenraedt of Bergen winst opleveren ?
Oud 16 juni 2015, 19:23   #211
Zwitser

Standaard

Citaat:
Hmm , dus 15 lonen voor 5 km . Zwitserse lonen dan nog . Och , kzal me inhouden , 15 x 5000 euro = 75 000 euro per maand .
Hoe gaan we nu eens winst maken uit de ticketprijs ?
Absolute maximumprijs voor 5 km is 3 euro ???????
Hebben die mensen nu echt de sporen aangelegd en onderhouden ?
Of moet ik daar een prijs voor rekenen ?
Bwah , zonder die prijs te rekenen moet de lijn 25 000 betalende passagiers hebben om break-even te draaien .

Je voorbeeld van flexibiliteit is zwaar verlieslatend .
De Zwitserse belastingbetaler geeft jou een geschenk .
Net zoals sommige lijnen in Belgie verliesposten zijn .
Denk je nu echt dat Welkenraedt of Bergen winst opleveren ?
Het verschil is dat dit spoorwegbedrijf eigendom is van de gemeente die aan het eind er van ligt. En die wil dat ie blijft bestaan, en betaalt er voor. Wat is dus het probleem?

In Zwitserland zijn vrijwel geen lokale spoorlijnen gesloten. Juist omdat ze vaak in handen zijn van bedrijven met een stevige lokale verankering. En die bedrijven weten ook dat ze van de lokale goodwill afhankelijk zijn. Dus is de service goed, en wordt er bijv. nooit gestaakt.

In België is dat wel anders. De NMBS heeft in haar bestaan vooral lijnen gesloten...

Overigens, een machinist verdient in CH rap 8000,- maand...
... repeat ...
Oud 16 juni 2015, 20:14   #212
vlaams realist
Banneling

Standaard

Citaat:
Het verschil is dat dit spoorwegbedrijf eigendom is van de gemeente die aan het eind er van ligt. En die wil dat ie blijft bestaan, en betaalt er voor. Wat is dus het probleem?

In Zwitserland zijn vrijwel geen lokale spoorlijnen gesloten. Juist omdat ze vaak in handen zijn van bedrijven met een stevige lokale verankering. En die bedrijven weten ook dat ze van de lokale goodwill afhankelijk zijn. Dus is de service goed, en wordt er bijv. nooit gestaakt.

In België is dat wel anders. De NMBS heeft in haar bestaan vooral lijnen gesloten...

Overigens, een machinist verdient in CH rap 8000,- maand...
Oké , zo dus . Wel ik vind dat ook in Belgie lokale gemeentebesturen mogen betalen voor een treindienst . Welkenraedt moet dagelijks 100 000 euro neertellen om 3 passagiers te hebben .
Waar denk je dat de treinen veel verlies maken ?
Oud 17 juni 2015, 05:38   #213
Zwitser

Standaard

Citaat:
Oké , zo dus . Wel ik vind dat ook in Belgie lokale gemeentebesturen mogen betalen voor een treindienst . Welkenraedt moet dagelijks 100 000 euro neertellen om 3 passagiers te hebben .
Zo hoog is de marginale kost van een stop nun weer niet hoor.

Citaat:
Griekenland
... repeat ...
Oud 17 juni 2015, 08:54   #214
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tja

Reizigerstellingen Welkenraedt
-Weekdag 1.256
-Zaterdag 756
-Zondag 530

Reizigersaantallen Essen
-Weekdag 1.278
-Zaterdag 487
-Zondag 388

Reizierstellingen De Panne
-Weekdag 509
-Zaterdag 537
-Zondag 694
bron wikipedia

Waarom spreekt ge alleen over Welkenraedt?

per week is dat
Welkenraedt: 7566
De Panne: 3776

Laatst gewijzigd door pajoske : 17 juni 2015 om 09:13.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2015, 13:59   #215
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter

Patrick M.'s schermafbeelding

Standaard

Het station in Sint-Truiden, veel reizigers die op en afstappen en toch word het station van Sint-Truiden 100 namiddagen gesloten.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2015, 20:46   #216
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het station in Sint-Truiden, veel reizigers die op en afstappen en toch word het station van Sint-Truiden 100 namiddagen gesloten.
En dan moet je weten dat er in Wallonië lange tijd nog loketbedienden van de NMBS gingen naar een station waar al lang geen treinen meer stopten. Dat misbruik is ondertussen wel gestopt, maar in dat landsgedeelte vind je nog steeds heel wat piepkleine stations en haltes die in Vlaanderen al lang waren gesloten. Op dat vlak wordt er duidelijk met twee maten en twee gewichten gewerkt.
Oud 18 juni 2015, 21:05   #217
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter

Patrick M.'s schermafbeelding

Standaard

In Wallonië hadden ze ook een herstelplaats voor treinen gebouwd alleen waren ze vergeten er sporen naar toe te leggen.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2015, 08:37   #218
Zwitser

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Tja

Reizigerstellingen Welkenraedt
-Weekdag 1.256
-Zaterdag 756
-Zondag 530

Reizigersaantallen Essen
-Weekdag 1.278
-Zaterdag 487
-Zondag 388

Reizierstellingen De Panne
-Weekdag 509
-Zaterdag 537
-Zondag 694
bron wikipedia

Waarom spreekt ge alleen over Welkenraedt?

per week is dat
Welkenraedt: 7566
De Panne: 3776
Het verbaasd me overigens dat die tweede IC naar Welkenraedt niet doorrijdt naar Eupen. Hier laat de NMBS toch weer zien niet bepaald efficient en commercieel te zijn.
... repeat ...
Oud 19 juni 2015, 10:22   #219
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

Ik veronderstel dat ze op termijn eerder naar Aken willen doorrijden, op dit moment kan dat echter nog niet.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2015, 11:33   #220
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het verbaasd me overigens dat die tweede IC naar Welkenraedt niet doorrijdt naar Eupen. Hier laat de NMBS toch weer zien niet bepaald efficient en commercieel te zijn.
Hoort het laatste en eerste station aan de Belgische oostgrens geen Franstalig oord te zijn?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be