![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#201 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Net zomin er iets mis is met het AN. Beiden kunnen gerust naast elkaar bestaan. Dat merk je heel goed in bvb Noord-Brabant, waar het Brabantse dialect nog steeds erg zuiver van vorm is. (Véél zuiverder dan mijn Brabants dialect uit de Kempen.) En waar de dialectsprekers ook moeiteloos overschakelen naar het AN, zonder er een rommelig tussentaaltje van te maken zoals de meesten van ons dat wel doen met ons verkavelingsvlaams. Maar stellen, zoals JVDB, dat alle Vlamingen AN spreken is een stelling die helemaal niet klopt met de realiteit. Ik ken voldoende mensen die nooit AN spreken.
![]() |
![]() |
#202 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#203 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Elke persoon heeft het recht om zich uit te drukken zoals hij wil. Dat neemt wel niet weg dat men ook even moet stilstaat bij wat één of andere keuze tot gevolg heeft. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#204 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#205 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In Noord-Brabant gaat het dialectverlies nochtans met rasse schreden vooruit, vooral in het westelijk deel ervan, aanpalend aan Holland. Wat dan overblijft, zijn bepaalde eigenheden alsook de Brabants tongval.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#206 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De dialect verschillen tussen zelfs dichtbij elkander gelegen dorpen kunnen soms groot zijn inderdaad in Vlaanderen. Is dat niet verbazend? Ik vertel dat graag aan mensen elders op de wereld, niet zonder enige bewondering en niet zonder enige verbazing af te dwingen. Die karakteristiek van Vlaanderen hoeft niet te verdwijnen indien de Vlaming daarnaast ook nog een eenheidstaal meester is. En dat is het geval. Geen reden dus volkeren na te doen die hun dialect verloren hebben. Ik twijfelde even hoe men iemand van Tongeren nu ook al weer noemt ja. Ik kom er mischien eens om de vijf jaar nog. Ik heb een vrij grote familie. De meesten vanlangs de maas... van Luik tot in Maaseik. Ik zie het probleem niet dat er zou zijn. U doet me denken aan een Spanjaard die geen Aymara verstaat en dan vindt dat die taal maar die te verdwijnen. Ondertussen dat de Aymara hem meestal perfect in het Spaans te woord kunnen staan. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 13 januari 2016 om 13:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#207 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hoeveel amusementsprogramma's waren er toen en vergelijk dat eens met nu... Er was bijvoorbeeld Hoger Lager. Om maar iets te noemen. Walter Capiaus taal was doorspekt met tussentaal. Zaken als "niewaar", "da's", "gij" (of met jij en jullie door elkaar zelfs). Vooral als hij een ludiek stukje bracht naar het publiek, schakelde hij daar op over. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#208 | |
|
![]() Citaat:
In België ken ik geen Noord-Brabant dat in het westen aanleunt tegen Holland. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#209 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#210 | |
|
![]() Citaat:
Verder heeft iedereen de vrijheid om de taal te spreken die hij wil, al is het Klingon. https://www.youtube.com/watch?v=n2ZfAltl83U Of dat al dan niet bevorderlijk is voor de verstandhouding tussen mensen lijkt voor mij redelijk duidelijk. Nu is het ook wel zo dat voor sommigen een goede verstandhouding tussen anderstaligen weinig wenselijk is. Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 13 januari 2016 om 13:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#211 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#212 | |
|
![]() Citaat:
Verder ken ik je zeker niet goed genoeg om mij een ander idee te vormen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#213 |
Banneling
|
![]() Een klein, niet noodzakelijk bejaard deel van de bevolking, spreekt niets ander dan dialect.
Laatst gewijzigd door Another Jack : 13 januari 2016 om 14:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#214 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Nederland heeft het geluk dat het niet met een grote minderheid franstaligen opgescheept zit en kan dus zonder veel kleerscheuren experimenteren met zijn taal in tegenstelling tot België, waar het Nederlands door de franstalige imperialistische mentaliteit enorm onder druk staat en zal verdwijnen indien wij er niet in slagen een eenduidende Nederlandstalige éénheidstaal voor alle Vlamingen in te voeren... Ik heb niets tegen dialecten, maar elke Vlaming moet, naast zijn dialect indien hij wil, in staat zijn die Vlaamse éénheidstaal te gebruiken... In België een ander discour voeren geeft enkel meer voeding aan racistische elementen zoals Guinvere die denken zich interessant te maken met hun racistische eisen om de franse taal als éénheidstaal voor alle Belgen uit te roepen... en dus Vlaanderen kultureel af te slachten... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#215 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#216 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#217 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#218 | |
|
![]() Citaat:
De verhouding was ongeveer 50/50 wat de keuze betrof tussen Nederlands en Engels als tweede taal. Ik moet er bij vertellen dat de school (College St. Joseph) zelf heel sterk aandrong om het Nederlands als tweede taal te kiezen. Nu, dit is één school in Wallonië, ik kan niet weten of dat representatief is voor alle scholen in Wallonië. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#219 | |
|
![]() Citaat:
Probleem is dat de jeugd er geen bal meer van verstaat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#220 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het was Job en niet Jan die over Noord-Brabant begon. En de vergelijking met Nederland was al eerder in dit topic gemaakt. Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 13 januari 2016 om 15:06. |
|
![]() |
![]() |