Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 april 2016, 00:58   #201
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
De poster had het ook over de nadagen van de oorlog: Borms, Irma Laplace, Vindevogel en Co, de repressie...
Als men twee maal de verkeerde kaart trekt en het loopt telkens mis, moet men achteraf niet komen janken. En de poster was weer aan het janken.
Vlamingen zullen door rabiate Belgicisten ten eeuwigen dage blijven verweten worden, voor hun (gedeeltelijke) collaboratie met Duitsland.
Door het feit dat geschiedenis nooit zwart-wit gekleurd is, had dat ‘verraad’ ook zo z’n redenen en het is die context die nogal eens vergeten wordt, als het gaat om het Vlaamse verleden in de 19-de eeuw.

Gezien u niet bent ingegaan op de tekst die handelt over de periode van 1830 tot aan het Interbellum, is het mss verstandig dit alsnog te doen en de Belgische onrechtvaardigheid op te merken, die het Vlaamse volk decennia lang moest ondergaan:

http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=165

Toen werden de kiemen gelegd voor de Vlaamse aversie tov de Belgische staat en komt een en ander nu mss begrijpelijker over.

Citaat:
Waar haalt u dat? Graag een linkje.
Daar heb ik geen bewijs van, maar de reply van Jan is al lang een publiek/politiek geheim:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Verhofstadt heeft in een interview ooit eens verklaard dat voor de eenvoud en het gemak van werken de werkteksten bij onderhandelingen in het Frans werden opgesteld, omdat veel Franstalige regeringsleden onvoldoende hun weg weten in dergelijke technisch Nederlands.
Ik kan me dus best voorstellen dat het heden ten dage nog zo gebeurt.
Verder, op een wiki-pagina staat duidelijk beschreven, hoe lang het Nederlands werd achtergesteld tov het Frans:

“De eerste, unitaire, Belgische Grondwet werd aangenomen in 1831. België is een constitutionele parlementaire monarchie, kent het principe van ministeriële verantwoordelijkheid voor het regeringsbeleid en huldigt de scheiding tussen wetgevende, uitvoerende en rechterlijke macht.

De Grondwet was oorspronkelijk in het Frans opgesteld. De eerste officiële Nederlandstalige versie dateert van 1967. Tot daarvoor had de Nederlandse versie slechts de status van vertaling. In 1991 werd ook een Duitstalige versie officieel aangenomen. Bij het opstellen van de Grondwet was België een centralistische staat, maar sinds 1970 werd België geleidelijk omgevormd tot een federale staat in het kader van opeenvolgende staatshervormingen.

De laatste ingrijpende wijziging van de Grondwet werd in 1993 doorgevoerd. Naar aanleiding daarvan werd besloten om de hele Grondwet opnieuw te publiceren in een gecoördineerde versie.”
https://nl.wikipedia.org/wiki/Belgische_Grondwet

De taal van de meerderheid in dit land is dus nog maar recent erkend als gelijkwaardig aan het Frans, hoewel federale ministers en zelfs de koning het Nederlands met veel moeite uit hun strot krijgen gewrongen.
Het Belgische chauvinisme heerst dus nog duidelijk in de Broekzeelse wandelgangen.
Oud 20 april 2016, 01:01   #202
Diego Raga

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Ik ben geen 'Vlamenhater', wat dat ook moge betekenen. Het is in elk geval een verschrikkelijk woord, een verkrachting van de mooie Nederlandse taal.
Beschouw het als ’n slip of the tongue, trek het je dus niet te veel aan, het is in elk geval minder verschrikkelijk dan de mismeestering van de basisrechten van het Vlaamse volk, die het van 1830 tot minstens 1970 moest ondergaan.
Zelfs vandaag de dag nog vegen de Franstaligen hun voeten aan de taalwetgeving in de Brusselse Rand en over de huidige politiek-Franstalige minachting wil ik me zelfs nog niet eens uitspreken, dat is zo al genoegzaam bekend.
Citaat:
Voor de rest merk ik dat u nergens op mijn argumenten ingaat.
Deal with it, goede en/of onderbouwde argumenten komen zelden uit jouw hoek, alsook omdat ik je manier van discussiëren al wat begin kennen, zoals dit recente staaltje van nietszeggerij:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Begrijpt u dat het probleem bij u ligt? U kan niet aanvaarden dat mensen een andere mening dan u hebben.
Ik vind dat belachelijk. Ik heb niets liever dan dat mensen een andere mening hebben dan ik.
Ingaan ? Op wat dan ?
Citaat:
Doe in godsnaam toch eens moeite! Waarom zit u hier op dit forum? Om NIET te discussiëren?
Over moeite doen gesproken, doe mss zelf eerst eens wat ik juist aan HO gevraagd heb, dan kunnen we mss voortklappen:

“Het feit dat de geschiedenis nooit zwart-wit gekleurd is, had dat ‘verraad’ ook zo z’n redenen en het is die context die nogal eens vergeten wordt, als het gaat om het Vlaamse verleden in de 19-de eeuw.
Gezien u niet bent ingegaan op de tekst die handelt over de periode van 1830 tot aan het Interbellum, is het mss verstandig dit alsnog te doen en de Belgische onrechtvaardigheid op te merken, die het Vlaamse volk decennia lang moest ondergaan:”

http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=165

Of vind je dat de Vlaamse bevolking in die tijd wél rechtvaardig werd behandeld door de Belgische machthebbers destijds ?
Oud 20 april 2016, 01:08   #203
Diego Raga

Standaard

Kenmerkend is ook de financiële onrechtvaardigheid die Vlamingen hier al sinds de oprichting van dit land hebben moeten ondergaan en waar geen Belgicist op ingaat:

http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=173

En die uitzuiging was ook al aan de gang in de periode voor het Interbellum, dus voordat sprake was van enige collaboratie met Duitsland.
Uiteraard ook heden mede in stand gehouden door de Vlaamse Belgo-collabo's van dit koninkrijkje.
Oud 20 april 2016, 03:06   #204
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

...En de houthakker, hij zaagt maar verder.
Oud 20 april 2016, 05:02   #205
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Iemand die de studies van ingenieur kon afmaken, en daarna lange jaren vertoefd heeft in een tweetalig parlement, en die niet beter "de Nederlands" kent, die bewijst volgens mij maar één ding, en dat is misprijzen voor dat achterlijk taaltje en dito cultuur.

Heel die zaak bevestigt mij in mijn politieke overtuiging: dit onland verdient een grondige reorganisatie, namelijk een splitsing waarbij beide delen lid kunnen worden van de EU, zodat we vanaf dan kunnen samenwerken op een gelijkaardige basis als we samenwerken met Nederland, Duitsland, Luxemburg, Frankrijk ... enz.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2016, 05:22   #206
Sukkelaar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door orfeus5412 Bekijk bericht
Wanneer ik Reynders, of zelfs Michel bezig hoor in het Nederlands... dat ze zich gewoon een passieve kennis van het Nl aanmeten, m.a.w. begrijpen wat hen wordt gevraagd en antwoorden in de enige taal die ze machtig zijn.
Die passieve kennis van het NL hebben ze al, of ga je dit ontkennen?
Verder vind ik dat elke minister tweetalig moet zijn.
Sukkelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2016, 05:23   #207
Sukkelaar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik wil aannemen dat het een bekwaam persoon is (al zal dit nog moeten blijken in de uitoefening van zijn ministerschap). Het viel mij deze middag in het nieuws ook op: kennis van het Nederlands 2 op 20. Dik gebuisd. Zelfs onvoldoende om aan een tweede zit te beginnen. Hij beloofde schuchter "dat hij er iets ging aan doen". Wat ik ten stelligste betwijfel, hij zal daar doodeenvoudig geen tijd voor hebben.
Geef hem minstens de tijd om er iets aan te doen. En tijd moet je maken.
Oud 20 april 2016, 05:26   #208
Sukkelaar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Als ze bij MR iemand hadden moeten zoeken die het Nederlands machtig was om die ministerpost in te vullen dan was dat gewoonweg niet gelukt. Wat niet wegneemt dat een federale Belgische minister de twee talen perfect machtig zou moeten zijn.
Je zegt toch perfect? Dat is ook niet het geval voor de NVA federale ministers; een veel voorkomende fout bij hen is de kennis van het geslacht : le en la worden gemakkelijk verkeerd gebruikt.
Oud 20 april 2016, 05:27   #209
Sukkelaar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Zo lang hij geen Nederlands spreekt ,
zou hij maar 44% van zijn minister wedde mogen krijgen,
hij zal dan wel vlug Nederlands leren.
Hoe kom je aan de 44 % ?
Oud 20 april 2016, 05:30   #210
Sukkelaar

Standaard

Citaat:
Het is ook weer typisch Belgisch
dat ze in de Franstalige pers het maar normaal vinden ,
dat Bellot als federaal minister geen Nederlands spreekt.
Ze vinden het wel allemaal een groot plus punt dat hij in Frankrijk gestudeerd heeft.

Wat zitten wij nog samen met die mensen in één land te doen?

Zij willen en zullen toch nooit enige sympathie voor ons en onze taal opbrengen ,
enkel ons geld interesseert hen .
Geef hem ten minste een paar maanden de tijd om NL te leren. Hij was ten slotte geen vragende partij. Het verschil ligt bij de MR die geen andere kandidaat had die toch wel wat ervaring heeft in deze materie.

Laatst gewijzigd door Sukkelaar : 20 april 2016 om 05:33.
Oud 20 april 2016, 05:36   #211
Sukkelaar

Standaard

Citaat:
Het is ook weer typisch Belgisch
dat ze in de Franstalige pers het maar normaal vinden ,
dat Bellot als federaal minister geen Nederlands spreekt.
Ze vinden het wel allemaal een groot plus punt dat hij in Frankrijk gestudeerd heeft.

Wat zitten wij nog samen met die mensen in één land te doen?

Zij willen en zullen toch nooit enige sympathie voor ons en onze taal opbrengen ,
enkel ons geld interesseert hen .
Dat klopt maar de schuld ligt ook bij de Vlamingen die nog steeds CD&V, Open vLD, SPA of Groen stemmen. Moesten die hun kiezers voor de NVA of het VB stemmen dan was het probleem al lang opgelost.
Oud 20 april 2016, 05:38   #212
Sukkelaar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Als wij als Vlamingen ons Frans niet kunnen, zeker in het bedrijfsleven, worden we neergebrand als incompetent.
Ik weet niet of dit nog waar is in Vlaanderen. Dat commerciële bedienden drie talig moeten zijn is waar, maar dit geldt niet meer voor de andere personeelsleden.
Oud 20 april 2016, 05:42   #213
Sukkelaar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Et pour les Flamands la mêne chose.
Zelfs een kaartjesknipper op de trein moet tweetalig zijn, waarom een minister in België niet?
Elke minister moet tweetalig en liefst nog meertalig zijn. Maar als hij het niet is moet hij in de kortst mogelijke tijd de andere taal leren.
En ik hoor je al vragen wat is de kortst mogelijke tijd. Dat zal afhangen van de opleiding, de ervaring en de leeftijd van de betrokkene.
Oud 20 april 2016, 05:45   #214
Sukkelaar

Standaard

Citaat:
Er is al sinds 2003 een wetsvoorstel dat alle federale ministers tweetalig moeten zijn .
Zoals je schrijft : een wetsvoorstel.
Oud 20 april 2016, 05:47   #215
Sukkelaar

Standaard

[quote=Pandareus;8071317]Klein detail dat je wellicht over het hoofd gezien hebt, in je beate bewondering voor Servais Verherstraeten zijn vlaamsgezindheid : dat was toen de tsjeven in de oppositie zaten hee...
In de oppositie zijn de tsjeven koene vlaamse strijders, in de meerderheid zijn ze een belgische beleidspartij. Wat trouwens ook opgaat voor n-va hoor...
Nu gaan zij, net zoals n-va dat zal doen, gewoon samenwerken met die benoeming waar volgens de logica van het spel MR beslist wie op die stoel komt.
/QUOTE]^

Klopt

Laatst gewijzigd door Sukkelaar : 20 april 2016 om 05:48.
Oud 20 april 2016, 05:51   #216
Sukkelaar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Ik heb het u nog al gezegd. Ik hoop dat ge nog zéér lang leeft maar ge gaat sterven in Belgie.
Maar men zegt toch dat hoop doet leven?
Oud 20 april 2016, 09:58   #217
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sukkelaar Bekijk bericht
Hoe kom je aan de 44 % ?
44% Franstaligen in dit land.

De Nederlandstaligen moeten niet betalen
voor een federaal minister die geen Nederlands kent.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2016, 10:26   #218
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Weer een propaganda verhaal van de Vlaams-nationalisten. U laat zich ook van alles wijsmaken. Nauwkeurig onderzoek wijst uit dat procentueel zo goed als evenveel Walen sneuvelden als Vlamingen. Met een klein overwicht evenwel aan Vlaamse gesneuvelden.

En het verhaal van de Franstalige officieren klopt zeker niet. Want officieren moesten in die tijd als eersten en op kop de aanval in en zij sneuvelden dan ook in grote getale.
Het is vooral verleden tijd. We zijn in 2016.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2016, 10:59   #219
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
44% Franstaligen in dit land.

De Nederlandstaligen moeten niet betalen
voor een federaal minister die geen Nederlands kent.
En, heeft de N-VA maandagavond beslist om de benoeming van Bellot uit te stellen?
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2016, 11:09   #220
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Het is vooral verleden tijd. We zijn in 2016.
Klopt en anno 2016 zijn er nog steeds ministers die geen Nederlands kunnen. DAT is de kern van deze zaak.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be