Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 9 mei 2018, 21:14   #201
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat bedoelt u met "schikken naar onze cultuur"? Wat is trouwens "onze cultuur"? Hoort het katholicisme dat ik belijd ook tot die cultuur? Of sluit die cultuur een deel hiervan uit bijvoorbeeld?
Als iets jou niet bevalt in een post, dan zit jij maar te vissen naar "wat is ..." of "wat bedoelt u met ...",
terwijl je dat goed genoeg beseft, maar niet wilt aanvaarden.

Als er godverdomme op heel dit forum één is die al nagedacht heeft over wat cultuur is, en of het kalotendom daar nog steeds van deel uitmaakt, dan zal jij het wel zijn zeker?

Luistert eens goed hé beste vriend (nou ja): je zit in het verdomdhoekje in Vlaanderen met je sprookjesverhaal, en het ziet er naar uit dat je daar nog lang gaat zitten.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2018, 21:17   #202
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geen idee of de Franse wet dit toelaat, maar de Belgische wetgeving laat geen ruimte voor een schepen die op het moment zelf een huwelijksceremonie onderbreekt en niet laat doorgaan, louter omdat hij geen hand krijgt van een van de trouwers.
Wat voorzien jouw wet voor een schepen die zich plots zo onwel voelt door één van de kandidaten-gehuwden, of door een andere oorzaak?
Moet hij of zij doorgaan tot hij/zij sterft?

Den tijd van Boudewijn met zijn onmogelijkheid tot regeren is voorbij, denk ik zo.
Ik peins niet dat er dat nog één gaat proberen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 9 mei 2018, 21:21   #203
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Als iets jou niet bevalt in een post, dan zit jij maar te vissen naar "wat is ..." of "wat bedoelt u met ...",
terwijl je dat goed genoeg beseft, maar niet wilt aanvaarden.
Neen, ik weet niet wat u juist bedoelt met "onze cultuur". Bent u gelovige? Wel, omvat die "onze cultuur" dan het geloof? En indien ja, welk geloof? Horen Getuigen van Jehovah tot die "onze cultuur"? Of enkel katholieken? En zo kan ik nog vele andere tientallen vragen stellen.

Uit uw gepikeerde reactie leer ik eigenlijk dat u gewoonweg niet kunt omschrijven wat die "onze cultuur" eigenlijk is.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2018, 21:22   #204
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat voorzien jouw wet voor een schepen die zich plots zo onwel voelt door één van de kandidaten-gehuwden, of door een andere oorzaak?

Den tijd van Boudewijn met zijn onmogelijkheid tot regeren is voorbij, denk ik zo.
Ik peins niet dat er dat nog één gaat proberen.
Hendrix van de Mechelse NVA zei toch ook dat hij in de onmogelijkheid was om te trouwen.

Kirk gaf toe dat vuurwapengeweld onvermijdelijk zou zijn onder een bewapende bevolking, maar hij vond dat een noodzakelijk kwaad. “Ik denk dat het het waard is om elk jaar een aantal vuurwapendoden als prijs te betalen voor ons door God gegeven recht om onze vrijheden te beschermen”, zei hij in 2023.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2018, 21:22   #205
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Luistert eens goed hé beste vriend (nou ja): je zit in het verdomdhoekje in Vlaanderen met je sprookjesverhaal, en het ziet er naar uit dat je daar nog lang gaat zitten.
Et alors?

Die "onze cultuur" staat toch open voor diversiteit. Of niet soms? Waarom maakt u zich dan druk over een minderheid binnen die "onze cultuur"?
Oud 9 mei 2018, 21:25   #206
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb het totaal niet over de voorziene procedure. Wel over de bijzonder interessante opmerking dat die Mechelse schapen heeft aangegeven waarom hij die huwelijksceremonie niet wil voltrekken. En dat was heus niet omwille van gezondheidsredenen of iets gelijkaardigs. Het betrof een ideologische reden.

Dan stel ik mij de vraag of mensen die nu de dikke duim opsteken naar die N-VA'er hetzelfde zouden doen als die man aangaf omwille van morele motieven geen huwelijken van homokoppels zou willen voorgaan.
Oud 9 mei 2018, 21:31   #207
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Weet je Schoof. Ik vind dat de NVA het eigenlijk goed doet. Het land prospeert (wie daar de verdienste voor heeft is maar de vraag). Life goes on.

Maar je eigen moraal boven de wet stellen?

Sorry hoe kan je dat verdedigen?
Moet zowat de 27ste keer zijn. Man, gij kunt een potje ZAGEN. Slaapt gij soms met een wetboek onder uw kussen ??
Is "de wet" het enige wat u kan boeien ??

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2018, 21:34   #208
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Moet zowat de 27ste keer zijn. Man, gij kunt een potje ZAGEN. Slaapt gij soms met een wetboek onder uw kussen ??
Waarom antwoordt u niet gewoon? Mag men in een rechtstaat de eigen mening, de eigen inzichten boven de wet stellen, en vooral dan als die "men" slaat op iemand die een officiële functie uitoefent?
Oud 9 mei 2018, 21:51   #209
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus je stelt de NVA moraal wel boven de wet?

Je kan altijd argumenten gebruiken om dit te weerleggen
Kirk gaf toe dat vuurwapengeweld onvermijdelijk zou zijn onder een bewapende bevolking, maar hij vond dat een noodzakelijk kwaad. “Ik denk dat het het waard is om elk jaar een aantal vuurwapendoden als prijs te betalen voor ons door God gegeven recht om onze vrijheden te beschermen”, zei hij in 2023.
Oud 9 mei 2018, 22:01   #210
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus je stelt de NVA moraal wel boven de wet?

Je kan altijd argumenten gebruiken om dit te weerleggen
Mijn leven wordt niet enkel beheerst door "de wet", zoals het uwe.

Dat kutwijf haar statement was gewoon "ik ben hier moslim, en gij domme Westerling gaat hier voor mij plooien"

Als Somers kloten aan zijn lijf had gehad, liet hij dat islamitisch uitvaagsel klacht neerleggen, als die daar het lef had voor gehad.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2018, 22:10   #211
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn leven wordt niet enkel beheerst door "de wet", zoals het uwe.

Dat kutwijf haar statement was gewoon "ik ben hier moslim, en gij domme Westerling gaat hier voor mij plooien"

Als Somers kloten aan zijn lijf had gehad, liet hij dat islamitisch uitvaagsel klacht neerleggen, als die daar het lef had voor gehad.
OK dan gaan we leven volgens de NVA moraal.

Kan je mij die even verduidelijken?
Oud 9 mei 2018, 23:40   #212
Wapper
Perm. Vertegenwoordiger VN

Wapper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar je eigen moraal boven de wet stellen?
Probeer eens inhoudelijk te argumenteren ipv met simplistische slogans van een zodanig tenenkrullende algemeenheid dat niemand er tegen kan zijn?
Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2018, 09:39   #213
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb het totaal niet over de voorziene procedure. Wel over de bijzonder interessante opmerking dat die Mechelse schapen heeft aangegeven waarom hij die huwelijksceremonie niet wil voltrekken. En dat was heus niet omwille van gezondheidsredenen of iets gelijkaardigs. Het betrof een ideologische reden.

Dan stel ik mij de vraag of mensen die nu de dikke duim opsteken naar die N-VA'er hetzelfde zouden doen als die man aangaf omwille van morele motieven geen huwelijken van homokoppels zou willen voorgaan.
Ik heb daar al op geantwoord.
Niet alle morele kwesties zijn even zwaarwichtig. De zwaarwichtigheid wordt bepaald door de cultuur, en die is evoluerend.

Oud 10 mei 2018, 09:41   #214
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Et alors?

Die "onze cultuur" staat toch open voor diversiteit. Of niet soms? Waarom maakt u zich dan druk over een minderheid binnen die "onze cultuur"?
Als iemand als individu, of een groep mensen, op mijn systeem werken, dan kan het gebeuren dat ik me er niets van aantrek, en dan kan het gebeuren dat ik het de moeite vind om mij er eens druk over te maken.
Zo simpel is dat.

Oud 10 mei 2018, 11:33   #215
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Of hoe je totaal naast de kwestie een redenering op bouwt..de schepen wilde die mensen best trouwen, daar gaat het dus niet over, dus homohuwelijken erbij halen slaat weer eens nergens op. De reden waarom het niet door ging ligt bij het koppel, waarvan de vrouw geen hand mocht of kon geven.
Zij maakten de morele keuze om dit niet te doen en de schepen besloot dat niet te aanvaarden..omdat hier bij wet het gelijkheidsbeginsel man en vrouw is vastgelegd, net zoals het recht om te trouwen voor homoseksuelen.
Slechte poging Jan, probeer nog eens?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2018, 11:43   #216
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom antwoordt u niet gewoon? Mag men in een rechtstaat de eigen mening, de eigen inzichten boven de wet stellen, en vooral dan als die "men" slaat op iemand die een officiële functie uitoefent?
Daar gaat het dus niet over, wanneer je op basis van gender jezelf gediscrimineerd voelt, of mogen mannen dit niet? Dat is geen " eigen mening" maar wat de wet stelt, je mag mannen en vrouwen niet ongelijk behandelen op basis van geslacht. Wanneer je dan meent je functie niet te kunnen uitoefenen, gaat het over het respect voor de principes waarop we wetten baseren, sinds wanneer is dit " een eigen mening"?
Uw pogingen om gelovigen eigen principes boven de wet te stellen uit naam van " vrijheid" worden wat zielig.
Zeker omdat u niets liever zou willen dan dat homo's geweigerd mogen worden om te trouwen, op basis van hun seksuele geaardheid. Dan hoeven ze ineens geen taart meer te bestellen bij die bakker die hen ook weigert op basis van hun geaardheid als klant, door u eindeloos verdedigd!
U vindt dat discriminatie mag, zolang God de basis daarvoor vormt, en daarom ziet u ook geen graten in iemand van het andere geslacht de hand weigeren. Niet Jan?
Oud 10 mei 2018, 12:09   #217
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb daar al op geantwoord.
Niet alle morele kwesties zijn even zwaarwichtig. De zwaarwichtigheid wordt bepaald door de cultuur, en die is evoluerend.
Vaag. Heel vaag. "Bepaald door de cultuur". Welke cultuur? De uwe? De mijne?

U brengt een bijzonder gevaarlijke notie in het debat, nl. het subjectieve van de persoonlijke mening die u boven het objectieve van de wet brengt. Dat is nefast voor de rechtstaat en ontwricht heel ons systeem. U hebt geen idee welke deur u hiermee opent.
Oud 10 mei 2018, 12:17   #218
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Of hoe je totaal naast de kwestie een redenering op bouwt..de schepen wilde die mensen best trouwen, daar gaat het dus niet over, dus homohuwelijken erbij halen slaat weer eens nergens op. De reden waarom het niet door ging ligt bij het koppel, waarvan de vrouw geen hand mocht of kon geven.
Zij maakten de morele keuze om dit niet te doen en de schepen besloot dat niet te aanvaarden..omdat hier bij wet het gelijkheidsbeginsel man en vrouw is vastgelegd, net zoals het recht om te trouwen voor homoseksuelen.
Slechte poging Jan, probeer nog eens?
Als u zwaait met de wet, kan ik u alvast meegeven dat de schepen over geen enkel wettelijk instrument bezit waarmee hij zijn weigering ook maar enigszins kan rechtvaardigen. In de procedure voor het burgerlijk huwelijk staat nergens voorgeschreven dat de betrokkenen elkaar eerst een hand moeten geven als voorwaarde tot het voltrekken van de ceremonie.

De burger is vrij om in deze een keuze in zijn sociale gedragingen te maken. Jammer als de schepen zich dan persoonlijk voelt aangesproken, maar hij zal nu eenmaal moeten leren dat nu zijn gevoelens de norm vormen. Wel de wet. En de wetgeving laat hier nu eenmaal een keuze. U hoeft een uitgestoken hand niet beantwoorden. Net zo met die vrouw.

Als u meent dat een schepen zijn persoonlijke visie op een "morele keuze" (uw eigen woorden) van een koppel mag laten primeren op de wet, mag een schepen ook andere persoonlijke visies in het debat brengen. Als hij meent dat homokoppels onaanvaardbaar zijn, dan kan hij vanuit uw eigen redenering met evenveel gemak de ceremonie afbreken of weigeren om deze mensen een burgerlijk huwelijk te geven.

De redenering spoort perfect, omdat u hier de subjectieve handel en wandel van iemand laat primeren op de wet. Het is immers zo dat artikel 4 van de wet ter bestrijding van discriminatie nergens sociale omgangsvormen in de draagwijdte van de wet omvat. Indien wel (zoals u voortdurend beweert), toon het mij dan aan met een element uit artikel 4.
Oud 10 mei 2018, 12:21   #219
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Daar gaat het dus niet over, wanneer je op basis van gender jezelf gediscrimineerd voelt, of mogen mannen dit niet? Dat is geen " eigen mening" maar wat de wet stelt, je mag mannen en vrouwen niet ongelijk behandelen op basis van geslacht. Wanneer je dan meent je functie niet te kunnen uitoefenen, gaat het over het respect voor de principes waarop we wetten baseren, sinds wanneer is dit " een eigen mening"?
Uw pogingen om gelovigen eigen principes boven de wet te stellen uit naam van " vrijheid" worden wat zielig.
Zeker omdat u niets liever zou willen dan dat homo's geweigerd mogen worden om te trouwen, op basis van hun seksuele geaardheid. Dan hoeven ze ineens geen taart meer te bestellen bij die bakker die hen ook weigert op basis van hun geaardheid als klant, door u eindeloos verdedigd!
U vindt dat discriminatie mag, zolang God de basis daarvoor vormt, en daarom ziet u ook geen graten in iemand van het andere geslacht de hand weigeren. Niet Jan?
U blijft hardnekkig dezelfde redeneerfout maken: onderscheid verwarren met discriminatie.

Daarom zijn de toegangsregels van de orthodoxe en katholieke Kerk tot het priesterschap niet discriminerend.

Daarom is het niet discriminerend dat een modellenbureau voor een bepaalde job enkel vrouwen aanneemt en geen mannen.

Enzovoort.

Discriminatie is een voor de wet ongeoorloofd onderscheid. En wat nu ongeoorloofd is, wordt ook omschreven. In artikel 4.

Daarom is het niet strafbaar als een modellenbureau alleen vrouwen zoekt en engageert; daarom is het niet strafbaar als de Kerk enkel mannen tot het priesterschap roept. Juist omdat de wet dit onderscheid niet discriminerend, lees strafbaar, beschouwt.

En daarom ook is het geen discriminatie als u als vrouw een man geen hand geeft. De wet laat de vrijheid.
Oud 10 mei 2018, 12:37   #220
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als u zwaait met de wet, kan ik u alvast meegeven dat de schepen over geen enkel wettelijk instrument bezit waarmee hij zijn weigering ook maar enigszins kan rechtvaardigen. In de procedure voor het burgerlijk huwelijk staat nergens voorgeschreven dat de betrokkenen elkaar eerst een hand moeten geven als voorwaarde tot het voltrekken van de ceremonie.

De burger is vrij om in deze een keuze in zijn sociale gedragingen te maken. Jammer als de schepen zich dan persoonlijk voelt aangesproken, maar hij zal nu eenmaal moeten leren dat nu zijn gevoelens de norm vormen. Wel de wet. En de wetgeving laat hier nu eenmaal een keuze. U hoeft een uitgestoken hand niet beantwoorden. Net zo met die vrouw.

Als u meent dat een schepen zijn persoonlijke visie op een "morele keuze" (uw eigen woorden) van een koppel mag laten primeren op de wet, mag een schepen ook andere persoonlijke visies in het debat brengen. Als hij meent dat homokoppels onaanvaardbaar zijn, dan kan hij vanuit uw eigen redenering met evenveel gemak de ceremonie afbreken of weigeren om deze mensen een burgerlijk huwelijk te geven.

De redenering spoort perfect, omdat u hier de subjectieve handel en wandel van iemand laat primeren op de wet. Het is immers zo dat artikel 4 van de wet ter bestrijding van discriminatie nergens sociale omgangsvormen in de draagwijdte van de wet omvat. Indien wel (zoals u voortdurend beweert), toon het mij dan aan met een element uit artikel 4.
Mij lijkt dat een huwelijk een formeel moment is, waar twee mensen een contract aangaan met maatschappelijke gevolgen. Daarom wordt die ceremonie begeleidt door een schepen die de samenleving vertegenwoordigt. Maar wanneer een koppel daarbij de schepen discrimineert op basis van gender, kan de schepen beslissen de samenleving niet meer te kunnen vertegenwoordigen en dus de ceremonie afblazen.
Discriminatie is " geen subjectieve handeling" maar een feit wanneer je onze wet tot uitgangspunt neemt. Religie staat daar niet boven, alweer een van uw pleidooien om dat te veranderen.

Laatst gewijzigd door alice : 10 mei 2018 om 12:38.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be