Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 januari 2020, 23:28   #201
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Dat is een gok. Ik denk dat bedrijven voor Brussel gaan kiezen. Maar dat is maar mijn mening.
Om welke reden zou een bedrijf haar maatschappelijke zetel in Brussel vestigen als de economische activiteit zich in Vlaanderen bevindt? Belastingen? Dan zal Vlaanderen Brussel doodknijpen, want Vlaanderen heeft wel marge om met de vennootschapsbelasting te spelen. Brussel niet. Brussel kan nu alleen maar overleven dankzij stromen en stromen federaal geld.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2020, 23:28   #202
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is een gok. Ik denk dat bedrijven voor Brussel gaan kiezen. Maar dat is maar mijn mening.
Zeker jonge, vast omdat daar hun zetel zo uitmuntend bereikbaar is en om dat ze het onmisbaar prettig vinden van om de vijf voet hun auto's verkoold terug vinden.

Laatst gewijzigd door Garry : 5 januari 2020 om 23:29.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2020, 23:39   #203
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Om welke reden zou een bedrijf haar maatschappelijke zetel in Brussel vestigen als de economische activiteit zich in Vlaanderen bevindt? Belastingen? Dan zal Vlaanderen Brussel doodknijpen, want Vlaanderen heeft wel marge om met de vennootschapsbelasting te spelen. Brussel niet. Brussel kan nu alleen maar overleven dankzij stromen en stromen federaal geld.
Geef eens een lijst van Vlaamse bedrijven die hun hoofdzetel in Brussel hebben.
Oud 5 januari 2020, 23:43   #204
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geef eens een lijst van Vlaamse bedrijven die hun hoofdzetel in Brussel hebben.
Waarom dan wel? De vraag is niet zozeer welke bedrijven hun mz daar nu hebben, maar wel welke redenen er zouden kunnen zijn om na een boedelscheiding in Brussel te blijven dan wel naar Brussel te trekken. U opperde dat Brussel een Monaco aan de Zenne kon worden...
Oud 5 januari 2020, 23:46   #205
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom dan wel? De vraag is niet zozeer welke bedrijven hun mz daar nu hebben, maar wel welke redenen er zouden kunnen zijn om na een boedelscheiding in Brussel te blijven dan wel naar Brussel te trekken. U opperde dat Brussel een Monaco aan de Zenne kon worden...
Oei geen Vlaamse bedrijven met hoofdzetel in Brussel.

We hebben een boutade nodig denk ik.
Oud 5 januari 2020, 23:47   #206
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Citaat:
De vraag is niet zozeer welke bedrijven hun mz daar nu hebben, maar wel welke redenen er zouden kunnen zijn om na een boedelscheiding in Brussel te blijven dan wel naar Brussel te trekken. U opperde dat Brussel een Monaco aan de Zenne kon worden...
Oud 6 januari 2020, 00:17   #207
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Inderdaad, dit is waar. Hier heeft Francken wel degelijk een punt. Als hij gelijk heeft, dan zeggen we dit ook.

Toch een nuancering: steeds meer Franstaligen spreken Nederlands en de vroegere polyglotte Vlamingen verliezen beginnen goed van hun pluimen te verliezen. Spijtig, want dit was een grote troef.

Cfr Het Nieuwsblad, mei 2019:
"Vraag neemt toe, maar Vlamingen leren steeds minder vaak een vreemde taal: “Meertaligheid was onze troef, dat is niet meer zo
Dat hoor ik soms zeggen inderdaad. Ik vraag me af wat er van aan is. Ik zou het graag wel eens willen merken in mijn persoonlijke leven. Ik woon momenteel in een Vlaamse gemeente op een twintig minuten van Brussel. Ik moet de 'hele tijd' mijn nogal gebrekkig Frans boven halen om een conversatie te kunnen voeren. Franstaligen doen dikwijls gewoon alsof je dat maar hoort te spreken. In Vlaanderen nog wel. Nederlands daar willen ze zich niet eens de moeite voor doen om daarin te comuniceren. Ik ben oorspronkelijk niet van hier. Dit is Limburg niet. Om te oordelen zou u eens hier moeten komen wonen. De druk om te verfransen is reëel. Respect voor het Nederlands is beperkt.

Ik vermoed dat ze enkel Nederlands leren omwille van jobvereisten. Er lijkt geen liefde te zijn voor de taal. Men is niet blij eens die taal te kunnen spreken in de praktijk. Het is met tegenzin. En men zal het proberen vermijden. Wie past zich het eerste aan? Meestal is dat dan de Vlaming. Zelfs in Vlaanderen. Het is de Vlaming die de echte Belgicist is. De Franstalige vraagt niet eens of het goed is Frans te spreken in Vlaanderen. Hij spreekt je gewoon aan in zijn taal en verwacht dat je dat dan maar begrijpt. Waar zit het respect? De wederkerigheid?

Laatst gewijzigd door Bach : 6 januari 2020 om 00:38.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2020, 04:22   #208
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Jij dacht ook dat Anderlecht vorig jaar kampioen ging worden he
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2020, 07:19   #209
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
op de Chaussée de Haecht gaan ze spruiten kweken, dat groeit gemakkelijk of Brussels witloof
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2020, 07:48   #210
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Mensen als jij, die voortdurend anderen afbreken, zonder enig argument, die zou ik nooit aanvaarden als beoordelend element.
Je holderdebolder verhaaltje is even legendarisch als het belachelijk is.

U draait mijn woorden om, ik zeg dat hij 58 keer meer mens is dan.
Ik neem dit LETTERLIJK uit uw belachelijke woorden, want u schreef :

Het zijn uw eigen woorden, het is niet omdat het een paar pagina's geleden is, dat je er al moet over beginnen liegen...
Over liegen gesproken. U bent wéér de waarheid aan het verdraaien!

Dit is wat u schreef:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde
De enige die hier constant oordeelt ben jij, dus moet je mij niet van vooroordelen beschuldigen.
Jij bent het die zei dat meertaligen meer mens zijn.
Daarna was jij het ook die zei dat dat voor mij dan net niet gold.
Ik heb zoiets nooit geschreven. Waar wel? Volgens mij zegt u zo maar wat. De persoon hier die een flagrante onwaarheid verkondigt, bent u. Of om het in uw termen te stellen : de persoon die hier liegt , dat zijde gij.

En nog iets anders: en ja, de NVA ging holderdebolder de berg af. Zoals ik had voorspeld dat dit zou gaan gebeuren. Zelfs De Wever verkondigde dat zijn partij de verkiezingen had verloren. En hij specifieerde: “We moeten daar dan ook niet flauw over doen.” Inderdaad.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 6 januari 2020 om 08:13.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2020, 12:26   #211
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Francken is positief tegenover de Walen, brengt er zijn vakantie door, accepteer de interview van een Waalse krant........We zijn toch ver van het Vlaams-nationalisme en dus de haat tegenover de Walen en de Franstaligen in het algemeen.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2020, 12:49   #212
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:

Zou het kunnen dat nu nog vele Vlaamse bedrijven hun hoofdzetel in Bruxelles hebben omdat de belastingscontrole daar heel en heel erg te kort schiet???
Dus ze zitten daar om de centen; maar eens Bruxelles op eigen benen moet staan zal dat vlug gedaan zijn...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2020, 12:50   #213
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Francken is positief tegenover de Walen, brengt er zijn vakantie door, accepteer de interview van een Waalse krant........We zijn toch ver van het Vlaams-nationalisme en dus de haat tegenover de Walen en de Franstaligen in het algemeen.
Toch is hij Vlaams-Nationalist.

Uw haatboodschap over alle zaken Vlaams schijnt niet te kloppen.
Oud 6 januari 2020, 17:40   #214
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Dat hoor ik soms zeggen inderdaad. Ik vraag me af wat er van aan is. Ik zou het graag wel eens willen merken in mijn persoonlijke leven. Ik woon momenteel in een Vlaamse gemeente op een twintig minuten van Brussel. Ik moet de 'hele tijd' mijn nogal gebrekkig Frans boven halen om een conversatie te kunnen voeren. Franstaligen doen dikwijls gewoon alsof je dat maar hoort te spreken. In Vlaanderen nog wel. Nederlands daar willen ze zich niet eens de moeite voor doen om daarin te comuniceren. Ik ben oorspronkelijk niet van hier. Dit is Limburg niet. Om te oordelen zou u eens hier moeten komen wonen. De druk om te verfransen is reëel. Respect voor het Nederlands is beperkt.

Ik vermoed dat ze enkel Nederlands leren omwille van jobvereisten. Er lijkt geen liefde te zijn voor de taal. Men is niet blij eens die taal te kunnen spreken in de praktijk. Het is met tegenzin. En men zal het proberen vermijden. Wie past zich het eerste aan? Meestal is dat dan de Vlaming. Zelfs in Vlaanderen. Het is de Vlaming die de echte Belgicist is. De Franstalige vraagt niet eens of het goed is Frans te spreken in Vlaanderen. Hij spreekt je gewoon aan in zijn taal en verwacht dat je dat dan maar begrijpt. Waar zit het respect? De wederkerigheid?
Ik lees hier veel waarheid in. Maar mijn antwoord is wie aan u verplicht om in uw Vlaamse gemeente dan Frans te spreken ? Waarom geeft U aan die Franse taal agressie dan toe ? Ik woon in Brussel en moet dikwijls vaststellen dat de Vlamingen in veel gevallen zelf geen respect hebben voor hun taal.
Ik hoor ze alle dagen wel bezig. Ze staan in een zaak en spreken Nederlands onder elkaar. Is het hun beurt gaan ze bestellen in het Frans. Ik hoorde het een paar weken geleden nog bij Ikea Anderlecht. Terwijl Ikea er prat op gaat dat hun personeel tweetalig is of toch zijn uiterste best doet. Soms is de situatie zelfs zo dat de bediende die ze aanspreken in het Frans zelf een Vlaming is.....
Ik begrijp dat in ons land er compromissen moeten worden gevonden op taalgebied maar ik zelf ga toch altijd en overal in het nederlands beginnen. Dat kost al eens moeite maar enkel zo kunnen we daar verandering in brengen.

Denkt U nu echt dat die Franstaligen als die morgen massaal naar een Duitse of Engelse stad gaan wonen die inwoners daar gaan aanspreken in het Frans ?
Het zal daar barsten of buigen zijn.
Dus ik zou zeggen het is voor een groot gedeelte ook de schuld van de Vlaming zelf.
En dan mogen die nog morgen allemaal Vlaams Belang stemmen dat zal er niks aan veranderen. Ik durf te wedden dat al die VB stemmers in Ninove braafjes Frans spreken tegen die Nieuwkomers.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 6 januari 2020 om 17:43.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2020, 17:57   #215
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
op de Chaussée de Haecht gaan ze spruiten kweken, dat groeit gemakkelijk of Brussels witloof

Dat Brussels witloof wordt gekweekt in de riolen zeker?
En die spruiten worden porei. Een nieuwe reuzesoort die men op de parkings voor fietsers gaan aanplanten.
Men kan er de fietsen tegen stallen. Wel zelf fietssloten meebrengen.

Laatst gewijzigd door werkman : 6 januari 2020 om 18:04.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2020, 19:52   #216
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
En nog iets anders: en ja, de NVA ging holderdebolder de berg af.
Gewoon een vraagje, heb jij ooit eens een zwaar ski-ongeval gehad?
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2020, 09:27   #217
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Zouden er veel landen zijn waar de minderheid de taal van de meerderheid slechter spreekt dan andersom?

Kan iemand zich voorstellen dat in Canada de Engelstaligen beter Frans zouden spreken dan de Franstaligen Engels?

Kan iemand zich voorstellen dat in Spanje de Spanjaarden beter Catalaans zouden kunnen spreken dan de Catalanen Spaans?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2020, 09:49   #218
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik lees hier veel waarheid in. Maar mijn antwoord is wie aan u verplicht om in uw Vlaamse gemeente dan Frans te spreken ? Waarom geeft U aan die Franse taal agressie dan toe ? Ik woon in Brussel en moet dikwijls vaststellen dat de Vlamingen in veel gevallen zelf geen respect hebben voor hun taal.
Ik hoor ze alle dagen wel bezig. Ze staan in een zaak en spreken Nederlands onder elkaar. Is het hun beurt gaan ze bestellen in het Frans. Ik hoorde het een paar weken geleden nog bij Ikea Anderlecht. Terwijl Ikea er prat op gaat dat hun personeel tweetalig is of toch zijn uiterste best doet. Soms is de situatie zelfs zo dat de bediende die ze aanspreken in het Frans zelf een Vlaming is.....
Ik begrijp dat in ons land er compromissen moeten worden gevonden op taalgebied maar ik zelf ga toch altijd en overal in het nederlands beginnen. Dat kost al eens moeite maar enkel zo kunnen we daar verandering in brengen.

Denkt U nu echt dat die Franstaligen als die morgen massaal naar een Duitse of Engelse stad gaan wonen die inwoners daar gaan aanspreken in het Frans ?
Dus ik zou zeggen het is voor een groot gedeelte ook de schuld van de Vlaming zelf.
En dan mogen die nog morgen allemaal Vlaams Belang stemmen dat zal er niks aan veranderen. Ik durf te wedden dat al die VB stemmers in Ninove braafjes Frans spreken tegen die Nieuwkomers.
Daarom dat de Vlaamse onafhankelijkheid zo belangrijk is om de verfransing tegen te gaan.
Een staatsgrens is de beste taalgrens.
In Maastricht is er gen verfransing en die liggen ook dicht tegen Luik.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2020, 10:00   #219
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht

Daar zit ook veel waarheid in denk ik. Enkel dit. Het is niet noodzakelijkerwijze dat de Vlamingen het Nederlands zelf niet voldoende respecteren en daarom overschakelen in het Frans. De reden lijkt me eveneens elders te liggen, namelijk dat de meeste mensen geen zin hebben om van elke conversatie een taalstrijd te moeten maken. De Vlaming lijkt conflict uit de weg te willen gaan is mijn indruk. Insisteren in Nederlands wordt juist dikwijls gezien als taalagressie in Brussel. Dan wordt men gezien als flamingant, een soort van insectensoort.
ik kom soms in Brussel en eerlijk gezegd aarzel ik soms om Nederlands spreken in mijn eigen hoofdstad want dan is het precies of je in een strijd terecht komt waar ik geen zin voor heb meestal. Dat zou niet zo dienen te zijn.

Ik voel me als een buitenlander in Brussel eigenlijk. Meer zelfs. Ik zou me beter voelen als een echte buitenlander. Toerist. En dat als Limburger. Ik heb nooit iets gehad met taalstrijd en dergelijke.

Laatst gewijzigd door Bach : 7 januari 2020 om 10:13.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2020, 10:43   #220
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Zou het kunnen dat nu nog vele Vlaamse bedrijven hun hoofdzetel in Bruxelles hebben omdat de belastingscontrole daar heel en heel erg te kort schiet???
Dus ze zitten daar om de centen; maar eens Bruxelles op eigen benen moet staan zal dat vlug gedaan zijn...
Ok, geef mij dan een lijst van Vlaamse bedrijven met hoofdzetel in Brussel.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be