Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 februari 2023, 19:47   #201
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Genoteerd. Maddens is een domkop. Aldus de omhooggevallen Schoofzak.
Oei. U noteert.
U noteert de conclusie dat Maddens volgens mij zou blijven zagen.
U noteert nogal vlug.
Maar dat is jouw recht. Mijn recht is het om jouw notities te bekritiseren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2023, 19:57   #202
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Een puur Engelstalig universitair onderwijs met de hoop buitenlandse studenten aan te trekken vind ik echt geen goede zaak. Vaak buitenlanders die in expatbubbels leven met een tweederangsengels zonder voeling met hun omgeving. Vaak buitenlanders die weer vertrekken. Als extra prijs een verdere verschraling van het Nederlands.
Om een kwalitatief Engelstalig onderwijs te bekomen dat geen globish is kan het ook enkele generaties duren. Dit zien we in Nederland. Een verbetering van het onderwijs krijg je er niet door, vaak integendeel.

Ik vind dat het Nederlands ook daar een plek blijft verdienen, met Engels als tweede taal om in scripties en papers te hanteren.

Vergeet ook niet dat het Nederlandse denken ook in onze taal vervat zit en dat ook een plek op het hoogste niveau kan gebruiken. We drukken ons anders uit en je kan nooit letterlijk vertalen.

Ik zie dat als veel dieper dan louter utilaristisch. Men gaat daar wel eens aan voorbij omdat het niet rationeel te verklaren valt.

Nu valt me wel op dat Vlaamse professoren vaak erg belabberd Nederlands praten. Dit in tegenstelling tot Nederlandse. Vlamingen veronachtzamen onze eigen taal om geschiedkundige redenen. Zonde is het. Geen volk van taalminnaars in Vlaanderen. Wel hebben we het meest Nederlandstalige hoger onderwijs ter wereld met 'barbaren' die eraan zitten.
Ik ben wel flamingant, en tracht "fatsoenlijke tussentaal" te spreken die begrijpbaar is voor quasi alle Vlamingen en Nederlanders. Maar zo fanatiek als jij voor de Taal, ben ik niet.

Toch heb ik eens in Wiki opgezocht wie Simon Stevin was. (Ik herinner me dat vlakbij mijn college er een monumentje stond van hem).
Mooi:

Citaat:
De Nederlandse taal kreeg dankzij Stevin, die de woorden bedacht of populariseerde,[1] eigen wetenschappelijke termen, zoals "wiskunde", "natuurkunde", "scheikunde", "sterrenkunde" en "meetkunde". Ook "evenredigheid", "middellijn" en "noemer" danken we aan hem.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 27 februari 2023, 20:57   #203
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik ben wel flamingant, en tracht "fatsoenlijke tussentaal" te spreken die begrijpbaar is voor quasi alle Vlamingen en Nederlanders. Maar zo fanatiek als jij voor de Taal, ben ik niet.
Wel, qua fanaticisme wil ik best wel wat meevallen. Zelfs ik praat Antwaarps en Tussentaal en ben er zelfs niet zo hard tegen als ik soms uit doe schijnen. Alleen merk ik op dat veel Vlamingen, waaronder professoren zelfs, de levende grammatica van hun eigen moedertaal zwaar onderschatten en afstompen in hun spreektaal. Die historici bij de laatste aflevering van het Verhaal van Vlaanderen waren zo'n voorbeeld. Tom Waes spreekt nog OK, vind ik en doet nog moeite om grammaticaal consistent te spreken.

Vergelijk met het Frans uit Kameroen versus dan van Frankrijk. Ik wil niet de racistische toer opgaan, maar het Frans van die laatste is toch consistenter terwijl het eerste meer is om verstaanbaar te zijn, niet echt als cultuurtaal. Vlamingen hebben veel minder de vruchten van een burgerlijke elite die Nederlandstalig was kunnen plukken dan Nederlanders, maar je hebt wel individuen die juist een rijker taalgebruik hanteren dan gemiddeld in Nederland.

Citaat:
Toch heb ik eens in Wiki opgezocht wie Simon Stevin was. (Ik herinner me dat vlakbij mijn college er een monumentje stond van hem).
Mooi:
Een Bruggeling die overal in Nederland straten naar zich genoemd heeft. Vooral in de Biblebelt notabene (in Middelharnis en in Tholen waar ik beiden voor werk geweest ben hebben beiden een Simon Stevinstraat). Het is onbekend of hij protestants was, nu ja, hij was het wel want anders kon je nooit een vertrouweling van prins Maurits worden.

Sommige katholieken besloten toch naar de Republiek te verhuizen (Frans Hals zijn vader was zo'n voorbeeld), ondanks de vaak zware onderdrukking die ze er te verduren kregen. Simon kon in de Republiek wetenschap op het toenmalig hoogste niveau bedrijven, al was het in het Latijn te doen in zijn tijd. Ik zou ook bij de gereformeerden gekerkt hebben in zijn positie. Religie was hem waarschijnlijk nevenzaak.
Frans Hals zijn vader was zo'n katholiek die naar de Republiek verhuisde na de Val van Antwerpen en katholiek bleef. Zeer actief in de cultuursector.

Laatst gewijzigd door Weyland : 27 februari 2023 om 21:12.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2023, 21:16   #204
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor de 36ste keer:
de taalstrijd tegen de francofonie in Vlaanderen was en is een sociale strijd. De francofonie in Vlaanderen was en is een sociale en culturele bedreiging.

Het probleem van het Engels, in zijn huidige context, is dat helemaal niet. Engels is de wereldtaal van communicatie en wetenschap.
Ik ben het totaal oneens hiermee.

Engels is momenteel zelfs een groter probleem dan Frans. Als we niet opletten dreigt het Engels, het Nederlands weg te vegen.

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2023, 21:24   #205
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Top 10 beste Engelse universiteiten in België

Uit de tekst:

Citaat:
Hoewel België drie officiële talen heeft (Nederlands, Frans en Duits), zijn er Engelse universiteiten in België waar je studenten, professoren en onderzoekers ontmoet die in het Engels communiceren. Er zijn zelfs universiteiten in België waar de meeste van hun masteropleidingen in het Engels worden gedaan.
Zo ziet men maar...
Oud 27 februari 2023, 21:26   #206
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Toch sowieso een verbetering op het Frans. Ik kan het ook nuchter bekijken. Al heb ik een hekel aan Dunglish en overvloedig Engels in het Nederlands. Daar doe ik zelf niet aan.

Laatst gewijzigd door Weyland : 27 februari 2023 om 21:27.
Oud 27 februari 2023, 22:05   #207
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toch sowieso een verbetering op het Frans. Ik kan het ook nuchter bekijken. Al heb ik een hekel aan Dunglish en overvloedig Engels in het Nederlands. Daar doe ik zelf niet aan.
De vele leenwoordjes, uit alle mogelijke talen, die wij al jaren gebruiken bedoelde u?
Oud 27 februari 2023, 22:22   #208
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht

Engels is momenteel zelfs een groter probleem dan Frans. Als we niet opletten dreigt het Engels, het Nederlands weg te vegen.
Het is jouw goed recht om je flagrant te vergissen.

Oud 27 februari 2023, 22:25   #209
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De Spanjolen zeggen liever "ordenador" dan "computer".

Wie is voorstander om een Vlaamse versie te gebruiken? Rekenaar? Ordenaar?

Oud 27 februari 2023, 22:27   #210
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
De vele leenwoordjes, uit alle mogelijke talen, die wij al jaren gebruiken bedoelde u?
Nu ja. Ieder praat zo hij of zij wil.
Oud 27 februari 2023, 22:29   #211
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

"De Siliciummachine"
Oud 27 maart 2023, 06:14   #212
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

In Nederland begint men stilaan in te zien wat de gevolgen zijn van de verengelsing van het universitaire leven ... en het gebeurde dan nog tegen de wet in ... de taalkennis gaat er zo achteruit - de gekende woordenschat in het Engels is maar half zo groot - dat men problemen krijgt in de geneeskunde, het notariaat, het recht, ..., het gaat ten nadele van mensen met een migratieachtergrond voor wie Engels al de derde taal is (in Nederland kan men nog spreken over de taalkennis bij mensen met een migratieachtergrond zonder jaren geschorst te worden), en de steden en universiteiten kunnen de toestroom van internationale studenten niet meer aan die er deels op kosten van de Nederlandse belastingbetaler studeren maar er zelden blijven hangen ...

In de meltingpot gaat alles kapot.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2023, 09:45   #213
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht

Hetgeen ik reeds jaren geleden hier schreef lijkt realiteit te worden. Kort samengevat Engels wordt de standaardtaal, dialect/tussentaal wordt de omgangstaal, Nederlands (AN) verdwijnt).
Dat ik al jaren schrijf dat Engels een vele groter gevaar is dan Frans bevestigt gij hierboven.
Dat Nederlands vervangen wordt door dialect/tussentaal bevestigt de schoofzak iets hoger. Wat hij 'fatsoenlijke tussentaal' noemt is gewoon een plaatselijk dialect. Schoofzak, die met woorden 'grote verdediger van de Vlaamse/Nederlandse cultuur' is, als lid van NV-A, bevestigt dat die cultuur hem geen fluit kan schelen.
Met zijn woorden dat 'fatsoenlijke tussentaal die anderen begrijpen' bewijst hij dat volgens hem anderen zich in Vlaanderen en Nederland maar moeten aanpassen aan zijn dialect. Dat is hetzelfde als een Waal die in Vlaanderen Frans blijft praten omdat anderen hem toch voldoende begrijpen.

PS het kan mij geen fluit schelen dat Engels de onderwijstaal of standaardtaal zou worden. AN is ook niet mijn moedertaal. Met hetzelfde (gegrond) argument dat men ons Nederlands deed spreken in het onderwijs kan men onze kinderen Engels doen spreken.

Laatst gewijzigd door pajoske : 27 maart 2023 om 09:48.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2023, 06:18   #214
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Meester.

Of Bwana ?

Laatst gewijzigd door patrickve : 29 maart 2023 om 06:19.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2023, 07:20   #215
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Meester.

Of Bwana ?
Walen zeggen ook liever 'ordinateur'. Wij zeggen computer. Rekenaar is nooit aangeslagen. In het Afrikaans zeggen ze het wel. Er is één forummer hier die 'rekenaar' zegt en dat is Koenaard Noël.

Laatst gewijzigd door Weyland : 29 maart 2023 om 07:20.
Oud 29 maart 2023, 09:31   #216
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Walen zeggen ook liever 'ordinateur'. Wij zeggen computer. Rekenaar is nooit aangeslagen. In het Afrikaans zeggen ze het wel. Er is één forummer hier die 'rekenaar' zegt en dat is Koenaard Noël.
Koenaard Depuydt veronderstel ik.

Ik ben het taalpurisme reeds lang verleerd.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2023, 09:32   #217
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Koenaard Depuydt veronderstel ik.

Ik ben het taalpurisme reeds lang verleerd.
Mijn excuses voor de naamverwarring. Het is meneer Depuydt en niet jij.

Laatst gewijzigd door Weyland : 29 maart 2023 om 09:36.
Oud 30 maart 2023, 10:42   #218
metten
Parlementslid

metten's schermafbeelding

Standaard

De Taalunie doet goed mee met de verengelsing!
In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991.
metten is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be