![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#201 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U noteert de conclusie dat Maddens volgens mij zou blijven zagen. U noteert nogal vlug. Maar dat is jouw recht. Mijn recht is het om jouw notities te bekritiseren.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#202 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Toch heb ik eens in Wiki opgezocht wie Simon Stevin was. (Ik herinner me dat vlakbij mijn college er een monumentje stond van hem). Mooi: Citaat:
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#203 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Vergelijk met het Frans uit Kameroen versus dan van Frankrijk. Ik wil niet de racistische toer opgaan, maar het Frans van die laatste is toch consistenter terwijl het eerste meer is om verstaanbaar te zijn, niet echt als cultuurtaal. Vlamingen hebben veel minder de vruchten van een burgerlijke elite die Nederlandstalig was kunnen plukken dan Nederlanders, maar je hebt wel individuen die juist een rijker taalgebruik hanteren dan gemiddeld in Nederland. Citaat:
Sommige katholieken besloten toch naar de Republiek te verhuizen (Frans Hals zijn vader was zo'n voorbeeld), ondanks de vaak zware onderdrukking die ze er te verduren kregen. Simon kon in de Republiek wetenschap op het toenmalig hoogste niveau bedrijven, al was het in het Latijn te doen in zijn tijd. Ik zou ook bij de gereformeerden gekerkt hebben in zijn positie. Religie was hem waarschijnlijk nevenzaak. Frans Hals zijn vader was zo'n katholiek die naar de Republiek verhuisde na de Val van Antwerpen en katholiek bleef. Zeer actief in de cultuursector. Laatst gewijzigd door Weyland : 27 februari 2023 om 21:12. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#204 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Engels is momenteel zelfs een groter probleem dan Frans. Als we niet opletten dreigt het Engels, het Nederlands weg te vegen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#205 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Top 10 beste Engelse universiteiten in België
Uit de tekst: Citaat:
![]()
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn. ![]() Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#206 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Toch sowieso een verbetering op het Frans. Ik kan het ook nuchter bekijken.
![]() Laatst gewijzigd door Weyland : 27 februari 2023 om 21:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#207 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn. ![]() Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#208 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is jouw goed recht om je flagrant te vergissen.
![]() |
![]() |
![]() |
#209 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De Spanjolen zeggen liever "ordenador" dan "computer".
Wie is voorstander om een Vlaamse versie te gebruiken? Rekenaar? Ordenaar?
![]() |
![]() |
![]() |
#210 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#211 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
#212 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In Nederland begint men stilaan in te zien wat de gevolgen zijn van de verengelsing van het universitaire leven ... en het gebeurde dan nog tegen de wet in ... de taalkennis gaat er zo achteruit - de gekende woordenschat in het Engels is maar half zo groot - dat men problemen krijgt in de geneeskunde, het notariaat, het recht, ..., het gaat ten nadele van mensen met een migratieachtergrond voor wie Engels al de derde taal is (in Nederland kan men nog spreken over de taalkennis bij mensen met een migratieachtergrond zonder jaren geschorst te worden), en de steden en universiteiten kunnen de toestroom van internationale studenten niet meer aan die er deels op kosten van de Nederlandse belastingbetaler studeren maar er zelden blijven hangen ...
![]() |
#213 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Dat ik al jaren schrijf dat Engels een vele groter gevaar is dan Frans bevestigt gij hierboven. Dat Nederlands vervangen wordt door dialect/tussentaal bevestigt de schoofzak iets hoger. Wat hij 'fatsoenlijke tussentaal' noemt is gewoon een plaatselijk dialect. Schoofzak, die met woorden 'grote verdediger van de Vlaamse/Nederlandse cultuur' is, als lid van NV-A, bevestigt dat die cultuur hem geen fluit kan schelen. Met zijn woorden dat 'fatsoenlijke tussentaal die anderen begrijpen' bewijst hij dat volgens hem anderen zich in Vlaanderen en Nederland maar moeten aanpassen aan zijn dialect. Dat is hetzelfde als een Waal die in Vlaanderen Frans blijft praten omdat anderen hem toch voldoende begrijpen. PS het kan mij geen fluit schelen dat Engels de onderwijstaal of standaardtaal zou worden. AN is ook niet mijn moedertaal. Met hetzelfde (gegrond) argument dat men ons Nederlands deed spreken in het onderwijs kan men onze kinderen Engels doen spreken. Laatst gewijzigd door pajoske : 27 maart 2023 om 09:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#214 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Of Bwana ? Laatst gewijzigd door patrickve : 29 maart 2023 om 06:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#215 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Walen zeggen ook liever 'ordinateur'. Wij zeggen computer. Rekenaar is nooit aangeslagen. In het Afrikaans zeggen ze het wel. Er is één forummer hier die 'rekenaar' zegt en dat is Koenaard Noël.
![]() Laatst gewijzigd door Weyland : 29 maart 2023 om 07:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#216 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik ben het taalpurisme reeds lang verleerd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#217 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Weyland : 29 maart 2023 om 09:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#218 |
Parlementslid
|
![]() De Taalunie doet goed mee met de verengelsing!
Wie zich zo dom weet te houden, dat de domme meent dat hij de verstandigste is, dat is de echte diplomaat." ![]() Fliegende Blätter - Duits humoristisch weekblad (1844-1944) In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991. |
![]() |
![]() |